ההר המעונן- מאמר חדש ב"חומריו העתיקים"

אז לא צריך להרחיק עד פולמן

בשביל ביקורת על אלוהים. מספיק לקרוא את התנ"ך... מעניין מאוד. הכרתי את סיפורי ארון הברית והר סיני אך מעולם לא חשבתי עליהם כדברי ביקורת, וזה בעצם מאוד הגיוני... לגבי "המרכבה", אם אני לא טועה זה מושג בספרות הקבלה, המתייחס גם למרכבה שהעלתה את אליהו הנביא בסערה השמימה? גם לכך יש הדים ב"חומריו האפלים"? לגבי דוד, כיצד התבטאה העובדה שהוא ניסה לרסן את כוחו של אלוהים? האם בעובדה שהתחיל בהנהגרת פולחן ריכוזי, משימה שהשלים שלמה, או משהו אחר?
 

DHallow

New member
המרכבה של אליהו או

למה אלהים פיטר את אליהו? בשנות התשעים היה טרנד של חייזרים- כולם קראו עליהם, דיברו עליהם, עשו סרטים עליהם וראו אותם. אז גם יצא הספר "מרכבות האלים" שמעניין לקרוא בהקשר לשאלתך, אם ברצונך להרחיב את הדעת. אם תסתפק בתשובה קצרצרה- סיפור עלייתו של אליהו לשמים הוא בסופו של תהליך. אליהו מתגלה כבר מההתחלה כעצמאי מידיי, דעתן מידיי וחזק מידיי. זה מתחיל בזה שהוא מבשר על בצורת כמעשה שלו, ומגיע לשיא ראשון כשהוא מחייה את בנה של האלמנה אצלה הוא מתגורר. הוא מחייה את הילד בניגוד לדעתו של האל, ולכך מספר ראיות, אחת מהן היא הצורך שלו לחזור שלוש פעמים על דרישתו להשיב לילד את נפשו. השיא השני של חוצפתו הוא מבחן האמונה בכרמל אותו הוא מבצע על דעתו בלבד, ומסיים בשיא גדול- טבח נביאי הבעל. שוב, מבלי לעצור רגע ולשאול את אלהים מה דעתו בנושא. לבסוף, הוא בורח דרומה (להר סיני, אם בהר המעונן עסקינן) כשאלהים במפורש אומר לו ללכת צפונה, ואז יש ביניהם דו שיח מרתק שמלמד על אופיו העצמאי (מידיי כבר אמרתי?) של אליהו. אלהים מנסה להעביר לו מסר (לא ברוח, לא ברעש ולא באש ה', אלא ב"קול דממה דקה"- מלכים ב, י"ט), אליהו מתעקש לא להבין. אלהים מחליט להיפטר ממנו. אליהו, כמו חנוך הוא מטטרון, לא מת אלא עולה לשמים כ"מוצג מוזיאולוגי"- זכר לעולם שיום יבוא ויחרב. פה זה מתרחב לסיפורים אסכטולוגים על סוף העולם, ובאפוקליפסות לא יאה לעסוק על רגל אחת, אז אעבור לשאלה הבאה: דוד מחליט לקבע את אלהים למקום אחד, לשים אותו במשכן קבע. אלהים לא רוצה ומביע מורת רוח "האתה תבנה לי בית לשבתי?" אז נכון, דוד לא הצליח להקים את בית המקדש, כאשר התירוץ המפורסם של דברי הימים הוא שידיו של דוד מגואלות בדם בהיותו לוחם (ורוצח, אבל לא נכנס לזה), אבל הוא החליט לא להוציא עוד את ארון הברית ממשכנו. בשיחה עם אלהים (דרך הנביא) הוא מביע את כוונתו לרסן את האל המתפרץ על ידי משכן קבע.
 

אליה94

New member
בתור דתי תנו למי שמבין קצת לפתוח פיו...

1.עוזה מת בגלל "רשלנות" של דוד-את ארון הברית צריך לשאת בבדים (המוטות) על כתפי הכהנים ובגלל שלא סמך על הקב"ה שארון הברית לא יפול. 2.מאיפה הקטע שההר יכפה כגיגית? הבנת מה הלך שם? עם קשה עורף!!!!! "ויסעו מהר ה'...לתור להם מנוחה"! (במדבר,י',לג') (ועוד הקב"ה ברוב טובו שולח את ארון הברית לתור לבנ"י מנוחה!!!) ( שם רש"י גדול מפרשי התורה להזכירכם-שהוא כנראה חבר שלכם מהגן...) מסביר שברחו כי לא רצו לקבל מצוות-40 יום ו613 מצוות! לא רצו לקבל עוד... ואז הקב"ה הפך להם מדרך של 11 יום ל3 ימים בודדים (גם מלמד על מוטיבציית הבריחה...) ואז חטאו גם במרגלים (שלהזכירכם היו בא"י 40 יום...) ונגזרו עליהם 40 שנה במדבר! יש פה סמליות מבחינת המספר 40 שאני מנסה לגלות. 3. ברשותכם המלך דוד-(עוד חבר מהגן...),אתם רומזים שהוא ניסה לכלוא את הקב"ה?????!!!!!!-אם כן אז זו הבדיחה הכי גדולה בהיסטוריה!!!!!!!!!!!! המלך דוד הרגיש לא טוב מכיוון והוא גר בארמונו הידוע בפארו וארון הברית ישב באוהל!!!! 4. ידי דוד היו "מעט" מגואלות בדם ובצדק-בימי שלמה המלך והחכם באדם (כמה חברים היו לכם בגן???) יהודה וישראל ישבו לבטח איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו. ואכן ישנו פרוש לפיו היה ילד משותף של המלך שלמה ומלכת שבא אך ידוע כי ארון הברית נמצא מתחת להר הבית באדמה ובבית המקדש השני כבר הארון לא היה בבית קודש הקודשים אך נשארה שם אבן השתיה (שממנה הושתת העולם-נוצר) שעליה עמד בעבר ארון הברית. 5.לא הורגים כל אחד על כל דבר קטן!!!-סנהדרין קטלנית היתה סנהדרין שהוציאה להורג פעם ב-70 שנה!!! לא כמו היום-אם בגלל פשע שהתבצע אנשים נענשים פה כל היום (שמדין תורה אמורים למות-ההרג עם מספיק יסורים בעולם הזה עוזר לכפר מעט לפחות על החטא בבית דין של מעלה!!!) בעבר אם היה מת איש אחד בגלל עברה שביצע פעם ב70 שנה העם היה צריך להשתפר ככל הנראה מן היסוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! תבינו לאיזה מצב הגענו היום... אשמח לביקורת ואנסה בעזרת ה' לענות על שאלות וקושיות. נא לא לענות בשבת-לא כפיה-אם אתם עונים בשבת נחשב כנראה שאתם מחללים שבת בגללי. מקווה שתבינו -אליה94
 

DHallow

New member
לאליה AKA אחד שמבין...

אני שמחה שקראת ואף שהגבת. חלק מהעיניין זה לא להסכים, ולהאיר את עינינו בדברים שאיננו מבינים ועל כך נודה בהחלט. אני גם שמחה שהצלחתי לשעשע אותך, ורוצה לספר לך שגם אתה שיעשעת אותי לא מעט. הכי מוצלחת שלך :" אך ידוע כי ארון הברית נמצא מתחת להר הבית באדמה". ידוע? למי? ואם זה כל כך ידוע אז למה כל כך הרבה אנשים מחפשים אותו? אתמהה.... זה יהיה נחמד מאוד לשמוע את דעתך על הדברים, אבל יהיה נחמד אם זה יהיה באוירה סובלנית. אל תצפה ממני לעיקרי אמונה, אני כופרת ששוחטת פרות קדושות להנאתה (אבל בלי שום כוונה לפגוע), וסביר שאני לא לבדי כאן. ועוד דבר אחד קטן- אני סוקרטית מטבעי, כלומר יודעת שאיני יודעת. מה שכן, השקפה זו מקשה עלי לקבל את דברי "אנשים שמבינים" כתורה מסיני (שגם בה אני נוטה לפקפק).
 

אליה94

New member
ארון הברית מתחת לאדמת הר הבית וסליחה אם תקפתי

אבל אני בעצם מייצג ואני צריך לומר מה שאנשים כמוני (מוזרים ככל שיהיו) חושבים. רב הכותל (הרב גץ) לשעבר נכנס למנהרות הר-הביתו והצביע על קיר שמאחוריו הוחבא ארון הברית ועתיד לצאת בבניית הית-המקדש. תודה שקראת לפחות-לא ציפיתי מהרבה... אליה94 נא לא לענות בשבת - אם תענו יחשב שתחללו שבת בגללי ולא כ"כ בא לי... מקווה שתבינו-אליה94
 

DHallow

New member
אליה ידידי

כפי שכבר כתבתי כאן, אני אישית שמחה על תגובות המשקפות דעות שונות, ומאחר שדבריי חוטאים בחד צדדיות אני מברכת על דברים הנאמרים מתוך גישה מסורתית. דעתך חשובה, ואם לא נסכים אז נסכים שאיננו מסכימים, אבל בטח שלא נתעלם מדעותיך! בעיניין ארון הברית- לא הצלחת לשכנע אותי!
 

האבק

New member
בבקשה להרגיע את נוסח הכתיבה

אין צורך "לצעוק" עם כל ה"!!!" וה-"???". בואו נשמור על רמת דיון נורמלית בבקשה.
 
לא הבנתי משהו מדבריך

אמנם אני מבינה מעט מאוד באמונה ובתנ"ך (חלי מבינה הרבה יותר ממני - בתור מורה לתנ"ך ), אבל הזכרת בדבריך את "אבן השתייה". האם זאת לא האבן שהמוסלמים חושבים שמשם עלה מוחמד לשמיים? שמעתי פעם הרצאה מדוקטורנט לארכאולוגיה שניסה להוכיח באמצעים מדעיים שמתחת לאבן השתייה - כמה עשרות מטרים היה קודש הקודשים ושם שכן (בעבר) ארון הברית. זאת היתה הרצאה מאלפת שלימדה אותי שכמעט בכל "אגדה" יש גרעין אמת.
 

אליה94

New member
זו אכן האבן שהמוסלמים איסלמו אותה לשרות דתם

אך אבן השתיה היתה בתוך קודש הקודשים ולא האבן מתחתיו ועליה הונח ארון הברית. נא לא לענות בשבת - אם תענו יחשב שתחללו שבת בגללי ולא כ"כ בא לי... מקווה שתבינו-אליה94
 

JustRain

New member
תגובה קטנה

אני לא מבינה יותר מדי בתנ"ך, אבל שים לב שהפרשנויות של חלי (DHallow) הן פרשנויות, כלומר אינן נובעות מקריאה מהתנ"ך וחזרה על דבריו כמו תוכי - אלא חיפוש תשובות אחרות, ומעניינות יותר, לדעתי. אם תציג את טענותיך בצורה יותר מנומסת, ותסביר אותן - יהיה נעים יותר לנהל דיון. בכל מקרה, אנחנו גולשים באינטרנט ביום שבת בכל מקרה, אם נענה לך ואם לאו. אני בטוחה שזה לא יזקף לחובתך.
 

Moiraine

New member
../images/Emo6.gif קראתי משהו דומה על חייזרים פעם

ספר מוזר לגמרי- על כל מיני תופעות 'על טבעיות' ואיך אנשים מסבירים אותם. אמרו שם לגבי ארון הברית שהוא משדר לחייזרים ושמעמד הר סיני היה מפגש חוצנים ועוד כל מיני דברים בסגנון. ולגבי אליהו- הוא היה קנאי לה'- לפעמים יותר מדי. ואולי בגלל זה ה' החליף אותו באלישע וגם הוא עלה בסערה השמיימה אבל אני לא חושבת שזה בגלל שה' רצה ל'הפטר' ממנו אלא פשוט רצה אותו קרוב אליו. מה גם שיכול להיות שזה היה גם מעין עונש על הטבח של נביאי הבעל. (אבל זו פרשנות. אי אפשר לדעת את השיקולים של ה') לגבי דוד- הוא הביא את הארון לירושלים כדי לחלוק לו כבוד. וגם כי הוא צריך להיות בירושלים. (ולגבי בניית בית המקדש- כפי שאמרת ידיו היו מגואלות בדם והיו נכונות לו עוד מלחמות וצרות אבל הוא כן בנה את היסודות לבית המקדש) זה יפה שאת בקיאה בכל הסיפורים והפרשנויות האלה של התנ"ך אבל זו פרשנות וכל אחד יכול לפרש את זה בדרך שונה. יהיה נחמד אם תוסיפי 'לדעתי' או 'אני חושבת' ולא להיות נחרצת כל כך.תודה.
 

DHallow

New member
תני לי לנחש... משנות התשעים?

אך, אלו היו ימים שבהם לכל השאלות היתה תשובה אחת: מי בנה את הפירמידות? איך ניתן להסביר את ההתגלות בסיני? איך אליהו עלה לשמים? מה יחזקאל רואה בפרק א'? איך מעלים את הרייטינג? חייזרים! בהחלט ימים קסומים :) אני מסכימה עם דבריך על אליהו- רצה אותו קרוב, רצה להעניש אותו, כל זה לא סותר את הניסוח שלי "פיטר אותו", במובן של העביר אותו מתפקידו, יהיו הסיבות אשר יהיו. לגבי דוד- אני רוצה להגיד לך שהוא תמיד מסבך אותי... במאמר הצעתי תאוריה (של ד"ר שמאי גלנדר, אגב) באשר לניסיון לרסן את הקפריזות של האל. זו פרשנות מחקרית מבוססת, אבל אין זה אומר שהיא נכונה בעליל או היחידה. היא פשוט קיימת ואני בחרתי לאמץ אותה לצורך הדיון. ובעיניין הערתך האחרונה- שימי לב לחתימה שלי, ואז תראי שאני לא מתיימרת להיות המקור הבלתי מעורער של הידע. כל ספק יתקבל בברכה. נחרצת אני וודאי אמשיך להיות, כי זו אני, אבל ראשית דבר הטילי ספק בכל, כולל במה שאמרתי כרגע
 
למעלה