אקספרימנט דתי
כל אדם הוגה בהגות דתית מכיר את המונח הפסיכולוגי הזה (ג'יימס עשה מזה קריירה). דומני שניתן לקבוע כי כל אדם חושב ישלול אקספרימנט אנושי עם אלוהים. אך המהרי"ל מרחיק לכת ושולל אף "אקספרימנט דתי" - כלומר מכלול החוויה האנושית בעבודת אלוהים. שכן לדידו, דת יכולה להיות רק עבודה לאלוהים טרנסצנדנטי, וכל אקספרימנט עם דת כזו היא אלילית במופגן. "עגל הזהב - זוהי חוויה דתית", הוא אמר מספר פעמים. מעבר לעובדה שחשיבה שכזו, רציונליסטית עד אימה, מעקרת כליל כל "רגש" אנושי בקיום המצוות (מה שלטעמי מובן מאליו ואף רצוי) אך באופן לא ברור לי כל כך, היא גם מעקרת את ההכרעה והרצון לעבוד את אלוהים, מחוויה זו. מה שיוצר, באופן ביזארי להגותו, את "הרצון לעובדו" להכרח נעדר רצון. שכן אם "רצונו" של האדם, אינו קשור לחוויותיו ולסטרקטורה הנפשית שהביאה אותו לרצון זה - היא היא האקספרימנט - משמע שרצונו זה מוכרח שיהיה.
ממש לא ברור לי לאשורו סניף זה בדבריו. ואם למי מן המצויים/נעדרים יש מענה לכך בהגותו של המהרי"ל, אגילה ואשמחה בו ובדבריו.
כל אדם הוגה בהגות דתית מכיר את המונח הפסיכולוגי הזה (ג'יימס עשה מזה קריירה). דומני שניתן לקבוע כי כל אדם חושב ישלול אקספרימנט אנושי עם אלוהים. אך המהרי"ל מרחיק לכת ושולל אף "אקספרימנט דתי" - כלומר מכלול החוויה האנושית בעבודת אלוהים. שכן לדידו, דת יכולה להיות רק עבודה לאלוהים טרנסצנדנטי, וכל אקספרימנט עם דת כזו היא אלילית במופגן. "עגל הזהב - זוהי חוויה דתית", הוא אמר מספר פעמים. מעבר לעובדה שחשיבה שכזו, רציונליסטית עד אימה, מעקרת כליל כל "רגש" אנושי בקיום המצוות (מה שלטעמי מובן מאליו ואף רצוי) אך באופן לא ברור לי כל כך, היא גם מעקרת את ההכרעה והרצון לעבוד את אלוהים, מחוויה זו. מה שיוצר, באופן ביזארי להגותו, את "הרצון לעובדו" להכרח נעדר רצון. שכן אם "רצונו" של האדם, אינו קשור לחוויותיו ולסטרקטורה הנפשית שהביאה אותו לרצון זה - היא היא האקספרימנט - משמע שרצונו זה מוכרח שיהיה.
ממש לא ברור לי לאשורו סניף זה בדבריו. ואם למי מן המצויים/נעדרים יש מענה לכך בהגותו של המהרי"ל, אגילה ואשמחה בו ובדבריו.