SilentMike
New member
זה לא מדויק.
קודם כל אתה זה שטענת שאם יש אלוהים אז ודאי שהוא כמו זה של פסקל, ולכן הדרך היחידה לנצח את פסקל היא לומר שאלוהים לא יתכן. זו הרדוקציה הבינרית שלא הצדקת. אח"כ כשהצעתי חלופות קבעת ללא נימוק (על סמך "הגיון ישר") שיותר סביר שהאל רוצה שיעבדו אותו מאשר שיכפרו בו. כבר כאן אני מנצח את פסקל אפילו אם אני אומר ששתי האופציות סבירות באותה המידה הגהנום של האתאיסט והגהנום של הדתי מתבטלים. הוסף לכך את העובדה שיש אינספור דתות סותרות, וכבר ניצחתי. אבל אני דווקא כן נימקתי. והרי הנימוק שכתבתי כבר כמה פעמים ואתה התעלמת ממנו: העולם נראה כחסר אלוהים (למעשה זה מה שמצריך את ההימור של פסקל מלכתחילה, הסיכוי הקלוש שיש אלוהים). מאחר והעולם נראה כחסר אלוהים יש להניח שאלוהים, אם הוא קיים, יצר אותו כך בכוונה תחילה. כאן נשאלת השאלה מדוע שיעשה זאת? זו שאלה שאיננו יכולים באמת לענות עליה, אבל אם פסקל ניסה אני יכול לתת נסיון משלי. אני טוען שאם אלוהים ברא את העולם כך שיראה כאילו אין אלוהים שברא את העולם, זה אומר שהוא אינו מעוניין בסגידה. הנה לך כבר טיעון שלדעתי הוא יותר משכנע מזה של פסקל. אנחנו לא יודעים מדוע הוא לא מעוניין שנסגוד לו. אבל העובדה שהוא טרח להסתיר עצמו נראית כמצביעה על כך. נעבור לטיעון בעל. יתכן אומנם שהאתאיסט יקבל גהנום עילית ולא גן-עדן תחתית. יתכן גם שהוא יקבל משהו אחר שאינו גהנום ואינו גן-עדן, עוד הזדמנות לחיים אולי. החשיבות פה היא בכך שצריך להכיר שלא בהכרח יש רק שתי אפשרויות. העובדה הזו מרוקנת את ההימור של פסקל מכוחו. אין לך כבר חישוב פשוט של עלות תועלת שבה המאמין תמיד מנצח, אלא בעיה מסובכת עם אינספור אפשרויות שבעצם בלתי-אפשרי להעריך אותן ואת סבירותן. כל הטיעון לפיו ודאי "כדאי" להאמין באל הולך לפח. וכאמור כל הנימוקים האלה הם Overkill. מספיקה אפילו החוקיות המיסטית של חן כדי שזה יהיה תיקו. אתה יכול להגיד שזה פחות סביר, אבל אתה לא יכול להסביר למה מלבד "הגיון ישר" שזה בעצם סוג של טיעון בניפנוף ידיים. אני חושב שמה שמשעשע בטיעון ההימור של פסקל הוא שיש כל-כך הרבה דרכים לפרק אותו. בניגוד לטיעונים האונתולוגי והקוסמולוגי שיש לכל אחד מהם חולשה מרכזית אחת, ההימור הוא פשוט טיעון אומלל: הוא מנסה לשכנע אותך שכדאי לך להאמין במקום לשכנע אותך שמה שכדאי להאמין בו קיים. הוא מתעלם מריבוי האלים האפשריים. הוא מתעלם מריבוי הגישות האפשריות של האלים. והוא מתעלם גם מהמחיר שמשלם האדם אם האפשרות האתאיסטית נכונה (שאז החיים שווים הרבה יותר). אני חושב שבמידה מסוימת יש התכנסות. מאחר שיש אינספור אפשרויות פנטסטיות שאי-אפשר בכלל להתחיל לחשב את ההסתברות שהן נכונות למעשה אי-אפשר לחשב חישובי עלות תועלת בכלל בהתחשב ברעיונות על אלים ועולמות אחרים. זה מגוחך.
קודם כל אתה זה שטענת שאם יש אלוהים אז ודאי שהוא כמו זה של פסקל, ולכן הדרך היחידה לנצח את פסקל היא לומר שאלוהים לא יתכן. זו הרדוקציה הבינרית שלא הצדקת. אח"כ כשהצעתי חלופות קבעת ללא נימוק (על סמך "הגיון ישר") שיותר סביר שהאל רוצה שיעבדו אותו מאשר שיכפרו בו. כבר כאן אני מנצח את פסקל אפילו אם אני אומר ששתי האופציות סבירות באותה המידה הגהנום של האתאיסט והגהנום של הדתי מתבטלים. הוסף לכך את העובדה שיש אינספור דתות סותרות, וכבר ניצחתי. אבל אני דווקא כן נימקתי. והרי הנימוק שכתבתי כבר כמה פעמים ואתה התעלמת ממנו: העולם נראה כחסר אלוהים (למעשה זה מה שמצריך את ההימור של פסקל מלכתחילה, הסיכוי הקלוש שיש אלוהים). מאחר והעולם נראה כחסר אלוהים יש להניח שאלוהים, אם הוא קיים, יצר אותו כך בכוונה תחילה. כאן נשאלת השאלה מדוע שיעשה זאת? זו שאלה שאיננו יכולים באמת לענות עליה, אבל אם פסקל ניסה אני יכול לתת נסיון משלי. אני טוען שאם אלוהים ברא את העולם כך שיראה כאילו אין אלוהים שברא את העולם, זה אומר שהוא אינו מעוניין בסגידה. הנה לך כבר טיעון שלדעתי הוא יותר משכנע מזה של פסקל. אנחנו לא יודעים מדוע הוא לא מעוניין שנסגוד לו. אבל העובדה שהוא טרח להסתיר עצמו נראית כמצביעה על כך. נעבור לטיעון בעל. יתכן אומנם שהאתאיסט יקבל גהנום עילית ולא גן-עדן תחתית. יתכן גם שהוא יקבל משהו אחר שאינו גהנום ואינו גן-עדן, עוד הזדמנות לחיים אולי. החשיבות פה היא בכך שצריך להכיר שלא בהכרח יש רק שתי אפשרויות. העובדה הזו מרוקנת את ההימור של פסקל מכוחו. אין לך כבר חישוב פשוט של עלות תועלת שבה המאמין תמיד מנצח, אלא בעיה מסובכת עם אינספור אפשרויות שבעצם בלתי-אפשרי להעריך אותן ואת סבירותן. כל הטיעון לפיו ודאי "כדאי" להאמין באל הולך לפח. וכאמור כל הנימוקים האלה הם Overkill. מספיקה אפילו החוקיות המיסטית של חן כדי שזה יהיה תיקו. אתה יכול להגיד שזה פחות סביר, אבל אתה לא יכול להסביר למה מלבד "הגיון ישר" שזה בעצם סוג של טיעון בניפנוף ידיים. אני חושב שמה שמשעשע בטיעון ההימור של פסקל הוא שיש כל-כך הרבה דרכים לפרק אותו. בניגוד לטיעונים האונתולוגי והקוסמולוגי שיש לכל אחד מהם חולשה מרכזית אחת, ההימור הוא פשוט טיעון אומלל: הוא מנסה לשכנע אותך שכדאי לך להאמין במקום לשכנע אותך שמה שכדאי להאמין בו קיים. הוא מתעלם מריבוי האלים האפשריים. הוא מתעלם מריבוי הגישות האפשריות של האלים. והוא מתעלם גם מהמחיר שמשלם האדם אם האפשרות האתאיסטית נכונה (שאז החיים שווים הרבה יותר). אני חושב שבמידה מסוימת יש התכנסות. מאחר שיש אינספור אפשרויות פנטסטיות שאי-אפשר בכלל להתחיל לחשב את ההסתברות שהן נכונות למעשה אי-אפשר לחשב חישובי עלות תועלת בכלל בהתחשב ברעיונות על אלים ועולמות אחרים. זה מגוחך.