בידיעות אחרונות במוסף סוף השבוע

צלף

New member
בידיעות אחרונות במוסף סוף השבוע ../images/Emo36.gif

בס"ד היה ראיון עם הנכד של ישעיהו ליבוביץ: ד"ר יורם יובל. הוא מספר על ישעיהו ליבוביץ מנקודת מבט אישית, כולל ביקורת אישית בכך שהתפיסה של ישעיהו ליבוביץ הינה אינטוקאלית ואינה בנויה בהתאם לכוחות הנפשיים של האדם. זה מאוד מעניין - אבל לצערי אתר ידיעות אחרונות לא העלה את הראיון לאינטרנט - והדרך היחידה זה לסרוק את המאמר ולהביא אותו לכאן בצורת קובץ. (או לבקש מהם לשלוח אותו בצורת טקסט במיוחד לפורום) תאריך הראיון: 24/08/2001 יום שישי
 

יחיאב

New member
אין קשר בין ידיעות-אחרונות

לבין האתר ynet, מדובר בשתי מערכות אוטונומיות נפרדות- אמנם בעלות אותו "אבא", לכן אין כל סיבה שתמצא את אותה הכתבה בשתיהן. מה שמזכיר לי שאין בין ישעיהו ליבוביץ לנכדו יורם כל קשר, מדובר בשתי מערכות אוטונומיות נפרדות- אמנם שיש קשר משפחתי קרוב, לא תמצא אותן דעות אצל שניהם. אגב, הכתבה היתה מעניינת, בעיקר ביקורתו של יורם על אישיותו של סבו בפן האישי-רגשי, כלומר, חוסר יכולתו להביע את רגשותיו בפני אחרים. היתה לו גם ביקורת על הגותו של סבו, וכי למרות שהוא לא מצא בה כל פגם וכי היא מושלמת מהבחינה האינטלקטואלית, היא חסרה מבחינתו מהבחינה האמוציונלית, דהיינו, שהיא לא עונה על הצרכים הכלל אנושיים, או אלו שלו. בנקודה זו רציתי לעשות איזושהי ביקורת עצמית קטנה: האם כל אלו הנמשכים אחר הגותו של ליבוביץ, יש בהם איזשהו "פגם" ביכולת הבעת רגשותיהם? ואני לא מדבר על הקשר עם בן-הזוג הקבוע, אלא עם "שאר העולם". אודה ואתוודה שבי קיים הפגם הזה. האם אני לבד?
(נו, הייתי חייב...)
 
זו מיומנות שחסרה לרבים.

רבים בינינו מתקשים להביע רגש במלים בצורה רהוטה, לאו דווקא חובבי י"ל. החדשות הטובות הן, שאפשר ללמוד את זה ... בבית הספר שבו לומד בני הקדישו שיעורים לפיתוח האינטליגנציה הרגשית, וזה מאד מצא חן בעיניי.
 
אולי זו תכונה של פילוסופים בכלל

דוגמה טובה היא הטלת זהותו של הטוען על הטענה: ישנם אנשים רבים שיסתפקו בהיות הטוען אויב, ומסיבה זאת יפסלו את טענותיו. זהו מקרה מובהק בו הרגש מכשיל את השכל. מכיוון שכך (היות חוסר הרגישות פועל יוצא של השכל), נכונה הבחנתך ביחסים בין בני הזוג לבין האנשים שאינם קרובים לפילוסוף. בנושא זה מעניינת ההשוואה בין רומנטיקה והשכלה, כפי שהיא מובאת בסקירת הביוגרפיה של מיכאיל איגנטייף על ישעיה ברלין (שגם נולד בריגה).
 

אלול

New member
בעניין הרגש והשכל

אמר ליבוביץ´ בעצמו שאין עניין לרגש בנושא האמונה מטעמים שבעבודה זרה והוא הביע זאת בצורה יפיפיה ,כרגיל , בקישור הוורד שאני מצרף להודעה. בכל מקרה , לדעתי יש מקום לרגש באמונה אבל לא ביחס הישיר בו אדם עומד מול אלוהיו כמו אל מושא אהבתו כי אם במעשה המצוות עצמן. כמו כל דבר שאדם עושה ופועל מתוך רצונו ,תוך השקעה ויגיעה עצומה תוך שאיפה וחתירה מתמדת גם מעשה המצוות כולל מועורבות רגשית. בספרו "הנחות יסוד למטאפיסיקה של המידות " ,שלא נמצא כרגע לידי , מזהה קאנט את האושר שהוא קטגוריה רגשית מובהקת עם המעשה המוסרי.ליבוביץ´ ,כנראה, פחות רומנטי מקאנט ,ואני לא מתכוון לאישיותו אלא לתקופתנו לעומת התקופה הרומנטית בתרבות האירופאית שהתבטאה בספרות במוסיקה ובאומנות. מעניין מאוד להציץ וגם יותר מלהציץ ברמב"ם שמדבר על האהבה במונחים שקשה לי להבחין אם הם רגשיים או שכליים או שניהם ביחד . יהיה נחמד מאוד לדון בנושא .
 

אלול

New member
בעניין הרגש והשכל

אמר ליבוביץ´ בעצמו שאין עניין לרגש בנושא האמונה מטעמים שבעבודה זרה והוא הביע זאת בצורה יפיפיה ,כרגיל , בקישור הוורד שאני מצרף להודעה. בכל מקרה , לדעתי יש מקום לרגש באמונה אבל לא ביחס הישיר בו אדם עומד מול אלוהיו כמו אל מושא אהבתו כי אם במעשה המצוות עצמן. כמו כל דבר שאדם עושה ופועל מתוך רצונו ,תוך השקעה ויגיעה עצומה תוך שאיפה וחתירה מתמדת גם מעשה המצוות כולל מועורבות רגשית. בספרו "הנחות יסוד למטאפיסיקה של המידות " ,שלא נמצא כרגע לידי , מזהה קאנט את האושר שהוא קטגוריה רגשית מובהקת עם המעשה המוסרי.ליבוביץ´ ,כנראה, פחות רומנטי מקאנט ,ואני לא מתכוון לאישיותו אלא לתקופתנו לעומת התקופה הרומנטית בתרבות האירופאית שהתבטאה בספרות במוסיקה ובאומנות. מעניין מאוד להציץ וגם יותר מלהציץ ברמב"ם שמדבר על האהבה במונחים שקשה לי להבחין אם הם רגשיים או שכליים או שניהם ביחד . יהיה נחמד מאוד לדון בנושא .
 

eliii

New member
עיינתי מעט בפרקי הרמב"ם שהבאת..

לפי המעט שהספקתי להבין מהם הרמב"ם קובע שיש לשגות באהבת האל יומם ולילה כמו מישהו שחולה מרוב אהבה אל אישה ולא יכול להפסיק לחשוב עליה בקומו ובשכבו...אמנם מהות האהבה היא "רוחנית" וכאן נשאלת השאלה אם האהבה היא רוחנית שכלתנית (כמתחייב מזה שאין לו לבורא גוף וצורה) איך יכול האדם הפשוט לבוא אליה...מי שיעיין בפרקים שהבאת יראה שהרמב"ם מזכיר כמה פעמים שאהבת האדם אל הבורא שווה למידת ידיעתו את גודל נפלאותיו ועל כן ראוי ללמוד חכמות הטבע והבריאה כדי לראות גדולת הבורא מתוכן וככל שתגדל ידיעת גדולת הבורא בבריאתו כן תגדל האהבה שהיא לדעתי מן אהבהת הרוממות כמו אדם העומד במרחבים הפתוחים ומשתהה ומתמלא אהבהואושר "רוחניים" מעצם ההיחשפות שלו למרחב...כן האדם כשיחקור את גודל הבריאה וחכמת הכוכבים וכו´ בידיעה שהכל מעשה בורא יחיד הלא טבעי הוא שיחפוץ להדבק באותו כוח יחיד שאמיתותו היא הכוח הבורא ומקיים את כל זה....כמו חוקר שהצליח לפענח סוד מדעי...אושרו הוא עילאי ורוחני אך אצל הרמב"ם יש דגש רב על החיבור הבלתי ניתן להפרדה בין ידיעת נפלאות הטבע הכבירים לכשעצמם ובין יוצרם שהוא הבורא כך שבמקום שאותו חוקר פלוני שגילה עניין אלמוני יתאהב בעצמו וירים את קרן האגו שלו אמור איש ישראל לאהוב את הבורא האחראי הישיר והבלעדי הן לנפלאות הטבע והן לו עצמו האדם שחוקר ומבין אותם...ייתכן שזה הקטש...כלומר זה החלק הקשה לביצוע החיבור האמונתי הכה ברור לרמב"ם שבין נפלאות הבריאה לבורא.....עוד אציין שהרמב"ם כותב שבתורה עצמה יש להגות מתוך אהבה לבורא שציווה בה-(כמו שאתה מתייגע במכתב שבו אהובתך רומזת את רצונה ומאוויה-כלומר הסיפוק שאתה מפיק מההתעסקות בטקסט הוא רק בגלל הקשר ההדוק שבין הבנת הטקסט לאשורו לבין ביצוע רצון אהובת ליבך-ושוב ..כאן החלק הקשה...לחבר בין התורה המעשית לרצון הבורא...(אחרי שכבר בא האדם לכלל אוהב של הבורא מתוך הסתכלות בנפלאות בריאתו השאת ההתפעלות וההתפעמות-קרי אהבת הרוממות-אל עבר הבורא עצמו)כלומר שאהבת הבורא תהיה כה עזה ונלהבת עד כדי התעסקות אובססיבית בתורה שבה ציווה וכל זאת על מנת להבין יותר טוב את רצונותיו מן האדם ועל ידי הידיעה לעשות לו נחת רוח בקיומם המעשי של המצוות)לא ישנתי הלילה כך שממש לא היה לי כוח להביא מראי מקום לכל משפט אבל המסקנות שלי שאובות מעיון (די קליל) בשני הפרקים שהבאת להם לינקים כאן ודו"ק אני מקווה
ועתה למעט פרשנות אישית שלי את החיבור בין רגש לשכלתנות לפי שני הפרקים להרמב"ם שאנו דנים בהם זה עתה:לדעתי הרמב"ם מדבר על שאיפה לחיבור אל האין סופי אל היופי האין סופי והתחכום האין סופי של הבריאה אשר ככל שהאדם ילמד עליו יותר במגמה ברורה של שאיפה להתעלות לעבר הנצחי והאין סופי הוא יתעלה מעל האהבות הגשמיות כגון אהבת אשה וימיר את רגשות התפעלותו הטבעיים לעבר הנצחי הכולל את הכל הוא הבורא...וזאת תוך כדי "השקעה" טוטאלית בלימוד מצוותיו וקיומן כלומר השקעה מעשית ורגשית בקיום רצונו כלומר במימוש האהבה אל הבורא על ידי יגיעה בתורה שבה ציווה את רצונו ועשיית מצוותיו בלהט רגשי כאוהב אובססיבי..בשורה האחרונה מי שיקרא את שני הפרקים והדימויים של האהבה אל הבורא יוכרח לשני מסקנות א) מדובר כאן באהבה סוחפת ללא גבולות ב) מדובר באהבה "רוחנית" הנובעת מהתמקדות רבה בעת ובעונה אחת גם בנפלאות הבריאה ולא פחות בעובדה שקל אחד בראם והוא המקיימם...התמקדות שבשלביה המתקדמים אמורה לשיטת הרמב"ם להמיר את האהבות הגשמיות לפרטים כגון אהבת אשה אל האהבה של "הכל" הוא הבורא הכולל את הכל.(במגביל לזיכוך המתמיד של לימוד התורה המעשית וקיום מצוותיה שהם כמו שכבר הזכרתי מהווים "יישום" האהבה בפועל)נ.ב ולא עוד אלא שהרמב"ם אומר שככל שידע האדם יותר ויחקור גודל נפלאות מהלכי הכוכבים וסודות הטבע{בהנחה שיחוש היטב את הקשר הישיר בינם לבין הבורא}כן תרבה אהבתו אל הבורא..כלומר אהבה הנובעת מהשכלה...השכלה של יפי הבריאה...שהיא הרבה מעבר ליפי אשה...חיים קשים אהה??!!
 

אלול

New member
אכן חיים קשים...... ../images/Emo45.gif

כתבת הודעה ממש יפה . אבל גם המחשת לי עד כמה החיים קשים ,כשאנשים כותבים בלי לפסק ובלי לחלק לפסקאות, מה שגורם לי לקרוא את ההודעה ולהזיל דמעות ממאמץ של העיניים ממש כמו דמעות של גבר שאשתו עזבה אותו (כמובן בהנחה שהיא היתה ליבוביצ´יאנית ,גם אם עדיין לא שמעתי על שילוב כזה
)
 

יחיאב

New member
כל הכבוד על המאמץ,

רק תמהתני האם נהיר לך שהיום ברור לנו שאין בדברים אלו של הרמב"ם - המבוססים על הפילוסופיה האריסטוטלית - ממש?
 

אלול

New member
אתה כופר!!!!!!

איך אתה מעז להגיד שגדול המאמינים "אין בו ממש" .?!?!?! תוכל להסביר?????
 

יחיאב

New member
אני כופר בפילוסופיה האריסטוטלית

ומכאן משתמע גם כל מה שהרמב"ם מבסס עליה את תפיסתו לגבי היהדות. גם אתה כופר בכך (קאנטיאניסט שכמוך) אל נא תיתמם. למשל ראיית לימוד חוקי הטבע כדרך ל" הידבקות בה´ " ברור לנו היום שהיא לא נכונה. למשל, זה שיש לך תואר ראשון (במהרה בימינו אמן) בכימיה, לא עושה אותך באיזשהו אופן יותר דתי ממישהו שיש לו תואר ראשון בכלכלה, נניח. היום ברור לנו שאין בכך משום "התקרבות" לה´. אלא שהתנאי בשניהם הוא זהה: שמירת המצוות. אפילו אם תלך ללימודי כימיה וכיוצ"ב מתוך ראיה זו שיש בהם ע"מ להתדבק בה´ - אין לכך כל משמעות דתית. הרי כל המושגים עליהם מבסס הרמב"ם את הגותו כגון: סיבה תכליתית, השכל הפועל, הגלגל התשיעי וכיוצ"ב, ידועים לנו היום כגיבוב שטויות. לכן אין סיבה להמשיך ולחשוב את אותם דברים המשתמעים מהם, וצריך לשים לב טוב טוב כשקוראים את הרמב"ם, אילו דברים ניתן עדין לקחת ממנו ואילו לא. לא אחת כתבתי שאחת הסיבות לכך שהרמב"ם ניכשל בסופו של דבר בניסיון המהפכה הקופרניקית שהוא חולל ביהדות היא שעד שהוא ניכנס למיין-סטרים היהודי - חלק גדול מהגותו כבר היה לא רלוונטי. ובין היתר מכאן נובעת חשיבותה של ההגות הליבוביציאנית לנו כיום. סוף סוף קם אדם מורם מעם והשתית את הגותו היהודית-דתית על הפילוסופיה הקאנטיאנית, שהיא לכולי עלמא מבדילה בין הפילוסופיה שלפניה לזו שאחריה, בין המדע שלפני לזו שלאחריה וכו´.
 
יחיאב-הופתעתי לרעה

יחיאב היקר הרמבם מעולם לא ביסס את האמונה על לימוד חוקי הטבע! כיצד יכלת לטעון כך ולסלף את כל עולם אמונתו של הרמבם? אריסטו ביסס את האמונה על חוקי הטבע והרמבם התנגד לו בעניין זה בחריפות אמונתו של הרמבם היא שהגורם לאמונה הוא אינו ידע מסויים על אודות אלוהים הטבע והאדם אלא ההכרה בחיוב של עבודת ה! כיצד יכלת לטעון טענה שאינה נכונה עובדתית ולא אידיאולוגית-אמונית?! הסיבה התכליתית והשכל הפועל הם מושגים פילוסופיים טהורים כיצד הם ידועים לנו כיום כגיבוב שטויות? הרי הם אינם ניתנים לבחינה! השכל הפועל הוא מושג פילוסופי טהור אשר הרמבם השתמש בו להסברת אמונתו בהשארות הנפש (שגם שונה מאד מן האמונה העממית הרווחת) והוא אינו מרכיב יסוד בהגותו! לטעון על השקפה פילוסופית שהיא כיום ידועה כגיבוב שטויות הוא כמו לטעון לארבע צלעות במשולש(כדברי ליבוביץ) כמו כן ידיעתו של הרמבם על הטבע והאסטרונומיה (שהייתה כמו בני דורו) אינה משפיעה לא לכאן ולא לכאן על הגותו הפילוסופית! שאני מושפעת ממה שהרמבם יודע או אינו יודע על העולם! ליבוביץ ינק את הבסיס להגותו מן הרמבם ולא מן קאנט האתאיסט הגדול כיצד אתה יכול לטעון טענה כה מסולפת? ליבוביץ ינק הרבה מהגותו של קאנט אך המהות של הגותו הדתית שאובה מן הרמבם ציטטת את פרופ אסא כשר האומר שרק 6 אנשים הבינו את ליבוביץ וזה כולל את ליבוביץ עצמו. אני מבין מדבריך שאתה אינך נמנה בין שישה אנשים אלו.. מצפה לתגובתך
 

אלול

New member
כמה דברים :

א.ברוך הבא לפורום ישעיהו ליבוביץ´-הגותו. ב.לפני שאתה כותב מומלץ לקרוא את הודעת המנהל ומעט כללים להתנהגות בפורום. אומנם החברים בפורום זה מכבדים את הגותו של ליבוביץ´ ,אך הם אינם עושים זאת מתוך הערצה עיוורת ,התלהבות ממבריקותו ,גאוניותו או כל נתון חיובי שניתן ליחס לו. מהכרותי אותם אני שם לב שזה נובע ממחשבה ביקורתיות ,הבנה ולא קבלה של הדברים כמובנים מאליהם. בכל מקרה ,דעתי האישית היא שכמה משפטים בהודעתך בוטים מדי ואינם במקום .אנו נוהגים כבוד איש ברעהו ושומרים על כללי אתיקה מחמירים בנודע לפעילות בפורום (לקבלת האתיקה ניתן לפנות אלי או ליחיאב). ג.לגוף הדברים: 1.ממובאה מהלכות תשובה ,שהבאתי באחת מהודעותי הקודמות , התברר לפחות לשלושה מחברי הפורום ,שהרמב"ם גורס שלימוד מדעי הטבע מגביר את האהבה לקב"ה ולכן הוא ממליץ על לימוד זה. נכון שהביסוס אינו רק על מטאפיסיקה ופיסיקה אלא גם ביסוס דתי.ישנה דואליות .בכל מקרה זה יהיה סילוף לומר ש"הרמבם מעולם לא ביסס את האמונה על לימוד חוקי הטבע! " .אנחנו לא "פאנטים" (מדבר בשם כולם) ,אין סיבה להגן על כל מה שאמר ליבוביץ´ ,בעיקר לאור העובדה שהוא בעצמו אמר שכל ציטוט שהוא מביא תכליתו אילוסטרציה בלבד (הרחבה בספר "ספר ישעיהו ליבוביץ´" במאמר של פרופ´ נוריאל) 2.הסיבה התכליתית והשכל הפועל הם מושגים מטאפיסיים שאינם המצאה של הרמב"ם .לא ניתן להוכיח אותם ולא ניתן להפריכם אבל כבר 200 שנה שאף אחד לא הצליח להתקדם איתם לאן שהוא בעיקר לאור העובדה שהם כלואים בשתי וערב של פיסיקה של אריסטו שאינה מדעית בעליל !!! 3.אמנם ליבוביץ´ מתייחס בכבוד לרמב"ם ומזלזל בקאנט פעמים רבות אך אין זה אומר שהתוכן והצורה של דבריו רמבמיסטיים . כדי לראות את התופעה המעניינת הזאת כדאי לך לעיין בספרה המבריק של נשיאת האתר : הד"ר נעמי כשר. ד.בהצלחה בהמשך .מקווה שתצטרף כשותף פעיל בקידום הפורום והאתר . בברכה אלול
 
אלול-תשובה

דבר ראשון , אני מצטער אם דברי היו בוטים בשביל פורום זה לדעתי האישית לא אמרתי דבר שהיה בוטה מידי...חוץ משימוש מוגזם בסימני קריאה... אך...אם זה נוגד את כללי האתיקה של פרורם זה-אשתדל להמנע מכך להבא. אני אנני מעריץ עיוור של ליבוביץ אך על דברים הנאמרים כנגד הגותו ונובעים מחוסר הבנה אינני מוכן להבליג. ועכשיו לענייננו הרמב"ם יודע ומכיר בשני סוגי אמונה ששניהם רלוונטים וכשרים אך ההבדל ביניהם הוא כיתרון האור מן החושך (קוהלת) הסוג הראשון הוא אמונת נשים ותינוקות בלשון הרמבם ותרגומו-אמונה שלא לשמה הסוג השני הוא אמונה מתוך אהבה-אמונה לשמה (ושוב אין הכוונה למושג אהבה במובנו הפשטני בין בני אדם משום שאהבה כזאת אפשרית רק בין בני אדם) בדברי הרמבם אפשר להבחין בשני רמות שונות שאליהן הוא מתייחס אמונה לשמה ואמונה שלא לשמה מכיוון שרק מעטים מסוגלים להגיע לאמונה לשמה והרמבם רואה עצמו כפונה אל כל שכבות האוכלוסיה. הרמבם מתנגד בכל תוקף ללימוד חוקי הטבע כדרך לאמונה האמונה היא ידיעת הקבה כ"מצוי אמת" שזהו מושג פילוסופי עמוק ביותר ולא אוכל לפרט יותר כאן. אין בלימוד חוקי הטבע משום אמונה משום ש"אם נעלה בדעתינו סילוק כל הנמצאים זולתו-כי אז לא תתבטל מציאותו יתעלה" אי אפשר ללמוד מן העולם על האלוהים משום שאלוהים אינו תלוי בעולם וקיים גם אם כל העולם אינו מתקיים הייתי רוצה לדעת מאיזו מובאה למדת את ההשקפה הזאת של רמבם להזכירך רמבם קשה מאד להבנה וכדי להבין את מלוא כוונתו יש להכיר את האנתרופולוגיה הפילוסופית שלו וכן רקע בפילוסופיה האריסטוטלית יתכן שהרמבם תומך בדיעה זו כדרך לקבלת אמונה שלא לשמה שהוא רואה כלגיטימית אל לא כתכלית האם המובאה אליה התכוונת היא "לפיכך צריך האדם ליחד עצמו להבין ולהשכיל בחוכמות ותבונות המודיעות לו את קונו" ? אם זוהי המובאה כשלת להבין ממנה את כוונת הרמבם ואם לא אשמח אם תכתוב לי מהי המובאה לקבלת תשובה על המונחים המטאפיסיים במשנתו של הרמבם פנה לתשובתי ליחיאב.
 

אלול

New member
קלעת בול.

ותוסיף לציטוט שהבאת את החצי הראשון של חלק ב´ של המורה נבוכים שאין לו משמעות אחרת חוץ מהוכחה לקיום אלהים .הוכחה שאין לה מקום לאדם שלא מבסס את אמונתו על ידיעות ואין לה מקום לאדם שמחייב גזר דין מוות לכל עובד עבודה זרה או אדם שלא מגיע להכרה של אלוהים (אני מתכוון לפרקים נ´ ונ"א במורה ) ותחזוב על זה
 
אלול-תשובה2

אלול אשתדל בכל כוחי להמנע מסגנון דיבור להטני שאני רגיל בו משום שאני רואה כמה זה חורה לך אני מסכים איתך שהודעתי הראשונה הייתה מעט בוטה אך בשאר ההודעות לא הבנתי מה היא הבעיתיות אשר אתה מוצא בניסוחי. הציטוט שאליו אתה מתייחס ולכן מסיק שההרמבם רואה את לימוד חוקי הטבע כדרך לאמונה הוא "לפיכך צריך האדם ליחד עצמו להבין ולהשכיל בחוכמות ותבונות המודיעות לו את קונו כפי שיש כוח באדם להבין" אך...! אין לקחת רק את חלקה הפופולארי של מובאה מסויימת! יש להביא את המובאה במלואה והיא- "דבר ידוע וברור לאין אהבת הקדוש ברוך הוא נקשרת בליבו של אדם עד שישגה בה תמיד כראוי *ויעזוב כל מה שבעולם חוץ ממנה* כמו שציווה ואמר "בכל לבבך ובכול נפשך" אינו אוהב הקדוש ברוך הוא אלא בדעת שידעיהו ועל פי הדיעה תהיה האהבה אם מעט מעט ואם הרבה הרבה ....וכאן מתחילה המובאה שהבאת ובכן...אתה מבין שבדברי הרמבם אין בכוונה לעסוק במדע ולימוד על העולם (ויעזוב כל מה שבעולם חוץ ממנה! כך ממש!) אלא הכוונה היא לעסוק בלימוד האמונה...ביחס בין ה לאדם בעול תורה ומצוות (תכלית ידיעתה-לעשותה) וכו....ובכך נפתרה כל בעייתך והופרכה טענתך (ושוב אקווה שלא תכעס על ניסוח זה) אחזור ואומר שקל מאד להסיק מסקנות מוטעות מן הרמבם ויש ללמוד ולהבין את דבריו לעומק ולאור משנתו הכוללת. בכבוד רב.
 

zd

New member
סוף דבר הכל נישמע

מסכים עם כל מילה שנאמרה. יחיאב אתה חייב כבר להבין שאין אתה משקף את הגותו של פרופ´ ליבוביץ. אינני יודע מה גורם לך לחשוב שאתה יכול לסלף דברים בצורה שאתה עושה. אתה גורם עוול לאדם גדול. אם אין אתה מסוגל לראות זאת ואינך קולט מדברי הכותבים דבר, אין עתיד לפורום הזה שלך. ועשה טובה, תן לו לנוח על משכבו בשלום. אני בטוח שהכרות שלו איתך היתה מסתיימת באחד ממשפטי החוסר טקט של הפרופסור כלפיך. לכן, בחן שנית את עצמך ואת דבריך. יש לך עוד מרחק גדול ללכת.
 

אלול

New member
אני קצת מתבייש לכתוב את ההודעה

הבאה אבל אני מרגיש שאין לי ברירה...... מטרת הפורום אינה שיקוף של הגותו של ליבוביץ´ וזה ניכר מהודעת המנהל . שלושה דברים עקרוניים בקשר לכך: 1.אין כזה דבר שיקוף של הגות. כל דבר שנאמר על הגות הוא סוג של הבנה ופרשנות שלה . 2.הדיון שנערך פה לא בא לומר "אמן" על כל מלה שיצאה מקולמוסו של ליבוביץ´ אלא להבין את הדברים .כמו כן ,אם יש צורך אז ניתן לבקרם הם אינם קדושים.....
3.הטיעון כאילו יחיאב מסלף דברים- שגוי מעיקרו. ניתן לומר מקסימום שהוא אינו מבין וגם זה בכפוף להסברים .זה ממש לא לעניין לבקר אותו בצורה כזו !!!! (סיגנון כזה בחר ליבוביץ´ בשני מקומות שאני מכיר בהם התפלמס והתנצח עם יצחק שלו ועוד מישהי שאיני זוכר את שמה כפי שזה מופיע ב"אמונה היסטוריה וערכים") . בקשר לעתיד הפורום -אל תדאג לו .זו קצת חוצפה לבקר את יחיאב כאילו הוא מסכן את "עתיד הפורום" ואם לומר את האמת זו אפילו דמגוגיה יותר מזולה. אני מאוד מקווה שתשנה את הסגנון כי זה לא מתאים לפורום הזה .... בברכה.
 

יחיאב

New member
תשובה, חלק א´

שלום רב לך וברוך הבא. אני אפתח דווקא בדבריך האחרונים. אני איני רואה עצמי אחד מאותם "ארבעה, לכל היותר שישה"... ואף בשום מקום לא טענתי שאני כזה, ואני אומר יותר מכך- אני בטוח שאיני אחד "מהם". כל שאני כותב כאן הוא על סמך הבנתי האישית את ליבוביץ והגותו שיתכן בהחלט שהיא מוטעית, ואני שמח על שיש מי שיתקן אותי, שכן לצורך זה (לא רק האישי שלי) הוקם האתר והפורום. אממה, שהפעם אני לא חושב שהיה מקום לגערתך בי כיוון שהבנתי די מבוססת כפי שתיווכח מיד. אגב, אני מודע לבעייתיות הקיימת במצב הנוכחי בפורום, שיש אנשים שיראו בי איזשהו סוג של בר-סמכא בעניין ליבוביץ והגותו ולו רק מעצם כך שכתוב "מנהל הפורום: יחיאב נגר". לכן אני עובד בימים אלה על איתור "בר-סמכא" בתחום שיהין לקחת עול זה על עצמו. מכל מקום, עד אז- אני אצטרך לשאת בעול זה, והבעייתיות הנ"ל בעינה עומדת. ועכשיו לתשובתי: נדמה לי שתפיסתך את הפילוסופיה היא שגויה בבסיסה. ונדמה לי שתפיסתך את מפעלו של הרמב"ם גם היא שגויה בבסיסה. הפילוסופיה היא לא איזשהו תחום נחמד שאנשים נהנים להתפלפל בו. הפילוסופיה, כיהדות, כמדע ואפילו כדמוקרטיה, היא תחום שהולך ומתפתח עם השנים. הכרות פילוסופיות של היום בנויות על עיי החורבות (לעיתים) של ההכרות הפילוסופיות הקודמות להן. יתרה מכך, הפילוסופיה של ימי הביניים היתה שונה מהפילוסופיה כפי שאנו מכירים אותה כיום. אז היא היתה משמשת בערבוביה עם מדעי הטבע, תיאולוגיה וכיוצ"ב. דבר זה ניגרם משום שייחסו לתופעות בטבע עצמן איזושהי משמעות, ומכאן הדרך קצרה לפילוסופיה. אם טרם קראת, אני אפנה אותך למאמר הזה. היום הדברים הם שונים בתכלית: מדע לחוד, פילוסופיה לחוד, דת לחוד וכו´. . . כיוון שהמדע היום אינו מייחס שום משמעות לתופעות אותן הוא חוקר, או ליתר דיוק, לקשרים הפונקציונליים בין התופעות אותן הוא חוקר. הדוגמה של המושג "סיבה תכליתית" – תבהיר נקודה זו. מושג זה הוא אינו כפי שטענת "מושג פילוסופי טהור" מושג זה היה אחד מארבע הסיבות להסברת התופעות בעולם, מה שהיה אז ה"מדע". אני אשתמש בדוגמה שליבוביץ הביא בספרו "שיחות על מדע וערכים": עפ"י הפילוסופיה האריסטוטלית, הסיבה התכליתית של קיום העץ הוא פריו, דהיינו, התכלית של העץ הוא הפרי לכן הוא קיים, זוהי הסיבה לקיומו בטבע. כיום המדע לא מייחס כל משמעות לטבע עצמו לכן הוא נמנע מלהשתמש בסיבה התכליתית. לעומת זאת, אחת מארבע הסיבות היא ה"סיבה הפועלת", דהיינו מה התופעה שתגרום לעץ להיות קיים- והתשובה היא הגרעין כמובן. המדע של היום חוקר ופועל רק עפ"י חקירת סיבה זו, שכן היא אובייקטיבית ונטולת יחוס כל משמעות לטבע עצמו מצידנו. חקירה זו היא חקירת הקשר הפונקציונלי בין שתי תופעות, ואין לקשר הזה כל משמעות שייחסנו אנו לו. ושוב, להזכירך, המדע והפילוסופיה שימשו אז בערבוביה! אשר לגלגלים, לגלגל התשיעי, לשכל הפועל, וכיוצ"ב, שוב, הם אינם "מושגים פילוסופיים טהורים" כפי שאתה מציין. באמת חשבו שהם קיימים. עליהם ביססו הרבה דברים, וכפי שאמרתי, מי שלומד את הרמב"ם צריך ללמוד במקביל את הפילוסופיה האריסטוטלית, לדעת מתי דבריו מבוססים מתוך תפיסתו האריסטוטלית, ולהתייחס אליהם בהתאם. אין אדם קדוש, ואסור לקדש אף אדם או את דעותיו (אם הדבר יקל עליך אוסיף: בפרט שהדברים הללו השגויים מבוססים על פגאני כאריסטו). ועכשיו לשלב המובאות, הם לקוחים מתוך הספר "ישעיהו ליבוביץ – דיאלוגים עם טוני לביא" החל מעמוד 350. אשר לטענתך כי אי אפשר לומר על פילוסופיה מסויימת שהיא גיבוב של שטויות (בלשוני היותר מדי חריפה, מודה) כלומר, שהפילוסופיה האריסטוטלית לעד עומדת כאילו מצד עצמה, אני מביא את הקטע הבא בו טוני לביא התעקש ללמוד עם ליבוביץ את פרק ל´ ב´מורה נבוכים´, חלק ב´ המדבר על ´מעשה בראשית´, ´גלגלים´ וכיוצ"ב. לאחר שהם קראו את הפרק אומר ליבוביץ: "ובכן, התמונה המוצגת כאן בנויה על תמונת עולם שאנו יודעים שהיא אינה נכונה. אי-אפשר להתעלם מן ההכרה שיש כאן חשיבה עמוקה, אבל על בסיס עובדות שאינן קיימות. התוכנית הגדולה שיש בתורת הגלגלים וכו´ וכו´, ברור לנו שכל זה אינו קיים כלל, בכל זאת נקרא את הפרק הזה עד הסוף." . . . ובהמשך: "ליבוביץ: אתה מבין, יש כאן חשיבה רצינית מאוד, אבל אנחנו יודעים שאין לזה שום קשר למציאות, שאין בכלל דבר כזה גלגל המים, גלגל האוויר, גלגל האש, כל זה אינו קיים. . . (קורא מהרמב"ם( : ´וכבר ידעת אתה המעיין כי ראשית סיבות ההוויה וההפסד אחר הכוחות הגלגליים האור והחושך´ , אלו הם הגורמים הטבעיים, וזה כמובן דבר שאנו לא נקבל אותו, שהאור והחושך הם הסיבות לכל תהליכי הטבע. לביא: כנראה לפי הפיסיקה של התקופה ההיא חשבו שהאור והחושך הם הקובעים הבלבדיים של ההויה והכיליון, ואילו אנו יודעים היום שהם אך ורק חלק מן המרכיבים המשפיעים. ליבוביץ: במובן ידוע זה נכון, אבל הם אינם הסיבות המכריעות לדברים. הם יוצרים חלק מן התנאים. אנחנו איננו יכולים להעלות על דעתנו שמשהו צומח ללא אור. כך הם חשבו על הטבע, כמובן לא במושגים המדעיים שלנו. (חוזר לקרוא ברמב"ם: ) ´מחמת מה שנספח להם מן החום והקור, ובתנועת הגלגל יתערבו היסודות, ובאור ובחושך יתחלף מזוגם´. מובן שהחום והקור הם בוודאי תנאים להוויה ולהפסד. מדוע היסודות מתערבבים? אם כל יסוד יהיה קיים בפני עצמו, לא יהיה שום גוף בעולם. כאשר הגלגלים מסתובבים, הם מביאים לידי כך שהיסודות מתערבבים. זה מעניין מאוד, הם לא ידעו על גרוויטציה, אבל הם ראו שכל העולם מורכב, והיסודות מעורבבים זה בזה. והנה, הם קבעו שיש מכונה שמערבבת אותם, המכונה היא הגלגלים, ומכוח הסיבוב היסודות מתערבבים. לביא: כאשר אנחנו בוחנים את השקפותיהם מן הפרספקטיבה של ידיעתנו היום את הטבע, אנחנו רואים שמטבע האדם הוא להשליך את כושר דמיונו על הטבע. אני רואה את השקפתם כאקסיומה בלבד, מכיוון שהיא לא הוכחה בניסיון. ליבוביץ: זאת לא אקסיומה, הוא מחפש את הסיבה" . . . בפגישה שלאחריה (עמ´ 360) הם המשיכו ללמוד באותו פרק, לבקשתו של טוני לביא, ולהלן הדברים: "ליבוביץ: מה שאנחנו עושים זה ודאי דבר טוב, אבל אינני יודע אם עשינו דבר טוב שנתקענו דווקא בפרק ל´, מכיוון שהוא דן שם בתפיסת עולם שאנחנו יודעים שאין בה ממשות. כמובן, מעניין מאוד מבחינה היסטורית, כיצד הרמב"ם ראה את זה, אבל בשבילנו זה כמעט חסר ערך. אני מציע שנדון באותם הדברים שאינם תלויים במבנה העולם שהרמב"ם לא הכיר אותו ושאנחנו איננו מכירים אותו. אם אתה רוצה, אין לי כל התנגדות. בכל לבי אני מוכן כמובן להוסיף ולדון בו, אבל אני מעורר את השאלה: מה אנחנו מרוויחים בזה? כל הפסוקים שהרמב"ם מביא שם, הוא מפרש אותם לפי תפיסת העולם התלמי-אריסטוטלית. לביא: אתה מתכוון לתיאוריה על מבנה הגלגלים המניעים את העולם, ואני מסכים איתך, אלא שבהמשך הפרק יש עוד קטע מעניין ומעורר מחשבה על ´מעשה בראשית´ המתייחס למושגים מרכזיים של מהות האדם. אני מציע שלאחר מכן נלמד מה שבזמנו הצעת, את ההקדמות הפותחות של החלק השני של ´מורה נבוכים´, שבהן נעשה הניסיון להוכיח את השאלות הגדולות כמו מציאות האל שאינו גוף ולא כוח בגוף, ושהוא אחד." . . . . (ואני קופץ לסופו של אותו מפגש: ) "ליבוביץ:... כל התיאור הזה מושתת על תמונת עולם אסטרונומית שאינה רלוונטית. והנה, השאלה היא באיזה כיוון אנו ממשיכים, מכיוון שאני חושב שאין בהמשך הפרק עניין רב, הוא דן שם בארבעת היסודות ואינו מחדש לנו דבר. כפי שסוכם בינינו, בשיחה הבאה נעסוק בהקדמות למציאות אלוהים. שם נעסוק בעניין מהותי, בעיון שהשלכותיו נצחיות, ולא בתפיסת טבע שאינה נכונה. לביא: בבקשה. " אני מקווה שהבהרתי את הנקודה. -המשך התשובה בהודעה הבאה-
 
למעלה