הטעות הגדולה ביותר של ליבוביץ :

חלק גדול מהצלחת המנתחלים נובעת

ממצב כלכלי מחורבן ואנשים שבשביל וילה ב400 K מוכנים לעבור לשטחים. אולם אלה בטח לא ילכו נגד המדינה (רק שעכשיו למדינה כבר אין לאן להעביר אותם ובמידה רבה זהו ניצחון של המתנחלים). הגרעין הקשה זה הדתיים.
פירושך על שטחי סי כאוטונמיה זה טוב ויפה, אבל לצערי הפלסטינים לא מכירים בגבולות הללו. מבחינה גאוגרפית שטחי סי פזורים בשטח (לא טענתי שום טענה מדינית ולכן טענותיך אינן רלוונטיות כלל ואינני מבין כלל למה העלית אותם).
אני לא אמרתי שהמיעוט צריך לעוף בגלל שהוא מיעוט. דא עקא שהפלסטינים אינם רוצים את המיעוט הזה בארצם וזו עובדה.
מה שאמרתי על הרבנים שלהם מבוסס על דברים ששמעתי מרבנים בולטים שם. הבעתי פה כמה פעמים הערכה לזרם הציוני דתי שרוח רעננה זורמת בדמו והוא לוקח את הדת ברצינות, ממש רחוק מהדימוי של לוינגרים למינהם.
לבסוף בקשה - אינני רוצה להשמע גס רוח ואינני רומז לחוסר ענייניות מצידך - להיפך - אבל אנא השתדל לכתוב קצר יותר (אני בטוח שתוכל גם מבלי לפגוע בתוכן ההודעה).
 

000 000

New member
אתיחס לשמונה הטענות שהעלית, לפי הסדר:

1. האם אמרתי שהמתנחלים ילכו נגד המדינה? רק אמרתי שאם בכלל יהיה ניתן להעביר אותם מעיר הולדתם, אז לא יהיה ניתן לעשות זאת מרצונם אלא רק בכפייה. הם לא ילכו נגד המדינה, אבל זה עדין יהיה בכפייה. ממש כמו מה שקרה לפני ארבע מאות שנה בגירוש ספרד: יצאו מעריהם בכפייה, לא הלכו נגד המדינה, אבל זה עדין היה בכפייה.

2. לא חושב שהגרעין הקשה זה הדתיים: הגרעין הקשה זה הליברלים (למשל פרופסור חצרוני החילוני מאוניברסיטית אריאל), שחושבים שאין לאף אחד סמכות מוסרית להגיד לאחרים היכן לגור. ואת הליברלים אפשר למצוא הן בקרב חילוניים והן בקרב דתיים, עובדה שמרבית הדתיים מתנגדים לכפות על תושבי הקו הירוק לעבור לתוך הגדה המערבית: זה מוכיח שהם ליברלים, בלי קשר לזה שהם דתיים. ודווקא בגלל שהם ליברלים, לכן הם גם מתנגדים לכך שמישהו יגיד להם לעבור מתוך הגדה המערבית אל תוך הקו הירוק. כל זה לא קשור לשאלה האם הם ילכו נגד המדינה, שזו סוגיה אחרת לחלוטין.

3. כמובן הפלסטינים לא מכירים בגבולות של שטחי סי, והם אגב גם לא מכירים בגבולותיה הנוכחיים של ירושלים, בעוד שאנשי חמאס גם לא מכירים בגבולות 67 (אלא רק בגבולות 47). אבל אל תשכח שגם היהודים לא מכירים בגבולות 67, כי גבולות אלו שמים את שטחי איי יחד עם שטחי סי בסל אחד, אגב כולל מזרח ירושלים. על כל פנים, אתה בטח תסכים איתי, שמה שרלוונטי לגבי (למשל) שאלת ההעברה הכפויה של הפלסטינים תושבי הגדה המערבית, זה לא דעתם של היהודים, ואפילו לא דעתם של הפלסטינים תושבי הפזורה הפסלטינית, אלא זו דעתם של הפלסטינים תושבי הגדה המערבית; ובאותה מידה ממש, מה שרלוונטי לגבי (למשל) שאלת ההעברה הכפויה של היהודים תושבי שטחי סי, זה לא דעתם של הפלסטינים, אלא זו דעתם של היהודים תושבי שטחי סי (או היהודים תושבי הגדה המערבית).

4. לגבי ההערה שלי על שטחי סי: בהודעתך הקודמת אתה טענת ששטחי סי מפוזרים "בתוך" שטחי הרשות הפלסטינית, אז על זה אמרתי שהם נמצאים "מחוץ" לשטחי הרשות הפלסטינית.

5. לגבי שאלתך למה העליתי את טענותיי לאור זאת שאתה עצמך לא העלית שום טענה "מדינית": ובכן אני בסך הכל העליתי טענה אנטי "מלאכותית" (שרק מבוססת על התכונה "המדינית" של שטחי סי); שהרי בהודעתך הקודמת אתה טענת שהחלוקה שאני עושה היא "מלאכותית", אז על זה הגבתי שהחלוקה אינה מלאכותית אלא מבוססת על קריטריון אוביקטיבי, כלומר על העובדה (המדינית) שלפלסטינים אין (לפי הסכמי אוסלו) סמכות שלטונית בשטחי סי.

6. האם טענתי (או רמזתי) שאתה הוא זה שטען שהמיעוט צריך לעוף בגלל שהוא מיעוט? מה שטענתי, זה שהפלסטינים הם אלו הרוצים להעיף את היהודים מהגדה המערבית. ועל זה אמרתי, שדעתם של הפלסטינים מקבילה לגמרי לעמדתם של הערבים בכלל, הרוצים להעיף את היהודים כולם מהמזרח התיכון כולו, שבו הם מיעוט, ממש כמו שהיהודים הגרים בגדה המערבית הם מיעוט בגדה המערבית. ועוד הבהרתי, שהסרגל של היהודים אינו הסרגל של הערבים: הערבים מודדים את גורלם המיוחל של היהודים בהתאם לסרגל של המזרח התיכון כולו, בעוד שהיהודים מודדים את גורלם שלהם לפי הסרגל של מדינת ישראל שבה הם רוב; הפלסטינים מודדים את גורלם המיוחל של היהודים תושבי השטחים לפי הסרגל של הגדה המערבית, בעוד שהיהודים תושבי השטחים מודדים את גורלם שלהם לפי הסרגל של שטח סי שבו הם רוב.

7. איזה רב שמעת שאמר שאם רוב הדתיים יחליטו על העברה כפויה של היהודים הגרים בגדה המערבית אז הרב הזה יכופף את דעתו בהתאם לדעתם של רוב הדתיים?

8. זה שיש בקרב הציבור הדתי זרמים שונים (החל מהרב אליקים לבנון ועד הרב יובל שרלו), זה ידוע, אבל בהודעתך הקודמת אתה דיברת על "רוב רבניהם", וזה כרגע לא נראה באופק, ובשביל לראות שזה לא באופק, אין צורך להצפין עד אל מה שאתה מכנה "הלוינגרים למינהם". ואגב: אפילו אם זה כן היה נראה באופק, זה לא היה משנה הרבה לגבי גיבוש דעתם של הדתיים עצמם, שבדרך כלל הינם בעלי חשיבה עצמאית יותר מכפי שמקובל לייחס להם, ובדרך כלל שוקלים את השיקול הליברלי לפני שהם שוקלים לציית לאיזשהו רב. לגבי השיקול הליברלי, ראה לעיל סעיף 2.
 
איכשהו אני מכניס 8 טענות בכמה שורות.

1) עובדה היא שיש לא מעט מתנחלים שעזבו מרצונם. ואלו שהפגינו התנגדות זו היתה התנגדות תיאטרלית בלבד. וכן לרבנים היה חלק גדול בזה.
2) מעולם לא טענתי שאני ליברל. אני אדם דתי. וחוץ מזה אדם ליברל לא בהכרח נותן לרעהו להתאבד, למשל אם אותו אדם משוגע. אני לא אמהר לפנות אף אחד. אבל אל תשכח שלישיבתם שם יש גם השלכה עלי.
4) ושוב אני שואל מה נפקא מינה ? מה זה קשור לעניין שדיברנו עליו והוא יכולת העמידה של הישובים הקטנים והמפוזרים בחלק משטחי C אל מול הפלסטינים ?
7) ראית בעצמך שרבנים קוראים שלא למרוד. מעל לכוחותיי להכנס עכשיו לדיונים על אמירותיהם של רבנים (אפילו רב אחד זה עולם ומלו-או) נסתפק בזה שזו ההתרשמות שלי (כפי שאמרתי במקור). אני גם מתרשם שאתה מכיר את העולם הזה יותר ממני, אז ודאי אתה מכיר עמדות שכאלו מקירבם יותר טוב ממני. עכפ זה לא רלוונטי כרגע ושיגיע הסכם נדבר שוב (אני לא אוהב לדבר על אקטואליה שאינה אקטואלית )
 

000 000

New member
יותר קל לקצר בהכנסת טענות, מלקצר בתגובה להן.

1. מה פירוש "לא מעט"? פחות מעשרה אחוז, אבל עדין הרוב לא עזב, עד שהועזב בכפייה (כלומר עד שהיגיעו שוטרים שאיימו ומשכו ודחפו). לגבי "הפגנת" התנגדות (כפי שהקפדת לנסח זאת): לא לחינם הזכרתי את המאורע שקרה לפני ארבע מאות שנה, בגירוש ספרד: שם אפילו לא היתה "הפגנה": הם פשוט אולצו לעזוב, אז אמנם הם לא רצו להתעמת עם השלטון, אבל עדין ההעברה שם היתה בכפייה, וזאת הנקודה שאליה אני חותר: שכל ניסיון של מאן דהו להעביר את היהודים הגרים בגדה המערבית אל תוך הקו הירוק, יהיה למעשה ניסיון להעביר בכפייה, גם אם בפועל לא תהיה שום "הפגנת" התנגדות. כל זה חשוב, בראש ובראשונה מנקודת מבט של ליברל, לאו דוקא מנקודת מבט של אדם דתי; אם כי גם אדם דתי מכיר היטב את האיסור "לא תגזול": ורוב הרבנים הכריעו, שאיסור זה, המתייחס לסיטואציה של גזילה, מתייחס גם לסיטואציה של פריצת חיילים לבית פרטי, ללא הרשאת בעליו החוקיים, תוך הוצאה כפויה של דיירי הבית ממנו ללא רשותם, וזו היתה אחת הסיבות שבגללה רוב הרבנים פירסמו התנגדות קטגורית להעברה הכפויה של שנת 2005.
2. לא טענתי שאתה ליברל, רק אמרתי שטענתך כלפי "המתנחלים...לא בגבורת הסוס יחפץ", לא תעשה עליהם רושם מיוחד, כי נקודת המוצא שלהם היא בראש ובראשונה נקודת המוצא הליברלית, במיוחד לאור העובדה שרוב היהודים הגרים בגדה המערבית הם חילונים, אבל גם הדתיים שבתוכם שוקלים בראש ובראשונה את השיקול הליברלי, ולכן אגב הם לא ימהרו לפנות אף אחד מתוך הקו הירוק אל תוך הגדה המערבית, גם אם הם יחשבו שמי שמתעקש להמשיך לגור בתוך הקו הירוק הוא "משוגע" (כפי שניסחת זאת), וגם אם הם יחשבו שלישיבתם של אנשי באר שבע או תל אביב "יש גם השלכה" על היהודים הגרים בגדה המערבית, במיוחד על המילואימניקים שבהם, שכעת נאלצים לחרף נפשם בגלל שיש יהודים מתאבדים שלא רוצים לגור בגדה המערבית ומתעקשים לגור דווקא בתוך הקו הירוק.
4. כנראה סעיף 4 לא הובן: בסך הכל התכוונתי לתקן טעות קטנה: כי כתבת ששטחי סי הם "בתוך", אז תיקנתי זאת אל "מחוץ", זה הכל, ואגב התיקון האגבי הזה נעשה רק אחרי שהתרשמתי שאתה ניסית להיתלות במילה "בתוך" כדי להוכיח את טענתך שהחלוקה שאני עושה היא "מלאכותית". לגבי עצם שאלתך על יכולת העמידה של הישובים היהודיים: מה שרלוונטי זה לא מה אתה חושב על יכולת עמידתם, אלא מה שרלוונטי זה מה הם חושבים על יכולת עמידתם, כי (מנקודת מבט ליברלית) רק הם מוסמכים לקבוע את גורלם שלהם, כשם שרק אתה מוסמך לקבוע את גורלך שלך. ואגב, לניתוח מחשבתם על יכולת עמידתם כבר התיחסתי בפירוט בהודעה הזאת, החל מהפיסקה השלישית (המתחילה במילה "כמובן").
7. האם אמרתי שיש רבנים שקראו למרוד? הרי גם לפני ארבע מאות שנה, בזמן גירוש ספרד, הרבנים לא קראו למרוד, ואף על פי כן הם חשבו שמה שהספרדים עושים ליהודים זה עבירה על איסור "לא תגזול" (גזילת קרקע וגזילת בית), וכידוע גם לגויים אסור לגזול, קל וחומר ליהודים. מכאן ועד הקריאה למרוד המרחק גדול, אבל כל זה לא משפיע כהוא זה על העובדה שכל העברה של יהודים מתוך הגדה המערבית לתוך הקו הירוק, תוכל להיות אך ורק העברה כפויה (בלמעלה מתשעים אחוז מהמקרים), גם אם אף יהודי שם שם לא ימרוד. לכל זה יש חשיבות מנקודת מבט של אדם ליברל. אמנם אתה מעיד על עצמך שאינך ליברל אלא דתי, אבל הנקודה היא שרובם לא דתיים, ורובם כן ליברלים, כולל הדתיים שבהם, אשר (לכן) לא יעבירו בכפייה אף אחד מתוך הקו הירוק אל תוך הגדה המערבית. ומכל מקום, גם אילו רוב הדתיים היו חושבים שמותר להעביר בכפייה מתוך הגדה המערבית אל תוך הקו הירוק, עדין אני מתעקש להצהיר שאינני מכיר שום רב שמכפיף את פסיקותיו בהתאם אל מה שרוב הציבור הדתי חושב.
 
אני רואה כאן 2 עניינים עיקריים ואענה עליהם

1) פיקוח נפש דוחה איסור גזל ואני מדבר רק על המקרים הללו שברור מעל לכל ספק שיש כאן פיקוח נפש (אם בכלל אפשר לדעת)
2) דיברתי על אסטרטגיית מלחמה וכל מה שאמרת אינו נוגע לכך.
זה הכל. 2 שורות. לא בגבורת הסוס יחפץ.
 

000 000

New member
לאיזה חלק בדברי מתיחס המונח "אסטרטגית מלחמה"

ומה התכוונת לומר בביטוי הנ"ל? אגב, לא מצאתי את הביטוי הנ"ל בכל שאר הודעותיך הקודמות, מה שעוד יותר מקשה עלי להבין את ההקשר של הביטוי הזה ואת כוונתך בביטוי הזה.

המשפט האחרון שלך עוד יותר מקשה עלי להבין, אל מה התכוונת כאשר בתגובתך לדוקטור דוליטל פנית אל "המתנחלים...לא בגבורת הסוס יחפץ": לתומי חשבתי שהתכוונת למעשהו של ברוך גולדשטיין ודומיו, וזה מה שכתבתי לדוקטור דוליטל, אבל לאור דבריך בהודעותיך האחרונות (כולל בהודעתך האחרונה) אני יותר ויותר מתרשם שבכלל לא לכך היתה כוונתך, ואם כך אז אני עדין לא מצליח להבין אל מה התכוונת. אגב יתכן שאילו היית מבהיר זאת כבר מלכתחילה, אז לא היינו נסחפים לדון בעניינים שאינם "עיקריים" (כפי שניסחת זאת בכותרת של הודעתך האחרונה).

דבריך בסעיף 1 מחזירים אותי לשאלה קריטית שאותה כבר היצגתי בפניך באחת מהודעותיי הקודמות, ושעליה טרם קיבלתי ממך מענה ברור, אז אחדד אותה כעת: אם היהודי הגר בגדה המערבית יגיע למסקנה, שמי שנמצאים בטווח של טילי החמאס או של החיזבאלה, נמצאים למעשה במצב של "פיקוח נפש", אז האם תצפה מאותו יהודי הגר בגדה המערבית, שיחוש להצילם ולהעבירם מאדמתם ומבתיהם למקום בטוח (כלומר לגדה המערבית) גם נגד רצונם, כי "פיקוח נפש דוחה גזל"?

על כל פנים: אם תטען שבמקרים מסויימים אתה מצדיק העברה כפויה של בני אדם בניגוד לרצונם, אז לפחות דבר אחד יהיה ניתן לומר על ההבדל שבינך לבין היהודים תושבי הגדה המערבית: שהם לוקחים באופן הרבה יותר רציני את הרעיון הליברלי של "אנא חיה ותן לחיות: לא אני אכנס לצלחת שלך ולא אתה תיכנס לצלחת שלי"; והראיה, שהרי הם לא יעבירו אף אחד מאדמתו ומביתו בניגוד לרצונו, אף אם הם יחשבו שהוא נמצא במצב של פיקוח נפש כי הוא גר בתוך הקו הירוק. הליברליות הזו שלהם מוכיחה, שאם פנייתך הראשונה אל "המתנחלים...לא בגבורת הסוס יחפץ" יוצאת מנקודת הנחה שאתה פונה אל בני אדם שאינם ליברלים, אז פנייתך הנ"ל נופלת למעשה על אוזניים ערלות.
 
ברוך גולדשטיין עשה מעשה נבלה אבל הוא לא

אופייני ולכן גם לא מענין במיוחד. דיברתי על האמונה של המתנחלים בכוח הזרוע (צה"ל) ע"ח כוח האמונה. ע"ז נאמר אלו ברכב ואלו בפרשים ואנו בשם ה'. ברוח וכו'.
באשר לשאלתך אני דווקא עניתי - פיקוח נפש הוא פיקוח נפש ואיש לא הגבילו לעולם לקוי 67 וגם אנוכי הקטן לא.
באשר לאסטרטגיית לחימה בוא נתחיל מהתחלה. המתנחלים כשלעצמם אינם מסוגלים להגן על עצמם מול הפלסטינים זו טענתי (כלומר בלי צה"ל). בין היתר זה נובע בגלל המבנה הגיאוגרפי. זה הכל.
 

000 000

New member
מי שמאמין בכח הזרוע, אלו הישראלים בכלל.

מי שמאמין בכח הזרוע, אלו הישראלים בכלל, לאו דווקא-ספציפית היהודים הגרים בגדה המערבית, וכבר הספקתי בפורום הזה למתוח את ביקורתי הנוקבת על אמונת הכח הזו של הישראלים, תחת הניק האלטרנטיבי שלי: "האלרטנטיבה לביבי", בהודעתי שכותרתה "כח כח ועוד פעם כח, זה כל מה שהישראלים מכירים".
אינני יודע האם יוצא לך מידי פעם לשוחח ישירות עם יהודים הגרים בגדה המערבית, או שמא כל מה שאתה יודע עליהם הוא רק מה שאתה רואה מבעד לפריזמה המגמתית הצרה שדרכה הם מוצגים בארץ נהדרת; על כל פנים, דווקא בערוץ שלהם עצמם, הוצג היום (במקרה זה קרה דווקא היום), סירטון בן דקה על חיילים חבושי כיפה, שגויסו למבצע עמוד ענן, וששרים: "ישראל ישראל בטח ב-ה', עזרם ומגינם הוא, אנחנו מאמינים בני מאמינים, ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים, על הניסים ועל הפורקן ועל הגבורות ועל התשועות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". בסרטון הזה, מתהדר הערוץ הרשמי שלהם עצמם, לא ארץ נהדרת מתהדרת בזה. כמובן שעדין תוכל לטעון, שאין זה ברור מהסרט האם אותם חיילים חבושי כיפה הם תושבי הגדה המערבית, כי הרי אולי הם חרדים תושבי בני ברק, או אולי הם סתם דתיים מהסטייל הליבוביציאני תושבי תל אביב, אבל אל תשכח שהסיכוי שמקרב החיילים הללו אין אף תושב הגדה המערבית, אינו סיכוי גבוה, לאור עובדת אחוז הגיוס המאד גבוה שאצל היהודים תושבי הגדה המערבית, גיוס שאגב נובע מתוך העיקרון הדתי של "כל ישראל ערבים זה לזה", כלומר מתוך המוטיבציה *להגן* על העם הנמצא בשעת מצוקה, לא חלילה מתוך מוטיבציה של אמונה בכח הזרוע (ההתקפית). בין כך ובין כך, אתה הוא זה שצריך להוכיח, שהיהודים תושבי הגדה המערבית מאמינים בכח הזרוע יותר מכפי *שהישראלים* מאמינים בכח הזרוע, או יותר מכפי שהיהודים הדתיים תושבי הגדה המערבית מאמינים בקדוש ברוך הוא הנותן להם כח לעשות חיל. כמובן, יש ביניהם גם כמה וכמה ברוך גולדשטיינים, אבל כפי שכתבת אתה, זה לא ממש מאפיין את היהודים תושבי הגדה המערבית.

לגבי פיקוח נפש, אשאל זאת מפורשות, ואנא ענה הפעם ב"כן" או "לא": אילו יהודי הגר בגדה המערבית היה מגיע באופן פרטי למסקנה, כי אלו המתגוררים בתוך הקו הירוק נמצאים במצב של פיקוח נפש מחמת טילי החמאס או החיזבאלה, וכי הדרך היחידה לחלצם מתוך אותו פיקוח נפש היא להעבירם לגדה המערבית, אז האם היית ממליץ לאותו יהודי הגר בגדה המערבית שיעבירם לגדה המערבית (אם הוא יכול) אפילו אם ההעברה נעשית בכפייה, כגון כשמדובר בהעברתם של ישראלים שהצהירו שאינם מוכנים שכף רגלם תדרוך בשטחים הכבושים? שאלה מפורשת נוספת: אילו ראש ממשלת ישראל (ההיפותטי) אביגדור ליברמן, היה מקבל מהשב"כ מידע על קיומם של ברוך גולדשטיינים נוספים המתעתדים (לא ידוע מתי) לקטול עשרות ערבים החיים בשטחי סי הנתונים לשליטה ישראלית, וכן מידע על כך שאין אפשרות אחרת להגן על חייהם של אותם ערבים אלא בדרך של הוצאתם-לצמיתות משטחי סי הנ"ל, אז האם היית ממליץ לליברמן שאכן יוציא-לצמיתות עשרות אלפי ערבים משטחי סי הנ"ל (אם הוא יכול) גם אם ההעברה נעשית בכפייה? נא ענה ב"כן" או "לא" (עם אופציה להבהרות נוספות ככל שתרצה).

לגבי דעתך שאין להם יכולת להתגונן לבדם: כבר כתבתי לך, שמנקודת מבט ליברלית, מה שרלוונטי לגבי שאלת הצדקת הוצאתם הכפויה מהגדה המערבית, זה לא מה אתה אישית חושב על שאלת יכולת התגוננותם, אלא מה שרלוונטי זה מה הם עצמם חושבים על שאלת יכולת התגוננותם שלהם, שכן (מנקודת מבט ליברלית) רק הם מוסמכים לקבוע את גורלם שלהם, כשם שרק אתה מוסמך לקבוע את גורלך שלך. ואגב, לניתוח מחשבתם על יכולת התגוננותם כבר התיחסתי בפירוט בהודעה הזאת, החל מהפיסקה השלישית (המתחילה במילה "כמובן"). ולא שיש הבדל גדול בין נקודת המוצא הליברלית לנקודת המוצא הדתית, כי גם נקודת המוצא הדתית אוסרת לגזול קרקע/בית, ותמהני כמה דתיים ישנם (אם בכלל) הגרים בגדה המערבית והחושבים שאין איסור דתי של גזל בהוצאה כפויה של בני אדם בוגרים מאדמתם ומבתיהם, אם בוגרים אלו משוכנעים שביכולתם לפתור בעצמם את כל בעיותיהם הבטחוניות, כפי שלמשל קרה בימי חומה ומגדל לפני קום המדינה, כשאז הישוב היהודי היה מיעוט מזהיר אל מול הרוב הערבי.
 
התשובה היא כן

אין לי מושג על מה אני עונה במגילה הזו אבל נראה לי שהתשובה חיובית. אם הוא מאמין שזה פיקוח נפש אז כמובן. אגב זו שאלה בעייתית - מי אני בכלל שאמליץ לו ואם הוא אדם דתי אז הוא ישתדל לפעול עפ ההלכה. אני לא מבין למה אתה מאריך בזה. אני בטוח שאתה מכיר את דיני פיקוח נפש וזה מאוד פשוט. מה שמסובך הוא לקבוע מתי אכן קיים מקרה כזה. אבל מרגע שקבעת המגמה פשוטה.
ליברמן לא צריך לדאוג לערבים כמו ליהודים. אינני יכול לומר בודאות אבל נדמה לי שאם פיקוח נפש לגויים - זה רק מפני דרכי שלום. אם כן יהיה קצת פרדוקסלי להוציאם נגד רצונם - מפני דרכי שלום ...
 

000 000

New member
אם כטענתך "אין לך מושג" על מה ענית אז אגלה לך

לגבי שאלתך הרמוזה בהערתך שאין לך "מושג על מה" אתה "עונה במגילה הזו", אגלה לך שענית על הפיסקה השניה שבהודעתי הקודמת.

למעשה, כל "המגילה הזו" (כפי שכינית אותה) נוצרה רק מתוך שתי נקודות-התחלה תמימות:

א. מפנייתך אל "המתנחלים...לא בגבורת הסוס יחפץ", פנייה שאותה ביארת לי בהודעתך הלפני אחרונה, ושעליה תמהתי בפיסקה הראשונה של הודעתי האחרונה (תמיהה שאגב לא זכתה להתיחסותך);

ב. מהמלצתך לדוקטור דוליטל "שכרגע זה לא נראה הזמן" לגור בגדה המערבית, המלצה שאותה ביארת לי בהודעה מאוחרת יותר, שבה ציינת כי לאור זאת (שכרגע זה לא הזמן) גם היית מעביר את היהודים תושבי הגדה המערבית אל תחומי הקו הירוק גם "בניגוד לרצונם", כשעל כך תמהתי בפיסקה האחרונה של הודעתי האחרונה (תמיהה שאגב אף היא לא זכתה להתיחסותך).
 
לא הבנתי על איזו תמיהה לא עניתי

ולא אמרתי שאני רוצה לפנות את המתנחלים. אמרתי שנראה לי ראוי שלא נהיה שם, אבל לא דיברתי על פינוי בכוח.
 

000 000

New member
אז אספר מהי התמיהה שלי שעליה טרם הגבת:

כזכור אתה דיברת על "האמונה של המתנחלים בכוח הזרוע (צה"ל) על חשבון כח האמונה", אז על זה תמהתי (וטרם קיבלתי את התיחסותך): "מי שמאמין בכח הזרוע, אלו הישראלים בכלל, לאו דווקא-ספציפית היהודים הגרים בגדה המערבית", ואף הוספתי לחזק את דבריי באמצעות סירטון בן דקה, שבו רואים דווקא אמונה ב-ה', לא אמונה בכח הזרוע.

אכן (כדבריך) על אף אחד לא אמרת שאתה רוצה לפנותו, אולם, כן כתבת: "אדם בוגר יכול להישאר שם, אבל אם אגיע למסקנה שהוא בסכנת חיים - בודאי שאחוש להצילו (גם נגד רצונו)". זו היתה אחת מנקודות ההתחלה שבגללן התפתחה כל המגילה הזאת, שהגיעה לשיאה בפיסקה האחרונה של תגובתי הלפני קודמת, פיסקה שעליה טרם הגבת.
 
מה בדיוק יש להתיחס בזה

לא שאלת שום שאלה בנושא. זה שהמתנחלים מאמינים בכוח הזרוע עח ה' (ואגב ברור שאני מדבר על המתנחלים הדתיים) אינו סותר כלל שגם קבוצות אחרות. פשוט המתנחלים הדתיים הם אנשים מאמינים ומתנהגים כקטני אמונה במובן מסוים.
באשר לפינוי הוספתי תנאי מאוד ברור. מעולם לא אמרתי שהוא תקף כיום.
 

000 000

New member
אמנם האדם פטור מלהתיחס לטענה המתנגשת עם עמדתו

אבל העליתי טענה שמתנגשת עם עמדתך, ולא התיחסת לכך, וכמובן זכותך.

התכוונתי שלא התיחסת לאותו סירטון בן דקה, שבו רואים דווקא אמונה ב-ה', לא אמונה בכח הזרוע. סירטון זה לא הובא (שם) סתם, אלא הובא כדי לחזק את מה שטענתי (שם) בפיסקה הראשונה, שאליה לא התיחסת, ושסופה מתנגש עם טענתך שהיהודים הדתיים תושבי הגדה המערבית מאמינים בכוח הזרוע על חשבון ה'. איפה מצאת תופעה מעין זו אצל היהודים הללו? האמנם יש לך דוגמאות שידגימו את זה? והיכן מצאת שהם מתנהגים "כקטני אמנה במובן מסויים"? באיזה מובן?

באשר להעברה הכפויה (שאותה אתה מכנה "פינוי"): התכוונתי שלא התיחסת לפיסקה האחרונה (שם), ששוללת את עמדתך הגורסת שיתכן מצב ("תנאי" כפי שכינית זאת כעת) שיצדיק העברה *כפויה* של אדם *בוגר* מנחלתו בשל מצבו הבטחוני, העברה שאותה אתה מצדיק גם כשהאדם הזה מעריך (לטובה) את מצבו הבטחוני בשונה מכפי שאתה מעריך (לרעה) את מצבו הבטחוני. ואגב, אל נא תשכח, שבתחילתה של אחת מהודעותי המוקדמות הבהרתי, למה בעניינים אלו אין להפריד בין בוגר לקטין: שכן מי שאחראים על ביטחונו של קטין הם הוריו, לא אף אחד אחר, כך שאם הם מגיעים למסקנה שמבחינה בטחונית עדיף שבנם הקטין יגור בעיר הולדתו שבגדה המערבית (הרחק מטילי החמאס והחיזבאלה), אז לאף אחד אחר אין זכות להתערב (בכפייה) בשיקולי ההורים הללו באשר לגורל בנם.
 
אינני רואה שום התנגשות

אם אמרתי שלמתנחלים יש תכונה מסוימת - לא שללתי בכך שגם לעוד קבוצות יש תכונה מסוימת. זוהי כשל לוגי שלך.
איפה המתנחלים מאמינים בכוח ? נו באמת. עצם ישיבתם שם, עצם הקריאה להפעלת צה"ל וכן הלאה. אני לא מתכון לנסות אפילו להוכיח את הדבר הזה כי זה מן המפורסמות וגלוי וידוע יום יום. ברור שלא כולם, אבל חלק משמעותי.
באשר לפינוי לא ראיתי שאמרת שום דבר חדש פשוט חזרת על דברך ואינני רואה טעם שגם אני אחזור על דבריי. באשר לילדים אמרתי לך כבר שאינני יודע מה עמדת ההלכה לגבי זה ולכן לא אומר דבר שלא שמעתי מרבותיי. זו סוגיה מורכבת ובע"ה אברר אותה בימי חיי.
 

000 000

New member
בהחלט התנגשות ושום כשל לוגי

מייד אשוב לכך (החל מהפיסקה הבאה), אבל ראשית אפתח בסוגיית ההעברה הכפויה (שאותה אתה מכנה "פינוי"): בסוף דבריך אתה טוען שלא אמרתי דבר חדש, אבל דבריך אינם סותרים את מה שאני טענתי, שטרם הגבת אל דברים מסויימים שלי, ויהיו חדשים או ישנים. מה זה משנה אם הם חדשים או ישנים? תכלס, לא הגבת להם. זו זכותך לא להגיב להם, וזו זכותי לציין זאת. אז ברשותך אחזור שוב על הדברים הישנים הללו שעליהם טרם הגבת (וזכותך שלא להגיב): "לגבי דעתך שאין להם יכולת להתגונן לבדם: כבר כתבתי לך, שמנקודת מבט ליברלית, מה שרלוונטי לגבי שאלת הצדקת הוצאתם הכפויה מהגדה המערבית, זה לא מה אתה אישית חושב על שאלת יכולת התגוננותם, אלא מה שרלוונטי זה מה הם עצמם חושבים על שאלת יכולת התגוננותם שלהם, שכן (מנקודת מבט ליברלית) רק הם מוסמכים לקבוע את גורלם שלהם, כשם שרק אתה מוסמך לקבוע את גורלך שלך". סוף ציטוט.

לגבי טענתך שאין התנגשות: יש התנגשות, שהרי אותה "תכונה מסויימת" (כפי שאתה מכנה אותה כעת) שאותה ייחסת ליהודים הגרים בגדה המערבית, היא תכונת היותם "מאמינים בכח הזרוע על חשבון ה" (כפי שניסחת זאת בהודעתך הלפני קודמת), כלומר זו אמונתם "בכח הזרוע (צהל) על חשבון כח האמונה" (כפי שניסחת זאת שלוש הודעות קודם לכן), והרי בדיוק כנגד זה היצגתי את אותו סירטון בן דקה, שבו רואים דווקא אמונה ב-ה', וממש לא (כפי שטענת) אמונה "בכח הזרוע על חשבון ה". ולא זו בלבד שלכל זה לא התיחסת (לפחות עד הודעתך הנוכחית כולל), אלא כפי שציינתי בהודעתי הקודמת גם לא התיחסת (עד הודעתך הנוכחית כולל) אל *סוף* דבריי בפיסקה הראשונה ההיא שבה היצגתי לראשונה את הסירטון הנ"ל, כלומר אל הטענה שלי שהסירטון הנ"ל מחזק את עמדתי המתנגשת עם עמדתך שלך הגורסת (ואני מצטט מתוך סוף דבריי שבפיסקה הראשונה ההיא): "שהיהודים תושבי הגדה המערבית מאמינים בכח הזרוע יותר...מכפי שהיהודים הדתיים תושבי הגדה המערבית מאמינים בקדוש ברוך הוא הנותן להם כח לעשות חיל".

ברשותך אזכיר שוב את מילות השירה: "ישראל בטח ב-ה', עזרם ומגינם הוא" (המקור לזה הוא מספר תהלים קטו ט), "אנחנו מאמינים בני מאמינים (המקור לזה הוא מהגמרא במסכת שבת דף צ"ז עמוד א), "ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים" (המקור לזה הוא מהמשנה במסכת סוטה פרק ט משנה טז). אין שום סיבה להניח שהם לא מבינים מה הם שרים, כי חזקה על אדם חובש כיפה שהוא זוכר היטב את מה שלמד עוד בבית הספר, וחזקה עליו שהוא יודע את ההקשר המדוייק של המילים הכל כך מפורסמות האלה, שמקורם הנו כאמור מתהילים (בפרק שאגב נאמר כל ראש חודש בתפילת ההלל), ומהמשנה ומהגמרא. להגיד שאדם דתי בוגר אינו יודע מה פירוש המילים המפורסמות הללו שהוא מוציא מפיו, זה בערך כמו להגיד שאדם חילוני בוגר לא יודע מה פירוש המילים המפורסמות "שחקי כי באדם אאמין, כי עודני מאמין בך", או אינו יודע מה פירוש המילים המפורסמות "עוד לא אבדה תקוותנו, התקוה בת שנות אלפים, להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון וירושלים".

לגבי טענתך שאתה "לא מתכוון לנסות אפילו להוכיח את הדבר הזה [שהם מאמינים בכח הזרוע] כי זה מן המפורסמות וגלוי וידוע יום יום. ברור שלא כולם, אבל חלק משמעותי": דבריך מזכירים לי שיחה שהיתה לי לפני כמה שבועות ברשת עם בחור אירי, ששאל אותי למה היהודים אוכלים מצות שטבולות בדם של ילדים פלסטינים, והאם אין בזה טעם לפגם וכו'. שאלתי אותו מנין לו שהיהודים באמת עושים זאת. אז הוא ענה פחות או יותר את מה שענית אתה: שאין לו ענין להוכיח זאת, כי זה מן המפורסמות וגלוי וידוע בכל חג פסח וכו'. עניתי לו, שאם בפני בית משפט תועלה טענה שתגיד, "שזה מן המפורסמות שפלוני הוא ככה וככה ואין צורך להוכיח זאת", אז בית המשפט יזרוק את הטענה הזו לפח האשפה. ועוד אמרתי לאותו אירי, שלמרות שהוא בטוח שזה "מן המפורסמות" שיהודים טובלים מצות בדם של ילדים פלסטינים, הוא עדין יצטרך להוכיח לי את זה, משום שהדיון כרגע הוא בינו לביני, לא בינו לבין חבריו האירים, בעוד שעבורי זה ממש ממש לא מן המפרסמות, אלא זה סותר חזיתית את כל מה שאני אישית יודע על מה שהיהודים עושים עם המצות. כמובן, תמיד יתכן שיהיה איזה יהודי אחד או שנים, שיחליט להשתגע ולאכול מצה שטבולה עם דם של ילד פלסטיני, אבל זה ממש ממש לא מאפיין את הסטנדרט שאצל היהודים, למרות שככה מוצגים היהודים לעיתים תכופות בכלי התקשורת האיריים.

לגבי טענתך שעצם ישיבתם שם מוכיחה שהם מאמינים בכח הזרוע: הרי בדיוק את זה היפרכתי בתגובתי הראשונה שבשירשור (לדוקטור דוליטל), ואצטט לך משם (בשינויים קלים, תוך כדי שהמילה "התגרות" מוחלפת כעת בביטוי "אמונה בכח הזרוע"): "האם מגורי יהודים בגדה המערבית מעידים על אמונה בכח הזרוע? תלוי מי גר: אם פלסטינים (כולל יאסר ערפאת יליד קהיר) עוברים להתגורר בגדה המערבית (כולל במוקטעה שברמאללה), אז זה עדין לא מוכיח שהוא מאמין בכח הזרוע; אבל אם יהודים ממשיכים לגור במקום שבו נולדו בגדה המערבית, אז זה מעיד על אמונה בכח הזרוע; כמו שכאשר יהודים בשנות השלושים התגוררו בגרמניה, אז זה העיד על אמונה בכח הזרוע". סוף ציטוט. ולענין זה אזכיר שוב שהרוב המכריע (מעל תשעים אחוז) של היהודים הגרים בגדה המערבית נולדו שם, ואפילו הספיקו להקים שם דור שני ושלישי וחלקם אפילו רביעי. אז זהו: שכאשר אדם ממשיך לגור בעיר הולדתו שבמולדתו, או אפילו רק עובר לגור שם, זה ממש ממש לגמרי לא מעיד על אמונה בכח הזרוע. אם בכלל ניתן לייחס למישהו אמונה בכח הזרוע (בהקשר למגורי יהודים בגדה המערבית, או בהקשר למגורי יהודים בגרמניה בשנות השלושים), אז ניתן לייחס זאת רק לאלו החפצים בהעפת תושבי המקום באמצעות זריקת אבנים יומיומית על הנוסעים התמימים בכבישים, לא לאלו שמוכנים לשכנוּת עם כל אדם באשר הוא, ויהיה יהודי או ערבי או גרמני. כמה יהודים תושבי הגדה המערבית אתה מכיר שקוראים להעיף את הערבים מהגדה המערבית?

לגבי טענתך שקריאתם להפעלת צה"ל מוכיחה שהם מאמינים בכח הזרוע: טענתך מניחה אפוא שהם קוראים להפעלת צהל, אבל הרי בדיוק את הטענה הזאת כבר היפרכתי ע"י שני לינקים המופיעים בסופה של אחת מתגובותיי אליך (כמובא להלן ב"כתובות אינטרנט מצורפות").
 
אתה לא הפרכת שום דבר

אתה כותב וכותב ומביא סירטונים מיוטיוב שחיילים שרים ועל זה בונה תילי תילים של בניינים. אם זו רמת ההוכחות אז חפש ביוטיוב שירים אחרים שחיילים שרים ותסיק מזה שהם אנסים ורוצחי ערבים (אם אתה רוצה אצטט לך כמה). אין מביאים ראיה מן היוטיוב.
בקשר למה שאתה טוען שלא התיחסתי, כבר עניתי לך שאם אתה מחשיב זאת כליברליות (אני לא בטוח שזה אכן כך וזה תלוי בטרמינולוגיה) - אז אני מתנגש עם הליברליות. לא מבין מה לא ברור בתשובה הזו.
בקשר למה שהבאת מתהילים תקרא שוב ותראה שלא לזה התכוונתי. מופיע איפשהו, כנראה בתרי עשר, מקום שבו מדובר על כך שאנשים שסמכו על שיכלם וכוחם יגיעו למצב ייאוש ויאלצו לומר אין לנו אלא אבינו שבשמים. אולי זה באמת ממסכת סוטה שהבאת. אבל משום מה אני זוכר זאת מהתנ"ך. אם תשים לב לא מדובר על הישענות מלכתחילה אלא כמסקנה שלהם מתוך יאוש (אבל זה לא כל כך רלוונטי לדיון שלנו, אם אני בכלל זוכר על מהו).
עכפ אתה ממשיך לנהל איתי מלחמת התשה (מדעת או שלא מדעת) עי כתיבת מגילות שאין אני יכול למצוא בהן את הידיים והרגליים. לדעתי אתה חוזר על עצמך הרבה פעמים ולא מספיק מקשיב למה שאני אומר ומאשים אותי פעם אחר פעם שאינני עונה לך.
באשר לקושי הלוגי (א-> ב) אין משמעו ש(ג -> Lב). מה פה הבעיה אני לא הבנתי.
באשר למתנחלים כבר אתה מצד אחד טוען שהם רוצים להחליף את צהל באופן פעיל עם רובים וסיורים ומצד שני טוען שהם נישענים על אביהם שבשמיים.
עכשיו תשמע זכותך לרשום באריכות ואיך שאתה רוצה ואני מאוד מעריך את הרצון שלך לדייק אבל אני פשוט לא יכול לעמוד באריכות הזו. אאכ לא אכפת לך שאענה בתכיפות איטית יותר (דבר שעשוי לפגוע ברצף השיחה).
 

000 000

New member
האמנם? סירטונים מיוטיוב? לא היה ולא נברא.

מייד אשוב לכך, אבל קודם כמה הערות טכניות המתיחסות לסוף דבריך:

לגבי טענתך שאני חוזר על עצמי: אני עושה זאת רק כשאני מגלה שאתה חוזר על טיעון שאליו כבר נתתי התיחסות שאליה טרם התיחסת, כשאז אין לי ברירה אלא לחזור ולתת את אותה התיחסות שאליה טרם התיחסת.

אני שולל על הסף את טענתך שאני עוסק במלחמת התשה, ושאינני מקשיב לך. אני רק מנסה מתוך הקשבה מרובה להבין עד הסוף את אמירותיך על היהודים הגרים בגדה המערבית. לולי אותה הקשבה, לא הייתי חוזר להביא בכל תחילת פיסקה שלי את תוכן טענותיך (כפי שהבנתי אותן מתוך ההקשבה שלי אליך), חזור והבא.

לגבי טענתך שאני כותב "מגילות" שמקשות עליך "למצוא את הידים ואת הרגלים": די מפתיע אותי לקרוא זאת, משום שבכל הודעותיי אני משתדל להקפיד שלא לערבב בין נושאים, כך שלכל נושא אני מקצה פיסקה נפרדת, ומקפיד לפתוח כל פיסקה בהבאת תוכן טענתך הספציפית שאליה אני מתיחס באותה פיסקה.

לגבי הקושי שלך עם האריכות: קשה לי לקצר כשאני חושש פן לא אובן. אקבל בהבנה כל איטיות (במענה אליי) שתיגרם מחמת הקושי שלך להתמודד עם האריכות שלי.

וכעת לגופו של ענין.

לגבי טענתך שאני "וכותב ומביא סירטונים מיוטיוב", וש"אין מביאים ראיה מן היוטיוב": מה פתאום יוטיוב? להד"ם. אצטט לך אפוא מתוך הפיסקה הראשונה (של ההודעה ההיא) שבה היצגתי לראשונה את הסירטון הנ"ל: "דווקא בערוץ שלהם עצמם [הכוונה לערוץ של היהודים הגרים בגדה המערבית], הוצג היום...סירטון בן דקה על חיילים חבושי כיפה, שגויסו למבצע עמוד ענן, וששרים: "ישראל ישראל בטח ב-ה', עזרם ומגינם הוא, אנחנו מאמינים בני מאמינים, ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים, על הניסים ועל הפורקן ועל הגבורות ועל התשועות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". בסרטון הזה, מתהדר הערוץ הרשמי שלהם עצמם, לא ארץ נהדרת מתהדרת בזה. כמובן שעדין תוכל לטעון, שאין זה ברור מהסרט האם אותם חיילים חבושי כיפה הם תושבי הגדה המערבית, כי הרי אולי הם חרדים תושבי בני ברק, או אולי הם סתם דתיים מהסטייל הליבוביציאני תושבי תל אביב, אבל אל תשכח שהסיכוי שמקרב החיילים הללו אין אף תושב הגדה המערבית, אינו סיכוי גבוה, לאור עובדת אחוז הגיוס המאד גבוה שאצל היהודים תושבי הגדה המערבית".

לגבי דבריך על הכשל הלוגי (שאליו התיחסת בסןף הודעתך האחרונה): כזכור טענת בזמנו שהם מאמינים בכח הזרוע על חשבון האמונה ב-ה', בעוד שאני הבאתי את הסירטון כדי לשלול את העמדה הנ"ל, אז טענת שאין כאן התנגשות, אז טענתי שיש כאן התנגשות. אם האופן שבו שללתי את דבריך ע"י הסירטון הנ"ל לא היה די ברור, אז אבהיר זאת כעת באופן ברור יותר: הסירטון הנ"ל הובא כדי לשלול את הטענה שהם מאמינים בכח הזרוע על חשבון האמונה ב-ה'. עכשיו ברור יותר?

לגבי טענתך שלא התכוונת אל הפסוק מתהילים: האם אמרתי שהתכוונת לפסוק מתהילים? רק אמרתי שהם שרו כמה שירים, שאחד מהם הוא מתהילים, ואחד מהם הוא ממסכת סוטה. אתה התיחסת רק לשיר שמקורו ממסכת סוטה, וטענת שהוא מהתנ"ך, אבל לא התיחסת לשיר הראשון שמקורו מתהילים (וזו זכותך שלא להתיחס). על כל פנים, אין מקום בתנ"ך שיכול להזכיר אף במשהו את השיר שממסכת סוטה, ובכל מקרה מי שמעיין במקור הראשון של מילות השיר, כלומר במסכת סוטה (פרק ט משנה טז), רואה שמילות השיר הנ"ל בכלל לא דנות ב"אנשים שסמכו על שיכלם וכוחם ויגיעו למצב ייאוש" (כפי שניסחת זאת), ולא בשום דבר שדומה לזה.

ומכל מקום, לגבי עצם טענתך הכללית שהם מאמינים בכח הזרוע, שים לב כי מה שרלוונטי אליה, זה פחות הסירטון, ויותר הדוגמה שנתתי משיחתי עם האירי (כמפורט בפיסקה הרביעית של הודעתי הקודמת). במלים אחרות, לא אני הוא זה שצריך להוכיח (למשל מהסירטון) שהם לא מאמינים בכח הזרוע, אלא מי שצריך להוכיח כאן משהו, זה מי שטוען שהם כן מאמינים בכח הזרוע.

לגבי טענתך שמצד אחד אני טוען שהיהודים תושבי הגדה המערבית "רוצים להחליף את צהל באופן פעיל עם רובים וסיורים ומצד שני טוען שהם נישענים על אביהם שבשמיים": הבה נתבונן ביהודי דתי שחי לו בשנות ה-30 בעיר הולדתו האמבורג שבגרמניה. הוא כמעט התרגל לזה שיום יום הוא מותקף ע"י גרמנים המכים וחובלים בו בכל פעם שהם פוגשים בו, ומחליט יום אחד שנמאס לו מההתקפות, ולכן מחליט לנסות פעם אחת להגן על עצמו ע"י סכין יפנית שאותה ישמור בכיסו לכל צרה שלא תבוא. שים לב, שהחלטה זו של יהודי זה, אינה מעידה שהוא מאמין בכח הזרוע. הוא הרי בסך הכל מאמין במה שכתוב בתורה: "וזכרת את ה' אלוהיך כי הנותן לך כח לעשות חַיִל". כי מה היית מצפה שיעשה אותו יהודי החי בהמבורג של שנות ה-30 ומאמין באביו שבשמים? הרי האפשרות שיהגר מעיר הולדתו, ובכך יתן פרס למתנכלים האנטישמים, כמובן אינה באה בחשבון, וקודם כל בגלל ההבט החינוכי: כי מה יאמר לילדיו? שמתקפלים ועוזבים את עיר הולדתם תוך כניעה לאנטישמים? אז מה תציע שיעשה יהודי זה שמאמין באביו שבשמים? האם תציע לו שיחכה למשיח מול ההתקפות הנ"ל? או שמא תציע לו שיתחיל לקרוא תהילים לאביו שבשמים? ובכן, לא זה מה שהתורה מלמדת, אלא היא מלמדת שהאדם המאמין באביו שבשמים צריך לפעול. לא לחכות למשיח, ולא לצעוק אל ה', אלא לפעול. אמנם לא חלילה לפעול כדי *לתקוף את הזולת* מתוך אמונה בכח הזרוע, אבל בהחלט לפעול כדי *להתגונן מפני הרוע* מתוך אמונה ש-ה' איתך. כך מלמדת התורה את היהודי הדתי המאמין באביו שבשמים! למשל: כשבני ישראל ראו על שפת ים סוף את רכב מצרים רודף אחריהם, אז מסופר (שמות יד פסוקים י,טו) "ויצעקו בני ישראל אל ה'...ויאמר ה' אל משה מה תצעק אלי, דבר אל בני ישראל ויסעו". הוי אומר: כשיש קושי, אז לא מתחילים לקרוא תהילים, אלא פועלים כדי לסכלו. אבל עדין יש בעיה פסיכולוגית: כי האדם שרואה מולו את כל הקשיים, עלול ליפול לייאוש, מה שימנע ממנו לפעול: הוא פשוט מייד ירים ידים! אז פתרון הקושי הפסיכולוגי הזה הוא באמונה ב-ה': אם האדם מאמין ש-ה' נמצא איתו בכל צעד וצעד, אז האדם לא מתייאש, אלא מתאזר בכח הנפשי לפעול. דבר דומה קרה עם משה שכמעט הגיע לסף יאוש כשחשש פן גימגומו יפגע ביכולתו לדבר עם פרעה לשחרר את בני ישראל, עד ש-ה' הרגיעו (שמות ד יב): "ואנכי אהיה עם פיך". הרגעה זו נתנה למשה את הכח הנפשי להתאזר בעוז פסיכולוגי, וללכת ולדבר בפיו (המגמגם) עם פרעה, כי ידע ש-ה' איתו. זאת האמונה ב-ה'. אמנם, זה מאד אנטי-ליבוביציאני, אבל זו האמונה ב-ה' של היהודים הגרים בגדה המערבית. לכן הם לא חוששים *להתגונן* מפני המיתקפות בכבישים ומפני זריקות האבנים היומיומיות וכו', כי הם מאמינים ש-ה' איתם. אבל הם לא מאמינים בכח הזרוע, שהרי הם עוסקים רק בהתגוננות, לא בתוקפנות. ובטח ההתגוננות הזאת לא באה "על חשבון האמונה בהשם" (כפי שכינית זאת), אלא אדרבא: כשהם עוסקים בהתגוננות, אז זה רק מתוך אמונה ב-ה' (כמבואר בתורה מה זה אמונה ב-ה'). אמנם יש ביניהם גם כמה ברוך גולדשטיינים, אבל זה לגמרי לא מאפיין. הרי גם בקרב תושבי תל אביב יש כמה רוצחים/שודדים, אבל בודדים.

לגבי טענתך החוזרת שאתה לא ליברל, אתה טוען זאת כעת כדי להצדיק מה? האם כדי להצדיק את זה שתהיה מוכן בתנאי מסוימים לבצע העברה בכפיה? מי שטוען שאינו ליברל כדי להצדיק את מוכנותו (בתנאים מסוימים) להעביר בכפייה, בעצם מזמין אחרים שאינם ליברלים שינסו "להשיב לו כגמולו" ולהעבירו בכפייה; האם אינך חושש מכך? על כל פנים, כלפי טענתך שאינך ליברל נתתי כזכור את התיחסותי שאליה טרם התיחסת, אז אצטט אותה (מסוף ההודעה ההיא): "ולא שיש הבדל גדול בין נקודת המוצא הליברלית לנקודת המוצא הדתית, כי גם נקודת המוצא הדתית אוסרת לגזול קרקע/בית". ובהמשך לכך אצטט עוד מהודעה אחרת, את סוף סעיף 1 שגם אליו לא התיחסת: "אדם דתי מכיר היטב את האיסור לא תגזול: ורוב הרבנים הכריעו, שאיסור זה, המתייחס לסיטואציה של גזילה, מתייחס גם לסיטואציה של פריצת חיילים לבית פרטי, ללא הרשאת בעליו החוקיים, תוך הוצאה כפויה של דיירי הבית ממנו ללא רשותם, וזו היתה אחת הסיבות שבגללה רוב הרבנים פירסמו התנגדות קטגורית להעברה הכפויה של שנת 2005".

לגבי רמיזתך שיתכן שהם לא ליברלים, כי זה "תלוי בטרמינולוגיה": ובכן, אם המילה "ליברל" לא ברורה טרמינולוגית, אז אפשר להחליף אותה בהגדרה מפורשת: "אדם שאינו רוצה לכפות דבר על הזולת": אז מה שאני טוען, זה שהיהודים הגרים בגדה המערבית עונים על ההגדרה המפורשת הנ"ל, כי למשל הם אינם רוצים לכפות על צה"ל להגן עליהם, וכמו כן: בשום תנאי הם אינם מעלים על דעתם לכפות את העברת תושבי הקו הירוק לגדה המערבית, או לכפות את העברתו של מאן דהו, <a href="http:/
 
ואולי אתה הוא זה שלא מקשיב לי ?

סרטונים מיוטיוב זה ביטוי. הכוונה היא לסרט קל ערך שלא נושא הרבה משמעות. אתה רואה חיילים רוקדים עם הנשקים עליהם ואומר שהם סומכים על ה'. קודם כל אתה צריך לדעת שהרבה מאוד חיילים יכולים לשיר שירים דתיים בלי להבין כלום. עכשיו תגיד שאלו הם בני ישיבות וודאי שהם מבינים מה שהם שרים. זו תמימות אבל אפילו אם נקבל מה שאתה אומר - העמדה שלך של לסמוך על ה' משמעו לסמוך על ה' שיתן לך כוח לעשות דברים אינה נכונה מבחינה לוגית. שים לב למילים אלא על אבינו שבשמים. יש כאן טריידאופ בין השתדלות לבין הסתמכות כפי שמשתמע מברכות לה. ואני אמרתי שהם יותר מדי הולכים לכיוון של ההשתדלות הצבאית. הישיבה בשטחים אינה הכרחית ונעשית בניגוד לדעת הפלסטינים. ידוע להם היטב את ההשלכות של זה ושצהל יכנס לשם וככ הם מסתמכים על צהל ואף אני יודע מנסיון אישי שהם מרבים לקרוא לצהל שילווה אותם למשל שמישהי רוצה ליסוע מביתה לישוב אחר או לאחד המחסומים. 4
כל רב יגיד לך שפיקוח נפש דוחה ליברליות. אינני מבין מה אתה מסתבך עם זה ואתה פשוט ממשיך לשאול שאלות סרק שכבר שאלת. העמדה שלי מסתכמת ב4 המילים להלן וכל תולדותיה.
אתה לא מוסמך לדבר בכזו סמכותיות בשם מה שהתורה אומרת. מעט ענוה לא תזיק לך. למשל אמירתך ששום דבר בתנך אינו מזכיר את מה שבמסכת סוטה - אתה טועה ומטעה. אולי אתה חושב שאתה יותר חכם מחכמי המשנה והגמרא שהבינו זאת אחרת לגמרי. וצדיק באמונתו יחיה.
 

000 000

New member
האם אמרתי שאינך מקשיב, עד שאתה אומר

שאולי זה אני שאינו מקשיב? לכל היותר טענתי שלטענות מסויימות שלי בחרת שלא להתיחס (וזכותך), אבל מזה לא ניתן להסיק שלדעתי אינך מקשיב, ולכן אני מתפלא על הסגנון "אולי אתה זה שאינו מקשיב".

זכותך לחשוב שהסרטון אינו נושא משמעות, אבל כשבזמנו אמרתי שלא התיחסת לסרטון, התכוונתי בזמנו שלא התיחסת אליו (עד אז) נקודה, גם אם העובדה שלא התיחסת אליו היא רק בגלל שאתה חושב שהוא אינו נושא משמעות. זה שאחר כך (בעקבות זה שציינתי שלא התיחסת) החלטת כן להתיחס ולטעון שהסרטון הוא מיוטיוב ואחר כך לטעון שהוא אינו נושא משמעות, זה בסדר גמור, לפחות מבחינת זה שבכך אתה כבר כן התיחסת לסירטון, אבל למרבה הצער שוב לא התיחסת להמשך דבריי, כשטענתי בהודעתי הקודמת ובזו שלפניה, שהעיקר זה לא הסרטון, אלא זה הדברים שאמרתי לאירי. הסירטון לא הובא אלא כדי *לאושש* את עמדתי המתנגשת עם עמדתך, לא כדי *להוכיח* את עמדתי, והראיה לכך היא, שמייד אחרי שהבאתי לראשונה את הסירטון, לא סיימתי שסירטון זה *מוכיח* את עמדתי, אלא סיימתי במשפט: "אתה הוא זה שצריך להוכיח, שהיהודים תושבי הגדה המערבית מאמינים בכח הזרוע... יותר מכפי שהיהודים הדתיים תושבי הגדה המערבית מאמינים בקדוש ברוך הוא הנותן להם כח לעשות חיל". במילים אחרות, אחרי שראית את הסירטון, אז לא אני הוא זה שצריך להוכיח שהחיילים השרים מבינים מה הם שרים, אלא אתה הוא זה שצריך להוכיח שהם אינם מבינים.

אני חולק אפוא על טענתך ש"זו תמימות": בני האדם הם בחזקת מי שמבינים מה יוצא מפיהם עד שלא יוכח אחרת. לא אני צריך להוכיח שאיני מיתמם, אלא אתה הוא זה שצריך להוכיח ש"זו תמימות".

לגבי טענתך שהעמדה, הגורסת שלסמוך על ה' משמעו לסמוך על ה' שיתן לך כוח לעשות דברים, "אינה נכונה מבחינה לוגית": אפשר, אבל הרי לא זה הענין, אלא הענין הוא אל מה מתכוונים השרים. הכוונה המקובלת אצל הציבור הדתי כשהוא מדבר על אמונה ב-ה', כלומר על הסתמכות על ה', זו האמונה שאם אשתדל אז ה' יהיה איתי. זו המשמעות הסטנדרטית, וכבר התחברו על כך ספרים רבים, למשל ע"י החזון איש, "אמונה וביטחון" (זה הספר הקלאסי הנלמד בדרך כלל בעניינים אלו של משמעות האמונה ה').

לגבי הערתך על המלים: "אלא על אבינו שבשמים": הפירוש המקובל של המילים הללו הוא, שהאדם עניו מספיק כדי להבין שכל מה שהאדם עושה זה מאת ה'. אם אני הולך למכולת, זה רק בזכות זה ש-ה' היה איתי ונתן לי את הכח לנשום וללכת ולקנות. בלעדיו לא הייתי קיים בכלל.

אתה נוזף בי: "אתה לא מוסמך לדבר בכזו סמכותיות בשם מה שהתורה אומרת": ובכן מה שכתבתי לך על עמדת התורה, אין זו דעתי שלי על עמדת התורה, וזו כמובן לא דעתו של ליבוביץ על עמדת התורה, אלא זו הדיעה המקובלת בציבור הדתי על עמדת התורה, וכל הדוגמאות שהבאתי בתגובתי הקודמת ממשה רבנו וכו', הן הדוגמאות הסטנדרטיות הננקטות אצל הציבור הדתי כדי להסביר את המובן של אמונה ב-ה' ושל ההסתמכות הבלבדית עליו, לפי עמדת התורה. על כמה מתערבים שזו התפיסה הדתית הרווחת בציבור הדתי על עמדת התורה?

אתה ממשיך לנזוף בי: "מעט ענוה לא תזיק לך. למשל אמירתך ששום דבר בתנך אינו מזכיר את מה שבמסכת סוטה - אתה טועה ומטעה": ובכן, תמיד יתכן שהאדם יטעה, וכבר קרה לי לא אחת שטעיתי, אבל דווקא בנקודה הספציפית הזאת של היחס בין הכתוב בתנך לבין הכתוב במסכת סוטה, יש לי (במקרה) ידיעה שהינה יותר ודאית מידיעתי איזה יום היום. כמובן, זה לא אומר שאינני טועה גם בנקודה ספציפית זו, שהרי יתכן שאני גם טועה לגבי איזה יום היום, אבל אדרבא, אם אתה חושב שאני טועה בנקודה ספציפית זו, וכמובן אינני מוציא זאת מכלל אפשרות, אז אתה תמיד מוזמן לאתגר אותי, או ללמד אותי, ואז אחכים ממך, ורק אודה לך על כך: אז אנא החכם אותי, מהו המקום בתנ"ך שמזכיר את הכתוב במסכת סוטה? אם אדע על מקום כזה אז מאד אופתע, עד כדי כך שאני מוכן אפילו לאתגר את עצמי ולהתערב על הדבר הזה. מה דעתך לשים יחדיו מאה שקל בקופה, לפחות כסכום-התערבות התחלתי? אני מציע זאת, לא חלילה בגלל שלדעתי לא יתכן שאני טועה בנקודה ספציפית זו, אלא בגלל שההפתעה שבה אופתע כשאמצא מקום כזה בתנ"ך תהיה כה גדולה, עד שהיא תתגמד לעומת סכום ההתערבות שאפסיד, כך שכבר לא יהיה איכפת לי להפסיד את הסכום עצמו, כי לעומת ההפסד הכספי ארויח את עצם ההפתעה (המשמחת תמיד) ואת זה שלמדתי עוד משהו בתנ"ך שלא ידעתי קודם לכן, וממילא: לא רק שאתן לך בשמחה את הסכום המובטח, אלא גם אודה לך מאד על עצם זה שנוסף באמתחתי עוד משהו שהפתיע אותי, כי אין משהו שיותר משמח אותי מאשר להיות מופתע. ורק אסיים בהערת אגב שנועדה לשבר את האוזן: בתנך לא מופיע *אף אחד* מהביטויים הבאים: "אין על מי", "להישען", "אלא", "אבינו שבשמים".

אתה ממשיך לנזוף בי, וטוען שאולי אני חושב שאני "יותר חכם מחכמי המשנה והגמרא שהבינו זאת אחרת לגמרי": למה לך לקחת את זה לכיוון השלילי, לחשוב שאני חושב שאני יותר חכם מהמשנה ומהגמרא, אם יש לך אפשרות לקחת את זה לכיוון החיובי ולללמד אותי היכן מפרשים חכמי המשנה והגמרא את מילות השיר? על פי הידוע לי (באופן ודאי), במשנה מופיעות רק מילות השיר ולא פירושן, וגם הגמרא עצמה אינה מפרשת אותן, בשום מקום. אם לדעתך אני טועה, אז אדרבא: למד אותי, אחכים, ורק אודה לך על זה!

"אתה ממשיך לנזוף בי: ואתה פשוט ממשיך לשאול שאלות סרק שכבר שאלת": כפי שכתבתי לך בתחילת הודעתי הקודמת, אני עושה זאת רק כשאני מגלה שאתה חוזר על טיעון שעליו כבר שאלתי שאלה אשר אליה טרם התיחסת, כשאז אין לי ברירה אלא לחזור ולהציג את אותה שאלה אשר אליה טרם התיחסת.

לגבי טענתך ש"אתה אמרת שהם יותר מדי הולכים לכיוון של ההשתדלות הצבאית". כן, אני יודע שככה אמרת, אבל אני חיפשתי הוכחות לטענה הזאת, וטרם קיבלתי.

אתה טוען "הישיבה בשטחים אינה הכרחית": האם *הכרחי* שהתושבים הגרים בתוך תחומי הקו הירוק יגורו בתוך תחומי הקו הירוק וכך יהיו חשופים לטילי החמאס או החזבאלה? *לא הכרחי*, נכון?: הרי הם יכולים לגור בגדה המערבית. אז האם זה מוכיח שהתושבים הגרים בתוך הקו הירוק "הולכים לכיוון של ההשתדלות הצבאית"? או האם זו סיבה שהם יעזבו את עיר הולדתם שבתוך הקו הירוק ויעברו לגדה המערבית? גם כן לא! אז אותו הדבר עם היהודים תושבי הגדה המערבית. האם הכרחי שהם יגורו שם? לא, כי הם יכולים לעבור לתוך הקו הירוק ואז להיות חשופים לטילי החמאס והחיזבאלה. אבל עצם אי ההכרח שבמגוריהם בגדה המערבית (שבה נולדו), אינו מעיד שהם "יותר מדי הולכים לכיוון של ההשתדלות הצבאית", והוא גם אינו סיבה לכך שהם יעברו לתוך הקו הירוק, שהרי גם לא הכרחי שהם יגורו בקו הירוק ויהיו חשופים לטילי החמאס והחיזבאלה.

אתה טוען שהישיבה בשטחים "נעשית בניגוד לדעת הפלסטינים": אבל הרי גם ישיבתם של הערבים ביפו נעשית בניגוד לדעת הכהניסטים (שרובם אגב גרים בתוך הקו הירוק), אז מה? מה עוד, שכבר התיחסתי לטענתך האחרונה, כשנתתי את הדוגמה של היהודי תושב האמבורג בגרמניה של שנות ה-30, שמחליט שנמאס לו מההתקפות היומיומיות והוא מחליט למגן את עצמו. הלא תסכים איתי, שעצם ישיבתו בעיר הולדתו האמבורג, "נעשית בניגוד לדעתם" של האנטישמים שסביבו, אז האם זאת סיבה שהאדם יעזוב את עיר הולדתו? או שמא זה מעיד שהוא "יותר מדי הולך לכיוון של ההשתדלות הצבאית"? אינני מבין מה הבסיס הרציונאלי לייחס לאדם "השתדלות ללכת יותר מידי לכיוון הצבאי", רק בגלל שהוא "מעז" להמשיך לגור בעיר הולדתו ולמגן את עצמו למול התנגדות סביבתו האנטישמית שאינה רוצה לראותו שם. אני חוזר ומזכיר, שהרוב המכריע (מעל 90 אחוז) של היהודים הגרים בגדה המערבית נולדו שם, ואפילו הספיקו להקים שם דור שני ושלישי וחלקם אפילו רביעי.

אתה טוען שאתה "יודע מנסיון אישי שהם מרבים לקרוא לצהל שילווה אותם": זה אכן קורה בישובי ספר בודדים, אבל מדובר בפרומילים בודדים של יהודים הנזקקים לזה. איפה זה קורה בגדה המערבית? האם זה *מאפיין* את היהודים הגרים בגדה המערבית? באיזה מקומות יצאת לך (אולי במילואים?) להיתקל בתופעות כאלה (שבכל מקרה הן מאד מאד חריגות)?

לגבי טענתך שפיקוח נפש דוחה ליברליות: אני מסכים, אבל גם כל רב יגיד לך שיש איסור של "לא תגזול" בפריצה לביתו של אדם ובהוצאתו בכח מביתו, כשהוא עצמו יודע שמי שנמצא במצב של פיקוח נפש זה לא הוא אלא זה תושבי הקו הירוק החשופים לטילי החמאס או החיזבאלה. תאר לעצמך שהדתיים תושבי הקו הירוק יתחילו להעביר בכפיה לתוך הקו הירוק את הדתיים תושבי הגדה המערבית, כי לדעת הראשונים יש פיקוח נפש לאחרונים (שהרי הפלסטינים מתנגדים למגורי יהודים בגדה המערבית); ובתגובה, הדתיים תושבי הגדה המערבית יתחילו להעביר בכפיה לגדה המערבית את הדתיים תושבי הקו הירוק, שוב בגלל סיבה של פיקוח נפש (חמאס וחיזבאלה); או אז אנא אנו באים? האם ניתן לקיים את הדת בצורה כזו, כש
 
למעלה