מצאתי - קבלי את החומר עליו השאלה מתבססת
שאלה: האם יש רפואה קבלית כמו שיש רפואה סינית ורפואה טיבטית? האם יש רפואה כזאת לפי הקבלה? האם ניתן לרפא אנשים בעזרת הקבלה? הרי ידוע שהרמב"ם היה גם רופא וגם מקובל. הרב לייטמן: למרות שיש לכאורה הרבה ספרים בנושא הרפואה הקבלית ויש הרבה אנשים שטוענים שהם מטפלים בצורה קבלית, התורה אומרת חד וחלק, בצורה מאוד ברורה: "וניתן לרופא רשות לרפא". זאת אומרת שרפואת הגוף שלנו נמסרת לרופא הרגיל שאינו מקובל. הגוף שלנו הוא גוף חי, הנמצא כאן במסגרת העולם הזה, תחת כוחות העולם הזה. כך שאין לו כל קשר לכוחות רוחניים. כוחות רוחניים פועלים על הנשמה שלנו ולא על הגוף שלנו, ולכן אין רפואה קבלית. ואם יש לאדם בעיות, עליו לפנות לרופא. כמו שהתורה אומרת, כי "ניתן לרופא רשות לרפא". שאלה: אבל יש בשוק הרבה מרפאים לפי הקבלה, בשיטות כאלה ואחרות. הרב לייטמן: אני עוסק בקבלה מעל לשלושים וחמש שנה. ואני יודע שבקבלה האמיתית, היינו בכל ספרי המקרא, בזוהר, בכתבי האר"י, בכתבי רמח"ל, בכתבי הגר"א ובכתבי בעל הסולם, אין דבר כזה. להיפך, המקובלים חיים, סובלים וגם חולים, כמו כל הרופאים הרגילים. ובמקרה של מחלה הם פונים לרופא הרגיל, כפי שהתורה מצווה לנו. שאלה: אז מי שחולה שילך לרופא? הרב לייטמן: כן. אבל קיימות כמובן תופעות משניות רבות. למשל, כשאדם מאמין שהריפוי פועל, הוא מעורר בתוך עצמו כוחות פסיכולוגיים, שבעזרתם הוא באמת מתרפא. ידוע לנו גם המקרה של תרופות "פלצבו", כשנותנים לאדם כדור ריק, ואומרים: "זה כדור שצריך לעזור לך". ואז, אמונתו מעוררת בו כוחות גופניים פנימיים שבאמת עוזרים לו להתרפא. אבל אין בתופעות אלו יותר מהכוחות הפנימיים שהן מעוררות. ולכן צריכים להבדיל בין האמונה, שפועלת ומחזקת את האדם מאוד ויכולה באמת לגרום לריפוי, לבין רפואה אמיתית, שפועלת כנגד מחלה, ולא רק להגברת הכוחות הנפש. ורוחניות, היינו קבלה ותורה, מיועדות אך ורק לתיקון הנשמה, לריפוי הנשמה. וזו הסיבה שבענין ריפוי הגוף כתוב: "ניתן לרופא רשות לרפאות" (ניתנה רשות לרופא לרפא). כך שאת הנשמה יש לקחַת לקבלה, ואת הגוף יש לקחַת לרופא, לקופת חולים. ד"ש (ד"א מה את אומרת על זה שהם מלמדים גם נוצרים ומוסלמים?)