באמת ערבבתי, וזה לא עניין מוחלט
לא באמת התכוונתי שהיתה תקופה אחת באמת טובה. חשבתי על זה שאיך שניסחתי את הדברים זה בטח נשמע ככה. רק רציתי להראות את הדברים באור אחר. להראות עד כמה ההיסטוריוגרפיה נכתבה ותוארה, ועדיין כך, מנקודות מבט מגמתיות ולכן מה שנראה היום כ"סדום ועמורה" אולי היה כיף חיים אז. היו כל מני תקופות שבהן היהדות היתה מורכבת מקבוצות שונות, כמובן בהרבה מקרים לא באמת "יכולת לבחור" למי להשתייך, אבל עדיין היתה זו יהדות של קבוצות (הכתות בתקופת בית שני, בתי המדרש השונים בתקופת חז"ל וכדומה). בעצם עכשיו כשאני חושבת על זה לפעמים החלוקה לקבוצות לא היתה שונה מפערי מעמדות שליליים שקיימים עד היום. ובנוסף, זה גם לא מדויק מה שכתבתי, שהכל היה יהדות, כיוון שגם היו הרפורמים והקונסרבטיבים משוכנעים שהם לוקחים חלק אינטרגלי ביהדות, ואילו האורתודכסים משוכנעים שההפך הוא הנכון. בדומה אני מתארת לעצמי שעדת קומראן ראתה רק את עצמה בתור מי שמקיימת את הצווי האלוהי ואת היהדות, ולעומתם הפרושים חשבו שהם יהודים טובים יותר מהצדוקים, ולהפך. אתה צודק. זה ככה תמיד. אין דבר כזה עם סגולה, אין דבר כזה אנשים מושלמים. לפי שיטות פרשניות מסוימות הטקסטים המקראיים הקדומים משקפים תפיסה לפיה אלוהי ישראל מתפקד גם כאלוהים אוניברסלי וגם כאלוהים של עם ישראל, כאשר לאומות העולם יש אלוהים אחרים, ככזה הוא עליון וחזק יותר מאלוהי האומות האחרים. כך למשל מפרש לוינשטום את הפסוק "עשה שפטים באלהיהם" שבתהילים.
לא באמת התכוונתי שהיתה תקופה אחת באמת טובה. חשבתי על זה שאיך שניסחתי את הדברים זה בטח נשמע ככה. רק רציתי להראות את הדברים באור אחר. להראות עד כמה ההיסטוריוגרפיה נכתבה ותוארה, ועדיין כך, מנקודות מבט מגמתיות ולכן מה שנראה היום כ"סדום ועמורה" אולי היה כיף חיים אז. היו כל מני תקופות שבהן היהדות היתה מורכבת מקבוצות שונות, כמובן בהרבה מקרים לא באמת "יכולת לבחור" למי להשתייך, אבל עדיין היתה זו יהדות של קבוצות (הכתות בתקופת בית שני, בתי המדרש השונים בתקופת חז"ל וכדומה). בעצם עכשיו כשאני חושבת על זה לפעמים החלוקה לקבוצות לא היתה שונה מפערי מעמדות שליליים שקיימים עד היום. ובנוסף, זה גם לא מדויק מה שכתבתי, שהכל היה יהדות, כיוון שגם היו הרפורמים והקונסרבטיבים משוכנעים שהם לוקחים חלק אינטרגלי ביהדות, ואילו האורתודכסים משוכנעים שההפך הוא הנכון. בדומה אני מתארת לעצמי שעדת קומראן ראתה רק את עצמה בתור מי שמקיימת את הצווי האלוהי ואת היהדות, ולעומתם הפרושים חשבו שהם יהודים טובים יותר מהצדוקים, ולהפך. אתה צודק. זה ככה תמיד. אין דבר כזה עם סגולה, אין דבר כזה אנשים מושלמים. לפי שיטות פרשניות מסוימות הטקסטים המקראיים הקדומים משקפים תפיסה לפיה אלוהי ישראל מתפקד גם כאלוהים אוניברסלי וגם כאלוהים של עם ישראל, כאשר לאומות העולם יש אלוהים אחרים, ככזה הוא עליון וחזק יותר מאלוהי האומות האחרים. כך למשל מפרש לוינשטום את הפסוק "עשה שפטים באלהיהם" שבתהילים.