ביקור מנכ"ל העיריה בבית הספר הדמוקרטי "מרחב"

הן נמחקו כי הן היו בקטגוריה של הצפה

כפי שציינתי, יש כללים לפורומים בכלל וספציפיים לכל פורום. אחד מהם הוא איסור הצפה (שרשור הנושא שלכם לנושאים אחרים במקביל - הוא הצפה). יקרה שוב - יביא לחסימה. ככה זה בדמוקרטיה, יש כללים. אם לבחון את ההתנהלות כאן כמיקרו-קוסמוס לסגנון ה"מאבק" שאתם מנהלים - הרי שאורוול It is
 
תמי, האם את מעוניינת בעובדות?

אין לנו מראש העיר שום הבטחה לשום דבר. בכל פגישה איתנו הוא מקפיד הקפדה מדוקדקת לא להתחייב על שום דבר בשבילנו. הוא מסכים "לבדוק פתרונות", כשרובם, מראש - לא מתאימים. והוא יודע את זה. אלא שהוא פוליטיקאי, ועושה הרבה קולות של "עשיה", שאין מאחוריהם דבר, אבל אי אפשר להאשים אותו שאינו עושה. הוא הציע לנו לשכור מבנים שידע שאינם מבני ציבור, או שכבר מושכרים. הוא הציע לנו לעבור לדמוקרטי של הוד השרון, בידיעה שזה בלתי אפשרי. זה לא אפשרי, כי בית הספר שם מלא ולא קולט עוד תלמידים. וזה לא סביר לשלוח את תושבי העיר לעיר אחרת. חופרי גם הציע לבדוק התאמתנו כמסלול בבית ספר אחר, אבל בתנאים: שהמנהלת שלנו לא תנהל, ועוד שורת דרישות שמשמעותה שנוותר על הדרך הדמוקרטית, ועל כל מהותנו. גם זה לא פתרון. אנחנו לא לומדים שיעורי העשרה בדמוקרטיה. אנחנו מתנהלים באופן דמוקרטי, בו לילדים יש בחירה לגבי לימודיהם, וזה לא מתאפשר במערכת הרגילה. האם חופרי היה מעלה על דעתו להציע להורים דתיים לשלוח את ילדיהם לבית ספר חילוני בניגוד מוחלט לאמונותיהם? לא? למה לדתיים לא מצעיעים פתרונות שמולנו שולפים בכזו קלות?
 
מה עיניין שמיטה?! איך את משווה בין חינוך -

דתי לדמוקראטי. בחינוך הדתי ישנו איסור מהתורה... ועם כל הכבוד לחינוך הדמוקראטי - עדיין אין לו תנ"ך מוכר... לא חושבת שנסחפת קצת?! אמא דמוקראטית 1, אני חושבת שיש לנו דו שיח של חרשים- אני חושבת בדיוק כמוך- אני רק לא מסכימה עם היצמדותך לאותה דרך פעולה, גם כאשר מנסים לבוא לקראתכם. נכון, ישנה הקלישאה שאם רוצים משהו - "יש לדפוק על השולחן..." אז נכון שהתחלתם ברעש גדול, אולם נכון לעכשיו, העירייה הגישה לכם יד - אני מצפה שאתם תגישו את היד השנייה... - ראש העיר אמר שיחפש פתרונות... אתם בלחץ של זמן... ובמקום להוציא אנרגיות על מלחמות נגד העירייה, תשקיעו את האנרגיות שלכם בשיג ושיח עם העירייה... האמיני לי אני מכירה את כל הנפשות הפועלות, ראש העיר, המנכ"ל, מנהלת אגף החינוך וכד'... וכולם אוהבים את העיר ובעד התושבים... גם לנו היה מאבק בשכונה, שהתחיל ברעש, אולם לכשהבנו שיש עם מי לדבר - עברנו לדרכי נועם והשגנו את כל מבוקשנו... גם כי דרישותינו היו מוצדקים. ואגב, בדיוק כפי שדרישותיכם מוצדקים, רק שאתם לקחתם את כל העניין לדרגה של 'קיפוח' בינכם לבין הדתיים, וכאן טעיתם כיוון ששום דבר בינכם אינו דומה - פרט לכך שבשני המקרים מדובר בבני אנוש... נכנסתם לנישה במאבק שלכם, שהיציאה ממנה היא שינוי הדרך ולא עוד "מלחמה"... נסו ותיווחכו... ואגב, הצעתי עצמי לעזרה כיוון שנדרשתי על ידכם, ואני עדיין מוכנה לעזור אם תשנו את הדרך...
 

ATAF151

New member
ההשוואה בין דתי לדמוקרטי נכונה

לדמוקרטיים אין ספר תורה, אבל יש להם אמונה גדולה שזה החינוך הנכון לילדים שלהם ולעומת זאת החינוך הממלכתי הרגיל הוא גרוע לילדים שלהם, והאמונה הזו לא יותר חלשה מאמונה בתורה. החינוך הדמוקרטי שונה באופן מהותי ובמשך כל יום הלימודים מבית ספר רגיל, זה לא כמו תל"י שלומדים באופן זהה לחלוטין כמו הממלכתי ובסך הכל יש להם כמה שיעורי העשרה ביהדות קונסרווטיבית.
 
אם הדתיים ישמעו את התיאורייה שלך...

הם יגידו, שדבריך הם בבחינת - "שטויות במיץ..." ואני אסכים עם כל מילה, שכן דת לא שווה לדמוקראטיה !!! אתה יכול אולי להשוות בין תל"י לביה"ס הדמוקראטי. אך לא לחינוך הממלכתי דתי. -נכונה האימרה: " איש איש באמונתו יחייה" ולפיכך, דרישותיהם של הדמוקראטי לגיטימיות... אני חולקת רק על הדרך...
 

ATAF151

New member
אבל הם טועים

אני משווה בין העובדה שהדתיים רוצים בתי ספר שונים מהותית מבתי ספר רגילים, וגם הדמוקרטים רוצים את זה ושתי האוכלוסיות הללו רואים בבתי הספר הרגילים כשתי ספר עם מינוסים גדולים מאוד. בניגוד לזה תל"י בסך הכל רוצים כמה שיעורי תגבור ביהדות (באופן רשמי), ובאמת הם רוצים בידול של העולים החדשים מהחינוך הממלכתי הקלוקל לדעתם בארץ. ועובדה שלאורך כל שנות המדינה היו גם דתיים שלמדו בבתי ספר רגילים, וגם כיום ברעננה יש כאלו. כלומר לימוד בבית ספר רגיל לא מנוגד לתורה, אבל הוא כן מנוגד להעדפה של ההורים הדתיים.
 

ארזS

New member
שלילי חד משמעי

אנחנו מדברים כאן על חינוך ממלכתי דתי ולא על חרדים שיש להם את החינוך העצמאי. אני, כמו רבים כמוני החובשים כיפה סרוגה [חלק מאיתנו מצביעי מפד''ל וחלק מצביעי העבודה, ותתפלא, אבל בבית הכנסת שלי יש יותר מצביעי עבודה ממצביעי מפד''ל !] מעוניינים בחינוך ממלכתי דתי לילדינו, והחינוך הזה בכלל לא שונה מהותית מבתי ספר רגילים. לכן אני ממליץ תמיד לא להגיב מאשר להגיב דברים לא נכונים ולא בדוקים...
 
דת היא לא אידיאולוגיה, עטאף

לו היתה, ניתן היה להיות במו"מ על כלליה, להיות בדיאלוג איתה, להשפיע עליה. מציעה שלא תנסה לייצר השוואות במקומות הנבדלים. הדבר היחידי המשותף הוא עיקרון השוויון, בשמו גם אני חשבתי שיש מקום, למשל, גם לתיכון דתי וגם לתל"י - שניהם חינוך ממלכתי לאזרחים בעלי צורך ספציפי. דמוקרטיה, לא יכולה לטעמי להילמד או להיות מופנמת ע"י בידול. זה אוקסימורון, תירוץ עלוב לתפיסתי, שנועד ליצור מסגרת אליטיסטית ועדיין לקבל זכויות "עממיות" (=תקציבים). לצערי, מה שאני רואה בשבועות האחרונים לא שינה את עמדתי בנושא, שנכתבה במאמר פובליציסטי כבר לפני חמש שנים, לכשהוקם הדמוקרטי. הנה המאמר, שוב. אני יותר מאשמח אם אחד מבתי הספר ברעננה, שאכן מתכווננת לבתי"ס "מתמחים", יקח על עצמו התמחות בדמוקרטיה ויקלוט את 70 ילדי רעננה שלומדים בדמוקרטי (השאר הם לטעמי בעיה של רשויות אחרות, אין סיבה להתאמץ מאמץ תקציבי לקלוט אותם). לשמחת הורי הדמוקרטי ולצערי כתושבת בעלת דיעה, אני מניחה שבסוף הם יקבלו כאן בי"ס, כי זה מה שגם הם מדווחים שנאמר להם בעיריה. הבחירה להילחם מלחמה מלוכלכת (מעצם היותה פרסונלית - ע"ע השלט האלמותי) לאחר שהבינו שמדובר בתהליך שנועד בסופו לתת להם את מה שהם רוצים, היא בעיני סוג של אישוש לעמדתי לגבי החינוך הדמוקרטי בכלל.
 
באשר לאידאולוגיה

בית הספר הדמוקרטי ברעננה אני מקשיב לקולות האנשים שכבר חמש שנים מבקשים בדרכים מנומסות ובירוקרטיות לאפשר ברעננה בית ספר דמוקרטי שבו. עוד אחד לרשימת 28 שקיימים בארץ למעלה מעשרים שנה. ואני מתפלא איך ברעננה בירת הפלורליזם וההתחשבות עדיין לא הוקם כזה. אני מתפלא איך אין מבחר גדול ומגוון של בתי ספר מכל קצוות החינוך. רעננה הרי מתגאה בחינוך שלה ובמבחר שהיא מציעה בשעות אחר הצהרים. ואני שואל מדוע רק אחר הצהרים יש מבחר ? מה שעושים אחר הצהרים אין לעשותו בבוקר? מה שאני מתפלא ביותר איך הקשורים לדמוקרטי מתנסחים בזהירות ומציגים עמדתם, ומנגד התגובות קשות ולא ענייניות. הייתי שמח למצוא מעט יותר סובלנות. הרי האנשים לא פתחו מאבק ציבורי עד היום הרי הם לא פונים כרגע נגד הרשויות הם מבקשים מקום ולא שוללים אחרים. מה יש לאנשים שמתנגדים לדמוקרטי לספר על המערכת החינוכית שקיימת ובשבחה? שמעתי רק התנגדות מצדם הייתי מבקש לשמוע סיפורים נהדרים כמו בדמוקרטי גם על החינוך הקונבנציונלי. ולא הוקעות כנגד אנשי דמוקרטיה הרי זו דמוקרטיה יש מקום לכל אחד להביע דעתו.
 

amitai3

New member
חוסר הבנה בסיסי בחינוך דמוקרטי ../images/Emo70.gif

לאחר מאבק ציבורי דמוקרטי ונקי - היגיעו נציגי העיריה לבית ספר דמוקרטי רעננה "מרחב", ערכו סיור במבנה וקיבלו הסברים על חינוך דמוקרטי וישומו מהמנהלת הנהדרת שלנו. לזכותם יאמר שהגיעו להקשיב ויצאו עם הבנה של צרכינו לישום דרכנו החינוכית בית ספר דמוקרטי רעננה "מרחב" נפתח לפני 5 שנים בכספי הורים, שסברו שלא יעבור זמן רב עד להכרה כי ברור לכל שבעיר הדוגלת בחינוך פלורליסטי לא יכול להפקד מקומו של בית ספר דמוקרטי. התנגדותך לבית ספר דמוקרטי אינה מובנת ואינה דמוקרטית, לעומתך תושבים רבים חתמו על עצומה הקוראת לחופרי לקיים בית ספר דמוקרטי שיהיה פתוח לכל אחד ללא מגבלה כלכלית
 
בואי לא נאתגר את הבנתי

שכן אני מאמינה שתופתעי מריבוא מימדיה. השם שבחרתי אז למאמר שביקר את פתיחת ביה"ס, היה "פלורליזם מתבדל". ולא בכדי. הקמת בי"ס דמוקרטי נבדל, אינה מעשה פלורליסטי אלא מעשה מתבדל. הפלורליזם קיים אך ורק בחינוך הממלכתי, מעצם הגדרתו. וכמאמר הגששים - ללמוד פלורליזם בבי"ס שמובדל לצורך כך, הוא בבחינת "ללמוד שחיה בהתכתבות". ולא כל מה שאת לא מבינה הוא לא דמוקרטי. במקום להעתיק התייחסויות שלי ולשבצן שלא במקומן, תיצמדי להגדרות, תמצאי שיש סתירה מהותית בין הבידול שלכם לבין פלורליזם. ועוד לא דיברנו על שיטות מאבק, שלשמחתי נסוגתם מכמה מהן (למרות שאני מניחה שבשל התגובות החריפות יותר מאשר בשל ההבנה לגבי כך שהשיטות לא היו מאוד דמוקרטיות או ערכיות, אפעס). אני מצטרפת להצעתו המלבבת של lul5 - תקימו חינוך דמוקרטי כהתמחות בביה"ס החדש שעומד להיות מוקם ב- 2005. אחלה רעיון.
 

amitai3

New member
חינוך דמוקרטי הוא לא התמחות ולא מסלול

חינוך דמוקרטי הוא דרך חיים. כמו שילד מכיר את התנהלות בביתו, הוא הולך לבית ספר עם התנהלות מסויימת. בית ספר דמוקרטי לא נותן יותר שעות אזרחות, הוא מתנהל דרך רשויות דמוקרטיות, כך שילד מפנים איך אוכפים חוק ואיך אפשר לשנות אותו. כמו כן הוא מפנים שעליו לקיים חוק שלא הצליח לשנות כי זו דעת הרב, וכו' וכו' שיוויון ובחירה ופלורליזם וכבוד הדדי נמצאים לאורך כל הדרך : בשיעור ובהפסקה, בין חברים ועם הצוות המחנך, בכיתה ובחצר ... נשמח לקחת אגף ב-2005 ולנהלו בדרכנו
 
פלורליזם

הקדמה: מספר מילים על פלורליזם בחינוך. יותר מעשר שנים אני קשור בבתי ספר דמוקרטים, הייתי תלמיד בבי"ס כזה, מורה בשלושה בתי ספר דמוקרטים, הייתי שותף בהקמה של בי"ס דמוקרטי, ולאחרונה אני מרכז תכנית הכשרה למורים בבתי ספר דמוקרטים. שתי בנותיי לומדות בבית הספר הדמוקרטי בחדרה. אני רוצה להבהיר נקודה אחת חשובה מאוד: בית הספר הדמוקרטי הוא לא בית הספר הטוב ביותר. יש הרבה סוגים של חינוך - חינוך דתי לאומי, חינוך אנתרופוסופי, חינוך למצוינות, חינוך ע"פ ערכי תנועת העבודה וכו'. כל גישה חינוכית כזו נשענת על אידיאולוגיה אחרת, והיישום החינוכי שלה שונה. אני מאמין בבתי ספר דמוקרטים, אבל אני מאמין קודם כל שזכותה של כל משפחה לבחור עבור עצמה את בית הספר בו היא מאמינה. ברוב תחומי החיים אנו זכאים לבחור את דרכנו, אנו בוחרים בני זוג, מקצוע, היכן נגור, ואיזו מכונית לקנות, דווקא בתחום בתי הספר כמעט ואין לנו בחירה - ילדינו הולכים לבית ספר ממלכתי, או ממלכתי-דתי, על פי אזור המגורים שלנו. היום יש התחלה של ניסיונות במקומות שונים בארץ לשנות בתי ספר של החינוך הממלכתי לבתי ספר בעלי "אני מאמין" משלהם, ובמקביל פתיחת אזורי הרישום, אם ניסיונות אלו ימשכו, ויתבססו ייתכן שתהייה לנו בישראל מערכת חינוך פלורליסטית וכל משפחה תוכל לבחור מתוכה את בית הספר הרצוי לה. מתוך הרצאה של יועד אליעד בנוכחות שרת החינוך יולי תמיר המאמר מצויין אפשר למצוא אותו באתר בית הספר הדמוקרטי בשוהם עוד מקום בארץ בו נהגו באופן דמוקרטי והרחיבו את הבחירה. ולא לשכוח אנו חיים במדינה דמוקרטית הרבה יותר נעים לפתח ויכוח מלומד ולא פופוליסטי.
 

מיקי 65

New member
גם ביהדות זרמים רבים

אני זוכרת את המורה לתושב"ע מסבירה שמשמעות המילה הלכה קשורה להליכה, להתקדמות, להשתנות עם הזמן ולא עם עמידה במקום. בזרמים רבים ביהדות אולי אין אפשרות לדיאלוג עם הדת, ובאחרים דווקא אפשר. ואז אדם בוחר להשתייך לזרם ביהדות שאליו הוא מרגיש מחובר. הזכות לזהות אישית, עצמאית, היא אחת מזכויות האדם היסודיות, שגם נמצאת באמנת זכויות האדם של האו"ם. עוד זכות יסוד באותה אמנה, היא זכות הבכורה של הורים על חינוך ילדיהם. בודאי שהחינוך ההומניסטי, שהוא אביו של החינוך הדמוקרטי, לא יכול להיות משווה לדת, מעצם העובדה שמקורו המוסרי של החינוך ההומניסטי הוא באדם עצמו: ממנו הוא יוצא ואליו הוא חוזר. בדת קיימת הנחת היסוד של בורא עולם, ולא של אדם ביסוד הדברים. אבל נקודת דמיון חשובה היא, שהדת היא לא רק איזו דרך התנהלות חיצונית. זוהי תפיסת עולם כוללת, שיוצרת את "הפרקטיקה" של חיי היום יום, ונוגעת בכל אספקט של חיי היום יום. גם בית הספר הדמוקרטי היא תוצר של תפיסת עולם ערכית כללית, ובית הספר בא לתת את המסגרת שבה בכל רגע ובכל היבט של חיי הילד בבית הספר, יש התנהלות למול תפיסת העולם ההומניסיטית: זו השמה את כבוד האדם בתור המצפן שלה. לכן חינוך דמוקרטי, לא יכול להיות מסלול בתוך בית ספר שההתנהלות שלו היא היררכית, וקבלת ההחלטות וקביעת החוקים אינה בשיתוף מלא של הקהילה.
 
על פי תוצאות הבחירות הכלליות ברעננה מזה שנים

זוהי תפיסתם הערכית של 70-80 אחוז מתושבי העיר, שמבינים שניתן ליישם אותה רקבתוך החברה ולא מחוצה לה (ולכן ילדיהם בחינוך הממלכתי).
 

מיקי 65

New member
אנא הסבירי לי למה את מתכוונת

לא ברור לי מהי תפיסתם הערכית של 70-80 אחוז מתושבי העיר, וכיצד היא משתקפת בתוצאות הבחירות הכלליות ברעננה.
 
ערכים של פלורלים ודמוקרטיה

לא כאלו שמבדלים קבוצה בבניין נפרד עם מערכת חינוך משלהם - אלא אמיתיים.
 

מיקי 65

New member
אז אני אנסה להסביר שוב

החיים בבית הספר הדמוקרטי שונים מאוד מבית ספר שאינו דמוקרטי.(בכוונה אני לא כותבת שונים מבית ספר ממלכתי, שכן בתי ספר דמוקרטיים רבים בארץ הם ממלכתיים). אלו חיים שמנסים להשתמש בערכים ההומניסטים כדי להתוות כל פרט בחיי היום יום. משתמע מכך שהילדים הם שותפים שווים לחקיקיה ולאכיפה של חוקי בית הספר. (הכפופים לחוקי המדינה כמובן) משתמע מכך שהילדים שותפים בבניית תוכני הלימוד בבית הספר. שיש ועדות: מועדת כספים, ועדת בחירת צוות, ועדת טיולים, ועדת חגים וארועים, ועדת משמעת, ועדת גישור, שמורכבות מחברי קהילה: הורים, ילדים וצוות, והם מי שעוסקים בהובלת תחומים אלה בבית הספר. אבל באמת. הרב- גילאיות בפעילויות השונות בולטת מאוד והדגשים וסדרי העדיפויות שונים בתחומים מסויימים. אני מרגישה שאנחנו נותנים דגש מרכזי ללמידה החברתית, לנושא התקשורת התוך והבין אישית מקום מאוד מרכזי. אני בטוחה שהרבה אנשים שקוראים פה חושבים לעצמם: מתאים לי, או לא מתאים לי. וזוהי הכוונה. להציע עוד אפשרות. לא לפסול את קיומו של אף אחד. רק לבקש זכות קיום לאפשרות הזאת. והיא לא כל כך אזוטרית. עיריית בת ים למשל, חברה למכון לחינוך דמוקרטי ועשתה שינוי מהותי בכל בתי הספר בעיר. אפשר לראות ולשמוע בסרטון שהקישור אליו נמצא בדף הבית של המכון לחינוך דמוקרטי. הלוואי על כל עיר בישראל. גם רעננה.
 
למעלה