התורה לא הרחיבה.. כתבה בשני מקומות עניין זה
ומתוכם משמע שהותרה מלאכה באיזשהו אופן (מכלל שלא נאמר כל מלאכה לא תעשו גבי שבת וכיפור) והותר אוכל נפש דייקא. חכמים הם אלו שהרחיבו ו/או צמצמו את האיסור, מכלל הכתוב והם דנים בזה. מה שברור לכולי עלמא הוא - שכל עניין שניתן לעשותו מעי"ט - הוא ודאי לימוד של חכמים עצמם מתוך הכתוב שלא ניתן ללומדו מן התורה עצמה, אלא רק מסקנה, אולי לוגית, מהדברים. נו, וחכמים אשר אסרו דבר זה, התירו דבר אחר. הם "התחילו", והם רשאים לשחק בזה.. אני יודע, בהחלט מבין היטב, שהתשובה הזו היא פורמאלית גרידא, ואינה מעמיקה - אבל חשוב מאוד לפני שנכנסים לסוגיה המורכבת הזו (ודומני שאתה צמא אליה מאוד מאוד, ואני אישית רואה בזה השתוקקות נשגבה) שנדע את נקודת המוצא הזו - אחרת לעולם לא תוכל להגיע לפתרונה.
מכיוון שכמו שאמרתי לך הסוגיה הזו מורכבת מאוד, אפילו חשיבתית, ואין זה המקום כלל לדון בה, כי יש לה יוצאי זנב מיתיים אפילו והיא פונדמנטלית מאוד לא רק רעיונית אלא בפועל ממש בימינו, וכדי ללמוד סוגיה זו צריך כמה ימים של שטייגן בחברותא כדי להבין את מסגרתה בכלל (ממש כך, לא פחות. הגרש"ז אמר לרב נויברט, לפחות כך האחרון מעיד, שעד זקנותו הוא ממשיך לדון בסוגיה הזו).
אבל מכיוון שאינני רוצה לפוטרך בלא כלום, אפנה אותך יחד עם החברותא שלך לאיזה "ליד" רעיוני - סוגיית הותרה או דחוייה בשבת זהה אנאלוגית במיתודה שלה! לסוגיה זו ואידך זיל ואיישר חילך לאורייתא.