ומלאה הארץ דעה את ה'..
מבלי להיכנס להבנתך את דבריי ואת הביטוי שנתת להבנתך זו, אשיב לתוכן הודעתך, בתקווה שהפעם יובנו (ללא שום ערובה!)
רק איעצך, ועצה טובה קמ"ל, שבכל דו שיח, או רב שיח, אף שיהיה נוקב, עליך, טרם כול, להבין את מסגרתו הרעיונית והתוכנית, ואת הקטגוריות בהן הוא עוסק, אחרת רוח סערה תפזרם ולא נודעו כי באו אל קרבנה.
אנו עוסקים בקטיגוריה שאינה פילוסופית, אלא סוציולוגית תיאולוגית. עד כאן מסגרת הדיון, שלא רק מסגרתו אלא עיקרו פורמלי גרידא. לשון אחר: לא מדברים מהו הדבר, אלא אודות הדבר. ועל כן, למרות שניסית שוב ושוב לגרור אותי לשאלות הנגזרות מדיון זה, שאינן נצרכות כלל לקבע מסגרתו, ניסיתי (ובכשלון טוטאלי!) להרחיקך ממנו באומרי לך שלא מדובר על שאלת האמונה, אלא על שאלה פורמלית גרידא: האם לחברה אנושית בעלת כללים מוסכמים ומוגדרים, קיים אידיאל שיש לשאוף אליו, ואשר אוחזים בו מעטים (מכורח הטבע, האנושי, בו אדם מתקשה להחזיק באידיאל לאורך זמן, או בכלל) או אין דבר כזה?
בלי קשר לדת, ליהדות, לאלוהים, לאמונה וכו'. האם בחברה האמריקנית המקבלת על עצמה את שמירת חוקת ארצות הברית, תקנותיה הפדרליים וחוקי המדינות השונות קיים אידיאל שאליו יש לשאוף? קרי - שכל האנשים ישמרו את כל החוקים, או לאו? אם אתה נוקט בעמדה שלא, זו איוולת וכאן מסתיימת השיחה. הרי אם לא הייתה המגמה שאנשים ישמרו חוקים אלו, מלכתחילה לא היו נחקקים. ודאי וודאי שגם הנשיא, הסנאט והקונגרס יודעים שהסבירות שאפילו פרומיל מ-350 מיליון האזרחים ישמרו את כל החוקים אפסי ולא קיים כלל (וזה כולל אותם בעצמם), ובכל זאת קיים האידיאל שאזרח ארה"ב אמור לשאוף אליו, מנקודת מבטם של מייסדי החוקה ומחוקקי החוקים הללו, ורק מנקודת מבטם. הוא הדין לכל חברה אנושית, ואפילו לקטגוריות ערכים מסויימים בעלי הגדרות ספציפיות, שאנשים מקבלים, קיים אידיאל שיש לשאוף אליו. ניקח את ההומניסט הכולל את הגדרת האימפרטור הקטיגורי של קאנט, לאלו שקיבלו שזו ההגדרה להומניסט – ההומניסט הקנטיאני האידיאלי הוא אחד שבכל סיטואציה בחיים שבה ייקלע להכרעה ייצטרך לנהוג לפי הצו הקטיגורי, לטוב ולרע מבחינתו ומבחינת זולתו. האם קאנט לא ידע שדבר זה רק מעטים ישיגום – אלא מה? קיים האידיאל שמעטים עד כדי יחידים יכולים לאחוז בו – וקיים הרוב המוחלט שישאף אליו, או אמור לשאוף אליו, באם הוא מקבל אותו עקרונית.
ועתה ליהדות - קיים האידיאל – והוא עבודת ה' לשמה (תכף נתייחס למשוגתך בעניין זה) שרק מעטים (בני עליה) יכולים לשמור עליו, וקיים הרוב המוחלט שאמורים לשאוף אליו. כל עוד כולם מקבלים שזהו האידיאל, הרי ששומה עליהם לחתור אליו תמיד. ואין ערובה כלל שזה יצליח, ולמעשה ניתן לומר שזה כמעט לא ישים במציאות הריאלית.
עתה להשגותיך (שבתחילה היו לי פלא גדול) על העובדות מהם הקריטריונים לאידיאל האמור. רוצה לומר לאידיאל ביהדות – שאף על פי שהוא מפורש בדברי תורה, ונשנה בנביאים ונשלש בכתובים, ואין צורך לומר בתנאים ואמוראים וכו' בכל זאת הטלת בו דופי, משל דעה אחת מן הדעות, או אמונה אחת מן האמונות הווה.
כתבת: "והרי כל העניין הוא שחולקים באשר ל"מהי עבודה" וחולקים באשר ל"מהו ה' " וחולקים באשר למהו "לשמה". מי חולק ריבונו של עולם?
היעלה על דעת אדם מאמין, מכל הזרמים ומכל הדעות במסגרת היהדות האמפירית, לומר שיש אלוהים שהוא לא טרנסצנדנטי – אלא פנתאיסטי? היעלה על דעת האר"י או כל מקובל "נשגב" אחר לומר כי אלוהים הוא לא מעבר לעולם, שאינו נתפס בשכל אנושי: "אנת הוא עילת העילות וסיבת הסיבות דלית מחשבה תפיסא בך כלל", זהו לא טקסט רמב"מי! אלא הקדמה לתיקוני הזוהר!
היעלה על הדעת לומר כי ר' חסדאי קרשקש, יסודתו בהררי קודש, שחלק על הרמב"ם בנושא שלילת התארים, לא חשב שאלוהים הוא טרנסצנדנטי (המחלוקת הייתה ביניהם אם התארים עצמם מגשימים את האל או לאו)? מה איתך..? זו כפירה בעיקר, אין אדם מאמין מכל הזרמים והדעות ביהדות זו (אורתודוכסית) שחושב כי ישנה הגשמה לאלוהים במובנה האלמנטרי, כמו שאתה מנסה לצייר ולכייר בדמיונך, ואינני יודע מאיין שאבת זאת. אלא מאי? הסברם לעניין הזה שגוי, והרבה מתוך חוסר הבנה (רבים מאותם אישים גדולים כותבים משהו שהוא לדעתנו מלל, והם לא הבינוהו עד הסוף). אבל הם בתודעתם ראו בדבר הזה – טרנסצנדנטיות לשמה (למרות שאנו מבינים שזו מטפזיקה ותו לא). יש הרבה אנשים מאמינים שחושבים שהאידיאל עצמו הוא כך, ובתודעתם הכנה הם מאמינים בזאת לחלוטין, בעוד שלמעשה זהו מלל גמור, שאין מאחריו הרבה. הרמב"ם במורה נבוכים ניסה להסביר מדוע הם שוגים, יש שקיבלו זאת ויש שלדעתנו לא הבינהו, או שלא קיבלו חלקים מהמיתודה הזו, בשל סיבות פסיכולוגיות שלא נכנס אליהם. קח כל דרדקי מבית המדרש ותאמר לו שאלוהים הוא לא ספק הצרכים שלך, יש אחד שיחשוב אחרת? מייד יאמר לך ודאי שלא! נו, אז למה אתה מתנהג אליו ככזה? התשובה הפשוטה שתהיה לכולם, כי ככה כתוב וככה הורוני רבותיי, ולא ייתכן שהם טועים. תשאל את אלו שהורו את אותו הדבר, תשאל את המקובל עצמו האם אלוהים נתפס בחשיבה? הוא יצטט לך את פתיחת אליהו שהזכרנו ויאמר ודאי שלא! נו, מה זו תורת הספירות? שאלהו, והוא יגמגם, או שידבר איתך בשפה, שהוא חושב שהיא שפה נשגבה, ויזכיר כל מיני פתשגנים שהוא לא מבין אותם, והעיקר יאמר לך, אלו דברים נשגבים שלא ניתן להבינם לאשורם. כלומר, זהו מעגל המזין את עצמו בו חוסר הידיעה הראשוני, הופך לחוסר הידיעה הסופי – והכול נובע מבורות וחוסר חשיבה לעומקה. אבל העיקר, אף אחד לא יעלה בדעתו שאלוהים הוא מוגשם באיזושהי דרך, אף על פי שיתנהג כך.
וזה לא קשור רק ביהדות!!!! בכל תחום. המוניזם של שפינוזה זה לא מלל? הנה, קח אדם שומר חוק, המגדיר עצמו ככזה, קח אדם הומניסטי, המגדיר עצמו ככזה, שאל אותו האם אתה שומר חוק אידיאליסטי? יאמר לך הן. המשך לשאול אותו, מה זה אומר, יגיד לך שאני צריך לשמור חוק. שאל אותו, "בכל מצב?" יענה בוודאי. שאל אותו, ואם על ידי זה שאתה שומר חוק ימותו 2000 איש, יגיד לך "מה פתאום?" זוהי פקודה בלתי חוקית בעליל, אז תאמר לו: "אתה חושב שאתה שומר חוק, אבל אתה בעצם הומניסט. אז הגדר את עצמך קודם בערכך כהומניסט שבין היתר שומר חוק, לפעמים.
הלאה.. שאל את ההומניסט הקנטיאני, אתה פועל לפי הצו הקטיגורי, יאמר לך הן! שאלהו, אם מתדפק בדלתך קצין ס.ס ואתה מחביא 2 תינוקות יהודיים בארון ושואל אותך, אתה מחביא יהודים? מה תענה? יאמר לך, "ודאי שלא אגלה, הוא יהרוג אותם". תאמר לו: אתה אולי אדם טוב (לא אולי, בטוח!) ואולי מוסרי לפי ראות עיניך, או לפי ראות עיני אחרים, אבל לא מוסרי קאנטיאני. וכן על זה הדרך.
ועוד דבר חשוב: גם אם אדם יענה בדיוק לפי התשובות המצופות על פי אותו אידיאל של אותה קטיגוריה הנבחנת, לא בטוח שהוא ינהג לפי תשובותיו בכל הזמנים ובכל הסיטואציות, אלא הוא חושב שהוא יענה עליהם כך, אבל כשיגיע הדבר בפועל, אז נדע, והוא בעיקר יידע, אם הוא פועל לפי האידיאל. בשיטת האלמינצייה הזו – תסיר ותסיר ותקלף ותקלף ויוותרו: בני עלייה והם מועטים מאוד מאוד.
כללו של דבר לכל חברה בעלת ערך משותף קיים אידיאל – משיגי האידיאל הזה בשלמותם, הם מעטים מאוד מאוד, עד לא קיימים, והמוטל על האדם השותף לאידיאל זה – לחתור אליו כל הימים. וכבדרי המורה: ".. ומעלה זו היא מעלה גדולה מאד ואין כל חכם זוכה לה, והיא מעלת אברהם אבינו שקראו הקב"ה אוהבו לפי שלא עבד אלא מאהבה והיא המעלה שצונו בה הקב"ה על ידי משה שנאמר ואהבת את ה' אלהיך..". ומעניין שאת אותו טקסט בוריאציות שונות, כותבים כל הפרזנטורים של כל היהדות האורתודוכסית, וזה מהסיבה הפשוטה - כולם רואים עין בעין את אותו אידיאל - האחד מבינו לאשורו, השני פחות, או האחד מבינו לאשורו, אך חושב שהוא דבר הנשגב מבינתו. "סוף דבר הכול נשמע את האלוהים יירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם".