גרמניה-רוסיה- והיהודים.

הוא מזכיר את זה כבדרך אגב

אך בניגוד לשיטתו הוא לא נכנס לפרטים שפורסמו (ב'שפיגל', אגב) בטרם כתב את ספרו. והרי מדובר בכמה שנים של 'פעילות'.
 

שינובי5

New member
כאיש מודיעין

הוא בוודאי לא ימסור מקסימום מידע על פועלו. הן מחשש לעונש והן מתוך רצון לשמור קלפים בשרוול והן מתוך הראייה הפשוטה שלא כל דבר יש לספר. אפילו פילבי שהיה לא פחות מאשר עבד נרצע לאדוניו הסוביטים, הודה בעקיפין כי לא תמיד מסר את כל שידע למפעיליו. כך שהעמימות שלו - מעבר לתיאורך הלא מחמיא של האיש ותכונותיו - אינו מפתיע כלל ועיקר.
 
לגבי הפולני:

מצילי יהודים בפולין סיפרו בד"כ על פעולתם, לעיתים גם הומצאו סיפורים שלא היו ולא נבראו ובעזרתם ניסו אנשים לזכות באהדה ציבורית. בד"כ מצילים נזקקו לסיוע של קרובים וחברים (ר' ספרה של חייקה גרוסמן 'אנשי המחתרת'). אינני מכיר את הפולני הקונקרטי הזה ואת סיפורו, אך אינני רואה סיבה להאמין דווקא לרניצקי שהוא עד מפוקפק מאוד.
 

שינובי5

New member
הם חיכו שתלך

ואז רשמו את הסימן. דבר אחד יאמר לזכותם - הם אנשים מנומסים..... אגב אינני מדבר בשמו של מסורתי. אבל קוכלין אנא ממך תפסיק כבר לשפוט ולחיות בתבניות: דיברת א,ב,ג אתה נהדר חכם כמוני בדיוק, אמרת י,ע,כ אתה פאשיסט גזען. בעיני קו' אתה סותם פיות ( להזכירך את המיילים ביניינו לפני כשנה.) אינני יכול לשנוא מישהו שמעולם לא דברתי עימו. תתפלא -למרות שפע הסטריאוטיפים בראשך - בבית אצלנו לא דברו כמעט אף פעם על הפולנים. וכשדברו דיברו בנימה נייטרלית,לא לכאן ולא לכאן. אגב קוכלין - הגיעה לכאן בזמנו מזובשה, חלק מהצופים אמרו שהם מאוד נהנו למרות שהם זוכרים מה שעשו להם אז... מעניין גם הם גזענים בעינך?
 

קוכולין

New member
אין טעם להגיב לך

אבל להשכלה כללית, כדאי לפרט את ההגדרה של גזענות: 1. מי שטוען שתכונה מנטלית מסויימת (למשל אנטישמיות) נמצאת בגנים של עם מסויים, הוא גזען. 2. מי שטוען שהוא "מתעב פולנים" (ציטוט ישיר מהודעה קודמת שלך, למרות שעכשיו סתרת את עצמך) הוא גזען. בפורום היו רבים שלא הסכימו איתי על נושאים רבים, אבל גזען- הוא מי שמתבטא בגזענות. אתה, לצערי, עונה להגדרה הזאת.
 

שינובי5

New member
נו שויין

אין עם מי לדבר. אגב רק להשכלתי הכללית הלקוייה: מה זאת מנטליות? ושוב לצערך לא סתרתי את עצמי חזור וקרא.
 

שינובי5

New member
ידוע

אבל המלשין הפולני שהסגיר את אחד מבני דודי שם רופא שסייע רבות ליהודים ולפולנים, לא תלו ( אולי מפני ש"בחוצפתו" הוא התאבד , ולא היה לו הכבוד לקבל גרזן בראש ), כן הוא היה כמה חודשים בכלא ושוחרר, הוא היה רופא וחזר לרפואה. אבל אני מניח שעובדות שלא בשטאנץ לא נחשבות....
 

קוכולין

New member
כל מילה זהב

טוב שיש כאן מישהו רהוט ממני, עם ידע ומומחיות רבות יותר, שמגן על הכבוד של ארמיה קריובה.
 

Y. Welis

New member
יפה שציינת את מקור הסימפטיה

שכמו במקרה של 'מסורתי', גם אצלך היא אישית: חשוב להבהיר מהיכן כל אחד בא. ובאותה נשימה, קח בחשבון שהסימפטיה שלו מונחית מאותו מקור, כך שאין טעם להאשים אותו בנסיון 'ללכלך'. ולעצם העניין - ניתן להסתכל על העניין מכמה כיוונים. מהעבר - היהודים כמובן הגיעו לשיאים בפולין (כמו שניתן לראות בסידרה הידועה של ערוץ 1 'פה לן יה'), אבל המבחן הסופי לדעתי הוא מבחן ההשמדה - עד כמה הם הצליחו להינצל ביחס למספרם המקורי. אם תשווה את אחוזי הניצולים (כמובן מבלי לכלול את אלה שנמלטו ב-39' ו-40 לרוסיה) לעומת שאר ארצות אירופה, תמצא שהם לא היו רבים יותר, ושהפולנים לא היו סימפטיים יותר מהרומנים, הבולגרים והאיטלקים, ואולי גם לא יותר מההולנדים והצרפתים. האם הפולנים היו יכולים לעשות יותר? סביר שכן; אבל כמובן שלא היו להם סיבות לכך, בגלל האנטישמיות החזקה שהיתה שם (שהיא אכן חלק מהמסורת, גם אם דמות היהודי כבר הפכה שם לארכיטיפ אוניברסלי). ניתן להראות שבאירופה, ככל שמס' היהודים היה גדול יותר, כך השינאה אליהם היתה רבה יותר.
 
נזכרתי שדיברת על התרבות הפולנית האנטישמית

אני עדיין מצפה לשווא לשמוע עליה - ממך......... חברך הזדרז ודיבר על *גנים* אנטישמיים........ עכשו לתוכן דבריך בהודעה דלעיל: מסורתי או שינובי - לא זוכר במדוייק - הביא את הסיפור על הדוד והדודה כדי *להכתים באופן גורף* את העם הפולני לדורותיו. אני הבאתי את הסיפור של אבי רק בתור דוגמא לסיוע ליהודים מצד אנשי AK, לא בתור מדיום להענקת תואר חסיד אומות העולם לפולנים. קאפיש? לגבי היחס לפולנים: יצאתי נגד הדמוניזציה שנוהגים לעשות במקומותינו לפולנים. מעולם לא טענתי שהם 'יותר סימפטיים' מהבולגרים או האיטלקים, או אפילו הצרפתים... אני בכלל לא חושב במושגים האלה, אם לא הבחנת בזה עד עכשו. כל מה שביקשתי הוא יחס הוגן וצמוד *לכל העובדות הידועות*, ולא שיבוא לי מסורתי עם הדודה ושינובי עם הסבתא (או להיפך) ויתחילו לרקוח לי 'היסטוריה' מסיפוריהם, וזה כאשר הם מכחישים בעזות מצח את העובדה הידועה לכל שהפולנים כעם היו *קורבנות* של הנאצים, ולא משתפי פעולה - מה שאי-אפשר להגיד על עמים כמו הולנדים, צרפתים, קרואטים, בלטים, אוסטרים, אוקראינים, הונגרים וכד' שאצלם חלק גדול במקרה הטוב, וייתכן אפילו שהרוב שיתפו פעולה. אעפ"כ אין אצלנו דמוניזציה של הולנדים, צרפתים, בלגים, נורווגים. לגבי אפשרויות ההצלה: אין לי ספק שהפולנים ככלל יכלו להציל יותר יהודים, לו רק רצו. מאידך אני יודע שפולני שנתפס מסייע ליהודי נדון למוות, פעמים רבות עם כל משפחתו. אני גם יודע שרבים היו המקרים בהם מצילי יהודים אכן שילמו בחייהם ובחיי בני משפחותיהם. כל פולני ידע זאת כי הגרמנים הדביקו מודעות על כך בכל מקום. אני אומר שבנסיבות כאלה כל הצלה של יהודי היתה נס ואנשים שעשו זאת גילו תכונות על-אנושיות. וכשאני יודע שהיו אלפי פולנים שעשו זאת, ביניהם אנשים כמו אירנה סנדלר שהצילה אלפי ילדים יהודיים אז אני שואל את עצמי כמו ביאליק היכן המעיין שממנו הם שאבו את תעצומות הנפש לפעולתם. ואז אני נזכר בתרבות הפולנית שהורדת ב'חוכמתך' לביבים - במשורר הלאומי אדם מיצקייביץ' שכתב על 'אחיו' היהודים, בסופר-צייר היהודי-פולני ברונו שולץ, במשורר היהודי-פולני אנטוני סלונימסקי, בסופר ההומניסט סנקביץ' (קוו ואדיס, בישימון ובערבה, המבול, באש ובחרב וכו') שהדור שלי קרא בנעוריו, במשורר היהודי-פולני יוליאן טובים, במשורר יוליוש סלובצקי, בג'וזף קונראד שהפולנים רואים בו סופר שלהם למרות שהוא כתב אנגלית ורבים וטובים אחרים, ובמסורת החופש של פולין של המאות ה-18-19 שסיסמתה היתה 'למען חרותכם וחרותנו'. רק להשוות את זה עם המהומה המתרחשת אצלנו סביב מתן מקלט ל-300 סודנים שברחו מדרפור כאשר אף אחד לא מסתכן בכלום ואנחנו זורקים כל יום לזבל מאות טונות של מזון ולא נאלצים לחיות מכרטיסים למנות רעב של קמח, סוכר או תפוחי אדמה - ולהתבייש.
 

Y. Welis

New member
ה'דמוניזציה' כפי שאתה מכנה אותה, מבוססת על

עובדות - קרא למשל כאן http://www.axt.org.uk/antisem/archive/archive1/poland/poland.htm סקרים שנעשו ב-1996 גילו שרק כ-49 אחוזים מהפולנים מאמינים שמרבית המושמדים באושוויץ היו יהודים. ב-95' רק 45 אחוזים האמינו לכך, וסביר שהאחוז היה קטן עוד יותר בשנים שלפני כן. מרבית השאר האמינו שאושוויץ היא אתר פולני בלבד. תוכל למצוא במאמר עוד עדויות (כמו למשל שחלק גדול מהאנטישמיות בא מצד הכנסיה הקתולית - למרות שבארצות אחרות כמו איטליה הכנסיה אינה אנטישמית כלל), אבל ההתייחסויות שם הן למצב כיום. בעבר הדברים היו חמורים יותר: Poland was a very anti-Semitic society in the years just before and after WWII. וכן In the late 1930's the Polish government became increasingly concerned with the "Jewish Question." The favored solution was mass Jewish emigration. ציטוטים מתוך http://www.holocaustsurvivors.org/data.show.php?di=record&da=encyclopedia&ke=107 כך שאנחנו מדברים על עובדות, למרות שהיו כמובן יוצאים מן הכלל כמו שצויינו כאן ובמקומות אחרים. הייתי על כן מפריד בין השאלה הזו לבין האם פולין של היום היא עדיין אנטישמית (יותר ממדינות אחרות במז' אירופה). זו שאלה אחרת, וכאן יש מקום לדיון ולבדיקה. יש גם מקום לשאול אם אנחנו צריכים למחול לפולנים (או במידה אחרת לגרמנים), אבל זה לא אמור לסתור את העובדה שבעבר פולין היתה *מאוד* אנטישמית, וזה הדבר שעליו דיברתי בהודעה הראשונה שלי בפתיל הזה, כשציינתי את המסורת האנטישמית בפולין.
 

שינובי5

New member
מהו מש"תפ ומאחר ואינך זוכר לפתע

למרות שהשרשור מולך - מה שמעלה בי הירהור נוגה על הרצינות שלך - הרשה לי להזכיר לך. היו אילו דודי ודודתי.אני ואני בלבד כתבתי על כך. מאחר והנך לוקה בהבנת הנקרא לא הבנת הרבה ניחא,תקבל הבהרות. רק שתבין מאחר ואתה רואה רק צד אחד שנוח לך- סנדלר מוכרת לי - לא אישית,הסיפור. אבל אם אנו בבית אבא הרשה לי לספר לך סיפור על הכומר מוטיקה המנוח - שהיה אנטישמי בנוסח המותר ומומלץ לקתולים. הווה אומר להשפיל ולהציק ליהודים,ולא להרוג אותם. אותו כומר הבין כבר ב-40' לאן הרוח נושבת ואסף במאמץ לא קטן ילדים וכמובן בעיקר ילדות ופיזרם במינזרים נידחים בפולין. אבל הוא הבטיח שני דברים, והיה וההורים ו/או המשפחה לא תחזור הוא יחזיר את הילדים למוסדות הקהילה היהודית,והיה ויחזרו הוא יחזירם למשפחות כמובן. לפי המסופר במשפחתי האיש ע מ ד במילתו. הוא דומני מת ב-64. ועכשיו - אילו האיש הזה היה חוזר לכאן באורח פלא הייתי מצחצח לו את הנעליים עם הלשון. לא אני, לא אתה ולא קוכלין ראויים בכלל לנשום אויר ליידו. אתה אדוני שקרן - כתבתי מפורשות כי אין איש מכחיש את הסבל הפולני במלחמה. כולל מהאוקראינים ולא רק הגרמנים. מה שכתבתה כאן הוא חד משמעית שקרי. לשיא בטימטום שלך כתבת על המשתפיו"ת - אדוני היה סיוע והלשנות לגרמנים - ללא קשר ליהודים- גם התקוממות 44 מעניק לך מידע על המודיעין הגרמני שם. המודיעין הזה לא חדר כ"כ למחתרת המקומית , אבל גם מה שהיה לו הספיק לו די איך נאמר להצר את צעדיה. הייתה לו אפילו התרעה מוקדמת ברמה בינונית על משהו גדול בוורשה. השאלה כיצד פרצה ההתקוממות למרות זאת - אני משאירה להיסטוריונים הגרמניים ו/או הפולנים זבש"ם. אני מדבר בשם עצמי - מעולם לא זילזלתי במי שהציל או סייע. הסיכון היה קולוסאלי. בעיני גם מי שנתן לחם או מים,הוא התעלה על עצמו. אבל מר תמוז - יש בעייה יש כ-16-17 אלף אנשים כאלו, באוכלוסיה של 30 מליון. ללא ספק הפרופורציות האלו אומרות דרשני. תרצה או לא.אגב כל אירופאי ידע מה יקרה לו אם יסייע ליהודים. אין כאן דבר המיוחד לפולנים. עכשיו הגענו לקטע הרגיש - הספרות קודם כל היהודים פולנים לא רלוונטים כי הם יהודים. את שולץ חיסל קצין ס.ס נאצי כידוע ואמר לחברו שהם שווים... שנית כל אני לא זילזלתי בתרבות הפולנית, אם כן אני דורש ממך בתוקף מראה מקום מדוייק!!! סנקביץ' - קראתי את ספרו במהדורה עתיקה - קוו ואדיס. מעניין אך דפים מסויימים רוויי אנטישמיות צונזרו- בנוגע לצליבה..פשוט לא תורגמו. הומניסט דגול היה האיש אבל איך נאמר? קצת מוזר. קונראד סופר טוב עם סיפור חיים מרתק.הוא אכן פולני שהתאנגלז ב-100% אבל פולני, מצידי שהאנגלים יקפצו... סודאן דארפור? עזוב את זה עכשיו למרות קווי הדימיון.אני מוכן להתווכח על זה איתך, אבל דומני שזה כלל ועיקר לא קשור לנושא כאן. בבקשה אשמח לתגובה עניינית, לא משמיצה, ומכבדת. זכור שכבר כתבתי על כך משהו. שאתה ברוב נוחות לא התייחסת. .
 
דברים כאלה צריך להוכיח...

לא מספיק להפריח השמצות, בייחוד נגד מתים. אולי תציג ראיות כלשהן לטענותיך?
 

שינובי5

New member
ה-NKVD

הגיע לפולין מוכן היטב, אין מה לומר. בכל מקום שנפל לידי הצבא האדום הגיעו שליחיו של סרוב לעצור את כל מי שלא מצא חן בעיניהם. הספר של דיוויס, למרות עוביו, הוא אכן ספר מעולה, המציג בצורה יבשה משהו תרגיל באומנות הבריתות אד הוק. אכן הצבא האדום לא רצה לעזור, וחלקית לא יכל לעזור. בכל מקרה אלאן קלארק נותן עידות לפיה לעיתים ניתן היה לראות חיילים רוסים וגרמנים רוחצים בנהר - בייחוד בעת הפוגות כמובן- וברעות גמורה.
 

Y. Welis

New member
ב-45' נערך במוסקבה 'משפט ה-16'

המפוברק של חלק ממנהיגי המרד וראשי ה'מדינה החשאית' הפולנית ששרדו. בסיומו הם נשפטו למאסר שממנו שרדו רק 12 מתוכם.
 
היו הרבה משפטים בכל מיני דרגים

לא רק במוסקבה, אלא גם בפולין עצמה מטעם השלטונות הקומוניסטים ואנשים הוצאו להורג. אבל רבבות נרצחו עוד לפני סיום המלחמה ומייד אחריה ו/או הוגלו לסיביר שממנה רק מעטים חזרו. למרבה הצער, בין התליינים הקומוניסטיים בפולין (ולא רק בה) היו יהודים רבים. כך למשל שר הפנים וראש משטרת הביטחון הידועה לשמצה היה יאקוב ברמן שהיה האיש מס' 2 במדינה אחרי הנשיא ביירוט הפולני.
 

קוכולין

New member
אני בהחלט חושב

שהעם היהודי היה צריך להוקיע מתוכו את הרוצחים והתליינים של ה-NKVD. אבל מצד שני, גם הפולנים עוד טרם התמודדו באופן מלא עם פשעים כנגד היהודים כפי שהיו בידוובנה וקיליצה.
 
למעלה