אתה עכשיו הגעת למישור אחר, למרות שהוא המשכו של הנושא
אתה מדבר איתי על סמכות הומוגנית המחייבת את כלל הציבור המאמין, גם למי שאינו מקבלה וחושב שטעתה, ובכללם חכמים שהיו באותה סנהדרין שחשבו אחרת. ואנו מדברים היום, בהיעדר סנהדרין, סמיכה וכו' על סמכות שחטיבה מסויימת בתוך אותה יהדות מקבלת על עצמה, אף על פי שיכולה ביעף לעבור לסמכות אחרת המקובלת עליה. כשישיב שופטינו כבראשונה - אזי אם הרב שטיינמן, נניח, ייבחר כנשיא ההנהגה הנורמטיבית, אזי גם הרב שמואל אויערבך, ייצטרך לבוא אליו במקלו ובמעותיו ביום הכיפורים שחל להיות בחשבונו, אף על פי שהוא בטוח שהוא טעה. ואם לא יעשה כן, דינו כדין "זקן ממרא". בימינו, בהיעדר זאת, יכול אדם לא לקבל את הסמכות הזו כי היא אינה מחייבת אותו. אבל בל תטעה, היעדר אינסטיטוציה כזו בפועל, אינה אומרת שינהג הצאן כעדר ללא רועה. רק שאין הסמכות הזו קולקטיבית הומוגנית, אלא פרטנית או קהילתית (בסגנון "עשה לך רב" הרעיוני ובסגנון הלכתי קהילתי מושג "המרא דאתרא" - ואינני מתכוון לרב העיר החילונית שמקבל משכורת מהמדינה החילונית ולחוקיה החילוניים הוא נשמע, שאינו אלא סרסור של דת ישראל).