יוצא לכמה טעמים
דבר ברור וידוע שכל מה שתמצא כאן תמצא שם. לא על כך מדובר. גם אין קשר למרחק הגאוגרפי. העניין תלוי בתשובות שיש בידינו. חכמי ספרד משיבים על סמך הגאונים, וחכמי אשכנז אומרים "לא ידענו מה פסקו הגאונים". זה עד כדי כך פשוט. לפיכך ההבדל הוא בשיטה. הגישה של הרי"ף והר"י ן מגאש [שאגב, הוא תלמיד הרי"ף, ולא כפי שכתבת הפוך] והרמב"ם שונה מקצה לקצה משיטת התוס' ושיטת החידוישים. הללו אסמיכו מילתא על רברבי ומלכי, והללו לא ברבנן תלי מילתא אלא בסברא תלי מילתא. זהו בפשוטו של עניין ההבדל שבין רוחב לעומק. הרמב"ם הוא אכן נשר מעיר קנו, על גוזליו מרחף ומורה להם הדרך אליה ידאו. הספרדים מתחילים מהכלל אל הפרט. הם מנסחים את הכללים, בפעילות הקלסיפיקציה, עד שכל דבר עומד על מכונו. בשיטה זו אם פה ושם ישנם ממצאים אמפיריים, קרי מה שמופיע בפועל במקורות, ואם אלו אינם מתיישבים עם השיטה, אזי מתעלמים מהם. רש"י והתוס, מאידך, אינם עולים למעלן, כל עיסוקים בפרטי פרטים, מעיינם באנלוגיות, באינדוקציה ובחפירת בארות. אצלם מה שמופיע בפועל הוא הוא הבניין.
זו הסיבה לכך שלעולם לא תמצא עומק כמו בפירוש פשוט של רש"י על המקרא ועל הש"ס בכל ספרי הפילוסופיה, ההגות, הפסיקה וכו' שאצל הספרדים והמזרחים. היו פעמים שעל רש"י אחד ישבתי שבועות שלמים, ויהי בעיני כמתנבא, ורק לאחר שהפכתי את כל האבנים במבוך, מצאתי המרגלית שאותה הוא הניח. אלמלי זה מנוגד לתפיסת עולמי, הייתי נשבע בתקיעת כף בפני שנים עדים שחיבור זה לא נכתב אלא ברוח הקודש לקול רעמים ובמשך יובל. מבחינת עומק, פרש"י על קרא וגמרא [שבדקדוק לשונו מכיל במובלע את כל קושיות התוספות ואף את התרוצים להם] אינו בר השוואה כלל לפירוש הרי"ף, או למשנה תורה והמורה גם יחד. ובזה לא אמרתי שהמשנה תורה והמורה אינם קדש קדשים, עולה לאל עליון.