"נביא אקים .. כמוך ונתתי דברי בפיו"
אמנם אלהים לא דיבר אל הנביא כשהנביא רצה והחליט שהוא רוצה לדבר עם אלוהים. אבל העם פנה כל הזמן בשאלות לנביאים, והקב"ה ענה לנביאים. אפשר למצוא לזה הרבה דוגמאות: "וישלח, בית-אל, שראצר, ורגם מלך ואנשיו--לחלות, את-פני יהוה. לאמר, אל-הכהנים אשר לבית-יהוה צבאות, ואל-הנביאים, לאמר: האבכה, בחדש החמשי--הנזר, כאשר עשיתי זה כמה שנים. ויהי דבר-יהוה צבאות, אלי לאמר. אמר אל-כל-עם הארץ, ואל-הכהנים לאמר: כי-צמתם וספוד בחמישי ובשביעי, וזה שבעים שנה--הצום צמתני, אני. וכי תאכלו, וכי תשתו--הלוא אתם האכלים, ואתם השתים." (זכריה ז' ב'-ו') - כלומר אפשר לראות כאן דוגמא שהעם פונה לנביא בשאלה הילכתית (האם להמשיך לצום) והקב"ה עונה לעם בידי הנביא. גם לפני שיצאו למלחמה פנו לנביא לשאול את אלהים האם לצאת למלחמה. ניתן לראות דוגמא לכך בדברי הימים ב' י"ח, ה" "ויקבץ מלך-ישראל את-הנבאים, ארבע מאות איש, ויאמר אלהם הנלך אל-רמת גלעד למלחמה, אם-אחדל" ומלך יהודה התעקש לשאול נביא ה' שגם השיב לו. כמו כן היה ניתן לשאול את פי ה' גם באורים-ותומים. מאוד יתכן שהקב"ה החליט במצבים מסויימים לא לענות לעם, ובשביל זה יש לנו תורה, שעליה נאמר "תורת ה' תמימה". ומתוך התורה ניתן לפסוק הלכה ולהחליט מה כן לעשות ומה לא. בקשר למקושש העצים, הם ידעו שהוא עשה מלאכה (-ראו אותו מקושש עצים) ביום שבת ולכן הגיע לו עונש. בקשר ליום שבת נאמר: "לא תעשה כל מלאכה" ולכן אדם שעבד ביום שבת כמו המקושש עצים חטא. הקב"ה לא אסר על מלאכה ביום חול ולכן לא פנו אליו בנושא זה - כי היתה תורה וידעו שאסורה מלאכה ביום שבת אבל לא ביום אחר. אתה רוצה להגיד שבתושב"ע לא נאמר באיזה מיתה יש להעניש אדם שחילל שבת? הקשר לזה הוא לשוני. אנחנו קוראים למשהו כיסא כי אנחנו יושבים עליו, וכוס כי אנחנו שותים ממנו. כך גם בנוגע לרבנים. שמם מעיד על הסמכויות שיש להם. אם תמיד היו אנשים עם סמכויות להפר את התורה ולשנותה, מדוע רק בסוף ימי בית שני התחילו אנשים להיקרא רבנים? נכון אני אומר שמי שהיתה לו בעיה, היה פותח ספר תורה ויודע מה לעשות. אתה צריך לזכור שבתקופה הזאת לא כל אדם ידע קרוא וכתוב, ולכן היו צריכים לפנות אל הכהנים כדי שיגידו מה כתוב בתורה, או ישאלו באורים ותומים או לשאול את הנביא אשר יהיה בימים ההם. אני חושב שגם אני וגם אתה לא יודעים בדיוק מה עשה משה בהר סיני 40 יום ו40 לילה. איך הוא לא אכל ולא שתה. זה לא כתוב בתורה. מה שכן כתוב זה שהוא קיבל שני לוחות אבנים ולא דבר נוסף. אני רק אשאל אם הוא למד את כל התושב"ע רק ב40 יום מה עושים כל תלמידי הישיבות בישיבות שנים על גבי שנים?