אתייחס בתמציתיות
יש הבדל בין "הקבלה" עד לאר"י ומהאר"י ואילך.. ההבדל הוא רב, אך עיקרו "בגדול", הוא במילים פשוטות (ורדודות): בקבלה קמא, העולם נברא מושלם, ו"נשבר" אחרי חטא אדה"ר, ועלינו להחזירו אל שלמותו, ובזה יש הסתעפויות מאגיות ומיסטיות רבות.
הקבלה הלוריאנית גורסת כי עצם יצירת העולם הוא שבירת כלים. הגר"א קיבל את הלוריאנית, יותר נכון גרסה מאוד יוניקית שלה, ועל אף שיש לו מן התיאורגיה בתיקון עולם זה, הרי שהיא הייתה בעיקר ברמה המיסטית תורנית ולא ברמה המיסטיפיקטיבית. יש עוד רבבות הבדלים ובאמת לא הזמן לדבר על כך. את הגר"א כנראה אף אחד לא הבין לאשורו, והיו לו תלמידים רבים בעלי השקפות שונות על אותה תורה ממש.
לטעמי, כמובן לא אלו ולא אלו דברי אלוהים חיים.