די לסתימת הפיות ../images/Emo98.gif
ההקדמה מספקת לספר רקע מד"בי. רוב המרכיבים האחרים - והיותר חשובים בו - אופייניים הרבה יותר לפנטסיה. הבה נתחיל: * פאודליות (כשם כולל למרכיבים ימי-ביניימים ואף קדומים יותר) - לא מרכיב חיוני ובודאי לא ייחודי לפנטסיה, אבל מאוד מאפיין אותה. מציאויות פנטסטיות נוטות להתקיים בעולם בעל רמה טכנולוגית נמוכה (למעשה, אני לא מצליח להיזכר כרגע אפילו בספר פנטסיה מובהק אחד שלא עונה לכלל הזה במידה כלשהי. מעבר לרמת הטכנולוגיה, המשטר הפיאודלי עצמו - משטר של רוזנויות ואצילים - אופייני מאוד לז´אנר, גם אם אינו מהווה מרכיב חובה בו. * קסם - אין בסיפור "קסם" מובהק, אבל יש תופעות רבות שאולי יש להן בסיס טכנולוגי, אבל הוא לא מוסבר בספר הספציפי הזה. החל מעצם קיומם של הדרקונים, יכולתם לעוף, האיזור הלא מוגדר שבו הדרקונים עוברים ממקום למקום ומתקופה לתקופה, המחלה שתוקפת נוסעי דרקונים שמתקיימים בתקופה מקבילה לעצמם, התחושות המוקדמות שיש ללסה, הסימביוזה הנפשית בין הדרקונים לרוכביהם ובטח פספסתי עוד כמה. לרובם ניתן הסבר בספרי ההמשך. כולם נשארים עמומים למדי בספר הספציפי הזה. * המדע - קיים בספר הזה בעיקר במבוא שלו, ומופיע מפעם לפעם כשריד נשכח מהעבר הטכנולוגי של הכוכב. בנבדל מרוב ספרות המד"ב, מק´קפרי לא שואלת בספר הזה שאלות - לא שאלות טכנולוגיות, לא פוליטיות, לא חברתיות, ובודאי לא מנסה לענות על אף שאלה. הסיפור, בעיקרו, הוא סיפור של אהבה ושל התבגרות. "מעוף הדרקון", כשהוא עומד בפני עצמו, משלב אמנם גם מוטיבים מד"ביים, אבל הוא קרוב הרבה יותר לפנטסיה. המד"ב קיים בו בעיקר כרמזים רחוקים למשהו שנמצא בבסיס כל הדברים. אבל בספר הזה לפחות, המשהו הזה נשאר בגדר רמיזה בלבד. במקביל, בולטים מאוד מבנה העלילה הפנטסטי מאוד והמציאות הפנטסטית שבה הוא מתקיים. העובדה שהסופרת אומרת שיש הסברים לתופעות שעליהן הסיפור נבנה, לא יכולה להחליף את ההמנעות שלה מהמחשת ההסברים האלה בספר. אחת הסיבות שאין טעם בהבחנה ברורה בין מד"ב ופנטסיה היא קיומם של ספרים כמו "מעוף הדרקון" - ספר שמשלב בין שני הז´אנרים ואינו מחויב חד משמעית לאף אחד מהם. בגלל זה, למשל, בהצבעה על רשימת הסרטים המומלצים של פורום אורט, המדרגים שהצביעו אצלי היו מאוד לא עקביים בנוגע לספר הזה - חלק מאלה שבחרו בו הגדירו אותו כפנטסיה וחלק כמד"ב. היום, אחרי שקראתי את הספר, נראה לי ששני הצדדים צדקו.