נא לא לרדת לפסים אישיים. אני לא ליכודניק
הליכוד תמך בהמון חוקי כפייה, כולל חוקי כפייה דתית (וכולל החוק שכפה על ילידי גוש קטיף להיעקר מחוץ לרצועה שבה נולדו), ולכן אני בחיים לא אהיה ליכודניק. מה פירוש אין משמעות ל"אישרור"? אתה הרי מבין עברית, וגם אם לא - לא נורא: תפתח מילון פשוט, ותראה שיש משמעות ל"אישרור": הכוונה לאישור אחרון של החלטה שכבר התקבלה בשלביה הראשונים. למשל, קריאה שלישית היא אישרור של הקריאה השניה, והצעת החוק של סילבן שלום מדברת על קריאה רביעית (ע"י העם) שתאשרר את הקריאה השלישית. אז מה פירוש "אין משמעות לאישרור"? מי שמבין עברית יודע את המשמעות של האישרור. זה שלדעתך אין צורך באישרור - זה היה ברור לי מלכתחילה, ולכן הבהרתי לך למה לדעתי דוקא כן יש צורך באישרור כזה ע"י העם, וזאת משום שלעיתים העם לא מוכן לקבל את החלטת נציגיו. שתי דוגמאות היפותטיות: נניח שהכנסת תקבל החלטה (היפתוטית לגמרי שכמובן לא תעבור בכנסת) לטובת מדינת הלכה, אז ברור שהסובלים הישירים מכך (כגון החילוניים ושאר ליברלים) היו מעוניינים לברר האם העם מאשרר החלטה כזו של הכנסת, וזה מוכיח שיש צורך באישרור כזה (לפחות לדעת שנינו למרות שלא לדעת החולקים על שנינו). או נניח שהכנסת תקבל החלטה (היפותטית לגמרי שכמובן לא תעבור בכנסת) לטובת החרבת ישובי הגולן ומסירת השטח לאויב תמורת פיסת נייר, אז ברור שהסובלים הישירים מכך (כגון המגורשים עצמם ושאר ליברלים ושאר ביטחוניסטים) היו מעוניינים לברר האם העם מאשרר החלטה כזו של הכנסת, וזה מוכיח שיש צורך באישרור כזה (לא לדעתך אבל לדעת החולקים עליך כולל אני). למה אתה חושב שרק המתנגדים יצביעו בתהליך "אישרור העם" - אך התומכים לא יצביעו? הרי התומכים יודעים שיש מתנגדים, ולכן כן יבואו - כדי להביס את המתנגדים! מי שזה בוער בעצמותיו (בין מימין בין משמאל) ילך להצביע, ומי שאדיש - יתנהג כמו שהוא מתנהג בימי בחירות לכנסת, כלומר ישאר בבית. מבחינה מוסרית אין בזה שום בעיה, כי כולם קיבלו את ההזדמנות להצביע, ומי שלא ניצל זאת ונשאר אדיש - שלא יבוא בתלונות לאף אחד. תן דעתך לכך שדבר דומה קורה גם בכנסת: יש חוקים שעוברים ברוב של שניים נגד אחד, שכן רק חברי כנסת שאיכפת להם טורחים להצביע והרוב נשאר אדיש. אז למה אתה סולח לאדישות שקורה בכנסת אבל לא מוכן לספוג כשזה קורה עם האזרחים (בין בימי בחירות לכנסת ובין בתהליך של "אישרור העם")? לגבי עורכי-הדין - אינני מבין על איזה עץ אתה מדבר, ויותר נראה לי שפשוט לא ירדת לסוף דעתי: אני דיברתי על מקרה היפותטי, שבו עורך דין קיבל החלטה שהנאשם יודה בבית משפט, בתמורה לכך שיקבל רק מאסר על תנאי, אך יקבל גם סעיף קלון. אז הנאשם אומר לעורך דינו: "ב-99% מהחלטותיך אני סומך עליך בעיניים עצומות, כגון שאודה באשמה, וכגון שאקבל מאסר על תנאי, וכגון שתקופת המאסר על תנאי לא תעלה על שנתיים וכו' כו', אבל להחלטה אחת שלך אני מתנגד מכל וכל: אינני מוכן שבחבילה הזו יכנס סעיף הקלון. לכן, אם אתה מוכן ללכת על חבילה אחרת שבמסגרתה תשכנע את הפרקליטות לכך שהיא תסכים שלא לדרוש קלון - אז אני מוכן לחבילה שלך, אחרת - לא אודה בבית המשפט". זה מה שאומר הלקוח לעורך דינו. ובנמשל: האזרח אומר לנציגיו בכנסת: ב-99% מהחוקים שתקבלו - אני סומך עליכם בעיניים עצומות ולכן לא אטרח ללכת לקלפי כדי לאשרר, אבל במקרה פלוני, שממש בוער בעצמותיי אידיאולוגית (כגון החלטתכם להסכים למדינת הלכה, או כגון החלטתם להסכים לנקות את עזה מיהודים, או לנקות את הגליל מערבים), אינני מקבל בדיעבד את מה שהחלטתם, ולכן אגיע ביום פקודה לקלפי כדי להודיע שאינני מאשרר את החלטתכם. מה לא מובן כאן?