בסדר.
"שוב, כפי שאמרתי: אם ברור לכולם מה מוסרי ומה לא, אין ויכוח. לא תמיד מה שהרוב אומר הוא מוסרי, אבל אם הרוב הוא מוחץ - זה מקטין את הסיכוי שהוא טועה (למרות שאין ודאות של 100%, וחלק מהדוגמאות שהבאת מדגימות זאת. אבל עדיף לטעות בחלק זניח של ההכרעות המוסריות על פני לוותר על הקריטריון המעשי היחיד כמעט שיש לנו). כמובן שבמקרה של רוב לא מוחץ, כאשר יש יותר מגישה אחת רווחת (ולא משנה לאיזו גישה יש "רוב" באותו זמן), אי אפשר להחליט שגישה אחת אינה לגיטימית." לא ברור לכולם מהו המעשה המוסרי, כפי שאתה אמרת מקודם כל חברה ואמות המידה המוסריות שלה. הרוב אינו יכול להבטיח כלום, והדוגמאות שהבאתי מוכיחות את זה. אתה סומך על הרוב כאילו הרוב מייצג את ההגינות והשכל הישר. אם תוכל קרא את הספר - "מרד ההמונים" ספרו של ההוגה הספרדי חוזה אוטגה איגאסט. ואה כיצד ההמון הרחב שנפתחה אליו ההשכלה, אמנם הפך משכיל אך ההשכלה עצמה הפכה לרדודה. וההכרעות המוסריות אינן חלק זניח. אב שרוצח את בניו נחשב לעושה מעשה נורמלי ולא התקיים בו שום צד בלתי מוסרי. האם באותה התקופה (לפי דבריך) רצח ילדיך הוא מעשה מוסרי? לא מדובר פה על חלק זניח של הכרעות מוסריות אלא על מהות הרצח, ועל מעשה נורמטיבי בחברה מסוימת. מי קובע מהו מעשה מוסרי? לא ייתכן שהרוב, ההמון אינו יכול לקבוע מעשה כה חשוב וכה מכריע. לך קשה לוותר על הקריטריון של הרוב, ואני מבין את זה - אין לך שום ברירה אחרת. אך לפי עניות דעתי הקריטריון של מהווה סכנה. בקשר למשפט האחרון אתה חוזר לגישה שלא ניתן לדעת מהו הקריטריון למוסר, כשם שאי אפשר לדעת מהי האמת. כלומר - אני לא יכול להכריע ולכן איני יכול לומר כלום על הנושא. מלמד שיש שחושבים ככה ויש שחושבים אחרת. "דרך אגב, המוסר האישי שלי קובע שגם את אמו של היטלר יש להציל. היא אינה אחראית למעשי בנה. אתה חושב אחרת. אנחנו יכולים להתווכח, ואולי אחד מאיתנו גם יצליח לשכנע את האחר - אבל זה בדיוק מוכיח שמדובר ב"תחום אפור" שהויכוח לגביו צריך כנראה להישאר פתוח. מחלוקת זה דבר לגיטימי." לא נכון. אנחנו לא חולקים. לי יש אמת מידה קבועה ואינני מקבל את הקריטריון שלך למוסר בכלל. בניגוד אליך שאתה מוכן להסכים שאני יכול להחליט אם המעשה הוא מוסרי בשבילי ואתה יכול להחליט אם המעשה הוא מוסרי בשבילך. "ומה האלטרנטיבה שלך? איזו שיטה מוסרית אתה מציע שתתקבל על כולם? התורה? היא לא מקובלת על כולם, כך שזו אינה אפשרות - מוסר שלא נוהגים לפיו אינו אפקטיבי (ואם חשבת על כפייה - גם מערכת מוסרית שנכפית על אנשים שאינם דוגלים בה לא מחזיקה מעמד). חשבת שתצליח לשכנע את כולם באמיתות התורה? זה יהיה קשה - אין אפילו כללים מוסכמים לקבוע איזו מערכת מוסרית עדיפה על מערכת מוסרית אחרת." 1. האלטרנטיבה היא עניין שונה, תסכים שהקריטריון למוסר כיום הוא רדוד וחלוש. 2. נתחיל במשפט האחרון שהוא הגישה שלך. אין לך קריטריון למוסר - לי יש. שהיא התורה. העובדה שאנשים אינם מקבלים את התורה, אינה הופכת אותה לבלתי רלוונטית מבחינת מערכת מוסר. התורה מתאימה לנשמת הכול. כלומר, היא מורה ליחד ולמשפחה, לחברה, לאומה ולאנושות כיצד לחיות את החיים, באופן המתאים ביותר עם המקור הערכי של הכול, וממילא האופן שגורם טוב לכל. התורה האלוקית היא המוסר המוחלט. "לדעתי, גם אם הפלורליזם שאני דוגל בו אינו מושלם ואינו נקי מפגמים, הוא האפשרות המעשית היחידה - כמובן בתנאי שלא חייבים לאמץ אותו כלפי מי שלא מאמץ אותו בעצמו." לא רק שהוא מלא פגמים, הוא גם מביא לרדידות אינטקטואלית, חוסר מוסר ונטישת אידיאולוגיות. "שוב, כפי שאמרתי: אם ברור לכולם מה מוסרי ומה לא, אין ויכוח. לא תמיד מה שהרוב אומר הוא מוסרי, אבל אם הרוב הוא מוחץ - זה מקטין את הסיכוי שהוא טועה (למרות שאין ודאות של 100%, וחלק מהדוגמאות שהבאת מדגימות זאת. אבל עדיף לטעות בחלק זניח של ההכרעות המוסריות על פני לוותר על הקריטריון המעשי היחיד כמעט שיש לנו). כמובן שבמקרה של רוב לא מוחץ, כאשר יש יותר מגישה אחת רווחת (ולא משנה לאיזו גישה יש "רוב" באותו זמן), אי אפשר להחליט שגישה אחת אינה לגיטימית." לא ברור לכולם מהו המעשה המוסרי, כפי שאתה אמרת מקודם כל חברה ואמות המידה המוסריות שלה. הרוב אינו יכול להבטיח כלום, והדוגמאות שהבאתי מוכיחות את זה. אתה סומך על הרוב כאילו הרוב מייצג את ההגינות והשכל הישר. אם תוכל קרא את הספר - "מרד ההמונים" ספרו של ההוגה הספרדי חוזה אוטגה איגאסט. ואה כיצד ההמון הרחב שנפתחה אליו ההשכלה, אמנם הפך משכיל אך ההשכלה עצמה הפכה לרדודה. וההכרעות המוסריות אינן חלק זניח. אב שרוצח את בניו נחשב לעושה מעשה נורמלי ולא התקיים בו שום צד בלתי מוסרי. האם באותה התקופה (לפי דבריך) רצח ילדיך הוא מעשה מוסרי? לא מדובר פה על חלק זניח של הכרעות מוסריות אלא על מהות הרצח, ועל מעשה נורמטיבי בחברה מסוימת. מי קובע מהו מעשה מוסרי? לא ייתכן שהרוב, ההמון אינו יכול לקבוע מעשה כה חשוב וכה מכריע. לך קשה לוותר על הקריטריון של הרוב, ואני מבין את זה - אין לך שום ברירה אחרת. אך לפי עניות דעתי הקריטריון של מהווה סכנה. בקשר למשפט האחרון אתה חוזר לגישה שלא ניתן לדעת מהו הקריטריון למוסר, כשם שאי אפשר לדעת מהי האמת. כלומר - אני לא יכול להכריע ולכן איני יכול לומר כלום על הנושא. מלמד שיש שחושבים ככה ויש שחושבים אחרת. "דרך אגב, המוסר האישי שלי קובע שגם את אמו של היטלר יש להציל. היא אינה אחראית למעשי בנה. אתה חושב אחרת. אנחנו יכולים להתווכח, ואולי אחד מאיתנו גם יצליח לשכנע את האחר - אבל זה בדיוק מוכיח שמדובר ב"תחום אפור" שהויכוח לגביו צריך כנראה להישאר פתוח. מחלוקת זה דבר לגיטימי." לא נכון. אנחנו לא חולקים. לי יש אמת מידה קבועה ואינני מקבל את הקריטריון שלך למוסר בכלל. בניגוד אליך שאתה מוכן להסכים שאני יכול להחליט אם המעשה הוא מוסרי בשבילי ואתה יכול להחליט אם המעשה הוא מוסרי בשבילך. "ומה האלטרנטיבה שלך? איזו שיטה מוסרית אתה מציע שתתקבל על כולם? התורה? היא לא מקובלת על כולם, כך שזו אינה אפשרות - מוסר שלא נוהגים לפיו אינו אפקטיבי (ואם חשבת על כפייה - גם מערכת מוסרית שנכפית על אנשים שאינם דוגלים בה לא מחזיקה מעמד). חשבת שתצליח לשכנע את כולם באמיתות התורה? זה יהיה קשה - אין אפילו כללים מוסכמים לקבוע איזו מערכת מוסרית עדיפה על מערכת מוסרית אחרת." 1. האלטרנטיבה היא עניין שונה, תסכים שהקריטריון למוסר כיום הוא רדוד וחלוש. 2. נתחיל במשפט האחרון שהוא הגישה שלך. אין לך קריטריון למוסר - לי יש. שהיא התורה. העובדה שאנשים אינם מקבלים את התורה, אינה הופכת אותה לבלתי רלוונטית מבחינת מערכת מוסר. התורה מתאימה לנשמת הכול. כלומר, היא מורה ליחד ולמשפחה, לחברה, לאומה ולאנושות כיצד לחיות את החיים, באופן המתאים ביותר עם המקור הערכי של הכול, וממילא האופן שגורם טוב לכל. התורה האלוקית היא המוסר המוחלט. "לדעתי, גם אם הפלורליזם שאני דוגל בו אינו מושלם ואינו נקי מפגמים, הוא האפשרות המעשית היחידה - כמובן בתנאי שלא חייבים לאמץ אותו כלפי מי שלא מאמץ אותו בעצמו." לא רק שהוא מלא פגמים, הוא גם מביא לרדידות אינטקטואלית, חוסר מוסר ונטישת אידיאולוגיות. לפני שנים מספר, התפרסם, בהוצאת אופקים "עם עובד", תרגום של ספר בשם "אמריקה" של אלן בלום, סוציולוג אמריקני, ושם מאמר בו מתוארת המחלה הזאת והשלכותיה באמריקה. הספר "המרד השפוף" של גדי טאוב, עוסק בעניין ומסכם כתבות רבות הדנות בתופעות אלה. ועוד ספרים ומאמרים רבים המתפרסמים מדי פעם בעיתונות. ובקשר ל"תנאי" שאתה מזכיר הוא הוא הפנטיות, אך ראה בתשובתי השנייה.