יש כאן, לדעתי, טעות מושגית פר אקסלנס
וכבודו, בין בלא יודעין, בין ביודעין, אינו מבדיל בה.
כל מסתך, שכבר רבות הכברתי בחשיבותן ובטיב השקעתן, אינה אלא שקלא וטריא, במסגרתה של ההלכה - היא היהדות.
הקטיגוריה בביקורת המקרא העוסקת "בביקורת הנמוכה" בז'רגון האקדמאי, אותן שינויי נוסחים וגרסאות, ואשר אני מצוי בה רבות, היא לא רק קטיגוריה מוכרת ונידונה בידי חז"ל, והאמן לי שהבאת כאן דוגמאות יפות, אבל הן קצה קצן של הדוגמאות הקיימות מימות התנאים ועד לימות הגר"ע יוסף.
דבריך, בפרולוג, כי יש אנשים אשר לא מקבלים את הביקורת הזו, היא לא הגונה במקרה הטוב ואני מעדיף שלא לומר מה במקרה הפחות טוב, ואתה מייחס לי - שאני איש בין אנשים, את ההבל הזה?
אני באמת רוצה להבין האם אתה יודע להבדיל בין מחלוקת במסגרת ההלכה לאחר שכוננה - חלקן נוסחאיות נוקבות עד תהום, לבין מחלוקת על עצם כינון ההלכה.
באם לא, אסביר לך, זה פשוט מאוד.
כינון היהדות - היא כינון ההלכה המוכרת לנו זה 2000 שנים - היה "הרגע" שבו החליטו שהמסורה, קרי הקבלה בעל פה, היא ורק היא - "היהדות". פועל יוצא: אלו שקיבלוה, ומסרוה - קרא להם "המקבלים" - הם היחידים שיקבעו "יהדות" מהי.
את זמן כינונה ניתן לייחס למחלוקת ה"סמיכה" בדור הראשון של התנאים (מה שקרוי במחלוקת הראשונה 'אוור'). איך ניתן לייחס זמן כינון "יהדות" - למחלוקת אודות ארגומנטים ביהדות? פרדוכס, לא? פשוט עוד יותר. על ידי מחלוקת זו -מבינים שיש תנאים, שמאי, הלל, ר' שמעון בן שטח וכו'- אשר מקבלים את העיקרון דלעיל - קרי את עובדת קבלת התורה איש מפי איש - לסמכות העליונה לקביעה מהי יהדות.
אינני נכנס כרגע בכלל להיבט הביקורתי המדעי החילוני האקס-טריטוריאלי לעניין (מה שנקרא הביקורת הגבוהה בז'רגון האקדמי)- אם אכן הייתה להם קבלה בכלל, או שהמציאוה מדעתם בשל שררה, אם באמת לא היו מחלוקות עד אז (וסביר להניח שהיו) וכו'.. וכו'.. זה כלל אינו מן העניין, שכן מרגע זה ואילך - מבחינה היסטורית "אמפירית" אנו רואים משנה סדורה וקוהרנטית של יהדות, עמוסת מחלוקות נוקבות, ביניהם על ענייני נוסח, וביניהם אפילו על קדושת חלק מכתבי המקרא בעצמו, אותו טקסט אלוהי, אמוני.
"אני אומר לך דברי טעם ואתה אומר לי מן השמיים ירחמו".
כל עוד המחלוקות, גם לגבי הנוסח, גם בראיות פילולוגיות, מן כשדים, פלישתים ולשון יוון, אשר אני הגדרתי אותם (ולטעמי בצדק רב - פסוידו מדע) במסגרתה של ההלכה הרי שהם לגיטימיים, באשר אינם מערערים אותה, ואת סמכות מכונניה. שהרי הם מקבלים אותה וחולקים במסגרתה.
משאנו ומתננו נסב על סמכותם של חז"ל בכלל...? על כך שלטענתך: הייתה יהדות פרושית, והייתה "יהדות צדוקית" והייתה "יהדות הלנית" ומי יודע עוד כמה יהדויות יש באמתחתך, אשר מכולן, 'המיינסטרים' שהתקבל ורווח במהלך ההיסטוריה היא היהדות החז"לית.
אם כבודו היה מציג לי דעה חז"לית אחרת אודות פירוש מילה, משפט, נוסח, הסותר את דבריי ניחא. הרי גם האי דפליג במסגרת ההלכה פליג - והוא יביא ראיות שזוהי קבלתו, וכך הוא זוכר אותה, וכך שמע מרבותיו. זוהי מחלוקת במסגרתה של ההלכה.
ומה אתה עושה בתחילת משאנו ומתננו..? מביא ראיות אקס טריטוריאליות בכלל על היהדות, ומנסה לקעקע פירוש חז"לי. מראיות אקס טריטוריאליות אלו ולא עוד, אלא שלוקח את המקרא אשר חז"ל בעצמו "יצרוהו" בפירושם - ומאלץ אותם בלוגיקה לקבל ראיות אקס טריטוראליות על יצירתם שלהם. מביא שומרי ומאלץ את ר' יהושע בן קרחה לקבל את משנתו הפילולוגית - על יצירתו שלו.
בלשון דמגוגית: אני כתבתי ספר, כולו הבלים, תגיד לי 'אתה מדבר הבלים, כותב שטויות, ראיותיך אינן ראיות'. נו בסדר. כתוב ספר אחר ותפריך את כל ראיותיי. אל תאמר לי זה לא ספרו של אשר אטדגי, מטופש ככל שיהיה.
יחד עם זאת, נעים תמיד להסתכל על דבריך ולהחכים.