גבולות

גרומיט

New member
במקור התייחסת לבידור כדבר

שמבדיל בין פנטסיה לבין מעשיות עמים וז´אנרים ספרותיים אחרים. אני יכול להבין שירדת מזה?
 
לא,הרחבתי את זה.

לא רק פנטסיה, כל סיפורת מודרנית היא סוג של בידור. מעשיות עמים במקור, לעומת זאת, נועדו להסביר את העולם בראש ובראשונה. האפקט הבידורי היה משני.
 

preacher

New member
כשאתה אומר מעשיות עמים,

אתה מתכוון למיתולוגיה? כי במונח שהשתמשת יוצא שהסיפורים על חושם וכיפה אדומה נועדו להסביר את העולם. אז אתה צודק כמובן... רק תנסח שיבינו אותך.
 
לנסח שיבינו אותי?

ובמחי הודעה יחידה לחסל מבעוד ראש וויכוחים מיותרים? לא יקום ולא יהיה!
 

גרומיט

New member
צודק ולא צודק

כל סיפור נועד, במידה זו או אחרת, להסביר את העולם. במעשיות זה כמובן עניין בולט, אבל דוקא הבידור היה תמיד המרכיב העיקרי גם בהם. סיפרו אותן בארועים שבטיים, מול האח בלילות החורף הקרים (והרי כל הסאגות האיסלנדיות הועברו אך ורק באמצעים אלה), ותמיד על-ידי מספרי-סיפורים מיומנים שידעו למשוך את תשומת לבם של שומעיהם ולבדר אותם. באותה הזדמנות הם גם העבירו ערכים והסברים מיתיים לתופעות בעולם, אבל הבידור תמיד היה ברקע - ולא, הם לא היו מוצאים קהל.
 
איפה הלא צודק? אם הבידור תמיד ברקע

אז הוא משני, כמו שאמרתי. או שהרקע, לדעתך, הוא העיקר? בו נחזור רגע לסיטואציה - יש לנו שמאן (רופא אליל, מנהיג רוחני, שומר המסורת, כלב תחש ארוך במיוחד...). איך הוא הגיע לעמדתו? בזכות זה שהוא אולי היה אדם זעפן וחורש רע, שאף אחד אחר לא רצה להיות בקרבתו? או אולי, לפני התמסדות הדתות, היה עליו להיות אדם שיודע לקרוא נכון, ולנצל היטב, את החברה והאנשים בה? מה סביר יותר? ואדם כזה, מהסוג (אולי לא חברמני או כאריזמתי במיוחד) של אנשים שיודעים לרתק קהל בכל תנועה ומילה שיוצאת מהפה, בצורה אינסטינקטיבית לחלוטין, האם באמת אדם כזה בסיטואציות שהזכרת יתנסח בצורה שתרדים את קהלו? זה לא שהסיפור המקורי נועד לבדר, זה שמי שסיפרו אותו היו קודם כל "בדרנים" שידעו היטב איך לתפוס קהל. אחרת לא היו מגיעים למעמד שמישהו יקשיב להם, ולא משנה כמה חכמים דבריהם. הסיפור בבסיסו היה בניית עולם. המסגרת נבנתה מתוך המספר, ולא היתה אינטגרלית לסיפור (וכך מוצאים גרסאות רבות ושונות, לעיתים אף סותרות בפרטי התפאורה, אך עקביות בגרעין). ובלי קשר לכל זה - חלק גדול מהסיפורים היו נסיונות ללמוד מטעויות עבר. כדי שאנשים ילמדו את הלקח, במקום להגיד "לי זה לא יקרה", שייכו את הטעות לתקרית שמעורבים בה כוחות בראשיתיים, או מפלצות מיתולוגיות, או אלים. זה הבטיח שאנשים יחשבו פעמיים על מוסר ההשכל.
 

Boojie

New member
להפך.

היקום של מלחמת הכוכבים מאפשר לך להניח שהכל נובע מתופעות פיזיקליות שעומדות בבסיס היקום, ושכולן ניתנות להבנה ולחקירה. ואגב, הצד האפל של הכוח הוא לא צד כשלעצמו. הוא צד שנמצא באופן שבו בני אדם עושים שימוש בכוח. מי שעושה שימוש לא נכון בכוח מתעוות, לא כי הוא מתחבר לכוח אפל, אלא כי השימוש הלא נכון בכוח מעוות אותו. ומעבר לזה, טוב ורוע לא שוללים משהו מלהיות מדע. אני מניחה שתופתע לשמוע את זה, אבל אין שום דבר בטוב וברוע שמונע אותם מלהיות תופעות הנתונות לחקירה מדעית, או תופעות העומדות בבסיסם של חוקים מדעיים. האפשרות בהחלט קיימת שיום אחד נגלה שחלק מהחוקים הפיזיקליים ביקום נשלטים על ידי שני כוחות, שאת האחד מהם אנחנו מזהים כ"טוב" מבחינת ערכי המוסר שלנו, ואת השני אנחנו מזהים כ"רוע" מבחינת ערכי המוסר שלנו (לא, לא שאני מאמינה שזה מה שיקרה, אבל מבנה החקירה המדעית לא שולל את האפשרות). וספר/סרט מד"ב לא מחויב לתת הסבר מדעי מדויק לכל תופעה שעולה בו, מספיק שהוא יוצא מנקודת הנחה שאפשר להסביר אותם, עם מספיק מחקר ומספיק זמן. בגלל זה זה מד"ב ולא עבודת תזה לאוניברסיטה.
 

tsahee

New member
הפוך על להפך

"סיינטיפיק ממבו ג´מבו" זה לא מדע בדיוני. גם מד"ב לא צריך להסביר מה ואיך בדיוק מורכבים הדברים, ודוגמא טובה היא בעיקר בלייד ראנר. אבל אני מצטער על צרות המוחין אני לא מכיר בתת-ז´אנר של מד"ב בתור כל מה שמיועד לילדים בני שבע. בדיוק כמו שטיימקופ הוא לא מד"ב אלא סרט אקשן רע נטו. סטאר וורס לא מפתח עניין של "קיים ה force ואפשר להשתמש בו לטובה או לרעה" שאולי היה יכול להיות מד"בי בעיקרו, אלא פשוט אומר שיש force רע ויש force טוב ולמרות שיש קשר ביניהם זה לא אותו דבר. לא, מבחינה מדעית אין כזה דבר אנרגיה מרושעת ואף פעם לא יהיה. מדע עוסק בניתוח לוגי של העולם שאנשים אחרים שמים עליו את תויות הטוב והרע. דוגמא למקרה הזה היא כל תורת המשחקים ודילמת האסיר שבפירוש נתקלה בעניין כמכשלה ולכן הסתיימה בנקודה מסויימת מתוך האקסיומה שאי אפשר להצמיד מספרים לערך מוסרי. יכול להיות שיש המון עומק בסטאר וורס והמון משמעויות נסתרות, גם במקרה האלה הן יהיו משמעויות שיופקו באותן צורות שמפיקים אותן מאגדות, או במילים אחרות מפנטסיה. סטאר וורס הוא פנטסיה טהורה לחלוטין על כל מרכיביו מלבד לתפאורה. וזו אינה מספיקה בשביל להכניס אותו (גם) לז´אנר המד"ב.
 

דרגורן

New member
וואו, איך אנחנו נסחפים ומסתובבים...

הפוך על הפוך על הפוך... 1. עלילת STAR-WARS יכולה להיות פנטסיה. אבל החייזרים, החלליות, ו"הכוח" הם מד"ב! 2. אין Force טוב ו-Force רע! יש Force שמגיע מתוך רגשות עזים ויש Force שמגיע משלווה, ה-Force שמגיע מרגשות עזים נוטה להיות יותר אלים וקשה לשליטה כמו הרגשות ש"מביאים" אותו ולכן הוא גורם לנזקים לגוף, מצד שני ה-Force (מעכשיו "כח") שמגיע משלווה לא עושה נזקים אבל הוא "קשה יותר להשגה"... הם מכונים הצד הרע והצד הטוב אבל זה אותו ה"כח"! לבוג´יי אני צריך לקרוא את הספר שוב לגבי ההסטה של הכוכב האדום אבל בוודאות לדרקונים יש טלקינזיס! חוץ מזה אם אני אומר של"קסם" יש חוק פיזיקלי בסיסי, כלומר אם אני עושה פיצוץ בעוצמה כך וכך אני שואב את האנרגיה שצריך לעשיית הפיצוץ הנ"ל מתמחים זה כן חוק, והחוק הזה נשמר לאורך כל הסיפור.. ראיית/קראת את "הנסיכה הקסומה"? חוץ מהמקרה בו ווסלי חוזר לחיים שהוא לא מוסבר וחסר הגיון, האם היית קוראת לזה מד"ב? מה עם מעוף הדרקונים? זה מד"ב? יש הסבר מדעי לאיך הדרקונים עפים?
 

Boojie

New member
אתה מוזמן לקרוא את זה מחדש (ספוילר)

הכוכב האדום הוסט באמצעות שלושה מטעני נפץ, שהונחו בשלושה זמנים שונים, כדי לגרום לו לסטות מהמסלול שלו במידה מספקת כדי שלא יחזור יותר להצטלב עם מסלול פרן. לא זכור לי שדובר על טלקינזיס באף אחד מספרי פרן שקראתי. תמיד זה יכול להופיע באחד או שניים שלא קראתי, אבל באלה שקראתי זה לא הופיע בשום צורה שהיא. לא שזה משנה, טלקינזיס מתאים להגדרת המד"ב או הפנטזיה ממילא, לפי הנחות המוצא. רק שלא היה שם טלקינזיס.
 

דרגורן

New member
קראתי בשנית ואני מתקן את עצמי,

את צודקת לגבי ההסטה של הכוכב... הטלקינזיס משמש את רוכבי הדרקונים והדרקונים בשביל להסיט מטאורים שלא יפגעו בפרן....
 

Boojie

New member
מה??? איפה???

זה כנראה היה בספר שלא קראתי, כי הדבר היחיד שאני זוכרת שדומה לזה זה השימוש שהם עשו בשדות הכוח של הספינות כדי להרחיק מטאורים וגם לקצץ חלק מנפילת הקורים. אני ממש אשמח אם תגיד לי באיזה ספר זה, או באיזה הקשר.
 

דרגורן

New member
The Skies of pern...

הייתה להם בעייה שלאחר שהם נפטרו מהכוכב האדום, הדרקונים היו "מובטלים".... וזה היה הפתרון....
 

Boojie

New member
אבל זה פשוט לא נכון.

תקשיב פעם למה שאומרות הדמויות בסרט. אף אחד שם לא אומר Evil force ו- good force. אין דבר כזה. הם אומרים The dark side of the force. יעני, זה אותו כוח עצמו, רק בשימוש בצידו האפל. וככל שלמישהו יש עוצמה רבה יותר בתור ג´דיי, הוא גם חשוף יותר להשפעת הצד האפל - אבל עם אותה עוצמה, הוא יכול לבחור להיות "טוב" או להיות "רע". אבל הכוח הוא אחד, והוא עומד בבסיס כל הקיום, החיים והיקום, כפי שמסביר אובי וואן קנובי ללוק כבר בסרט הראשון. אותו כוח. אותו כוח שאנאקין סקייווקר התחבר אליו, עד שנפשו הושחתה. אותו כוח שבו משתמש הקיסר פלפטיין. אותו כוח שאליו מתחבר לוק. הצד האפל או הצד הטוב? אלה כבר עניין של שיפוט מוסרי. אבל אלו לא תכונות בילט אין של הכוח. שהמדע לא מכמת מוסר? כמובן שהמדע לא מכמת מוסר. זה לא התפקיד שלו. זה לא סותר את העובדה שהמדע הבדיוני יכול לדבר על מוסר. וגם עושה את זה, הרבה מאד. ושים לב, שהמאבק בין הצד הטוב של הכוח לצד הרע של הכוח הוא לא סתם מאבק אנרגטי בין כוח לכוח. הוא מאבק בין בני אדם. לא הכוח הטוב נאבק בכוח הרע, בני אדם מעמדות שונות של מוסר נאבקים זה בזה. כך שהמוסר בכלל לא נכנס לאספקט המדעי של הסיפור. הוא נשאר - כרגיל - בצד האנושי של הסיפור.
 

Y. Welis

New member
אני חושב שאנאקין הושחת ע"י הקיסר

הוא הגיע למצב של שליטה חלקית, והיה פגיע מאוד לכל השפעה. מעניין להזכיר פיתוח של רעיון הכוח באחד מספרי ההמשך של סטאר וורז, spectre of the past´ של תימוטי זאהן (המשך בשני חלקים לטרילוגיית ת´ראוון שלו, הראשונה שהמשיכה את הסאגה של מלחמת הכוכבים), בו לוק מגלה בחלום או חזון ששימוש-יתר בכוח עשוי לדרדר אותו אל הצד האפל.
 

tsahee

New member
come with me to the dark side

כן, אני יודע שזה לא הציטוט הנכון (ולא, אני לא זוכר את המדויק, תרגישו חופשי אם זה מה שעושה לכם את זה). עניין ראשון, ואני באמת אשתדל בקצרה: כמו שאת אמרת, הצד האפל שונה מהותית מצד האור, ההבדל נעוץ כבר במקור האנרגיה. כשיש טכניקה שהיא נפרדת מכוונת הישום (כמו למשל נינג´ה) המצב הוא של כמה גופים שנלחמים אחד בשני שחלקם אולי מוסריים יותר ופחות אבל אף אחד מהם לא רואה בעצמו את הרע. יהיו לוחמים של כמה שבטים יריבים, אולי את אלה של הממשלה, ואולי גם את אלה שיוצאים להגן על כל המסכנים שנתקעים באמצע- אבל בשום פנים אין כאן מאבק בין האור לחושך. מדע בדיוני מדבר על מוסר אבל רק פנטסיה מעמידה את האופציות טוב ורע. במדע הבדיוני הרעים לא אומרים:"זה כיף להיות רע" אלא במקרה הקיצוני "זה נורא כיף לרצוח בני אדם. אה, וזה גם כיף לאנוס את הנשים שלהן." בסטאר וורס הצד האפל הוא המטרה. אני רע כדי להיות רע ולא כאמצעי להשיג את מה שאני רוצה, ואלה רשעים שנמצאים בפנטסיה. עניין שני: אוי נו באמת. כמה אפשר לחלוב מהעניין הזה? לפעמים לדעתי צריך להקשיב למי שעשה את הסרט כשהוא אומר שהוא בסך הכל יצר משהו לבני שלוש עשרה (וכן, הייתי בהקרנת בכורה של אפיסוד וואן ונהניתי מאוד). עם כל הכבוד, אפשר באותה מידה בדיוק להתפלסף על צבי הנינג´ה.
 
אפשר, אך מיותר, אם הבנתך אותם

דומה להבנתך את SW. אף אחד שם לא רע כדי להיות רע, כפי שהטעית. הDARK SIDE הוא קל יותר, מהר יותר מגיעים בו ל"עוצמה", לכן הוא מפתה. וברגע שמשתמשים בו, הוא משחית את המשתמש לפי האימרה power corrupts, absolute power corrupts absolutely. זה נאמר בפירוש באימפריה מכה שנית. וגם באפיזודה הרביעית. וגם בראשונה.
 

דרגורן

New member
מה????

הצד האפל הוא המטרה? הכוח הוא אנרגיה. אתה יכול ללמוד להשתמש באנרגיה הזאת ע"י ריכוז ושלווה נפשית או ע"י כעס או זעם או רגשות עזים. ההבדל הוא שכאשר אתה משתמש באנרגיה בצורה הראשונה, לוקח לך יותר זמן ללמוד להגיע למצב הנפשי הנ"ל וגם לוקח זמן לפתח את היכולת לעוצמה יותר גבוהה. אם אתה משתמש בשיטה השנייה, קל יותר לתעל את האנרגיה והיא מגיע בעוצמות יותר גבוהות, לכן גם ההשפעה שלה על הגוף מזיקה. יש גם ספרים של מד"ב שבהם יש "טוב" ו"רע"! המונח הוא לא ההמצאה של פנטסיה!!! האם אתה מכיר את סידרת סיפרי ה-LENSMAN (העדשאי)? זאת סידרה מד"ב ואין על זה ויכוח! ויש בה צד "טוב" וצד "רע"!
 
למעלה