שוב, לצערי, לא!
ויבוא בעל הדבר ויאמר את דברו: "אין היהדות קיימת אלא באשר היא מטילה על האדם משטר ואורח-חיים מסויים בענייני יום-יום, גם אם הגילויים המוחשיים של אורח-חיים זה מעוצבים ע"י תורה-שבעל-פה, שהיא מבטאה את הבנתם והכרתם של בני-אדם המתכוונים להגשים את משטר התורה, ולפיכך היא רחוקה מקשיחות. אולם הכוונה היא-היא המבדילה בין עיצובה של ההלכה בידי מורי-הוראה בתושבע"פ ובין שינויה בידי אנשי הרפורמה : הראשונים פוסקים מתוך שיקולים הנראים להם כמתחייבים מן ההלכה או מתוך צרכים הכרחיים לעצם קיומה של ההלכה, ואילו האחרונים - מתוך שיקולים ודחפים שמקורם איננו בהבנת ההלכה עצמה...ההלכה של תורה שבע"פ שהיא יצירה אנושית - שואבת את סמכותה מדברי אלהים חיים שבמקרא, אולם היא הקובעת מהו תכנה, מהו מובנה ומהי משמעותה של תושב"כ.." ועוד: "כל תורתנו-שבעל-פה - מראשוני הסופרים והתנאים בתקופת בית שני ועד אחרוני הפוסקים ומורי-ההוראה בתקופה החדשה - היא יצירה של בני-אדם, שקבעו הלכה בהתאם להבנתם-הם את מה שהתורה מחייבת לגבי בעיות שההלכה הקודמת לא דנה בהן ולגבי מציאות משתנית ומתחדשת מתקופה לתקופה. לא נמצא בש"ס : "אמרה השכינה הקדושה", אלא "אמר אביי" ו "ואמר רבא" - יהודים כמונו. כך נפסקה הלכה בכל הדורות, וכך היא צריכה להיפסק גם היום. הסבר נפלא של הסמכות (ואף של החובה וההכרח) לקבוע הלכה עפ"י "השכל האנושי" נמצא בהקדמת בעל "קצות החושן" לספרו, והנה משפטים אחדים : ..."ונתן לנו הקב"ה את התורה כפי הכרעת השכל האנושי, גם כי אינו אמת בערך השכלים הנפרדים, רק שיהיה אמת בהכרעת השכל האנושי ...כי מה לשכל האנושי להבין בתורת ה' [=תושב"כ], אבל תושבע"פ שלנו היא"...
יחד עם כל האמור לעיל, לייבוביץ הבחין הבחנה ברורה בין תקנות חז"ל (במסגרת אותה הלכה גופא) שסיבתן מלכתחילה הייתה תלויית החברה, ואז אם נשתנתה החברה תשתנה ההלכה. שוב ידובבו שפתי ישר: "בדיני עריות וכללי נוהג צניעות ביהדות, ישנן שתי קבוצות של הוראות הנובעות משני מקורות שונים: א)יש הוראות שהן מצוות דתיות בעלות תוקף מוחלט ושאינן תלויות במה שמקובל בתפיסתנו ובהרגשתנו לגבי התנהגות הוגנת. ב) יש צווים המבטאים התאמה מדעת להרגלים ומנהגים ומעש המקובלים בזמנים ובמקומות וניתן להם אישור ע"י החוק הדתי. בתלמוד למשל מנומקות הוראות מסויימות של התנהגות הוגנת 'שאין דרכה של אשה' לנהוג כך. ז"א לפי הנוהג בחברה דאז, לא הורגשה התנהגות זו כתואמת את דרכה של אשה תרבותית, והדין קובע שיש לנהוג לפי המוסכם בחברה.להדגמה ישמש דבר מתוך הספרות ההלכתית המאוחרת: בהל' אישות של הרמב"ם נמצאת, לגבי פרטים מסויימים בהתנהגות האישה, הבחנה בין יהודים החיים בחברה מוסלמית ליהודים החיים בחברה נוצרית מתוך התחשבות בהבדלים השונים במעמדה של האשה בחברות השונות. מאחר שלא ייתכן שתהיינה שתי תורות לישראל, משמ שלגבי עניינים מסויימים של נוהג, יש לנהוג לפי נוהג הסביבה בשעתו. כמובן שאין לנוהג תוקף מוחלט והוא משתנה עם שינוי תנאי החיים בזמן ובמקום ועמו חייבות להשתנות גם קביעות ההלעה הקשורות במציאות החברתית. בינתיים נמצאים אנו עומדים לפני השאלה: האם הקביעות המאוחרות שקבעו את מעמדה של האשה ואת היחסים בין המינים ('קול באשה ערווה', 'לא יהלך אדם אחורי אשה' וכו') הן דרישות מוחלטות של הדת, שהם תיקונים גם בשבילנו, או אינן אל אישור של מצבים ותפיסות של החוק הדתי שהיו תקפים בשעתם ושאינם תקפים אלא במידה שהם שולטים בחברה. אין איש ואין פסק שיכול לפתור לנו את השאלות האלה היום, אבל ודאי הוא שמציאות החיים ומבנה החברה שהשו"ע מניח כעובדות קיימות, אינם עוד בנמצא ואין דבר זה תלוי בעמדתנו הדתית וביחסנו להלכה. השו"ע לא הכיר ולא צפה מראש את מעמדה של האשה בחיי הפעילות המקצועית ובחיים הציבוריים כפי שהוא קיים היום. אפי' נשתדל לדקדק בהוראות השו"ע לא נוכל להחזיר לקדמותו את המצב ששו"ע הניחו כמציאות קיימת. חבירנו וחברותינו עובדים היום, כדבר המובן מאליו, בחברה מעורבת בעסקים, במשרדים, בא"י גם בשדה. הם לומדים יחד באוניברסיטאות ומבלים יחד בחברה מעורבת בצורה חופשית, שאותה לא העלו על הדעת בדורות הקודמים עד כדי כך שלא חשבו על איסורים. באיסור הריקוד בצוותא יהיה משום אי כנות ואפי' צביעות ואין דבר מסוכן מזה בעניינים דתיים".
אני לא מסכים כל כך לעמדתו זו מטעמים אחרים, אבל דבריו מעידים כאלף עדים, כי כל הבנתך בנושא זה בהגותו שגויה (ואתה לא היחיד).