אם היית מוצא ביומורף בחול - תוכנת השען העיוור

בקיצור-המאמינים טוענים לנס תודעתי

ואתה צודק. וזו בדיוק החוליה להפריך את הטיעון הפסקליאני. האפשרות שמתקיימת רוח מטפיסית כזו מניחה טבע פ-לאטי שאנו לא מבינים אוןתו. כאילו שפתאום הטבע יתחיל להתנהג שונה מהחוקיות כפי שאנו מבינים אותה. ההסתברות לרוח מטפיסית שווה להסתברות שרוח מפטיסית תגרום פתאום לכוח המשיכה להפסיק לפעול ובמקום זאת היא תרים את העצמים כלפי מעלה. עד עתה מניסיון החיים של כל ההיסטוריה והפרה-היסטוריה הטבע לא פתאום שינה את חוקיותו באופן בלתי מוסבר ופלאי. אין טעם לחשוב שזה קורה בחיי הנפש.
 
יצא "בלגאן"

אבל אני מיקמתי את ההודעות מתחת לכל הודעה אליה התייחסתי. אח"כ ראיתי שהמיקום השתנה וכל התגובות שלי קובצו יחד אחת אחרי השנייה. לכן הייתי צריך להבהיר למי הגבתי.
 

angela8

New member
או קיי

ניחא. תראה האל שיצר פסקל הוא מין אל שאיננו באמת קיים באף אחת מהדתות שמאמינות באל. (הבודהיזם היא דת ללא אל) האל בכל הדתות איננו עריץ. ואיננו רשע. נהפוך הוא. למעשה גן העדן והגהינום נוצרו כדי ליצור סדר מוסרי ומשמעות, שאינם מתקיים באמת בעולם. זה מין דאוס אקס מכינה כזה, למצבים השרירותיים של אנשים שעושים טוב וסובלים למרות זאת. לגבי הטיעון שעדיף להאמין באיזו דת שרירותית אני לא בטוחה שזה רציונלי. כשיש כמה דתות, הסיכוי שלך להיקלע למצב אבסורדי שבו גם תבזבז את החיים בעולם הזה על דת לא נכונה, וגם עוד תגיע לגהינום. כלומר הנוראות של הגהינום הופכת להיות פחות לאור זה שזה רק סיכוי, ולא וודאות, וגם לאור זה שהדרך להימלט ממנו (אם הוא קיים) היא כמעט בלתי אפשרית מימלא.
 
לגבי עריצות האל

אכן לדעתי, תנאי לכך שהטיעון של פסקל יצליח הוא להניח אל עריץ (וכפי שניסיתי להראות גם אז הוא לא מצליח). . פסקל עצמו כנוצרי אדוק לא היה מעלה על דעתו להניח שהאל אינו שופע טוב והרעיון של אל עריץ היה נדחה על ידו על הסף. לכן הנחת האל העריץ סותר במובן זה את הטיעון הפסקליאני במובן ההנחות התיאולוגיות. אבל אני רציתי להתעלם מהבעיה התיאולוגית של אל עריץ, היות ורציתי לבחון את הטיעון הסתברותי-רציונאלי בטהרתו ללא שילוב של הנחות תיאולוגיות. האם גם בהנחה שהאל עריץ האם הטיעון הסתברותי-רציונאלי עדיין מחזיק מים? נכון שהדתות טוענות שהאל שלהן אינו עריץ אלא התגלמות הצדק. אבל לדעתי, הן נכשלות בכך גם אם נתעלם מהטיעון של פסקל. דתות המאמינות בשכר ועונש בעולם הבא חייבות בכל מקרה להניח אל עריץ (למרות שהן מתכחשות לכך). זאת מפני שחילונית שנולדה למשפחה חילונית וחונכה לאתאיזם או יהודיה שנולדה למשפחה יהודית וחונכה לדת היהודית, אז בהנחה שדת האמת היא לא הדת היהודית אלא דת אחרת, היא בעצם נענשת בעולם הבא על לא עוול בכפה. קשה לומר שהייתה לה בחירה חופשית רציונאלית להגיע למסקנה בדבר דת האמת. אם היא נענשת בעולם הבא, היא נענשת למרות שלא היו לה הכלים להגיע למסקנה אחרת. לכן האל הזה כפי שמתארות אותו הדתות הנ"ל, הוא בכל מקרה אל עריץ.
 

angela8

New member
לא בדיוק

וזה קצת מסובך. לגבי היהדות, לא משנה אם האדם שנולד יהודי מאמין או עושה מה שהאל ציווה. מעצם זה שהוא נולד יהודי הוא מוכפף לחוקי האל היהודי. בקיצור כל דת מעצם זה שהיא מאמינה שהיא הדת האמיתית היא מכניסה בתוך החוקים שלה את כל מה שיקרה ללא שייכים אליה. למשל ביהדות החוק הוא שאם אתה גוי, אתה לא מוכפף לבצע את ההלכה, אלא רק 7 דברות שאם אתה לא עומד בהם כגוי, אז אתה מגיע לגהינום. לגבי הנצרות, עצם זה שאתה לא משתכנע באמיתות של ישו וממשיך לדבוק ביהדות כבר מעמיד אותך בסכנה לגהינום. כך שלא משנה למי נולדת, חובת ההתפקחות חלה עליך כבעל בחירה. שלא לדבר על האמונה בקארמה שמסבירה למשל את עובדת לידתך לסיטואציה שאליה נולדת כתוצאה של מעשיך בחיים הקודמים,(כלומר גם למי שנולדת איננו מקריות) ושוב חובת התיקון חלה עליך, וחוזר חלילה.
 
אני חושב שהאל עריץ

(אם הוא קיים כמובן) במובן זה שהוא מעניש את קבוצת בני-האדם שאמורים לציית לו, למרות שיש כאלה שלא צייתו לו בתום-לב וקשה להאשים אותם כי הם פעלו לפי מיטב שיקול דעתם ולאור החינוך שהם קיבלו. אם יסתבר (חלילה) שהיהדות היא דת האמת ולכן שתינו (לא טעות לשונית) ניענש בגיהנום. האם זה צודק? הרי פעלנו לפי מיטב שיקול דעתינו וההיגיון שהנחה אותנו. הדבר דומה למצב שבו לפתע פתאום מישהו יטען טיעון מבריק שישכנע את כולם, לפיו המשטר הצודק ביותר או היעיל ביותר הוא הקומוניזם. בעקבות זאת, ייענשו כל אלה שלא היו קומוניסטיים עד כה (רוב האנושות). זו עריצות, מפני שגם אם יסתבר שהקומוניזם נכון אז מי שלא החזיק בו עד היום, פעל מתוך תום-לב וקשה לומר שהיה עליו לבחור באמת, פשוט כי לא היו לו כלים לגלות אותה. במובן זה נראה לי שכל אל המתגמל שלילית את הכופרים בעולם הבא (לפחות אלה שהשתייכו לקבוצה שחובת האמונה חלה עליהם) הוא עריץ.
 

bootle

New member
בקשר לבחירת דת

השאלה היא האם לא לבחור בשום דת באמת גרוע יותר מאשר לבחור בדת הלא נכונה. אולי אלוהים יזעף עליך קלות אם לא האמנת, אבל יכעס מאוד מאוד אם בגדת בו עם אל מתחרה?
 

SilentMike

New member
אל תגיד את זה לי.

תגיד את זה לפולמיסנים התאיסטים. היום התאיסטים נורא מתלהבים מזה שביקום יש כתריסר קבועים שצריכים להיות Just right אחרת היקום לא היה נוצר. הם רואים בזה סימן לכך שחייב היה להיות מישהו ש-"כיוון את החוגות", Knob Twiddler כמו שהם קוראים לזה. הם אומרים שהחיים המורכבים אולי יכלו להתפתח באופן טבעי אבל קיומו של יקום שמאפשר זאת הוא מאוד בלתי-סביר ללא בורא. שוב, לדעתי זה טיעון מאוד חלש.
 

MetalSinagouge

New member
חחחחחחחחחחחחחחח!!!!!!!!!1111111111111111111

גדול! למי שלא מכיר, זה ספוף על כל הקטע של התמונות חתולים שכותבים בעילגות גיימרית באנגלית.
 
למעלה