דמוקרטי, או דמו-קרטי?

amitai3

New member
הבעיה אינה ב"חריגים" אלא בהגדרת הנורמה !

ושוב אני מוצאת עצמי כותבת, חינוך דמוקרטי ל א לא ושוב פעם לא נועד ל"חריגים" זו הגישה החינוכית הכי נכונה ,במציאות של ימינו, לכלל הילדים. אמנם בבמסגרת חינוך שכזה ניתן לעזור יותר לחריגים אמיתיים אבל בדרגה מסויימת כבר עדיף מסגרות מיוחדות יעודיות. שאלה: ילד שמשתעמם בשיעור היסטוריה הוא חריג ? תשובה: 1) לא כי הוא גאון במתמטיקה 2) לא אם המורה ממש משעממת 3) כן כי הוא טוב רק בזימרה 4) כן אם אמא שלו מסרבת להכריח אותו להשקיע בשיעור ובכלל מעצבנת את המורה וכו' וכו' בחרי בתשובות המתאימות לך ותדעי איזה חינוך תבחרי לילדיך ובמישור פחות מבודח - החינוך הדמוקרטי הוא נושא חשוב ועמוק שצריך להבין את עיקריו ולא לחרוץ משפט רק על סמך שמועות ורכילות. בואי נשמור לעצמנו את הזכות לאמונותנו השונות לגבי הדרך לחינוך ילדינו ונפנה יחד לחופרי - אנא מצא לנו דרך להשתלב בחינוך העירוני -ממלכתי למרות שהרעיון החינוכי הזה לא נראה לך יותר מאשר זה הדתי, למען הפלורליזם בחינוך ולמען כיבוד דרכן של קהילות קטנות שאין מאחוריהן מפלגות ופוליטיקה.
 

מיקי 65

New member
שלום לכולם, שמי מיקי ואני מורה מזה 5 שנים

בבית הספר הדמוקרטי של רעננה, ועוסקת בהוראה, חינוך והנחיית מורים מזה 15 שנה. אשמח לענות על שאלות באשר למטרות החינוכיות של בית הספר, הכלים שאנחנו מקנים לילדים, תחומי למידה, דרכי הוראה. בקיצור: אשמח לתת תשובות ענייניות לשאלות באשר הן. בכל זאת מורה, לא? (אגב, לתלמידים שלי אני לא נותנת כל כך תשובות סגורות, אלא עובדת איתם על הדרך לגילוי התשובות בעצמם, וגם על ההכרה, שלשאלות מסויימות, אין תשובה אחת נכונה....)
 

ATAF151

New member
יש לי שאלה

אני בעד שההורים והמחנכים בבית הספר יקבעו מה וכמה הילד ילמד ולא לתת לילד לקבוע בעצמו. כמובן תוך כדי התחשבות גם בדעותיו. ילד לא מספיק מבין, ולפעמים הוא עלול לבחור משהו מתוך סיבות לא רציונליות. רק ההורים והמחנכים שמבינים לעומק מהו חומר הלימוד שעומד להילמד ומכירים לעומק את הילד ואת יכולותיו, יכולים לבחור עבורו מערכת לימודים מתאימה. אפילו בעולם המבוגרים קורה הרבה פעמים שמישהו בוחר לעצמו לימודים שלא מתאימים לו באוניברסיטה למשל, והוא מצטער על זה שלא היה מי שיכוון אותו מראש. אבל לילדים יש מישהו שמבין לעומק את כל השיקולים הרלוונטים להם, אז למה לא להשתמש במישהו הזה? כמובן שאני גם נגד השיטה הרגילה שלפיה כולם לומדים אותו הדבר וכך יש ילדים רבים ששנים שלמות הם בעצם סתם מבזבזים בבתי הספר.
 
בעיניי לדעת לבחור זו מיומנות

ולכן, אני מעדיפה שילדיי יתנסו בה באופן אינטנסיבי החל מגיל צעיר ביותר נכון שהם טועים לפעמים, אבל עדיף טעויות קטנות בסביבה תומכת ומבוקרת מטעויות גדולות יותר בבחירת מקצוע וכד', כפי שהבאת בדוגמא
 

ATAF151

New member
חלק מהחינוך זה לדעת שיש כאלו שיודעים יותר טוב

לדעתי חלק מהחינוך של ילד הוא ללמד אותו את העובדה שיש דברים בחיים בהם כדאי מאוד לשמוע בקולם של מומחים לנושא ולא לעשות מה שהוא רוצה. והמומחים לבחירת מערכת לימודים בעיקר בגילאים הצעירים הם ההורים והמחנכים. עדיין יש לילד בהחלט מה לומר וצריך להמחיש לו שמאוד מתחשבים ברצונותיו. לילדים, בעיקר בגיל הצעיר, אין את בסיס הידע המינימלי הנדרש כדי שיוכלו לבחור מערכת לימודים לבד בצורה מושכלת. ולכן צריך ללמד ילדים לבחור וגם לעשות טעויות, אבל רק בתחומים בהם הם מבינים או בתחומים זניחים יחסית כגון איזה חוג העשרה לקחת. גם אני לא בוחר בתחומים בהם בכלל אין לי כל ידע, למשל האם לעשות סתימה רגילה או סתימת שורש אצל רופא השיניים.
 
התייחסת רק לחצי משפט...

כתבתי: להתנסות בבחירה בסביבה תומכת ומבוקרת הכוונה היא שהם מחוייבים למשל לנסות ללכת לשיעורים (מה שמכונה אצלינו "טעימות") ורק לאחר תקופה בוחרים הכוונה למשל, שהתהליך מלווה ע"י מבוגר ושיש מעקב לגבי הבחירות של הילד - הן לא נעשות בחלל ריק זה החלק של המבוגר בביה"ס. ולא - אנחנו לא נותנים לילדים את ההרגשה "שאתם תבחרו רק בדברים הלא חשובים כמו חוג ואנחנו נבחר את הכן חשובים", כי זה לא מאפשר תהליכים אמיתיים מה לעשות - חינוך דמוקרטי זה מורכב, ואנחנו מנסים להתמודד עם כל המורכבות ולא לעקוף אותה או להתעלם ממנה אתה מוזמן לבוא לראות כמה זה עובד יפה, כבר מהכיתות הנמוכות
 

ATAF151

New member
כבר ביקרתי אצלכם

אני עדיין חושב שילד אין את הכלים לבחור מערכת לימודים לבדו, גם אם יש "טעימות", זה פשוט גדול עליהם. כמובן שבמשך השנים לילדים גדולים יותר יתכן שיש כבר יותר כלים. ושוב אני חוזר על הדוגמא של לבחור סתימה רגילה או סתימת שורש, לי אין את הכלים לזה ולכן אני לא בוחר. גם בדמוקרטיה אנחנו בוחרים נציגים שהם מנהלים את המדינה והם הקובעים את החוקים ובמידה רבה מה נעשה ומה לא נעשה. ובאופן דומה ילד בוחר לעצמו בשמיים לפני שהוא נולד הורים שהוא בדרך כלל מאוד אוהב, והייתי נותן לילד לבחור לעצמו גם מחנך, וההורים ביחד עם המחנך קובעים עבורו בנושאים בהם הם מבינים בהרבה יותר טוב ממנו. ובדיוק כמו שהנציגים בממשלה לוקחים בחשבון את רצון העם, אבל לפעמים מבצעים את מה שטוב לעם ולאו דווקא מה שפופולרי, כך גם ההורים והמחנכים לוקחים בחשבון את רצון הילד, אבל לא ב 100% מבצעים אותו.
 
אני אנסה לעזור...

אנחנו לא יוצאים מנקודת ההנחה שאתה מציג - שכולם יודעים מה טוב ונכון לילד הרבה יותר ממנו עצמו אם תנסה לצאת מנקודת ההנחה הזו רק לרגע, תראה שניתן להגיע לתובנות אחרות
 

ATAF151

New member
קשה לי לצאת מההנחה הזו

קשה לי לקבל שהורים שעברו עשרות שנים של לימוד ומכירים את הילד שלהם לעומק ומחנכים שהוכשרו במיוחד לנושא החינוך לא ידעו לבחור מערכת לימודים לילד בן 6 למשל, יותר טוב ממה שהוא יבחר לעצמו. ומה לומר לילד שבחר ואחר כך סובל? האם להגיד לבן השש שזו בעיה שלו כי הוא זה שבחר? זה עדיין גדול עליו לדעתי.
 
בחירה

כדאי לעשות קצת סדר. ראשית יש את מקצועות הליבה אצלינו : חשבון, שפה(עברית), אנגלית, ספורט. ויש מקצועות שהם מיוחדים לנו ונמשכים כבר מהשנה הראשונה סדנת אמנות שבה הילדים עובדים בנושאי אמנות שהם בוחרים. הסדנה מלאה תמיד בילדים מכל שכבות הגיל.ומלווה במורה לאמנות. סדנה נודדת היא יותר מדעי הסביבה, בסביבה כמו שלולית החורף שיש לנו ברעננה ואנו דואגים לשמור עליה (יש שלוליות מועטות כאלה בארץ) ועוד ועוד. מעבר לשיעורים אלה הילדים והחונכות ישבו כבר בשנה שעברה ובתחילת השנה הזו והציעו שיעורים כמו טיולי אופניים, חקלאות אקולוגית, מחשבים, ועוד... שיעורים אלה נתלו על לוח המערכת בתחילת השנה ותלמידים נרשמו אליהם... מערכת השעות נעשית עם החונך והתלמיד וגם עם הורה (בעיקר בגיל הצעיר) כך שהילדים לא עומדים לבד מול הלוח ובוחרים, יש ליווי מלא לבחירותיהם, וגם אחר כך אם יש קושי הוא נבדק יחד עם החונכים. זה ממש על רגל אחת מקווה שעכשו זה ברור יותר.
 
למעט תליית הפתק על הלוח

אין שום הבדל בין הפעילויות שאת מתארת לבין אלו שבממלכתי רגיל ברעננה. בשביל זה על משלמי המיסים לממן בי"ס "יחודי"?
 
מעניין

ילדי הבוגרים למדו בבית ספר ממלכתי רגיל. מעולם לא פגשתי הליך שכזה. אני שמחה לשמוע. ובכל זאת את מוזמנת אלינו. אני מציעה לך להתחיל את הביקור בגן הילדים שלנו. כי כמו בכל בית ספר רגיל, גם לנו יש גן ובו הילדים לומדים לבחור, מלמדים ילדים אחרים, מטיילים, יכולים להשתתף באספת קהילה ולהשפיע.ועוד ועוד. ואחר-כך כשהם עולים לכתה א' המעבר אינו כה חד הם יכולים לבקר את חבריהם הצעירים,לשחק עמם וכנל לגבי הצעירים.
 
מעניין

מדזמינה אותך לבקר בגן אלונים של העירייה, משם בגרה ביתי לפני מס' חודשים. ממש אותו דבר. למעט הביטוי (המופרך בעיני) "אסיפת הקהילה".
 
להגיד שלא מסכימים עם הדרך...

זה סביר הגיוני וכמובן יותר מלגיטימי אבל לומר שאין כל הבדל לבתי הספר הרגילים זה בין הזוי למופרך
 

ATAF151

New member
זה לא מה שנאמר לי

הייתי אצלכם, ולא נאמר לי שיש 4 מקצועות ליבה שאתם מכריחים ללמוד. להיפך נאמר לי במפורש שילד יכול לבחור לא ללמוד חשבון וקריאה, אבל בפועל זה לא קורה הרבה. אם אכן יש 4 מקצועות ליבה כאלו, אז אני בעד.
 
שליטה מדומה

ישנה אצלנו הבנה שילד שלא רוצה לא לומד- גם אם יגידו לו שהוא חייב. לא קשה למצוא ילדים כאלו בבתי הספר הרגילים. התחושה שלנו כהורים שאם הילד יושב בכיתה 5 שעות הוא אכן לומד 5 שעות היא תחושת שליטה מדומה. כולנו יכולים לזכור (למרות שלא כולם רוצים) מה אנחנו היינו עושים בכיתה בחלק מהשיעורים ולכן, אצלינו אכן אין!! חובה של אף מקצוע, אבל מנסים להגיע עם הילד להסכמה על הדרך בה הוא לומד (בעיקר אם מדובר על מקצועות שאם לא ילמד יגרמו להוריו לנדודי שינה). זאת אומרת שיכול להיות שילד לא ישב בשיעור חשבון עם כולם, אלא יעבוד בחוברת בהנחיית מבוגר או יהיה במרכז הבנה נוספת היא שתחומי העניין משתנים, ויכול להיות שכרגע מאוד מעסיק אותי כדורגל ובעוד חצי שנה מאוד יעסיק אותי חשבון מאחר שאין כאן "מים גנובים ימתקו" אלא הכל זמין ונגיש כל הזמן - הבחירה באה ממקום מחובר לילד ולתחושותיו. אני מבינה את הקושי להבין שהילדים באמת מחוברים לעצמם ולצרכים שלהם - אבל זה תהליך שקורה. הכרות והבנה של אופן החינוך הזה לוקחת זמן רב - מזמינה אותך לבקר שוב
 

ATAF151

New member
לא הבנתי אם יש מקצועות ליבה

1. מה קורה עם ילד שלא רוצה ללמוד חשבון בכלל לא בכיתה ולא עם חוברת? 2. הטענה שלי היא שילד יכול למשל לרצות רק לשחק כדורגל כי הוא פשוט לא מבין את המשמעויות של להיות מבוגר שלא יודע בכלל חשבון ואנגלית ויודע רק כדורגל. בגלל שהוא ילד קשה לו להבין את זה, והוא יכול לחשוב שאם הוא ישחק כדורגל הוא יהיה עשיר כמו יוסי בנעיון והוא לא יכול להבין עד כמה קלושים הסיכויים שדבר כזה יקרה. רק מבוגרים מבינים את כל המורכבות הזו.
 
וגם, סיכויים קלושים שהוא יהיה עשיר כמו ביל...

גייטס אם הוא ילמד מתמטיקה כל היום. דווקא אנשים שלמדו לפתח את יכולתם בנושא בו הם מוכשרים באמת, הגיעו למקצועות שקידמו אותם. אני לא חושבת שכולם צריכים להיות רופאים ועורכי דין. החברה צריכה בעלי מקצועות מגוונים - ולא כל המקצועות האלו נרכשים בלימודים אוניברסיטאיים. ודרך אגב, זה שילד משחק כדורגל לא מוריד מכשרונו הטבעי (אם נולד עם כזה) למתמטיקה...
 

ATAF151

New member
אבל הילד לא מבין את זה

הבעיה שלי היא שהילד לא מבין שהסיכוי לפתח קריירה בכדורגל היא אפסית, הוא לא מסוגל להבין את זה. וההורים והמחנכים כן מבינים את זה ולכן הם מסוגלים לכפות עליו לשלב בין כדורגל לחשבון ואנגלית ולא לאפשר לו להתמסר לכדורגל בלבד.
 
מאחר שהסכמנו שהסיכוי לעושר...

לא מגיע מלימודים (לא של כדורגל ולא של חשבון) אני מהמרת (כשמי...) על הסיכוי לאושר ותאמין לי ששם אנחנו לוקחים בגדול
 
למעלה