מכתב שכתבתי לח"כ רובי ריבלין ולמיכא
לכבוד השרים ראובן ריבלין ומיכאל איתן שלום רב. מזה שנה כמעט שאני מחובר לשירות וואו,אינטרנט בפס רחב של בזק. אני חייב להודות בפניך שאני ממש מאוכזב. אני כותב לכם את המכתב הזה על מנת שתוכל לקבל את נקודת ראותו של הגולש, אותו אדם שמשלם בשביל כל השירות הזה. אני לא מצפה לשנות עולמות אבל לפחות אני יכול לנסות ולקבל הסבר למה מצב האינטרנט בפס הרחב כל כך גרוע בארץ בעוד שאף אחד לא עושה שום דבר בנידון. השירות שהלקוח מקבל בסופו של דבר מסתכם בחיבור איטי (בניגוד ליכולת המעשית של הקו) עם המון התנתקויות וקפיאות תקשורת והאחרון והחשוב מכל יקר בצורה מחרידה שלא מתקבלת על הדעת. מכיוון שהדברים החשובים ביותר בהתחברות לאינטרנט הם מהירות הגלישה ומחיר השירות, עליהם בחרתי לפרט במכתבי. עלות: לאחר בדיקה מקיפה שערכתי באתרי אינטרנט רבים של ספקיות אינטרנט ברחבי העולם נוכחתי לראות שהמחירים שאנחנו הישראלים משלמים פשוט מוגזמים ולחלקם אין דרך אחרת אלא לקרוא המצאה ישראלית לשמה. בכל מדינות העולם נהוג לשלם תשלום אחד לחברת האינטרנט וזה כבר כולל את חכירת המודם ADSL והשימוש בשירות עצמו, אך בארץ משום מה אנחנו צריכים לשלם תשלום אחד לבזק ותשלום אחר לספקית האינטרנט,שיטה לא מובנת ומוצדקת לכשעצמה ומייקרת את המחיר בצורה משמעותית וללא סיבה מוצדקת. אם נערוך חישוב מהיר תוכל לראות שבמסלול הבינוני הלקוח משלם 149 ש"ח לחודש לבזק ועוד 47-54 דולר לספקית האינטרנט. 47 דולר + 149 ש"ח לבזק מסתכם ב-350 ש"ח לחודש, ובכ-4200 ש"ח לשנה ! ! ! עכשיו מה שנותר לי הוא רק לשאול הוא למה אנחנו צריכים לשלם כל כך הרבה?? איך יכול להיות שברוב מדינות העולם המחיר לאינטרנט בפס מסתכם ב -120-200 שקלים (מחיר סופי) ואצלנו 350 ש"ח? איך יכול להיות שהספקיות טוענות שעולה להן 40 דולר מנוי ADSL בעוד שבשוודיה חיבור סיב אופטי במהירות הורדה והעלאה של 10mbit עולה 72 שקלים(!) ואני מצרף כאן אתר הספק האינטרנט השוודי בכדי שתוכלו להיווכח לבדך: www.bredbandsbolaget.se. כמו כן ישנם ספקי אינטרנט רבים אחרים שאוכל לתת לך לינקים אליהם כגון : www.bt.co.uk והרשימה עוד ארוכה מהירות: כשבזק התחילה לחבר לקוחות לשירות ה-ADSL הייתה רק חבילה אחת ופרטיה היו 2.0 מגהביט בחיבור יורד ו-64 קילוביט בחיבור עולה, אך לאחר מספר חודשים התחילה את שיטת החבילות והורידה את המהירות היורדת ל-1.5 מגה ביט והגדילה במקצת את המהירות העולה ל- 96 קילוביט. אומנם המספרים נשמעים מעט מפוצצים כשהם נשמעים בביטים, אך מאחר שבייט אחד שווה שמונה ביט יש לחלק את המספרים בשמונה. לאחר ההמרה הקצבים מתחילים להישמע יותר ריאליים. ו-2 מגה ביט הופך ל-256 קילובייט ו-96 קילוביט הופך ל-12 קילובייט, עכשיו אני רק שואל, כשבזק אמרה מהיר גלישה במהירות של פי 200 בפרסומות היא התכוונה בכך ליכולת המקסימלית שקו ה-ADSL יכול להגיע אליה מבחינה תיאורטית או אולי התכוונה פי מאתיים בביטים? (רק חומר למחשבה...). במבט יותר מעמיק אפשר לראות שגם הנתון הזה הוא אינו נכון משום שלמידע אותו אני שולח ברשת נוספים עוד כמה ביטים המכילים מידע על הפאקט(HEADER) לכל פרוטוקול הנושא את המידע. ברשת הפועלת בטכנולוגיית DSL ישנם פרוטוקולים השותפים לחגיגה כגון PPTP, ATM, TCP/IP המהווים יחדיו כ-15% מכל המידע המועבר.לכן מבחינת הגולש הקצב המקסימלי היועבר ברשת יהא כ-85% ממהירות הקו או רכש ולהלן מספר דוגמאות מעשיות : Downstream 1024Kbit = 109Kbyte Downstream 512Kbit = 54.5Kbyte Downstream 256Kbit = 27.2Kbyte בסה"כ אין הרבה תלונות על המהירויות המתקבלות בארץ, באתרים טובים ניתן לקבל כמעט עד תשעים אחוז מהמספרים שמדברת עליהם בזק אך ברגע שמנסים להוריד קבצים מאתרים או ממשתמשים בחו"ל המצב משתנה בצורה מחרידה ואף אחד כבר לא אומר WOW. המהירויות לרוב לא עולות על 50-60 קילובייט(480 קילוביט מתוך ה1.5 מגהביט שמבטיחה בזק) משתמשי ADSL רבים מתלוננים על מהירויות ההורדה הנחותה(!) מאתרים בחו"ל בפורום של בזק אך ללא הועיל. התקשרתי לתמיכה הטכנית של הספק שלי בטענה שהגלישה בחו"ל איטית מדי והם מיהרו לנער אותי מעליהם ושלחו אותי לבזק בטענה שבזק היא זאת שאשמה במהירות האיטית,.ללא מחשבה מרובה התקשרתי לתמיכה הטכנית של בזק והפניתי אליהם את תלונתי. בזק כצפוי התנערה מהאחריות והציגה בפני אלף ואחד הצטדקויות למה האשמה היא לא עליהם. בפורום של בזק נוכחתי לדעת שלא רק אני הרגשתי ככדור פינג פונג אלא כמות רבה מאוד של אנשים שטענו בדיוק את אותם הדברים, ראוי לציין שהדברים מתועדים בפורום ופתוחים לעיון לכל הבא בכך. מה שהכי מרגיז בכל הסיפור הזה הוא שאנחנו הלקוחות טובעים בתוך בירוקרטיה של חברות ,ממשלות והגבלות מצד אחד ומנגד אנחנו מסתכלים על עמיתינו הגולשים משאר מדינות העולם הנהנים ממהירויות גבוהות, מחירים נמוכים ושירות שמבחינתם רק הולך ומשתפר. למעשה מאז התחיל האינטרנט בחיבור מודם אנלוגי ובעיקר מאז שהתחיל האינטרנט בפס הרחב במדינת ישראל כל העיתונים והמגזינים שהייתי חבר בשורתם עד לפני כשנה כולם כאחד דיברו עליו בצורה שלילית, ולמרות כך, שום דבר בפועל לא השתנה. המחירים נישארו בשמיים,תמיד צמודים לדולר (כמו כל דבר במדינה שלנו) והשירות עדיין נשאר גרוע ו א י ט י !בסופו של דבר מי שתמיד ניצח היו החברות הגדולות בתחום התקשורת ובראשיתן בזק שקבעו לנו איך למה כמה ומתי. עוד בהתחלת המכתב ציינתי שאין אני מחפש לשנות עולמות במכתב זה ובטח לא להמציא את הגלגל משום שאני לבטח רבים לפני כבר הספיקו לכתוב מכתב דומה לשלי. כל מה שאני לשנות פה הוא את הקו המחשבה המוטעה של החברות בכל שהם יטילו על הלקוחות מחירים גבוהים ויספקו שירות גרוע , והלקוחות ימשיכו לשלם בהנחה מוחלטת שאין להם שום אפשרות לעשות שום דבר בנידון. אני חושב שאני יכול לדבר בשם אנשים רבים ולהגיד במכתב זה שכולנו כאחד חושבים שאין זה צודק לגבות מאיתנו מחיר כפול ובייחוד בימים קשים כמו אלה בהם המשק עומד על משבר קשה. אין זה צודק גם שאין שום גוף שמפקח ומגן על הלקוחות על כך שבזק וספקיות האינטרנט באמת יספקו את הנתונים שהם מבטיחים משום שמצידם יש להם אלף ואחד גופים שיגינו עליהם במקרה שאני לא אשלם את כספי אליהם בסוף כל חודש...! לסיכום ארצה לומר שהמצב האינטרנט בישראל היה מתחת לכל ביקורת מאז ומתמיד ולמעשה כמעט ואף אחד לא הקדיש ל"אוטוסטרדת המידע" יותר מדי זמן ובגלל זה אנחנו האזרחים, הלקוחות הם אלה שנושכים שפתיים בסופו של דבר.מר ריבלין,אתה בעצמך אמרת באתר משרד התקשורת : " המשרד, כידוע, עוסק ברגולציה, בקביעת כללי המשחק בעולם של תחרות כלכלית וטכנולוגית אשר משנה את פניה כמעט בכל יום.משרד התקשורת איננו רק השופט המלווה את המשחק המתנהל לפי כללים ידועים וברורים. הוא גם הקובע את הכללים ומעדכן אותם, לפעמים גם בעיצומו של המשחק. " במשחק שאני רואה יש הרבה פאולים! כל שנותר לי עכשיו לעשות הוא לקוות שכשתקראו שורות אלה תבינו אותנו האזרחים הקטנים ותעזור לנו ע"י שימוש בצורה נבונה בכוח המצוי בידיכם ובאנשי משרדכם לקבל את מה שמגיע לנו...