ישעיהו ליבוביץ
New member
אני אחדד עוד קצת
יש כאן 2 מישורים - הכרת מעמדנו מול האל עליה אי אפשר לדבר. זה מישור אחד. על זאת כאמור אי אפשר לדבר. זה האור לאורו אנו רואים. המישור השני הוא מישור שלולי גדרנו אותו בהנחות יסוד - לא היה קיים. ובמישור הזה (שם נמצאים רבים מבני האדם, טיפשים יותר או פחות) מתקיימים מאבקים. במישור הזה יש הגיון ללמוד את מדעי הטבע. מה הקשר בין מדעי הטבע ובין הכרת מעמדנו מול האל ? האם זה מקדם אותנו במשהו ? ממש לא. אבל בזירה מסוימת - אם נלמד את טבע הדברים, נדע שהם לא אל. כאמור זו לא זירה אמיתית, אבל בשביל אחדים עם דמיון היא קיימת. כל אחד יכול ליפול לזירה דמיונית כזו או אחרת. וכן הלאה בזירות יותר מתוחכמות כמו למשל זירה של פילוסופיה יוונית.
החילוק שלי איתך הוא כפי הנראה במטרה שאנו מיחסים לרמב"ם בהביאו את הדברים. אתה טוען שהוא מביאם כדי לעזור לנו להתקרב לאל בהנחה שזה כל מה שנותר לנו לעשות. אני חושב שגם הרמב"ם יודע שלא רק שזה לא מקרב אלא אף מרחיק כיון שזו זירה דמיונית ומוטב לא לחייב אותה. הוא מביאם רק בגלל שקיימים נבוכים. זה הבדל דק אבל תהומי.
יש כאן 2 מישורים - הכרת מעמדנו מול האל עליה אי אפשר לדבר. זה מישור אחד. על זאת כאמור אי אפשר לדבר. זה האור לאורו אנו רואים. המישור השני הוא מישור שלולי גדרנו אותו בהנחות יסוד - לא היה קיים. ובמישור הזה (שם נמצאים רבים מבני האדם, טיפשים יותר או פחות) מתקיימים מאבקים. במישור הזה יש הגיון ללמוד את מדעי הטבע. מה הקשר בין מדעי הטבע ובין הכרת מעמדנו מול האל ? האם זה מקדם אותנו במשהו ? ממש לא. אבל בזירה מסוימת - אם נלמד את טבע הדברים, נדע שהם לא אל. כאמור זו לא זירה אמיתית, אבל בשביל אחדים עם דמיון היא קיימת. כל אחד יכול ליפול לזירה דמיונית כזו או אחרת. וכן הלאה בזירות יותר מתוחכמות כמו למשל זירה של פילוסופיה יוונית.
החילוק שלי איתך הוא כפי הנראה במטרה שאנו מיחסים לרמב"ם בהביאו את הדברים. אתה טוען שהוא מביאם כדי לעזור לנו להתקרב לאל בהנחה שזה כל מה שנותר לנו לעשות. אני חושב שגם הרמב"ם יודע שלא רק שזה לא מקרב אלא אף מרחיק כיון שזו זירה דמיונית ומוטב לא לחייב אותה. הוא מביאם רק בגלל שקיימים נבוכים. זה הבדל דק אבל תהומי.