אירוח בפורום - מורה לספורט טיפולי

פלגיה

New member
אירוח בפורום - מורה לספורט טיפולי

אנחנו שמחים לארח את נורית פרגל מורה לספורט טיפולי. האירוח יתקיים ביום ה' ה- 11.8 בין השעות 19:00-21:00. נורית תציג את עצמה, ואז כול המעוניין מוזמן כבר לשרשר את השאלות. התשובות יינתנו כאמור ביום ה'.
 
שלום לכולם

שמי נורית פרגל ואני מורה לספורט טיפולי . אני בוגרת וינגייט עם נסיון של 23 שנים בהוראה. ספורט טיפולי הוא כלי חשוב להעצמת ילדים עם קשיים ולקויות מוטוריות. הטיפול יכול להיות מגיל צעיר מאוד עם תינוק בן יומו בצורה פרטנית ויכול להיות גם עם ילדים בוגרים בכיתות ה'-ו'בצורה פרטנית או בקבוצות קטנות של עד 6 ילדים. הספורט הטיפולי מתקיים גם עם האוכלוסיה הבוגרת- תלוי בצרכים ובהתאמות. הספורט הטיפולי מטפל בילדים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה -D.C.D. (בעבר ניתנו להפרעה שמות שונים כמו היזק מוחי מזערי או חסך וקושי בתפקוד תפיסתי מוטורי ועוד ), ילדים עם הפרעות קשב, ליקויי למידה, אוטיזם. פיגור, נכויות פיסיות ועוד. אני עובדת כמורה לספורט טיפולי כבר מס' שנים. תחום ההתמחות שלי הוא עם ילדי D.C.D. ברמות שונות בקבוצות קטנות של 6 ילדים בגדרה. אשמח לענות על שאלות בנושא. תודה, נורית
 

niritcat

New member
שלום לך!

האם את מכירה את המחלה CMT? טיפלת בילדים עם המחלה הזאת? על מה מתמקדים בעבודה איתם? בתודה,
 
תשובה לנירית מנורית.

לצערי ,אני לא מכירה את המחלה CMT ולכן לא אוכל ,שוב לצערי ,לעזור.
 

פלגיה

New member
שלום לך נורית

זאת הודעה שכתבתי לפני כחודש וחצי: "הייתי היום בבית הספר של הבת להופעות סוף שנה. הכיתה שלה (ב') הופיעה בתרגילי התעמלות. תמיד ידעתי שהיא קצת מסורבלת, אבל רק בהופעה עם כל הכיתה ראיתי עד כמה. תנועות מפוקששות, חישוק שבורח, סלטה שלא מצליחה, כדור שזורקים אליה והיא לא מצליחה לתפוס. אחרי ההופעה היא באה אלי בפרצוף חמוץ ואמרה "אוי, כמה פשלות עשיתי". אז כואב לי הלב, גם כי היא כל כך התרגשה ולא הצליחה, וגם כי היא שמה לב לזה, והרגישה מפושלת לעיני כל בית הספר. (בטוח שאף אחד לא שם לב, אבל זה מה שהיא מרגישה)" בעקבות ההודעה הזאת התגלגל הרעיון לאירוח הזה, כי אני בכלל לא ידעתי על דבר כזה שנקרא "ספורט טיפולי". והשאלות שלי: האם לא מאוחר מדי בשביל לעזור לה? האם יש דברים שצריך לדעת לשים לב אליהם עוד בגיל הגן, כדי לא להגיע למפח נפש כזה בבית הספר היסודי? האם, בנוסף לחוג "פורמלי", יש תרגילים שניתן לעבוד עליהם איתה גם בבית?
 
פלגיה שלום, בנוגע לביתך,

התיאור שתיארת חופף מאוד תאור של ילדה עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה- D.C.D . כדאי לאתר בגיל הגן אבל זה אף פעם מאוחר מדי. את שאלת הרבה שאלות ואני אנסה לענות עעליהן בצורה מפורטת. מאפיניי הילד עם D.C.D הם בגדול- ילדים מסורבלים , מפוזרים , ניתקלים בחפצים , נופלים הרבה , קשה להם עם הוראות מרחביות- ימין שמאל , כבד בתנועותיו , איטי , הרבה פעמים הכתב לא קריא , חסר שקט /שקט מדי וחולמני , יכול להיות קופצני מאוד ומחפש מקומות גבוהים כשבצד השני אותה הפרעה מתבטאת בפחד מהיתנתקות מהקרקע. איכות הביצועים המוטורים שלהם לא שלמה דבר המשפיע על הכנת שיעורים , בשעת הארוחה , במשחקי כדור , בהפעלת מכשירים וכו'. בכיתות היסוד, תקופה המכונה "הילדות המוקדמת" , הילד מפתח קשרים חברתיים עם בני גילו. פעילות גופנית ומשחק מהווים את אחד המוקדים המרכזיים החייו. הילדים מצויים רוב הזמן בתנועה (מספיק אם נתבונן בהם בעט ההפסקות) המיומניות המוטוריות הולכות ומשתכללות הן בתחום המוטוריקה הגסה והן בתחום המוטוריקה העדינה. השלב הבא הוא "תקופת הילדות המאוחרת" (9-12) המאופיין בהיתמחות ובעידון של המיומנויות המוטוריות בשלב הזה של ההיתפתחות הילד מודע לקישוריו ולחולשותיו שלו ושל איחרים , זה הזמן שהוא ניבחר להיצטרף למשחקי קבוצה כמו משחקי כדור או אצל הבנות חוגי ג'ז והיתעמלות, או הופעות בביה"ס שבהם הילד/ה צריך להויח את כישוריו המוטוריים.אם הוא/היא אינם עונים על הקריטרים והיכולות של הקבוצה הוא עלול להרגיש דחוי.לכן יש לייצר עבור הילד הזדמנויות להצלחה ופה המקום להכניס את הילד לפעילות ספורטיבית כמו השתתפות בקבוצה קטנה של ספורט טיפוליולא שילך לאיבוד ויתוסכל מיכולותיו החלשות בקבוצות גדולות של ילדים. יש גם הרבה מקום להורים - לעודד , ללוות, להבין את מקור הקושי ולא לכעוס- כי שום דבר לא נעשה בכוונה! אפשר לתרגל איתו משחק עם כדור, לפרק מיומנות חדשה שנלמדה בביהס- במסגרת שיעורי החנוך הגופני ולתרגל בבית ועוד הרבה דברים שקצרה היריעה...
 

אמאפלוס

New member
שלום נורית. קודם כל - האם הכוונה

לשלומית נאור יהל (פיזיו - אסף הרופא)? עשיתי אצלה קורסים, באמת נהדרת. שאלה שנייה : כמרפאה בעיסוק מעניין אותי לדעת עד כמה אפשר ללמד מיומנויות ועד כמה צריך לעבוד על אבני היסוד. אישית אני מתחילה מהמיומנות אבל באמת מעניין לקבל תשובות מהשטח ולא רק מהתאורתיקנים. שלישית - האם את מצליחה לעשות העברה מחדר הטיפול לחיי יום יום? רביעית - האם את מיישמת את הco-op?
 
לאמאפלוס,

כן, הכוונה היא לשלומית נאור - יהל . אנחנו עובדות בשיתוף פעולה ויש לזה תוצאות מדהימות. כמורה לחינוך גופני בביה"ס קשה היה לי לעבוד עם הילדים על מיומנויות היסוד אבל ,בהחלט אני רואה הרבה הצלחות בלימוד חוזר ונישנה, בתרגול , בהמללה, ובאי ויתור לכישלון שלי. כשזה בא במסגרת קבוצתית זה מאוד דומה לחויות שהם עוברים בהפסקות בביה"ס ,רק שפה מותר לו להכשל ואף אחד לא צוחק עליו ולהיפך אף אחד לא מוותר לו כדי שימשיך עם דפוס ההמנעות/ ליצנות / אגרסיה שהוא פיתח כדי להתמודד עם הקושי. לגבי הCO/OP הייתי בהשתלמות האחרונה שהיתה בהר הצופים בירושלים ואני יכולה לאמר בוודאות שאנחנו הבאים מתחום הספורט מיישמים את הגישה הזו בעבודה בצורה מאוד מוצלחת (כמובן עם שינויים פה ושם ).
 

פלגיה

New member
מעתיקה את השאלה של תיקי א

לגבי הבן שלה: אצל מורה לספורט טיפולי לא היינו, אבל אצל מרפאה בעיסוק כן. הוא עבר אבחון ונמצא שהקורדינציה שלו טובה, מוטוריקה עדינה וגסה מעל הממוצע (כהגדרתה). הוא מעולה במשחקי כדור, שוחה חתירה וחזה בצורה טובה לגילו, רוכב על רולרבליידס, משחק באולינג וטוב בקליעת חיצים למטרה. האם לכל אלו יש קשר ? האם זה שולל בעיה מוטורית ? אולי מורה לספורט טיפולי יכול לראות משהו שאנחנו (והמרפאה בעיסוק) מפספסים ? אם כן האם את יכולה להמליץ לי על מורה כזה בכפ"ס ? שוב תודה, תיקי.
 

irisgh

New member
חסר יתר התאור של תיקי א

על הרישול וכל זה. אחרת נראה שאת סתם מתארת ילד שהכל אצלו בסדר עד מעולה.
 
לתיקי,

האם את יכולה לציין מה הקושי? משום שמאוד קשה לאמר באופן תאורטי מה בדיוק הבעיה ,כי לכל ילד יש את המאפיינים שלו. אבל כעיקרון מורה לספורט טיפולי עושה הערכה פסיכו= מוטורית שהיא שונה מאיבחון של מרפאה בעיסוק ויתכן שכן ניתן יהיה לקדם את הילד ולהעצים אותו דרך הספורט הטיפולי. לגבי מקומות או מורים - מורה בשם כרמל גדליהו נוי באבן יהודה טל'- 09-8919584 או 050-8868620 או אופיר גונן מהוד השרון- טל' 09-7438387 מקווה שעזרתי.
 

תּמר

New member
שאלה על ילד בן ארבע וחצי

ילד חמוד מאוד
, שבחצי השנה האחרונה החל להיות לנו קשה עם פעולות רגילות שעושים - נראה שהוא חי בעולם משלו, ולא שומע או לא מגיב למה שאנחנו אומרים, מוותר על ארוחות כי הוא עסוק בעיסוקיו. יש לו עולם דמיוני עשיר ומעניין, והוא מוכן לוותר על ארוחה בשביל זה. (מצד שני הוא מתעניין בדברים שאומרים סביבו, משתתף עם אחיו במשחקים, ובעל חוש הומור מפותח. כאשר אנחנו קוראים לו בשם אחר -בו בחר בעצמו- זה מעיר אותו לפעמים מהעיסוקים) בנוסף, יש לו בעיות עם מוטוריקה גסה - נוירולוגית שבדקה אותו לא התייחסה לזה ברצינות ואמרה שאולי הוא צריך קצת פיסיותרפיה: קופץ בצורה לא נכונה, גורר רגליים, רץ בצורה קצת ברווזית, לא יודע לרקוד (סיבובים, דילוגים, קפיצות קלילות). יש לי חשד שגם עם אזור הידיים/כתפיים יש לו בעיה. אני מתחילה לחשוש לקראת כיתה א' (הוא עולה לגן חובה), שמא לא ישתלב בכיתה בגלל שהוא מגושם. ובכלל אם אפשר לטפל בזה, הייתי רוצה לעזור לו. האם חוג ספורט לילדים יכול להתאים? יש תרגילים שאני יכולה לעשות איתו בבית? (בהנחה שהבעיות שלו לא קשות - לאור הבדיקה הנוירולוגית)
 

תּמר

New member
אם יש רושם שהכל עניין של אוכל...

גם על דברים אחרים הוא מוותר כשהוא עסוק - הליכה לשרותים, התלבשות, הליכה בקצב המשפחתי בטיול ועוד
 
לתמר,

את בהחלט צודקת בדאגה שלך -לגבי היכולות או נכון יותר לאמר ,לגבי הקשיים ביכולות המוטוריות שלו. אני ממליצה לך בחום לגשת למכון להתפתחות הילד במקום מגורייך ולבצע לילד אבחון מתאים. במקביל יש מקום , לדעתי, לשלב אותו בקבוצה של ספורט טיפולי במקום מגורייך. זה הזמן- עוד היום לפני תחילת שנת הלימודים !
 

תּמר

New member
אני מודה לך

בדיוק שם הייתי - במכון להתפתחות הילד. לא ממש התייחסות לתלונות. יש דברים מסויימים שאני צריכה לומר, כדי שייתיחסו? לבקש הפניה מיוחדת מהרופאה שלי?
 
שאלה על שיעור ספורט רגיל

הבת שלי לומדת עם מורה לספורט, שעובדת בשדה החינוך, באופן יחידני- המורה לא טיפולית. הילדה מאוד התקדמה מאז השיעורים הללו. והשאלה שלי- איך אני יכולה לכוון את המורה לתרגילים שהם יותר טיפוליים, כדי שתוכל להשתמש בהם במהלך השיעור (או שאין דבר כזה תרגילים טיפוליים)
 
אמא של נסיכות,

השיעורים בספורט טיפולי שונים במטרות ,בדרך העבודה, בדרך העבודה, באבחון הקשיים ומצאיאצ פתרונות יצירתיים להנעת הילד. אם הילדה התקדמה ואין לי ספק שהיא התקדמה ,כי עצם החשיפה שלה לפעילות מוטורית קידמה אותה. אי אפשר לכוון את המורה אבל אפשר להציע לה להשתמש במאגרי המידע באינטרנט על הנושא.
 
למעלה