דמוקרטי, או דמו-קרטי?

בשם הדמוקרטיה

אני מזמינה את הגברת חנה בית הלחמי לאספת קהילה הנערכת מדי יום שישי בבית הספר הדמוקרטי. אני חושבת שהיא תוכל ללמוד רבות על כבוד הדדי מן הילדים בבית ספרנו. באספה: הורים ילדים וחונכים מקשיבים אלה לדעות אלה, ללא השמצות, נערך דיון אמיתי בנושא שהועלה, ואז הצבעות.
 
ומה לדעתך קורה כבר עשרות שנים

בשאר בתיה"ס ברעננה? (אגב, אני מבינה מכלל הנתונים, שההשמצות מתועלות רק החוצה, אם כך? קצת מזכיר כתות, אפעס....)
 
כשתזדהי בשמך ותתכחשי לשלט

אני מניחה שתוכלי להביע דעה על "לתקוף" מתוך עמדה של אינטגריטי.
 
מערכת החינוך ברעננה

מערכת החינוך ברעננה תהיה נפלאה יותר כשבנוסף לבתי הספר הממלכתיים ממלכתיים דתיים על כל זרמיהם יתווסף גם בית ספר דמוקרטי. אפשרות הבחירה תתרחב. והעיר רעננה תוכל להתגאות במגוון החינוכי שבה- ותצטרף לערים רבות אחרות בארץ. שכן יש בתי ספר דמוקרטיים לכל ארכה מהגליל ועד אילת. ועדיין לא דברנו על העולם....
 
היום דיברתי עם עיתונאי, שאמר לי שחופרי צודק -

בהחלטתו בכל הנוגע לביה"ס הדמוקאטי. חופרי אינו מוכן לנהוג באיפא ואיפא... הוא הביא לדוגמה את בי"ס חורב, אשר קיבל את אישור משרד החינוך אולם לא נמצא לו עדיין מבנה. ואילו ביה"ס הדמוקראטי עדיין לא קיבל את אישור משרד החינוך - והם דורשים מבנה ומיד. ואם כך המצב, מדוע שהדמוקראטי יהיה בי"ס מועדף על בי"ס חורב ?! יש היגיון רב בהחלטתו של ראש העיר, ואני חושבת שזה לא הוגן ולא דמוקראטי לדרוש מראש העיר לנהוג אחרת... לגבי המחקרים על בוגרי בתיה"ס הדמוקראטי, חיפשתי ומצאתי תוצאות לכאן ולכאן- ברובם מצאתי שביה"ס הדמוקראטי הינו חממה שעשויה לגרום למתבגרים בעיות בהשתלבותם במערכות עם דרישות מלחיצות כגון בצבא במוסדות להשכלה גבוהה או במקומות עבודה מסויימים שעובדים תחת לחץ. ביה"ס הדמוקראטי מומלץ לילדים שנופלים בין הכיסאות בהשתלבותם במוסדות הנורמטיביים. ובמקום שיפלטו אחוצה, ביה"ס עוזר להם לטפח את המוכשרות והביטחון העצמי שלהם. אגב, אני תומכת נלהבת ובעד הקמתו של ביה"ס ולו רק משום שיתן מענה לילדים להוציא מהם את המיטב. אולם, במקום להילחם בראש העיר, כדאי לכם להשיג את כל האישורים הדרושים להקמת ביה"ס. ואח"כ לעמוד בתור. או אז, בטוחני כי ראש העיר יתן מענה לדרישותיכם. אגב, דיברתי גם עם חנה שחושבת כמוני לגבי ההתקפה המיותרת והלא דמוקראטית שלכם כנגד ראש העיר. לא רוצה להישמע כמליצת יושר של חנה,(היא לא זקוקה לי...) אך אני מבינה מאוד את תגובתה לגבי האופן שבו אתם נאבקים בראש העיר כפרסונה, למרות שהדרישה שלכם צודקת, יש דרכים דמוקראטיות להשיג את דרישותיכם. מאחלת לכם בהצלחה.
 
את זה גם אני יכולתי להגיד לך...

ההבדל הדק הוא... שבית הספר הדמוקרטי רוצה להיות חלק מהמערכת עם כל הפיקוח והכל - מה שנקרא מוכר ורשמי לא בטוחה שבתי הספר שאת משווה אליהם מוכנים לעסקת החבילה הנ"ל לכן ממילא, אין מה להשוות. בנוסף, ומבלי להיכנס לעומקו של הנושא הדתי-חילוני, כדאי לדעת שמשרד החינוך לא ממש נוהג באופן שווה בבתי ספר חילוניים שמעוניינים ברישיון לעומת זרמים דתיים/חרדיים. ועובדה שחופרי רצה השנה לפתוח חטיבת ביניים דתית, הוא עשה את זה (אפילו ללא תמיכת משרד החינוך), ומצא להם משכן בקרית שרת. ואף אחד לא חשב או אמר שהם צריכים לעמוד בתור כלשהו - למה?
 
זאת, כיוון שכ-30% מתושבי רעננה הם דתיים -

ומגיע להם לקבל חינוך בדיוק כמו לשאר תושבי העיר. כמו גם, יחס התלמידים של ביה"ס הדמוקראטי שונה ב"מקצת" מכמות הדתיים בעיר. וגם כאן אין מה להשוות. אגב, אם משרד החינוך נוהג בחוסר שיוויוניות במתן אישור לבתי"ס חילוניים לעומת בתי"ס דתיים/חרדים- יש להתנגד לכך בתוקף ולתבוע את משרד החינוך על כך. מהמרת דמוקראטית יקרה, בטוחני כי, לכשתשיגו את האישור המיוחל - חופרי יקבל את דרישותיכם. חופרי הוא ראש העיר של כלל התושבים. והתנהלותו בנדון מוכיחה כי הוא הגון והוגן.ראש עיר שלא נוהג באיפא ואיפא, הוא ראש העיר שלי, שלכם ושל כולנו. ב-ה-צ-ל-ח-ה!!!
 
את בטח יודעת שהמשלים של 30% הוא 70%!!

חינוך פלורליסטי מגיע גם לחילוניים. כפי שנפתחו שתי כיתות בלבד בחטיבה הדתית - כי ברור שלוקח זמן לצמוח ולא היה נראה מוזר לפתוח בי"ס לכ"כ מעט ילדים, ואף אחד לא ביקש מהם לדאוג לקבל את הרישיון בעצמם, אלא חופרי דאג להם לסמל מוסד כשלוחה של בי"ס קיים. זה בדיוק הפתרון שאנחנו מבקשים מבקשים מראש העיר של כולם את אותו הדבר - למען 140 ילדים שאם יהיה להם מקום יהפכו בקלות ל- 200 בשנה הבאה
 
לא נכון להשוות בין ביה"ס התיכון הדתי לביה"ס

הדמוקראטי. ברעננה בתי הספר התיכונים הדתיים הם פרטיים ויקרים מאוד. ברעננה קיימים שלושה בתי"ס תיכונים חילוניים עירוניים- חינוך חינם. כ-30% מתושבי העיר דתיים, וילדיהם נאלצים ללמוד בבתי"ס פרטיים כשהחינוך שם אינו חינם... ומכאן השיוויון - מה שמגיע לתושב חילוני מגיע אף לתושב דתי. אין להשוות בין הדרישות שלכם לדרישה של הדתיים. אפשר להשוות בין בי"ס חורב החרדי לביה"ס הדמוקראטי, והיות והם עמדו בתור לפניכם- יש לתת להם מבנה לפניכם. ואתם, לכשתקבלו אישור משרד החינוך ויגיע תורכם- תקבלו אף אתם מבנה. אני מבינה שאתם במצב שאין לכם מבנה ועל כן ביה"ס בסכנת סגירה. אולם בדמוקראטיה כמו בדמוקראטיה, בעיר/בארץ מתוקנת, ישנם חוקים שבעיר/בארץ דמוקראטית חייבים ליישמם, ועם כל הצער שבמהלך שנכפה עליכם - אתם חייבים לקבל את הדין. ושוב, לא שאני מאחלת לביה"ס להיסגר, הלוואי והאישור יושג ולא תאלצו לסגור את ביה"ס...
 

amitai3

New member
מי אומר שדתיים צריכים בי"ס פרטי יקר ? ישתלבו

נא בבתי הספר של רעננה ! למה לא ? כולם רוצים לשלב אותנו. האמת שלא משנה מי מקבל כמה. אני רוצה לילדי חינוך בפורמט הדמוקרטי -לא דרישה מוגזמת בהתחשב בעובדה שמשרד החינוך מכיר ב-28 בתי ספר דמוקרטיים ברחבי הארץ, ומוכן מבחינה פדגוגית להכיר גם בזה של רעננה. הבעיה שדרוש מבנה ציבורי. במשך 5 שנים אנו משלמים כסף רב עבור שכירת מבנה, ולמעשה מבנים שעונים על הדרישות להכרה מצויים רק בידי העיריה. כלומר אנחנו נטחנים בבירוקרטיה של הדמוקרטיה. משרד החינוך לא יתן אישור בלי מבנה והעיריה לא תתן מבנה בלי אישור.... הדרך היחידה להשתחרר מהמעגל הזה היא קבלת מבנה מהעיריה או בתמיכתה. ואכן כך עשו כל ראשי הערים שבתחומם משגשג חינוך דמוקרטי. עד כה היינו תמימים והאמנו לכל הרשויות שידאגו להכרה ובינתיים שילמנו מכיסנו בעבור אמונתנו החינוכית. היום ברור שרק חופרי כראש עיר מסוגל לאפשר את קיומנו- והוא נבחר באופן דמוקרטי -גם כי הבטיח בין היתר פלורליזם בחינוך. את משחק החוק והתקנות אפשר לשחק בצורות שונות ולמתוח לכל הכיוונים... שורה תחתונה אני מתקשה להסביר לילדי למה אנחנו צריכים לעמוד מול הרשויות כחריגים כאשר יש לנו בי"ס מוצלח כל כך !
 
ואכן, פלוארליזם בחינוך זה מה שיש

וחופרי הוא הראשון ששילב גם את הדתיים בחינוך התיכוני-ממלכתי, מה שלא עשו לפניו. בהתייחס למגמה הזו, אני מקווה שהוא ימשיך לצמצם את רגלי החינוך הפרטי והמתבדל ויהפוך את כל החינוך ברעננה לממלכתי.ךצערי בחינוך הדתי יש מכשלה ברמה הלאומית, לא המקומית (אחת?
). זו לא סיבה להידמות להם בהקמת מסגרות חילוניות מתבדלות בעיר.
 

amitai3

New member
כל מבוקשנו להתקבל כחלק מהחינוך הממלכתי ברעננה

האמת שמרגיז לכתוב אותם דברים ולקבל בחזרה סיסמאות ריקות ורחוקות מהמציאות. בתי ספר דמוקרטיים בארץ קיבלו את אישור משרד החינוך ומהווים חלק מהמערכת הממלכתית בכל מקום שקיבל הכרה (28.....) 5 שנים עומדת בעית המבנה ביננו לבין ההכרה. (אין ברירה צריך להתחיל באופן פרטי, במציאות הנוכחית) מצטרפת לתקוה שחופרי ימצא פתרון יצירתי לבעיה ויתן לרעננה את הזכות להיות עיר עם בית-ספר לחינוך דמוקרטי מוכר ומשולב בחינוך העירוני-ממלכתי
 

ארזS

New member
תגובה ל-amitai3

עד השנה לא היה ברעננה בית ספר דתי תיכון ממלכתי. אז להיכן רצית שהילדים הדתיים ישתלבו ? חושבני שעדיף לבדוק דברים לפני שכותבים אותם. בעניין ביה''ס הדמוקרטי אעדיף לא להביע דיעה.
 

amitai3

New member
לארז

רציתי לאמר שכמו שלא הגיוני בעיניך שילדים דתיים ילמדו במערכת החינוך העירונית במשולב כך בדיוק לא יכולים ילדים בחינוך דמוקרטי להיות חלק אינטגרלי מבית ספר עירוני כי זה מבטל את הרעיון החינוכי- גן-יסודי-תיכון גם יחד
 

amitai3

New member
ועיתונאים כמובן מנהלים את הדמוקרטיה !

אני למשל דיברתי עם עיתונאי שחושב שאנחנו עדינים מדי וצריכים לתקוף את חופרי הרבה יותר.... לגופו של ענין -את צודקת שאין מחקרים רציניים על בוגרי בי"ס דמוקרטיים וקשה להסיק מסקנות- השאלה למה זה נהיה פתאום כל כך חשוב. מה אומרים המחקרים על בוגרי החינוך הדתי- איך הם משתלבים בחברה ה"נורמטיבית" . ואיך בוגרי החינוך הממלכתי משכונות אלו ואחרות משתלבים.... ישנם הרבה משתנים כולל סוציואקונומיים. ומהו שילוב תקין לא לגמרי ברור - אחוז מתגייסים/מסוממים/ עובדים במשק/מטילים בהודו/ אקדמאים? אולי מקיימי מצוות/בעלי מעשים טובים/משוררים/אומנים/אנשי הגות... ולענין בי"ס דמוקרטי כפתרון לבלתי משתלבים- טעות יסודית בהבנת גישה חינוכית זו. כשהחינוך הממלכתי יתחיל ליישם עקרונות חינוכיים אלו יעלמו רב החריגים. מבחינה מעשית הורים שחשבו שהמערכת הקיימת לא מטפחת את ילדיהם כראוי, וידם משגת פנו לחינוך פרטי על סוגיו ומכאן הדימוי שאנשים מפיצים. אם את מתעניינת לדעת במה מדובר את מוזמנת לקרוא בקיצור את הדף שצורף בפורום זה או יותר בעיון בספרות. תוכלי להבין כמה זה נכון בבילוי קצר עם הילדים בבית הספר.
 
תראה/י, "חריגים" אינם "נעלמים"

הם מקבלים כלים חברתיים להתמודדות, או לא. העובדה שיש הורים רבים שבחרו במפלט האי-התמודדות ע"י מעבר למציאות חלופית בה יש פחות קונפליקטים בין החריגות לסביבה, אינה מרשימה אותי במיוחד. הכלים שהילדים לא ירכשו לעצמם היום, הם אלו שלא יהיו להם בגיל 30. בכל מקרה, יש תור לפניכם (הזכירו כאן את חורב, תל"י וכיו"ב). מאוד לא דמוקרטי לנסות לעקוף את התור בדרכים אלימות. אבל מי סופר?
 
על חינוך ודמוקרטיה

בענין החינוך לדמוקרטיה ובית הספר, הנה קטע מתוך מאמר של פרופ' בנימין נויברגר (המאמר השלם נמצא ב- http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=16736) החינוך הוא תנאי הכרחי (לא תמיד תנאי מספיק) לדמוקרטיה מחבר: פרופ' בנימין נויברגר מה עושים, אם כן? יש לציין שמאז אמצע שנות ה-80 עושים לא מעט בנושא החינוך לדמוקרטיה – בבתי הספר, בצבא, בתנועות הנוער. יש גם מעבר מבורך בלימודי האזרחות מהדגשת המוסדות הפורמליים להדגשת מהות הדמוקרטיה וערכיה. עם זאת, הנעשה הוא טיפה בים הצרכים. יש צורך לפתח יותר כישורים קוגניטיביים ("חינוך לדמוקרטיה"), אך יש צורך גם בפיתוח התנסות חווייתית דמוקרטית ("חינוך דמוקרטי"). יש צורך לפתח "אקלים דמוקרטי" ו"סביבה דמוקרטית" בבתי הספר. ברור שבית הספר לא יכול להיות דמוקרטי במלוא מובן המילה, כפי שגם הצבא ו"המוסד" לא יכולים להיות דמוקרטיים במבנה ובדרך פעילותם. אך בית ספר בדמוקרטיה צריך לטפח "איי דמוקרטיה" והוא צריך להיות שונה באופן מהותי מבית ספר בדיקטטורה, בדיוק כמו שצבא או שירותי ביטחון בדמוקרטיה צריכים להיות שונים מצבא ומשירותי ביטחון בדיקטטורה. גם בית הספר, שבמהותו הוא ארגון היררכי, יכול להתנהל בדרך ליברלית ולא אוטוקרטית. חינוך לדמוקרטיה אינו חינוך הטפתי-מפלגתי. מדובר בחינוך פוליטי לפלורליזם, סובלנות, פתרון סכסוכים בדרכי שלום, ועם מחויבות עמוקה לזכויות האדם והאזרח. מי שבורח מחינוך פוליטי-דמוקרטי, מחשש שיש בכך "פוליטיקה", מחנך "נתינים" שישרתו בנאמנות כל משטר וכל דיקטטור. "נתינים" שכאלה לא יהיו אזרחים שיגנו על המשטר הדמוקרטי בשעת מבחן.
 
ויש הרבה חריגים שהחינוך הפורמלי הורס אותם

ובמקרה ידוע לי על מקרה של ילד חריג שהיה בחטיבת ביניים אלון כל המערכת הסטנדרטית לא ידעה לטפל בו כי מערכת מובנית חושבת במושגים מרובעים והילד שהיה קרוב מילימטר מהפלטות לצד האפל של החברה הועבר ע"י הוריו לבי"ס דמוקרטי בעיר אחרת, ותתפלאי לשמוע שהנער אחרי תקופת הסתגלות ראשונית גם לומד, גם מתכונן לבגרויות וגם חזר למסלול חיים נורמטיבי. לחשוב "מחוץ לקופסא" עושה טוב לאלו שנמצאים מחוץ לקופסא. גם אני למדתי שנתיים בכיתה בה ישבו בני גילאים שונים וזו היתה חווית לימוד מאוד מעשירה. ובעיר שיש בה כל כך הרבה רעיונות חדשים, אפשר לחשוב גם על רעיונות מעבר למסגרת החוק היבש וגדולתו של ראש עיר היא גם בסיוע לדברים חריגים שנוגעים בחיי אנשים קטנים כגדולים. ואני מקווה שחופרי ימצא פתרון יצירתי לבעיה ויתן לרעננה את הזכות להיות עיר עם בית-ספר דמוקרטי
 
כל אחד הוא חריג ומיוחד

ובבית ספר דמוקרטי ישנה התייחסות לכל אחד ולייחודיות שלו. מצד אחד זה נכון שיש קליטה של ילדים שקשה להם עם המערכת והם פורחים אצלנו ונפלא שכך ומצד שני כדאי לשים לב לנתון המהמם הבא: קרוב לשני שלישים (מעל 60%) מהילדים הלומדים בביה"ס הדמוקרטי של רעננה לא ראו מימיהם בי"ס רגיל (מבפנים...) הם הגיעו לביה"ס לא בגלל קשיים אלא מתוך האמונה של הוריהם בתפישת העולם של החינוך הדמוקרטי
 
למעלה