האם מכירים את ליבוביץ באקדמיה?

המטרה שלי היתה לישב את תמיהתך.

משסרבת (בהודעתך הלפני אחרונה) לשתף איתי פעולה ביישוב תמיהתך, לא נותר לי אלא לסגור את הדיון בברכה הידועה מתהילים. וכי מה ציפית שאעשה? שאכפה עליך את המשך הדיון כשאינך חפץ בכך?
 
הויכוח הסימנטי לא מעניין אותי

ההערה שלי ליורם שהיתה חצי היתולית, ושיש בה גרעין אמת,
היתה על עניין האנטרוונציה.
 
אילו מראש היית מבהיר שציפייתך מליבוביץ היא

אילו מראש היית מבהיר שציפייתך מליבוביץ היא שיחזור בו מהתנגדותו לרעיון האינטרוונציה, לא הייתי נכנס לדיון. נכנסתי אליו רק כי ציפייתך מליבוביץ הייתה שיחזור בו מהמילה פונקציונר.
 
לא יכולתי לדעת זאת מההודעה ההיא

משום שהיא בסך הכל אמרה - את מה שמוסכם גם עלי - שלדעת ליבוביץ מי שמתערב בזכות תפילות נקרא פונקציונר (ואגב זו גם דעתי ולא רק דעת ליבוביץ כפי שאבהיר בפיסקה הבאה), כך שברור שלא בגלל ההודעה המוסכמת ההיא נכנסתי לדיון; נכנסתי לדיון אך ורק בגלל הודעתך הראשונה ליורם - שבה היבעת את ציפייתך מליבוביץ שיחזור בו מהמילה "פונקציונר". הרי כבר הבהרתי יותר מפעם אחת, כי אילו ציפייתך היתה מסתכמת בתקווה שיחזור בו מרעיון האינטרוונציה ותו לא - אז לא הייתי טורח להיכנס לדיון.

המשפט שציטטת מתגובתי הישנה להודעתך ההיא, מתייחס ישירות להתערבות שעליה דיברת שם, כלומר להתערבות הנובעת "בזכות" תפילות, כלומר להתערבות שנגרמת מתפילות, ממש כפי - שהתערבותו של פקיד-הסעד לפתור את בעיות הת"ש שלי - נגרמת מפנייתי אליו. אמור מעתה: אין זו התערבות וולונטארית - כלומר חופשית, אלא זו התערבות שנגרמת ממשהו, ממש כמו התערבות של פונקציונר, ובזה אגב אני וליבוביץ רואים עין בעין. זה הכלל: אם היא נגרמת, אז היא לא חופשית.
 
מה פתאום

תפילה מהווה איזשהו גורם?
אלוהים הוא לעולם וולונטר הוא מחליט איזה תפילה לקבל ואיזה תפילה לא לקבל. אפילו משה רבינו כשאלוהים לא רצה לקבל את תפילתו לא קיבל.
ואעפ"כ ליבוביץ קרא לו פונקציונר וגם אתה הסכמת בהתחלה.
ותפסיק להמציא כללים מצוצים מהאצבע תעשה לי טובה.
 
זה לא פתאום אלא זה תלוי בהחלטה שלך

אנא החלט (ברחל בתך הקטנה): האם (לדעתך) הקב"ה מושפע מהתפילה, או שמא (לדעתך) הוא פועל באופן חופשי לגמרי - המשוחרר אפוא לחלוטין מכל דבר - כולל גם מכל השפעה של תפילות?

אנא ענה על השאלה דלעיל. ובכן מה ההחלטה שלך?

ממה נפשך: אם הוא פועל באופן חופשי לגמרי - מה שממילא אומר - שהוא בין השאר גם משוחרר לגמרי מכל השפעה של תפילות, אז כבר אינך יכול לטעון (כפי שטענת בהודעתך ההיא) שהקב"ה עשה מה שעשה "בזכות" התפילה. תן דעתך לכך, שהמשפט שציטטת מתוך תגובתי ההיא להודעתך ההיא, התייחס אל מה שכתבת שם: אתה כתבת שזה "בזכות" התפילה, אז על זה הגבתי לך שאם הקב"ה פועל "בזכות" התפילה, אז יוצא שיש עליו השפעה, ואז יוצא שאין לו חופש, ממש כמו שאין חופש לפונקציונר. זו דעתי וזו דעתו של ליבוביץ, וממנה לא חזרתי מעולם.

אם כעת אתה רוצה לתקן את פרשנותי העתיקה שניתנה עבור דבריך העתיקים ההם, ולומר כעת - שלדעתך הקב"ה פועל באופן חופשי לגמרי - באופן שמשוחרר לגמרי מכל השפעה של תפילות, אז זה כמובן לגיטימי. במקרה כזה, אתה תהיה רשאי להתעלם משתי הפיסקאות הראשונות של תגובתי ההיא - כי כאמור הן תלויות באיזושהי פרשנות לכאורה-שגויה שניתנה על ידיי לדבריך ואשר לכאורה מתוקנת כעת על ידיך. אבל גם במקרה שתתקן כך את פרשנותי העתיקה לדבריך העתיקים ההם, עדין בתגובתי ההיא - ישאר בתוקף - עיקרה של ההודעה, כפי שמופיע בפיסקה השלישית והאחרונה שם. ובכן מכאן והלאה אתה מוזמן להתייחס אך ורק לפיסקה האחרונה - והעיקרית כאמור - שבתגובתי ההיא. כפי שכבר הבהרתי לך פעמים רבות, רק בגללה נכנסתי לדיון איתך. וכבר הבהרתי יותר מפעם אחת, שלא הייתי נכנס לדיון הזה אתך - אילו מראש היית חוזר מציפייתך שליבוביץ יחזור בו מהמילה פונקציונר - כי רק זה לב הויכוח (ולא שאלות הנוגעות למחלוקת עתיקת יומין בין תפיסת האינטרוונציה, לבין התפיסה המשוקעת במתודולוגיה של המדע).
 
אני לא מתיימר לדעת כל דבר.

אין לי מושג כיצד תפילות מתקבלות, ובאיזה מידה הן משפיעות על רבונו של עולם.
באותה מידה אתה יכול לשאול על המצוות למה ה' ציווה אותנו לשמור מצוות, בשביל מה הוא צריך אותם? וכי מעשה בני אדם משפיעים על הקב"ה?
אפשר לתת כל מיני הסברים והשערות. חב"ד נדמה לי עסקו בסוגיות אלה.
תכלס אנו רואים שיש תפילות מתקבלות, ויש תפילות שאינן מתקבלות.
מי שיאמר לי שהקב"ה לעולם אינו מקבל שום תפילה של שום אדם. אני פשוט לא אקבל את דבריו בין שיש לי הסבר מתקבל על הדעת בין אם לא.
ומי שיאמר לי שאם אלוהים מקבל תפילות הוא פונקציונר, בין אם הוא שתיין וודקה ובין האם הוא ליבוביץ, אני אומר לו שהביטוי פונקציונר הוא חירוף וגידוף, ועליך לחזור בך.
http://shironet.mako.co.il/artist?t...1&wrkid=6105&gclid=CKeRlvrq3rgCFcpb3godXhsA8w
 
אך אתה כן אמור לדעת מה התכוונת כשכתבת "בזכות"

כשכתבת את דבריך העתיקים שהקב"ה פעל "בזכות" התפילה, האם התכוונת שהוא הושפע מהתפילה? אם לכך התכוונת, אז על זה כתבתי לך שם - בתגובתי העתיקה, שאם הקב"ה פועל "בזכות" התפילה - אז יוצא שיש עליו השפעה, ואז יוצא שאין לו חופש - ממש כמו שאין חופש לפונקציונר.

אבל אם - כשכתבת את דבריך העתיקים שהקב"ה פעל בזכות "בזכות" התפילה - התכוונת שהוא פעל באופן וולונטארי, אז יוצא שבתגובתי העתיקה לדבריך העתיקים הנ"ל, לא פירשתי נכונה את דבריך, כי אני הבנתי שבביטוי "פעל בזכות התפילה" התכוונת לומר שהוא הושפע מהתפילה, כך שאם אתה מתקן כעת את פרשנותי לדבריך, אז ממילא כבר אין צורך שתתיחס לתגובתי העתיקה שכאמור מבוססת על פרשנות עתיקה שכעת מתוקנת על ידיך.

בסוף דבריך אתה כותב: "מי שיאמר לי שאם הקב"ה מקבל תפילות הוא פונקציונר...אני אומר לו שהביטוי פונקציונר הוא חירוף וגידוף". אבל לא זה מה שטען ליבוביץ. הוא בסך הכל טען, שיש לשלול את דברי הפולקלוריסטים הטוענים שהקב"ה הוא פונקציונר. על זה כתבת שאתה מצפה שיחזור בו, ועל זה כתבתי לך שאין צורך שיחזור בו, כי יש קל וחומר: אם לך מותר לשלול את דברי הפולקלוריסטים הטוענים שהקב"ה הוא פונקציונר, אז קל וחומר שלליבוביץ מותר לשלול את דבריהם, כי עטך אינה סמוקה מעטו. אז על זה ענית לי בהודעתך הלפני-לפני-לפני-אחרונה: "ההערה שלי ליורם שהיתה חצי היתולית, ושיש בה גרעין אמת, היתה על עניין האנטרוונציה". אז - כזכור - על זה עניתי לך: "אילו מראש היית מבהיר שציפייתך מליבוביץ היא שיחזור בו מהתנגדותו לרעיון האינטרוונציה, לא הייתי נכנס לדיון. נכנסתי אליו רק כי ציפייתך מליבוביץ הייתה שיחזור בו מהמילה פונקציונר".
 
זהו שהוא לא "טען,

שיש לשלול את דברי הפולקלוריסטים הטוענים שהקב"ה הוא פונקציונר" כי הביטוי פונקציונר הוא ביטוי שליבוביץ הדביק אותו לאל "הממלא בשבילה (בשביל החברה האנושית) תפקידים של שר-הבריאות, שר-המשפטים, שר-המשטרה, שר-הסעד, ושר-הכלכלה" אם שלל הוא שלל את האנטרוונטציה את העזרה לאדם.
אתה מבין??? זה ליבוביץ הוא ולא אחר אף אחד לא יכנה את האל שלו פונקציונר (כמו הדוגמא שהבאתי לך על הפאשיסט)
וזה שסיפרת את הסיפור ההיפותטי ואמרתי שגיניתי, גיניתי היפותטית. (יכולתי לענות כמוך אם היו לסבתא גלגלים) ואחרי שהסברת שאת ההגדרה שמעת מליבוביץ הפנתי את הטענה לליבוביץ.
 
בדבריו הנ"ל הוא לא שלל אינטרוונציה באשר היא.

שהרי כל הדוגמאות שנתן שם, הן על שרים - כלומר על פקידים ממונים. אמנם פקידים רמי-דרג, אבל ממונים.

מה עוד, שהוא כתב במפורש "פונקציונר", בעוד שהמשמעות המילונית של פונקציונר היא בדיוק זו: פקיד ממונה, כך שאם אתה רוצה להוציא את דבריו ממשמעותן המילונית ולהעמידן בהשאלה, אז אתה בעצם מעמיד ומקשה.

מה עוד, שאיך שלא תפרש את דבריו, בשורה התחתונה - מה שתפרש בדבריך שלך - תוכל לפרש גם בדבריו: אם תפרש שדבריך נאמרו היפותטית, אז גם תוכל לפרש שדבריו נאמרו היפותטית - כלומר תפרש שהוא דיבר על בעלי הדת הפולקלוריסטית ההיפותטית. האמנם רק לך מותר לדבר היפותטית ולו אסור? פיך אינו סמוק מפיו.
 
נכון "שהוא כתב במפורש "פונקציונר"

אז מה?
אם זה היה במובן המילוני מה החידוש שלו?
כשטבע את הביטוי המקומם והלא הוגן שלו "יודונאצים" הוא לא באמת התכוון להגדרה המילונית "נאצים" דהיינו שהיהודים עושים רצח עם וכו'.
אם היה הולך לנאצים ואומר להם אתם נאצים! היו צוחקים לו בפנים ולוקחים גם אותו.
מתי האמירה אפקטיבית? כאשר היא שונה ומרחיקה לכת מהמשמעות המילונית.
שים לב שהוא לא אמר מי שחושב שהאל הוא פונקציונר. הוא טועה ומגונה והוא עובד ע"ז וכיו"ב אלא אמר רק "פונקציונר" כי בביטוי פונקציונר כבר מגולם הגינוי והשלילה, מתוך הנחה שאף אחד לא ירצה לעבוד אל פונקציונר. (אם עדיין לא הבנת תחליף את הביטוי פונקציונר במילה פראייר)
תאר לך שהיה פוגש אדם שאומר שאלוהים שלו הוא פונקציונר, מה היה אומר לו? אלוהים שלך פונקציונר? נכון הוא באמת פונקציונר, היה משיב לו.
אלא מאי הוא רצה כדרכו לזעזע. ולומר לכל מי שחושב שאלוהים מתערב לטובת האדם, בעינייני בריאות כלכלה ביטחון וכו' תדעו לכם שאלוהים שאתם עובדים הוא פונקציונר.
כמו שאמר אם אתם עושים כך וכך אתם פאשיסטים, למרות שההגדרה המילונית אחרת.
וכך לגבי הביטוי המזעזע יודונאצים.
וכך לגבי הדיסקו-כותל. ראית פעם בכותל בנים ובנות רוקדים שם על רקע מוזיקה קצבית?

בא הרב שרלו ואומר לו: תרגע, "ריבונו של עולם מופיע בתורה גם בתפקיד של שר הביטחון, הבריאות, המשפטים ועוד ועוד".
 
חידושו הוא לומר "לא" לטוענים שהקב"ה פונקציונר

דווקא המילים "יודונאצי" ו"דיסכותל" שהבאת, הן ראייה לסתור:
א. המונח "יודו-נאצי" הוא (כידוע) שילוב של שתי מילים גרמניות, שתרגומן המילולי הוא (כידוע) "יהודי לאומני". אז נכון שליבוביץ לא אמר "יהודי לאומני", אלא בכוונה אמר "יודונאצי" - כדי לזעזע - ע"י יצירת אסוציאציה ללאומנים הגרמנים של ראשית שנות הארבעים, אבל עדין לא ניתן לייחס לליבוביץ שימוש במילים שלא על פי מובנן המילוני: כשליבוביץ אמר "יודונאצי" - הוא ברר את מילותיו בקפידה - אחרי שידע היטב את המשמעות המילונית של המילים "יודו" ו"נאצי".
ב. גם הכינוי "דיסכותל" יועד להתפרש מילונית: הרי ליבוביץ מעולם לא כינה את הכותל "דיסכותל"! כשקוראים לעומק את תוכן מכתבו של ליבוביץ בעיתון הארץ שבו הוזכר הדיסכותל, נוכחים אל נכון כי מה שבסך הכל קרה שם הוא, שליבוביץ הציע להפוך את רחבת הכותל לרחבת ריקודי דיסקו, ועל סמך ההצעה הזו - הוא עוד הוסיף להציע, שכל אותה תשלובת חדשה שתיווצר אז, ושתהיה מורכבת - הן מרחבת הדיסקו המוצעת - והן מהכותל שכנגדה, תכונה "דיסכותל", לפי הפירוש המילוני של "דיסקו" ושל "כותל". אז נכון שליבוביץ לא הציע את הכינוי: "רחבת דיסקו עם הכותל", אלא בכוונה הציע את הכינוי "דיסכותל" - כדי לזעזע - ע"י הלחמת שתי מילים אשר ניגודן הסמנטי הוא כה תהומי, אבל עדין לא ניתן לייחס לליבוביץ שימוש במילים שלא על פי מובנן המילוני: כשליבוביץ אמר "דיסכותל" - הוא ברר את מילותיו בקפידה - אחרי שידע היטב את המשמעות המילונית של המילים "דיסקו" ו"כותל".

על דברי ליבוביץ אודות הפונקציונר, אתה שואל: "אם זה היה במובן המילוני מה החידוש שלו?" שאלתך תמוהה בעיניי: האמנם לדעתך יש חידוש רק בניסוח לא מילוני? הרי ליבוביץ ציטט את הדיעה הגורסת שהקב"ה פונקציונר, ואמר עליה "לא". החידוש הוא אפוא ב"לא" - גם כשמפרשים את "פונקציונר" במובן המילוני, ממש כמו שיש חידוש להגיד "לא" כלפי הדיעה הגורסת שיש חוצנים - גם כשמפרשים את המילה "חוצנים" במובנה המילוני. תמהני מנין עלה על דעתך הרעיון - המוזר לדעתי - הגורס שיש חידוש רק כשמפרשים מילים שלא על פי מובנן המילוני.

אתה טוען "שים לב שהוא לא אמר: מי שחושב שהאל הוא פונקציונר, הוא טועה ומגונה והוא עובד ע"ז וכיו"ב". ובכן אתה צודק רק בסיפא, אבל לא ברישא: אכן ליבוביץ לא טען את הסיפא שלך: "מגונה ועובד ע"ז" וכיו"ב; אבל שים לב שהוא כן טען את הרישא, שמי שחושב שהקב"ה פונקציונר - טועה! אמנם, ליבוביץ לא טען זאת ע"י הגיית המילה המפורשת הספציפית: "טועה", אבל הרי הוא כן השתמש במילה נרדפת: "לא"! ואכן, הלא תסכים אתי, שאין שום הבדל סמנטי - בין להגיד "לא" - לבין להגיד "זו טעות"! למשל, אין שום הבדל בין להגיד "מי שחושב שעכשיו שנת 2010 - הוא טועה", לבין להגיד: "עכשיו לא שנת 2010". והנמשל: ליבוביץ הרי אמר במפורש שהקב"ה הוא "לא" אלוהי הדתיות הפולקלוריסטית - אשר הופכת אותו לפונקציונר; ובכן אין שום הבדל בין להגיד את זה, לבין להגיד שאותה דתיות פולקלוריסטית - שהופכת את הקב"ה לפונקציונר - היא טועָה.

אתה שואל: "תאר לך שהיה פוגש אדם שאומר שאלוהים שלו הוא פונקציונר, מה היה אומר לו? אלוהים שלך פונקציונר? נכון הוא באמת פונקציונר, היה משיב לו".
לא נכון, אלא ליבוביץ היה אומר לאותו אדם את מה שאתה אמרתי לי בשישי בלילה, כלומר ליבוביץ היה אומר לאותו אדם: "אם כוונתך לקב"ה - אז לא". וזה בדיוק מה שנאמר בפיסקת הפונקציונר: המילה "לא" - הרי כתובה שם שחור על גבי לבן, והיא החידוש, שנועד אפוא להוציא מדעתם של אלו החושבים שהקב"ה מונה להיות שר הסעד ושר הבריאות, וכו'. אגב יש לא מעט החושבים כך על אליליהם. איפה הם? למשל בהודו: הם הרי בנו שם אליל עשוי עץ ואבן, ומינו אותו למלא כל מיני פונקציות אליליות: שר הבריאות, שר הסעד, וכו'. אולי ליבוביץ חושב שגם בקרב פוקדי קבר רשב"י יש החושבים כך על הקב"ה, ואולי ליבוביץ חושב שזה רק היפותטי לחשוב כך, אבל עדין יש חידוש לומר "לא" גם כלפי מחשבה היפותטית - הגורסת שהקב"ה מונה להיות שר הבריאות ושר הסעד וכו' - כלומר הגורסת שהקב"ה פונקציונר; ממש כמו שיש חידוש להגיד "לא" - כלפי מחשבה היפותטית הגורסת שיש חוצנים, וכל כיוצא בזה.

אתה כותב: "אלא מאי, הוא רצה כדרכו לזעזע. ולומר לכל מי שחושב שהקב"ה מתערב לטובת האדם, בענייני בריאות כלכלה ביטחון וכו': תדעו לכם שהאלוהים שאתם עובדים הוא פונקציונר". ובכן מה שכתבת כעת, יותר חמור מלהעמיד ולהקשות: איפה מצאת שהוא כותב "תדעו לכם שהאלוהים שאתה עובדים הוא פונקציונר"? הרי ליבוביץ אמר את ההפך הגמור: שהקב"ה הוא "לא" פונקציונר. איך יתכן שאתה לוקח את המילה המפורשת "לא" והופך אותה ל"כן"? זה אפילו יותר גרוע מלהעמיד ולהקשות. זה להפוך ולהקשות.

לגבי הרב שרלו: גברא אגברא קא רמית? הרב שרלו חושב שהקב"ה הוא שר ממונה (כלומר פונקציונר), וליבוביץ חושב שהקב"ה אינו שר ממונה (כלומר אינו פונקציונר). תמהני מנין הבסיס שלך לצפות מליבוביץ שיחזור בו מדעתו, רק בגלל שעליו חולק הרב שרלו. ליבוביץ - מעולם לא ציפה שהחושבים שהקב"ה פונקציונר יחזרו בהם מדעתם - אלא רק אמר על דעתם "לא", ולכן גם אין סיבה שתצפה מליבוביץ שיחזור בו מדעתו. לכל היותר תוכל לומר לליבוביץ "לא", אבל אין שום סיבה לצפות ממנו שיקבל את דעתך, כשם שאין שום סיבה לצפות שהרב שרלו יקבל את דעתו של ליבוביץ.
 
היכן ראית שהפכתי?

בוודאי שהתכוון לומר שהקב"ה הוא "לא" פונקציונר.
אם הבנת שאמרתי אחרת אז יש לנו קצר חמור מאוד בתקשורת.
 
אתה לקחת אמירת "לא" והפכת אותה לאמירת "כן".

ליבוביץ אמר שהקב"ה הוא "לא" פונקציונר, בעוד שאתה ייחסת לליבוביץ את האמירה "תדעו לכם שהאלוהים שאתה עובדים הוא [כן] פונקציונר". אם זו לא הפיכה, אז כבר אינני יודע מהי הפיכה. תשאל את מובאראךּ ומורסי: הם יודעים היטב מהי הפיכה.

על כל פנים, אני מסכים איתך שיש בינינו קצר חמור: הרי אילו כבר מלכתחילה היית שם לב שליבוביץ רק אמר "לא" על הפונקציונר - אז כבר מלכתחילה לא היית מוצא שום סיבה לצפות ממנו שיחזור בו.
ואילו מלכתחילה היית מבהיר שהביקורת שלך על ליבוביץ היא היתולית - לא הייתי טורח לבצע כניסה לתוך הדיון הזה, וכך לא היתה נוצרת בינינו שום פגישה - לפחות לא במסגרת השירשור הזה. ואגב: מה היה קורה אילו - כבר מלכתחילה - היית מבהיר שהביקורת שלך על ליבוביץ היא רק "חצי-היתולית"? טוב, זה כמובן היה מצריך ממני - כבר מלכתחילה - לבצע רק חצי-כניסה לתוך הדיון הזה, מה שהיה יוצר בינינו חצי-פגישה...
 
אתה עדיין חושב

שהתכוונתי לומר שלדעת ליבוביץ הקב"ה הוא כן פונקציונר?
אם כך אנחנו צריכים לעבוד קודם כל על הבנת הנקרא בינינו.
 
שוב ייחסת לי (בצורת שאלה) דבר שאליו לא רמזתי.

איפה רמזתי שם, שהתכוונת לומר שלדעת ליבוביץ הקב"ה הוא כן פונקציונר?

רק כתבתי שם, שאילו היית שם לב מלכתחילה שהוא כתב "לא" על הפונקציונר, אז לא היית מצפה מליבוביץ שיחזור בו. עד כאן דבריי שם. אבל מדבריי הנ"ל - עדין לא נובע, שציפייתך מליבוביץ שיחזור בו - מעידה שאתה הבנת שלדעת ליבוביץ הקב"ה הוא כן פונקציונר!

אם כי - כפי שכבר כתבתי בהודעתי הקודמת - אתה משום מה כן ייחסת לליבוביץ את האמירה: "תדעו לכם שהאלוהים שאתה עובדים הוא [כן] פונקציונר", וייחסת לו זאת - למרות שהוא לא אמר אמירת-כן - אלא דווקא אמירת-לא: שהקב"ה הוא "לא" פונקציונר! כפי שכבר הבהרתי בהודעתי הקודמת, אם זו לא הפיכה, אז כבר אינני יודע מהי הפיכה. תשאל את מנהל הפורום החדש: הוא יודע היטב מהי הפיכה
 
אני בדיוק מדבר

על המשפט הזה: "תדעו לכם שאלוהים שאתם עובדים הוא פונקציונר".
האם לפי הקטע הזה אתה מבין שליבוביץ חושב שאלוהים הוא כן פונקציונר או לא פונקציונר?
 
מתוך המשפט הזה שייחסת (בטעות) לליבוביץ

ניתן רק להבין מה ליבוביץ חושב על אלוהיהם שלהם, אבל לא ניתן להבין מה הוא חושב על הקב"ה.

כדי לדעת מה הוא חושב על הקב"ה, צריך להביא את המשפט אשר כן נאמר ע"י ליבוביץ, וזה לא המשפט שייחסת לו, אלא זה המשפט הלקוח מפיסקת הפונקציונר: שם ליבוביץ אומר "לא" על התפיסה שהקב"ה פונקציונר. על המשפט ההוא כתבתי, שאילו היית שם לב מלכתחילה שליבוביץ כתב שם "לא" על התפיסה שהקב"ה פונקציונר, אז כבר מלכתחילה לא היית מצפה מליבוביץ שיחזור בו.

מאידך, הבעיה עם המשפט שייחסת לליבוביץ - היתה אחרת, והיא: שייחסת לליבוביץ את המשפט "תדעו לכם שהאלוהים שאתה עובדים הוא [כן] פונקציונר", למרות שליבוביץ לא אמר אמירת-כן - אלא אמר דווקא אמירת-לא: שהקב"ה הוא "לא" פונקציונר! כפי שכבר הבהרתי בהודעתי הקודמת, אם זו לא הפיכה, אז כבר אינני יודע מהי הפיכה.
 
ועכשיו

תקרא את כל הקטע במלואו:
"אלא מאי הוא רצה כדרכו לזעזע. ולומר לכל מי שחושב שאלוהים מתערב לטובת האדם, בעינייני בריאות כלכלה ביטחון וכו' תדעו לכם שאלוהים שאתם עובדים הוא פונקציונר.
כמו שאמר אם אתם עושים כך וכך אתם פאשיסטים, למרות שההגדרה המילונית אחרת.
וכך לגבי הביטוי המזעזע יודונאצים" וכו'.

נו מה אתה אומר? אתה עדיין חושב שהתכוונתי לומר שליבוביץ חושב שאלוהים הוא פונקציונר?
 
למעלה