אני אנסה לענות, זמני קצר, ובכל זאת יצא ארוך
כשילד מתחיל לדבר, אחד הדברים הראשונים שהוא מתחיל לעשות זה לשאול. קודם "מה זה?" אחר כך "למה?" ילדים, ובני אדם בכלל הם סקרנים. הם תאווי דעת. יש להם כישורים טבעיים ללמידה, להסקת מסקנות ולבניה לוגית. עובדה שילדים לומדים לדבר ואת הלוגיקה של השפה, מה שאנחנו קוראים לו דקדוק ותחביר, משמיעה בלבד. אם אין פגיעה מוחית, אנחנו כולנו לומדים לדבר. ויודעים גם להמציא ולצרף צירופים שמעולם לא שמענו. עד כאן, דברים שמוכרים לכולנו מהחיים , ומגובים אקדמית. ילדים הם גם מדענים אמפיריים: הם חוקרים פעולות ונושאים של סיבה ותוצאה ולומדים ומסיקים מסקנות. זה מתחיל בגיל הרך עם להפיל שוב ושוב ושוב ושוב את החפץ על הרצפה. לראות אותו נופל, וגם את אמא מרימה... אחר כך זה ממשיך גם ביחסים חברתיים. ביחסים עם ההורים, איך להשיג תשומת לב מקסימלית למשל מאחיך הגדול. ילדים שגדלים במוסדות שבהם הם לא חוו תנועה, מגע עם חומר, הזדמנות להתנסות, יחסים עם בני אדם, גדלים עם פגיעות עמוקות, בכל המישורים ההתפתחותיים. אז שתי הנחות יסוד והערת לוואי אחת: כל הילדים סקרנים ותאווי דעת לכל הילדים יכולת ללמוד הערת לוואי: יש הבדלים בין ילדים (ובני אדם בכלל), שיכולים לנבוע מהבדלים פיזיולוגיים בתפקוד המוח, בויסות החושי, וגם מכל אותו תחום נסתר שנקרא "אישיות". כל מי שיש לו ילדים מגלה בערך מרגע היציאה מהרחם, שלילד שלו יש אישיות משלו. ההבדלים הללו יכולים להשפיע על דרכי הלמידה האפקטיביות עבור אותו אדם (כי בלימודים אנחנו עוסקים), ועל התפתחות תחומי ענין. להרחיב? אם תנועה זריזה קלה ומתואמת אף פעם לא היתה הצד החזק שלי, סביר להניח שאני לא אמשך למשחקי כדור למשל. מצד שני, בחיבור עם מוזיקה, פתאום הגוף שלי יודע לעשות דברים כן בתאום, ולכן מחול הוא תחום שאני כן אמשך לעסוק בו. בקיצור, בני אדם זה דבר מאוד מורכב. הלאה לנושא היכולת או אי היכולת לבחור בכלל, ותחומי למידה בפרט. בבית הספר, מצד אחד מכבדים את הילדים כבני אדם, אבל גם זוכרים שהם ילדים. ולכן הם לא לבד. לצידם נמצאים המבוגרים. אצלנו קוראים להם "חונכים". לכל ילד מעל לגיל הגן, יש חונך אישי, מבוגר שהוא קשור אליו יותר בבית הספר. (אפשר גם להחליף אם צריך). מידת היות הקשר וההשגחה צמודים יותר או פחות, הם פונקציה של גיל הילד והצורך האישי שלו. כלומר יש ילדים שמגיל צעיר יחסית מתנהלית בעצמאות בנוח, יודעים לפנות למבוגר לפי צורך וכו'. יש ילדים שזקוקים לליווי צמוד יותר. באופן כללי, אפשר לומר שמידת ההזדקקות לחונך במשך היום יורדת עם הגיל, קצת כמו שמידת הצורך בנוכחות הפיזית של אמא יורדת עם הגיל, אבל עצם הידיעה שהיא קיימת ותהיה זמינה בעת הצורך, מרגיעה ומאפשרת את העצמאות. חזרה ללימודים. כאשר ילד מתחיל לבנות לעצמו את מערכת השעות שלו, הוא לא עושה את זה לבד. יש לכל ילד פגישת חונכות קבועה בשבוע, אחד על אחד עם החונך שלו. בתחילת השנה, חלק מהפגישות מוקדשות לבניית המערכת. יש הזדמנות להתנסות בשיעורים השונים במשך שבועיים, ואחר כך נבנית המערכת, בליווי החונך, ואם יש רצון וצורך של ההורים/ילד/חונך, מתקיימת פגישה משולשת. ההורים בהחלט מוזמנים להביע את דעתם, ערכיהם ורצונותיהם, הילד מביע את שלו, והחונך נמצא גם כתומך ומתווך. לפעמים להורים יש רצונות שהילד לא מסוגל לעמוד בהם, לפעמים יש לילד רצונות שלא מתאימים לו. אפשר לדבר על הכל. יש בהחלט בבית הספר הדמוקרטי שלנו ילדים שלומדים מקצוע מסויים, לא כי הם בחרו, אלא כי ההורים אמרו בפרוש, כי זהו ענין הכרחי מבחינתם. מענין לבחון מה הכרחי בעיני הורים שונים. יש כאלה שמתעקשים על מתמטיקה. יש כאלה שעל תנ"ך, יש כאלה שעל התעמלות דווקא, יש כאלה שחשוב להם באופן מהותי שהילד יתנסה בתהליך של עבודת חקר, יש מי שממש חשוב להם שהילד ישתתף בטיולים השבועיים, ולאחר יש רצון עז שהילד יתנסה באמנות. המערכת נבנית, לעיתים קרובות יש שינויים עוד במהלך השבוע שבועיים הראשונים עד להתייצבות. הילדים הצעירים יותר, ילדי א-ב, מתנסים בשיעורים בהתחלה באופן קבוצתי, בליווי החונכת של הקבוצה, כדי לחוש ביטחון שמאפשר התנסות בדבר עצמו, בלי תוספת של קבוצה חדשה, מורה לא מוכר וכו'. בתוך כל התהליכים האלה נמצא החונך האישי מאוד עם האצבע על הדופק. לבדוק מה עובד, מה לא , מה הילד עושה ללא קושי, איפה קשה, ואיפה יש בריחה והתחמקות כדי להמנע מקושי. ואז יש בדיקה של מקורות הקושי. האם זה ענין חברתי? האם הילד בחר מחשבים כי אבא עובד בהיי טק, אבל הוא ממש לא מתחבר לשם? אולי יש קשיים ממקורות אחרים? לקויות למידה למשל? עבודת החונך היא להבין יחד עם הילד, יחד עם הצוות הייעוצי של בית הספר אם צריך, וכמובן יחד עם ההורים, מה עוצר את הילד, מה מקדם אותו, מה הצרכים שלו. לשם ההתכוונות. לעזור לילד לגלות מי הוא, מה הוא, ולעזור לו לרכוש את הכלים כדי למצות את הפוטנציאל שלו, להנות מהפוטנציאל שלו. אז בתשובה קצרה: הילד לא יודע הכל. המורה לא יודע הכל. ההורים לא יודעים הכל. כצוות, שלילד יש בו מקום משמעותי ומכובד, יש להם סיכוי הרבה יותר טוב לדעת ולהבין מיהו הילד הזה ולמה הוא זקוק כדי להיות במיטבו. זהו. זמני תם. אני אחזור כשאוכל לספר על ריבוי דרכי הוראה