אני חושבת, ערבה,
שלכולנו יש צורך חברתי להיות חלק מקבוצות השתייכות. שאת ההבדלים בין המינים אנחנו מדגישים ומסמלים בדרכים שונות, מתוך צורך אנושי להשתייכות. אין השתייכות ללא הפרדות. בדיוק אותם דברים שמשייכים אותנו לקבוצת ההזדהות שלנו, מפרידים אותנו מאחרות. המרכסיזם, שניסה להכניס אידאולוגיות סותרות, לא הביא בחשבון את הצורך הבסיסי הזה. בזה חולשתו. לכי ראי איזה יסורי גוף ונפש אנשים בתרבויות שונות מוכנים לעבור, בטכסי החניכה המשונים בעינינו שלהם, ותווכחי בעוצמת הצורך הזה. זה מאד מקובל ומתאים לצעירים, כחלק מתהליך הגיבוש האישי שלהם, להתקומם ולמרוד בכל הסמלים/מוסכמות. גם זה צורך, וגם בשביל זה צריך סמלים. (אגב, עצם האקט הוא חלק מתהליך של הגדרה עצמית ושל הצהרת-השתייכות בפני עצמה... נוסח: ראו אותי, אני שייך לקבוצת הצעירים/המורדים/הפרי-ספיריט/וכד'...) ללבוש שמלה/חצאית/ג'לביה/מכנסיים/כאפייה, כל אלה סמלים מכובדים ונחוצים שהחברה שלנו המציאה כדי לספק צורך זה. כשהמורדים מתבגרים ומבשילים, גם הם מבינים שביקורת וסלקטיביות למסרים התרבותיים, אינם מחייבים זריקת כל הסמלים של החברה ככלי אין חפץ בו. בחברה הספציפית הזו שלנו, נשים לובשות שמלות/חצאיות, גברים לא. נשים מכסות את החזה שלהן, גברים לא. מה שאפשר ומקובל ללבוש/לעשות בבית, לא תמיד מקובל ברחוב/בציבור. יש לנו עוד המון מוסכמות/סמלים. בדיוק כמו שאפשר לשאול למה שמלה, אפשר לשאול למה דגל, למה לא כובע? למה המכוניות נוסעות בצד זה של הכביש, ולא בשני, למה צריך המנון, למה האותיות על המקלדת מסודרות בסדר המסויים הזה, ולא אחר? למה כותבים מצד אחד לשני ולא אחרת, ועוד ועוד. (ולשאול זה טוב, שלא תביני אותי לא נכון) כשהילד שלך יתחיל לכתוב, מן הסתם הוא יפזר אותיות על פני הנייר בעירבובייה. ובכל זאת, למרות שזו הנטייה הטבעית שלו, לא תרגישי רגשי אשמה כשתלמדי אותו שכותבים בסדר מסויים. אני מניחה שבלי בעייה תוכלי לומר לו: ככה מקובל לעשות. אם יום אחד הוא יחליט שהוא מעדיף לכתוב אחרת, אני בטוחה שתכבדי זאת. באותה מידה, נראה לי שהתיאור של מהלך העניינים עם ילדך (וגם עם בנך, אבא) היה מאד דומה. בסך הכל הסברתם להם מה מקובל. נדמה לי שאם הילד היה מתעקש, וזה היה מאד חשוב לו, הייתם מאפשרים לו להתנסות. אבל הם הלכו עם זה בלי קושי. ולפיכך, נראה לי שפעלתם - מתוך הבטן, בלי הסתמכות על תאוריות והצדקות שכלתניות - מתוך הענות לצרכים שלהם. זה קרה בגלל שהצרכים של הילד שלכם עומדים אצלכם לפני הכל. אני מצדיעה לכם, על שלמרות המודעות החברתית הגבוהה שלכם, ואפילו בניגוד למה שהראש אמר, אינסטקטיבית העמדתם את טובת הילד שלכם אפילו מעל ה"שלמות המוסרית" שלכם. מה שמראה שכנראה יש משהו באותו מחקר, על ההומולסבים כהורים... אחרי שאמרתי זאת, אומר גם את המובן מאליו (בעיני): ברחוב אולי לא, אבל בוודאי שבתוך הבית והגן חשוב מאד לאפשר לכל הילדים גישה לכל סוגי התלבושות, איפור, בובות מכוניות וכד'!!! די, התעייפתי מלהסביר. אוף, היה קשה... מה הפראנויה הזו, תגידו? אפילו אם (ואולי) אני טועה, למה להתנפל? מה, כל מי שלא מתאים לקו (???)הוא אוטמטית "פוגע באחרים", ואם אני מצהירה על עצמי כגננת, אז אני גם, אוטומטית, אשת חינוך קלוקלת? ראבאק! אפשר לשאול לפני שיורים.