בוקר טוב ונעים לי מאוד- ושאלה

טובהמ

New member
שאלה טובה

אנחנו לא באמת יודעים מה היו היקפי התופעה. אני חושבת שההבדל המהותי קשור בעובדה שפעם כל העולם היה דתי, ומשוייך לאומית. אנשים לא שברו את הכלים לגמרי, הם שינו צורה, ומשם יכולים היו לחזור (כמו בימי עזרא). התחושה היא שבעולם שלנו אנשים לא עוברים לשורשים חלופיים, הם חולפים עם הרוח. אני גם חושבת שיש הבדל מהותי בין תקופת הנבואה, לתקופת התושבע"פ. אולי אנשים יכלו לבדוק קצוות, כי היה שם נביא, וניסים, ובית מקדש שיכלו לאפס אותם. כבר ריב"ז, אחרי חורבן הבית, הבין שאי אפשר להמשיך כך. או שאתה בפנים או שאתה בחוץ. הוא הוציא את הכיתות החוצה. הוא וממשיכיו בנו מערכת סדורה וברורה של כללי הנהגה ומשפט. של צורת הכרעה קובעת. אשר לגיור של נשות שלמה - גם התנ"ך לא ממש קונה אותו. יש ביקורת על שלמה. למרות שגם כאן יש הבדל - אישה נשואה שהתחתנה עם בן עם אחר, באמת עברה בדר"כ לדתו ותרבותו. ושוב - השאלה שאתה שואל היא באמת קשה. האם אי פעם היינו בסדר? האם אי פעם נהיה?
 
לא פשוט להסתכל פנימה, הא?

רק עוד בנושא נשות שלמה- אולי בגלל זה בת פרעה מוזכרת בשמה- כי היא לא קיבלה את תרבותו? אבל- לא תמיד "אנחנו" יכולים לחזור. אחרי חזקיה לא היתה יותר דרך חזרה. יתכן שהאכזבה, אם ניתן להשתמש במושג אנושי, של ההשגחה מאי מימוש הפוטנציאל של חזקיה גרמה לסגירת דלת? כמו כן, יחסית לאותה תקופה- ישראל כבר מזמן סגרו את הדלת. אם לאחר כל מלך כתוב שהמשיכו לעשות הרע ולא הורידו את העגלים- סימן אולי שבאמת היה סיכוי. אבל מצד שני, בנבואות ביהודה מוזכרת ישראל כמי שאבד עליה הקלח. ובמדבר? למרות ההנהגה הניסית, למרות שרק לפני 3 חודשים נחצה ים סוף, רק עלה משה והעם, בעידודו של אהרון, בונה את עגל הזהב. תלונות במדבר? כל רגע! השליחים? 10 מתוך 12 אגואיסטים ורוצים חיים קלים וניסיים. אז מתי היינו בסדר כעם? מתי לא חיפשנו דרך אחרת?
 
עגל הזהב

העגל לא נעשה בעידודו של אהרן, אלא להיפך, תחת איום על חייו : וַיַּרְא הָעָם, כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר; וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹהִים ... אהרן מנסה לדחות אותם ביום נוסף - חג לה' מחר - בתקווה שמשה יחזור עד אז. גם כאשר הוא פועל - לא היה זה מרצונו, וגם משה מבין את הסיטואציה בשאלתו : וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן, מֶה-עָשָׂה לְךָ הָעָם הַזֶּה: כִּי-הֵבֵאתָ עָלָיו, חֲטָאָה גְדֹלָה. לגבי העגל עצמו - לא בטוח בכלל שהכוונה היתה ליצור פסל שמשתחווים לו כמו לעבודה זרה. יכול להיות שמדובר על "תיווך", על משהו מוחשי שדרכו יוכלו לעבוד את ה' - ולפי חלק מהמפרשים זו הסיבה שמיד לאחר חטא העגל נבנה המשכן, כדי למלא את הצורך האנושי הזה בצורה מותרת.
 
אני אשפץ את התנסחותי

עגל הזהב היה רעיון של אהרון. הרי העם לא ביקש "עגל"- הוא ביקש "אלוהים"- ואהרון בחר בעגל הזהב. אם כבר- אולי זו ראשיתה של השיטה הקפיטליסטית? סתם...בבדיחות הדעת כמובן. אבל העיקר זהה- העם לא יודע רגע שלווה ומחפש איך לסבך עצמו עמוק יותר ויותר.
 

יוסי ר1

Active member
צודק. ועל כך מעיד משה בדברים לא, כז

"כי אנכי ידעתי את מריך ואת ערפך הקשה הן בעודני חי עמכם היום ממרים היתם עם ה' ואף כי אחרי מותי".
 
אז למעשה אנחנו "חיים על" ההבטחות

של האל לדוד, לאבות ולמשה? האם זה הטבע האנושי שגם כאשר חוצים לו את ים סוף- הוא זועק וצועק? האם אין אמונה בעם, לא היתה, ורק יחידי סגולה הם המאמינים האמיתיים? האם למעשה אין צורך בהחזרה בתשובה מאסיבית כפי שמנסים אלו ואחרים לעשות כיוון שכמו שמעולם זה לא היה- כך אין צורך שזה יהיה?
 

טובהמ

New member
יש אמונה. היתה. תהיה.

חז"ל מתארים לא פעם את עם ישראל כבן המפונק של המלך. אני חושבת שיש בזה משהו. כלומר, דווקא העובדה שראו ניסים גדולים, שנלקחו על כפיים וכו' גורמת להם להרגיש קרובים מאוד. קרובים עד כדי מרידה בחופשיות. כמו ילדים בהוריהם. נסיונות שונים ניסו להקביל בין תקופות התנ"ך לבין תקופות גיל - גיל שנתיים הנורא, גיל ההתבגרות. או מערכת הקבלות אחרת בין עמ"י לאלוקיו - איש ואישה. זוגיות. יש עליות וירידות. איך שלא יהיה - אני חושבת שהמפתח הוא בהבנה שיש כאן מערכת יחסים. מורכבת, מפותלת, מתוסבכת ואוהבת. המצב החמור הוא לא כשבוכים, צועקים מתלוננים ומורדים. המצב החמור הוא כשמתייאשים. מוותרים, לא מנסים יותר. עוזבים את הבית. מרידה אין פירושה חוסר אמונה. לפעמים היא חלק מתהליך של חיפוש. אנחנו מחפשים. תמיד. עוד לא מצאנו. אבל - מה זה 3000 שנה לעומת הנצח?
 

ע מ י ש

New member
הבעיה היא שבשנים האחרונות

יש מחסור גדול בניסים. האם לא הגיע הזמן לרענן קצת את העסק?
 
נסים לא יוצרים אמונה

ע"ע דור המדבר. מי שלא מאמין ימצא אלף ואחד דרכים טבעיות להסביר כל נס, ומי שמאמין לא זקוק לניסים כדי לבסס עליהם את אמונתו.
 

פלגיה

New member
ניסים לא יוצרים אמונה - ע"ע אליהו

ונביאי הבעל. אליהו יצר עימות פומבי נגד נביאי הבעל, הוריד אש מהשמים, כולם השתחוו ואמרו "ה' הוא האלוקים" -מה צריך יותר מזה? ומה קרה רגע אחר כך? אליהו שוב היה לבדו נמלט מאימת איזבל. ניסים קונים אמונה באותו ומופתים, אבל המחיר הוא כבד מאוד, כי עם ההוקוס פוקוס הבא אותו אדם שהפך למאמין - יחזור בו מאמונתו. קניית אמונה היא תהליך עמוק, ארוך, איטי. לא קונים אותה ברגע, כי מה שנבנה ברגע, נהרס רגע אחר כך.
 
אם נשווה לנצח- אז באמת זו רק ההתחלה

אבל אם נסתכל על הכאן ועכשיו- תגידי לי שאת לא מרגישה כמו בסדום ועמורה- וללא שום קשר לאמונתו המוצהרת של האדם, לבושו או השתיכותו הדתית- אנשים מתנהגים כמו בפרשת הפלגש בהר.
 

טובהמ

New member
לפעמים כן.

במיוחד בתקופה האחרונה. אבל כמו שעמיש כתב, יש גם דברים טובים היום, שלא היו מעולם. האפשרויות הפתוחות בפני נשים למשל.
 
בכל דבר יש טוב ורע- השאלה היא

איך אתה בוחר להשתמש בו. דינמיט למשל- נובל התאבד כי הוא הבין שהוא יצר משהו שעלול לשמש לעשיה רע (נדמה לי). מכונית- כלי הרג- או כלי תחבורה? אינטרנט- מאגר חיפוש מידע או מאגר חיפוש לסיפוק מיידי? יש היום דברים טובים- אבל יכולים להיות הרבה יותר. התרחקנו קצת מנושא הפורום- לא? מצטער...
 

arandiera

New member
כי סדום ועמורה יש בכל מקום,

לא אנחנו המצאנו את זה. כן, אני באמת חושבת שזה מטופש לחשוב שרק בגלל שאנחנו "יהודים", בגלל שישות עליונה בחרה בנו, ובגלל שאנחנו אמורים להיות עם סגולה, אנחנו באמת נהיה כאלה באופן טבעי. אנחנו אנשים, כמו כולם. יכולים לבחור אם להיות אכזריים כמו כולם, אם לאו. כבר היה מי שאמר שרק כאשר יהיו כאן גנבים נדע שיש כאן מדינה. מדינה זו מציאות, עם זה מציאות, אנשים זה מציאות. רצח ואונס זה מציאות. פילגש בגבעה (למה הר?) הוא סיפור על הרוע של אנשים. זה קורה לפעמים.
 
הר בגלל פרשת השבוע- אני מניח

סתם התבלבלות שלי. קורה לפעמים? זו בדיוק השאלה שלי- תראי לי מתי זה לא קרה. מתי העם התנהג כעם סגולה- האם באמת היו תקופות בו הרוע האנושי היה זניח. שוב- השאלה שלי היא כעיקבות תשובה שקיבלתי בשירשור אחר- שבו ציין הכותב שהתקופה הנוכחית מצטיינת בהתבוללות וכו'...
 

shushu10

New member
חידה ! כמה זמן היה בית המקדש ה=1

נקי ממעשי תועבה וזימה? לא יאומן.
 
למעלה