אפשר להיות בטוח אם עוקבים אחרי השתלשלות הדיון
שלא כפי שטענת, הדיון לא התחיל מסוגית ההשתדלות, אלא התחיל מפניייתך אל "המתנחלים...לא בגבורת הסוס יחפץ". כשניסיתי לברר אל מה התכוונת בפנייתך הנ"ל, אז הבהרת שהתכוונת לומר שהם קטני אמנה, אז כנגד דבריך הנ"ל היצגתי לך את הסירטון עם השיר של החיילים "אנחנו מאמינים בני מאמינים", אז כנגד דבריי הנ"ל טענת, שמצד אחד אני טוען שהיהודים תושבי הגדה המערבית "רוצים להחליף את צהל באופן פעיל עם רובים וסיורים ומצד שני טוען שהם נישענים על אביהם שבשמיים". אז כנגד דבריך הנ"ל הגבתי שאין סתירה בין השתדלותם לבין מילות השיר, משום שהמובן המקובל בקרב הציבור הדתי הוא לפרש את ההישענות הבלבדית על ה' במשמעות שאותה באר החזון איש בספרו "אמונה וביטחון", כלומר המובן הוא שאני אעשה השתדלות ואז ה' יהיה איתי, אבל עלי לדעת שהכל בא ממנו כי לולי הוא אז השתדלותי לא היתה מניבה כלום, כי אפילו לצעוד לא הייתי יכול (שזה בסך הכל הרחבה של דברי הרמב"ם ביד החזקה הילכות יסודי התורה פרק א הלכה ב). ומכל מקום כל סוגית ההשתדלות, לא היתה אלא סעיף אגבי בתוך הדיון העיקרי שלנו אודות פניייתך אל "המתנחלים...לא בגבורת הסוס יחפץ".
שלא כפי שטענת, הודעותיי הארוכות מעולם לא "בילבלו" אותי, ותמיד זכרתי מה היה נושא הדיון, ומה הקשר בינו לבין הנקודות האגביות הרבות שנידונו בהודעותינו.
שלא כפי שטענת, אני מעולם לא "סטיתי מהנושא", אלא בכל תגובה שלי התיחסתי לכל הנקודות המועלות בהודעתך שקדמה לתגובתי הנ"ל, ותמיד הקפדתי אז להתייחס במיוחד לכל נקודה שלך שהיתה קשורה ישירות לנושא, אבל גם לנקודות אגביות יותר שהעלית ושלא היו קשורות ישירות לנושא; אך לצערי (אם כי אינני מאשים אותך בכך) לא היה יחס דומה מצידך (מן הסתם מחמת מגבלות זמן שלך), זאת אומרת שקרה לא אחת, שאחרי שבאיזושהי תגובה שלי אני התיחסתי לכל הנקודות שהעלית בהודעתך שקדמה לתגובתי הנ"ל, כולל נקודות שהיו קשורות לנושא העיקרי וכולל כאלו שהיו קשורות אליו רק בעקיפין, אז בתגובתך החדשה שהגיבה לתגובתי הנ"ל בחרת להתייחס רק אל מעט מהתיחסותיי, כשלעיתים קרובות התיחסותך החדשה היתה דווקא לנקודות השוליות ופחות לנקודות שהיו קשורות ישירות לנושא העיקרי. כאמור, אינני מאשים אותך, כי אני מבין שיש לך מגבלות-זמן וכאלה, אבל אני מצפה שגם אתה אל תאשים אותי בכך שאני כביכול "סוטה מהנושא", שעה שכאמור בכל תגובה שלי אני מקפיד להתייחס לכל הנקודות המועלות בהודעתך שקדמה לתגובתי הנ"ל.
הבה ניקח למשל את סוגיית השיר. אתה טוען: "ממגילה למגילה סטית מהנושא (מסכת סוטה אפשר לומר) והפכת את זה לדיון מילולי": ובכן ממש לא! מי שהתחיל לטעון טענה מילולית על מקור "הביטוי" המופיע בשיר, היית אתה, בעוד שאני בסך הכל *המשכתי* את הדיון המילולי שבו אתה התחלת! כך קרה, שדבריי "המילוליים" הנ"ל על השיר היו בסך הכל תגובה לטענתך שלך שאמרה שמקור "הביטוי" המופיע בשיר הוא בתנ"ך, וכלשונך המפורשת בהודעה שלך שאותה ייחדת לנושא זה בלבד (ושנמצאת אגב
בתחתית השירשור): "הביטוי הזה מובא בתנ"ך כביטוי לאיום על ישראל שילקח מהם כל הטוב הארצי עד שיאמרו שאין להם על מי להשען". אז החלטתי אפוא להתיחס להודעתך המיוחדת הנ"ל (האמנם רצית שאתעלם ממנה?), ולכן: כנגד טענה מילולית זו שלך אני
הפניתי את תשומת לבך לכך שהמקור של הביטוי אינו מהתנ"ך אלא מהמשנה במסכת סוטה; אז
בתגובתך לכך, אתה הימשכת לטעון: "מופיע איפשהו, כנראה בתרי עשר, מקום שבו מדובר על כך שאנשים שסמכו על שיכלם וכוחם יגיעו למצב ייאוש ויאלצו לומר אין לנו אלא אבינו שבשמים...משום מה אני זוכר זאת מהתנך". ראיתי אפוא, שאתה ממשיך לטעון שבתנ"ך עצמו מופיע שהם "יאלצו לומר אין לנו אלא אבינו שבשמים", וכך נוכחתי שאתה ממשיך לצטט *ממילות* השיר ולייחס אותן לתנ"ך, אז לא נותרה בידי ברירה אלא להמשיך ולומר שהשיר הזה אינו מוזכר בתנ"ך, או בלשוני שלי (כפי שצוטטה על ידיך כעת): "אין מקום בתנ"ך שיכול להזכיר אף במשהו את השיר שממסכת סוטה". אני אמנם כתבתי אז "שיר", לא "מילות השיר", אבל כבר בהודעתי הקודמת הבהרתי כי שירים, כמו פסוקים, מתאפיינים במילותיהם, לא בתוכנם, ואף אתה היית אמור להבין כבר אז שבמילה "שיר" אני מתייחס *למילות* השיר ולא לתוכנו, כי כאמור דבריי באו כתגובה לדבריך שלך, שאף הן התיחסו למילות השיר, כלשונך בהודעתך המוקדמת המיוחדת שפתחה את הדיון המילולי (ושכאמור נמצאת
בתחתית השירשור): "הביטוי הזה מובא בתנ"ך...שיאמרו שאין להם על מי להשען", וכלשונך בהודעה המאוחרת יותר: "ויאלצו לומר אין לנו אלא אבינו שבשמים".
אתה טוען: "בהמשך אתה אף מפרט משהו על מהות הדיון דווקא (ולא על המלל)": ובכן, זה שאחר כך אמרתי משהו על התוכן של השיר, זה היה בהקשר של הדיון האחר, אודות *כוונתם* של החיילים שמוציאים מפיהם את השיר, ולכן אך טבעי שכאשר דנים בכוונתם אז עוברים - מדיון על המילים - אל דיון על התוכן שאליו מתכוונים אלו השרים את המילים.
מכל זה ברור, שאין שחר לטענתך: "נחפזת בהתלהבות לתוכנת חיפוש ועד שמצאת שאין שום מופע של המילים הנ"ל - כבר שכחת שזה בכלל לא הדיון". כי כאמור לא שכחתי דבר, אלא רק היקפדתי להתייחס להודעה המוקדמת שלך שהתיחדה רק לנושא המילולי (ושכאמור נמצאת
בתחתית השירשור).
לגבי המשך דבריך המתיחסים אל אישיותי: אנא הרשה לי לא להתיחס לכך, משום שנושא הדיון אינו האישיות שלי.
אתה מסיים: "מענין מה מישהו צד שלישי חושב (אם בכלל מישהו טורח לקרוא מגילות)": טוב שלפחות יש כאן לפחות נקודה אחת של הסכמה בינינו. לפעמים, גם זה משהו.