על כולן אפשר להתגבר
מטרתי פה היא לדון על העיקרון הפילוסופי הענק שחשיבותו לא תסולא בפז: מניעת מחטפי-חקיקה אנטי-דמוקרטיים (ועל כך אפרט להלן). מאידך, כל נבירה בפרטים שוליים וטכניים, כגון איך למנוע מצב שזה יסתור חוקי יסוד וכו', מסיטה לדעתי את הדיון מן העיקר הנ"ל. הכלל הוא מאד פשוט: ברגע שהעיקרון הפילוסופי מוסכם עליך - אז בקלות תוכל להתגבר על כל המכשולים הטכניים ולתפור עבור העיקרון הזה את החליפה הטכנית המתאימה, אבל אם העיקרון עצמו אינו מוסכם עליך - אז חבל על הזמן שלי ושלך בנבירה בכל הפרטים הטכניים והשוליים. לסיכום: עדיף שתמקד את ביקורתך ברעיון הפילוסופי עצמו, ולא בפרטיו הטכניים (כגון סתירה עם חוקי יסוד וכו'). להלן דוגמה איך לנהל את זה באופן שלפיו לא תהיה שום בעיה עם חוקי יסוד. 1. מה יגיד החוק? ובכן, הכנסת תחוקק את "חוק יסוד: אישרור-העם". חוק-יסוד זה יגיד את הדבר הבא: כל חבר כנסת (וגם ממשלה לענין זה) יכול להציע הצעת חוק, ואז הוא יהיה חייב ללכת על לפחות אחד משני המסלולים הבאים; מסלול א: לצרף להצעת החוק סעיף מיוחד שיקבע כי - לאחר שהחוק יעבור בקריאה ראשונה ושניה ושלישית - הוא יקבל את תוקפו רק אחרי הבחירות הבאות לכנסת; או מסלול ב: לצרף לחוק סעיף מיוחד שיקבע כי - לאחר שהחוק יעבור בקריאה ראשונה ושניה ושלישית - הוא יקבל את תוקפו רק אחרי שהעם יאשרר את החוק. 2. איך זה מתבצע? יש כל מיני אופציות טכניות ושוליות. למשל, אפשר לצרף להצעת החוק את התאריך שבו האזרחים יוכלו לגשת לקלפיות כדי שיצביעו בעד/נגד החוק, ויכול להיות שעדיף לקבוע בתוך "חוק יסוד: אישרורי-עם" קבועה קבועה (נניח כל חצי שנה וכדומה), כך שבתום כל תקופה כזו - כל חוקי המסלול השני יוצעו בקלפיות. לדוגמה, נניח שב"חוק יסוד: אישרורי-העם" נקבע שיום האישרור יהיה כל יום שלישי שבא ראשון בחודש ינואר או יולי, אז על הכנסת תוטל המשימה לפרסם (נניח במדיה רשמית כלשהי ובעוד שני עיתונים) - לפחות חודש לפני תום המועד הדו-שנתי הנ"ל - את הנוסחים המדוייקים של כל "חוקי המסלול השני" שהצטברו בחצי השנה האחרונה ושעברו בכנסת בקריאה וכו', ואז כשיגיע יום האישרור יוכל כל אזרח לגשת לקלפיות, ואז - עם הצגת תעודת זהות (במסגרת של תהליך הדומה מאד לתהליך הבחירות) - הוא יקבל מחברי ועדת הקלפי את רשימת "חוקי המסלול השני" הנ"ל (שהצטברו בחצי השנה האחרונה ושעברו בכנסת בקריאה וכו'), ואז יוכל לקרוא את הנוסחים המדוייקים של החוקים הנ"ל (אם לא הספיק לקוראם עוד קודם לכן), ואז יוכל לסמן "בעד" או "נגד" ליד כל שם של חוק שיופיע ברשימה הנ"ל, יכניס את הרשימה לתוך מעטפה אטומה ולהטילה לתוך הקלפי לעיניהם של חברי הועדה, יגיד שלום לכולם, ייצא מהחדר בשקט, יזמין פנימה את זה שבא אחריו בתור, וכו' כו', הכל ממש כפי שמתבצע בתהליך רגיל של בחירות. 3. איך להקל על האזרחים? רוב חברי הכנסת יעדיפו ללכת על המסלול הראשון, שפטור מאישרור העם, אבל אם יש איזה חבר כנסת שמאד מאד לחוץ שהחוק שלו יתקבל דוקא לפני הבחירות הבאות (נניח איזה חרדי שמאד לחוץ שחוק החמץ יעבור לפני הפסח המתקרב, או איזה חבר כנסת מהימין שמאד לחוץ לבצע בערבים את הטרנספר כבר בשנה הקרובה, או איזה חבר כנסת מהשמאל שמאד לחוץ לבצע ביהודי-השטחים את הטרנספר עוד לפני הבחירות הקרובות) - אז הוא יזדקק למסלול השני של אישרור העם. זה צפוי לקרות רק לחלק קטן של החוקים, כי מן הסתם שמרבית החוקים לא יהיו "לחוצים" במיוחד. אם רוצים להקל עוד יותר על האזרחים, אפשר למשל לדרוש אישור מיוחד מוועדת הכנסת לכך שחוק פלוני יעבור דוקא במסלול השני (כלומר עוד לפני הבחירות) ולא במסלול הראשון (שפוטר מאישרור העם). אם רוצים להקל עוד יותר על האזרחים, אפשר למשל למתוח עוד יותר את התקופה שבין אישרור לאישרור (נניח שנה במקום חצי שנה). אבל כאמור, אלו פרטים טכניים שוליים ובלתי חשובים. 4. למה זה חשוב? מה שחשוב זה העיקרון הענק האומר שלא יוכל להתבצע מחטף אנטי-דמוקרטי ללא קבלת אישור העם. למשל, אם טומי לפיד, שנבחר על תקן של מפלגת שינוי, חוזר פתאום בתשובה ומצליח לגייס בכנסת רוב בעד מדינת הלכה, אז הוא יצטרך לבחור בין המסלול הראשון למסלול השני, אחרת - הוא לא יוכל להפוך את המדינה למדינת הלכה. שים לב כי למרות הקושי הטכני לגשת אל הקלפיות כל תקופה (נניח כל חצי שנה או שנה), ברור שזו דרישה סבירה יחסית - לעומת הרווח האדיר שהיא משיגה: מניעת מחטפים המנוגדים לרצון העם - מסוג של מדינת הלכה, או של טרנספר, או של כל חוק דרקוני אנטי-דמוקרטי שבו העם אינו חפץ (אם אכן אינו חפץ).