מאמר יפה..הוא נוגע בשאלה זו, אך לא מנסה ללמוד את פתרונה
או שמא הוא יוצא מתוך הנחה שמדובר ב"באג" במשנתו הקוהרנטית של המהרי"ל, כפי שרבים בהגות הניאו ליבוביציאנית מנסים לטעון.
אני חושב אחרת, אני חושב שהוא נתן פתרון, הוא אמר זאת במפורש, אך יחד עם זאת אני מודה שהוא קשה להבנה, ובד בבד, גם פתרון זה לאלו שהבינוהו שנוי מאוד במחלוקת.
ועתה אם יורשה לי מספר הערות על הדברים היפים למראה:
כתבת: "אם כל מה שנדרש מהאדם הוא הקיום המעשי של המצוות, הרי שהוא דבר הניתן לגמרי להיאמר בשפה האנושית". מה בין קיום - אקט בפועל - לאמירה בשפה אנושית?
כתבת: "הפרשנות בשפה האנושית לאהבה זו היא אכן קיום המצוות, אולם משמעות המצוות, שהיא גם התוכן התודעתי של מקיים המצוות אינה ניתנת להיאמר בלשון בני אדם", וזה בדיוק מה שהמהר"יל אמר.
בחלק המרכזי של הארגומנט שלך "מהי אהבה?" אתה מבדיל בקטיגוריה זו בין שני סוגים. אהבת האדם את עצמו, ואהבת האדם את זולתו, ובהקשר זה הרחבת כלפי דביתהו דייקא אך למעשה זה הפרט ללמד על הכלל כולו יצא.
למעשה יצרת כאן דיכוטמיה בין שני סוגים אלו. אני חולק עליך: אדם לא יכול לאהוב, אלא את עצמו! וגם מה שנראה או נדמה לו שהוא באמת ובתמים אוהב את זולתו, עד כדי כלות הנפש ממש (ליטרלי - הוא מוכן ממש למות למען אהובתו) זהו למעשה אהבת האדם את החלטתו לאהוב ואהבה מסוג זה אינה שונה מערך. אהבה, במובנה האנושי המזוקק ביותר, בה כל תוכן חיי האדם מוקדש לאהובתו, תמורת זניחת כל הערכים האחרים, וגבירה עליהם בעת קונפליקט (המשל הידוע של סארטר על הבן הנפרד מאימו למלחמה) אינה אלא בעצם, פרי הכרעתו של האדם, שאינה קשורה בזולתו. כלומר: הכרעתו באהבה כערך (עליון אם תרצה) היא ערכו של האדם, ומכאן משמע שהחלטתו "המאוהבת", היא בעצם אהבתו את החלטתו.
כתבת: "המחשבה שמיד עולה היא שבשביל ליבוביץ' אין בכלל כלל גדול של "ואהבת לרעך כמוך" אלא רק כלל של "אני ה'" וכך הוא למעשה חולק על רבי עקיבא".
אין כמו רבי עקיבא שעבורו אני ה' היה מעבר לואהבת לרעך. ר' עקיבא היה גדול "הלא אוהבים את זולתם", מבחינה היסטורית ממש. בר הפלוגתא הגדול ביותר של ר' עקיבא מבחינה רעיונית היה ההומניסט - אלישע בן אבויה. משל הדגים המפורסם של ר' עקיבא מול פפוס - העמיד את התורה מעל לחיי אדם, שלו עצמו ושל כלל ישראל. וגם שנדרש לדברים אלמנטריים ברורים, כגון רצח! הוא בחר לומר: "כל מי שהוא שופך דמים, מעלים עליו כאילו הוא ממעט את הדמות.." וזהו ואהבת לרעך כמוך אני ה' בכל חריפותו!
לגבי דברי החסידות שהוזכרו מפי גאון העולם שהזכרת, אני מעדיף לא להתייחס.
בכל אופן, יישכוייח גדול מאוד!