הנושא שהכי קשה לי להבין הוא ציונות

שרון AAA

New member
בדיוק. זה לא חדש

זה כל היופי בזה. בשביל מה לחדש אם יש כבר נוסחא שפועלת?
 

tamarhp

New member
הבעיה היא שהיא לא ממש פועלת...

אני לא יודעת כיצד אתה מגדיר את עצמך מבחינה דתית, אבל אני משתדלת לשמור מצוות עד כמה שמתאפשר לי. נכון , לא תמיד מצליחים, אבל בשאיפה כמה שיותר. לעומת זאת, ישנם רבים כאלו (בעיקר בפורום הזה), שבוחרים מהיהדות מה שנוח להם. אבל היהדות אומרת שמי שיהודי צריך לקיים 613 מצוות - אז איך יתכן שהנוסחה הזו פועלת? ויותר מכך - נושא הגיור. לפי היהדות , מי שמתגייר צריך לקבל עליו לשמור את 613 המצוות אבל כיום מגיירים גויים רבים (לא לפי ההלכה) גם ללא חיוב זה! כיצד זה יתכן?
 

שרון AAA

New member
הנוסחא הזאת פעלה כל עוד היא נוסתה

עד המאה ה 19 כל יהודי שאף לקיים מצוות. עכשיו , ישנם יהודים שאני עדיין נמנה עליהם שלא שואפים לקיים מצוות. הנוסחא פעלה 2000 שנה . אם נחזור כעם לנוסחא היא תוכיח את עצמה שנית. הבעייה היא גם בציבור החרדי שמסתגר והופך את ההלכה ללא רלוונטית לחיים של היום. ההלכה צריכה להתאים את עצמה לחיים המודרנים ולתת מענה לכל בעייה שקיימת ורלוונטית ואז ההלכה תוכל לשוב ולהיות הגורם המאחד בין כל יהודי העולם כפי שהיא היייתה במשך אלפי שנים. הבעייה שאת מציגה בגיור מראה את הבעייה ואת הבעייה של העם. העם חייב לחזור לשאוף לחיות לפי ההלכה . ההלכה חייבת להיות מותאמת לעולם של היום .
 

tamarhp

New member
אז יש לי כמה דברים לומר :)

א. אם אתה מגדיר עצמך כיהודי שלא שואף לקיים מצוות, אבל אתה טוען שצריך לחזור לנוסחה - זה לא סותר עצמו? ב. מדוע הציבור החרדי הופך את ההלכה ללא רלוונטית לחיים של היום? ההלכה לא "מתאימה את עצמה".. תורה ניתנה למשה בסיני, והיא לא משתנה. אחד העיקרים ביהדות הוא העיקרון האומר שאנו מאמינים שכל המצוות ניתנו מפי הקב"ה למשה, אף אחת לא מיותרת ואסור לנו לשנות/להסיר אף אחת ממנה. בפועל לפעמים קורים מצבים שאנו נתקלים בשאלות שאין עליהן תשובה מפורשת, כמו - האם מותר לראות טלוויזיה בשבת? ואז הרבנים מסתכלים על מהות ההלכה, העקרונות שלה, וכו' - ופוסקים על פי ההלכה הקיימת (למשל: אסור להדליק אש בשבת, ועפ"י ההבנה של כיצד נוצר החשמל, פסקו שהחשמל נחשב צורה של הדלקת אש ולכן הוא אסור). אבל אי אפשר לומר ש"כיום לא מקובל לשמור שבת אז בואו נשנה את ההלכה" ובקטע הזה אני חייבת שלא להסכים איתך... אתה בעצם אומר: ליצור יהדות חדשה - יהדות שתתאים לכולם, וכך כולם ירצו להשתייך אליה. אני באה מעמדה שונה: אלוקים, רבונו של עולם, נתן לנו תורת חיים, תורת אמת. אין לנו שום אינטרס לצרף גרים לעם שלנו (ואף להפך). אנחנו כן רוצים שכל היהודים ישמרו תורה ומצוות, אבל בשביל זה לא נוכל לשנות את התורה כך שהיא תמצא חן בעיניהם, כי מבחינתנו זו לא סתם דת או אורח חיים אלא *תורת אמת*. בדיוק כמו שאדם ילך לרופא ויקבל משטר דיאטה בשביל הבריאות שלו, אבל הוא לא ירצה לשמור עליה כי היא אוסרת עליו לאכול שוקולד. האם הרופא "יתיר" לו לאכול ממתקים ושומנים שיזיקו לבריאות שלו ויסתרו את כל מהות הדיאטה, כדי שאותו אדם ישמור על הדיאטה? או שאותו אדם צריך להבין שהדיאטה זה מה שטוב בשבילו גם אם היא לא מוצאת חן בעיניו?
 

שרון AAA

New member
ואני אענה לדברייך :)

א. אכן יש סתירה.כרגע אני לא שומר מצוות אבל אני לא פוסל שאשמור בעתיד. כרגע אני רק מקפיד על אוכל כשר,הליכה לבית כנסת בערב שבת וחגים.עד לפני שנה לא הייתי עושה את הדברים האלה- הייתי אתאיסט לחלוטין. אני לא מקיים מצוות בגלל וזה מתקשר לב ב.הציבור החרדי - ההלכה לא מותאמת כפי שהיא הותאמה בעבר לחיים , למציאות. למה אני מתכוון- אתן דוגמא: ההלכה אומרת שאשה פסולה לעדות. בפועל נשים לא רק שהם משמשות עדות, הם גם נשות עסקים, פוליטיקאיות ושופטות. דורית בייניש היא נשיאת בית המשפט העליון. כלומר ההלכה לא מתייחסת למציאות, היא לא נותנת פתרון ויכולה לשמש דרך חיים לנשים שופטות למשל וזאת בעייה.אם לדורית בייניש נניח תרצה לקיים מצוות ולחיות לפי ההלכה היא לא תוכל כי ההלכה לא מכירה שהיא בכלל קיימת. אני לא מתכוון ליצור יהדות חדשה - הרי את ההלכה קובעים פוסקי הלכה בכל דור ודור באים פוסקי הלכה ומחליטים החלטות ופסיקות בהתאם למקום ולתקופה שהם חיים.ההפך מיהדות חדשה הוא מה שאני אומר - אני אומר לחיות לפי ההלכה ולא כמו שרפורמים אומרים לנטוש את ההלכה . אני לא רוצה לשנות את ההלכה כדי שהיא תמצא חן בעיני יהודים .אני רוצה לשנות את ההלכה כדי שהיא תוכל להיות מסגרת חיים. אני רוצה להחזיר את המקום שלה .. כרגע ההלכה לא נותנת פתרונות נגיד למצב של מלחמה. נניח שר בטחון מה מותר לו ומה אסור. היא לא מתייחסת למציאות של היום. לפי ההלכה רק סנהדרין מורשה לשלוח אנשים למלחמה -את מבינה למה אני מתכוון? לחוקק פסקי הלכה שקשורים למציאות לעכשיו, לעם של היום.
 

goldie4

New member
אשה פסולה לעדות לא מפני שאין לעדות

שלה אין ערך אלא כי ביהדות לא רוצים לשים אשה במצב לא נעים בו היא מעידה נגד מישהו ומאיימים עליה, או שיש לה סיכון בגלל זה. זהו מצב לא נעים גם לגבר שמזמנים אותו לבית משפט להעיד נגד איזה פושע אז אחת כמה וכמה לאישה והחוק הזה נועד להגן עליה. דבר שני ההלכה מותאמת לחיים המודרניים זה שהחרדים לובשים שחור זה משהו אחר זה מנהג שלהם, זה לא מצווה. יש להבדיל בין מצווה למנהג. אמת יש רק אחת. כל המצוות חלות על כולנו וכולנו מחוייבים בכולן... רק שצריך להתחיל בקטן... כי כרגע יש אנשים שלא מסוגלים נפשית להעמיס על עצמם הכל בבת אחת... צריך בהדרגה פשוט כי אין ברירה... אך זה לא שיש להם היתר לוותר על המצוות. אנו מחוייבים במצוות לא פחות משהחרדים מחוייבים באותן המצוות בדיוק...
 

שרון AAA

New member
אבל בפועל יש נשים עדות

ולא רק עדות אלא אפילו שופטות.השופטת עומדת מול הפושע. ההלכה מכירה בנשים עורכות דין ושופטות? אשה יכולה להיות ראש ממשלה לפי ההלכה? ההלכה בכלל לא עוסקת בזה וזאת הבעייה. זה לא שקיימת חקיקה הלכתית בנושא ואני אומר שצריך לשנות אותה , אני טוען שצריך לחוקק חוקים הלכתיים חדשים בתחומים בהם ההלכה לא עוסקת. ללבוש שחור זה לא קשור למדורני או לא. ציינתי שאורח החיים של האנשים בשכונת מאה שערים הוא לא מודרני.
 

masorti

New member
מאוד לא מדויק...

ההלכה לא עוסקת במערכת השיפוט האזרחית, כי במצב אידיאלי המערכת היתה דתית. אבל... אשה לא יכולה להיות נשיא ישראל על פי ההלכה. (אני בספק לגבי מלך ישראל, אבל עובדתית הן עתליה והן שלומציון מלכו.) ההלכה לא עסקה בראש ממשלה, כי משטר שבו ראש הרשות המבצעת אינו ראש המדינה הינו המצאה די חדשה. אשה גם לא יכולה להיות דיין (שופט רבני). היא כן יכולה להיות טוענת רבנית (עורך דין במשפט הדתי).
 

שרון AAA

New member
אז שההלכה תתחיל לעסוק בה

אתה מודה ש"ההלכה לא עסקה בראש ממשלה, כי משטר שבו ראש הרשות המבצעת אינו ראש המדינה הינו המצאה די חדשה." זאת המצאה שהומצאה לפני איזה 150 שנה. הגיע הזמן שההלכה תעסוק בזה כדי שהיא תהיה רלוונטית וכדי שהעם לפעול לפיה. האם אשה יכולה להיות שופטת בבג"צ או במחוזי? ההלכה בכלל לא מתייחסת לבתי משפט האלה והרי הם רלוונטים מאוד לחיים שלנו . אתה אומר ש"במצב אידאלי המערכת הייתה דתית" , נו ולמה אתה לא שואף למצב האידאלי הזה שניתן להגיע אליו ע"י מתן כוח להלכה. וכאמור מתן כוח סמכותי רלוונטי לכלל העם יכול להעשות רק ע"י חקיקה הלכתית בנושאים בהם אין עדיין חקיקה.
 

masorti

New member
שכחת שעד לפני 60 שנה...

לא היתה ריבונות יהודית, ולכן תפקידים כמו ראש ממשלה ושופט במדינה יהודית לא היו רלוונטיים. אני במקומך לא הייתי ממהר להזמין את ההלכה להתעמק בדיני שופטת בבג"ץ וכיו"ב. הכלל הוא שכל מה שאינו אסור הוא מותר, ולכן כל זמן שההלכה שותקת - כל התפקידים האלה פתוחים לנשים. ברמת העקרון, מערכת המשפט החילונית נחשבת לפסולה עקרונית (היא הרי מבוססת על חקיקה שאינה תואמת את ההלכה), ולכן ההלכה לא ממש מתעניינת איפה יהיו שם גברים ואיפה נשים. אתה באמת רוצה להגיע למדינת הלכה בפועל? הסיכוי שתשכנע את כולם לשמור שבת מרצונם דומה לסיכוי שהקומוניזם ישכנע את כל תושבי ברה"מ לעמול כמיטב יכולתם ללא תיחמונים. בברה"מ זה נכשל, וגם חינוך לקבלת ההלכה לא יצליח (לפחות לא עד בוא המשיח). אז נשאר ללכת בנתיב הסובייטי של כפייה. וכי לא מספיקות לך זעקות ה"כפייה דתית" כשמנסים להגן כאן על מינימום של פרהסיה יהודית? אתה באמת מתכוון לכפות בכוח החוק התנהגות מלאה לפי ההלכה?
 

שרון AAA

New member
בעקרון כן

כאילו שהמדינה היא לא מנגנון של כפייה עלינו (ושלא לדבר על הפלסטינאים). ההלכה אם היא תתאים את עצמה למציאות בהחלט יכולה להיות אלטרנטיבה למדינה. לא מדינת הלכה אלא הלכה. יהודים חיו לפי ההלכה בכל צורת שלטון שהיא : ממלכות,מדינות וכו.... עובדה שרוב האנשים כיום חיים לפי חוקי מדינת ישראל וזה הרי "מתוך כפייה". אבל המושג כפייה שאתה מתייחס אליו הוא קיצוני ולא הכרחי. אני חיים תחת חוקי מדינת ישראל בגלל שחינכו אותנו כך ,בגלל שככה מלמדים אותנו ולא בניגוד לרצוננו. כך גם ההלכה שמשה כמסגרת היהודית- אנשים חונכו שככה צריך להתנהג. האנשים שזועקים "כפייה דתית" חונכו שאיסור על נסיעה בשבת הוא כפייה כי כך הם גדלו. והרי אותה הלכה של איסור על נסיעה בשבת מתקבלת ברצון אצל הדתיים מאחר והם חונכו עליה.
 

masorti

New member
אכן גם בחוקי המדינה יש כפייה...

אלא שלפחות לדברים העיקריים שנכפים עליך יש הסבר רציונלי שמקובל על רוב האוכלוסיה. (שירות צבאי - הגנה, תשלום מיסים - אספקת שירותים ותמיכה בחלשים, ציות לחוק הפלילי - מניעת "כל דאלים גבר", וכו') קצת יותר קשה לשכנע אנשים שלא לנסוע לים בשבת בגלל שיישות שאינם מאמינים בה אסרה להתניע את מנוע המכונית בשבת. אני מפקפק בכך שתוכל לחנך את כל האוכלוסיה להאמין באל ובמצוותיו. שום משטר לא הצליח להשיג חינוך שכזה... לא שלטון קומוניסטי ולא שלטון כנסייתי.
 

שרון AAA

New member
שום משטר לא הצליח מלבד אחד

מלבד היהדות עצמה. היהדות הצליחה להשיג חינוך כזה שהתבסס על מצוות דתיות במשך אלפי שנים. הסבר רציונאלי - הוא הסבר שהגיעו אליו באמצעות חינוך. גם לא אמרתי שזה קל.
 

masorti

New member
גם היהדות לא הצליחה...

אתה מוזמן לעיין בתנ"ך ולמצוא עדויות עד כמה נפוצה אז עבודת האלילים. והסבר רציונלי מתבסס על עובדות מוכחות ועל דרכי הוכחה מסוימות. הטענה.. "יש לעשות כך כי האל ציווה" אינה הסבר רציונלי אלא אמוני.
 

שרון AAA

New member
עבודת האלילים לא מאפיינת

את היהדות אלא עבודת ה'. " יש לעשות כך כי האל ציווה" זה באמת לא הסבר רציונלי אלא אמוני. וכי אי אפשר לחנך לאמונה? יותר קל לחנך לאמונה מאשר לחנך לדברים אחרים. עובדה היא שדתות שורדות הרבה מאוד זמן. נצרות, איסלאם ויהדות ואילו קומוניזם,פאשיזם ,נאציזם וכל מיני שיטות שהיו בהסטוריה ואני אפילו לא מכיר אותם נעלמו.
 

masorti

New member
בטח שעבודת האלילים לא מאפיינת יהדות

וזו בדיוק הפואנטה... גם בממלכות יהודה וישראל לא הצליחו לחנך ליהדות, והעם עבד במקביל לאלילים של עמי הסביבה. אני מזכיר לך שאתה חי במציאות נתונה של עולם מאוד חילוני, ובעולם כזה לא כל כך קל לחנך לאמונה. הנקודה אינה האם תצליח לחנך עוד 5% יותר מהיום, אלא האם תוכל להגיע למספר קרוב ל- 100% כדי שכמעט לא תהיה כפייה בחיים לפי ההלכה. אני טוען שמשימתך היא קרובה לבלתי אפשרית. חכמים כבר העירו שאפילו דור יוצאי מצרים שראו במו עיניהם את הניסים סרבו להאמין ובחרו בחטא העגל. לא כל שכן הדור שלנו שאינו צפוי לקבל אותות ומופתים שישכנעו אותו בנכונות הדת.
 

שרון AAA

New member
תגובה

"חכמים כבר העירו שאפילו דור יוצאי מצרים שראו במו עיניהם את הניסים סרבו להאמין ובחרו בחטא העגל" - זה רק מוכיח לך שזה אפשרי כי בדורות שבהם לא נגלו ניסים לעם ישראל כמו במסעות הצלב,גירוש ספרד יהודים בחרו למות בשביל האמונה שלהם. בשביל לא להיות מוטבלים יהודים בחרו לברוח מספרד ושום נס לא נגלה להם. זה תוצאה של אמונה ושל חינוך מגיל 0 לאמונה. אותו דבר לגבי מלחמות המקבים שיכלו בקלות להתיוון ולוותר על עשית מצוות אבל נלחמו על האמונה שלהם ( ולא כולם חזו בנס פח השמן). אני חי במציאות נתונה של עולם חילוני. והמציאות הזאת ניתנת לשינוי
 

masorti

New member
לצערי אתה טועה בניתוח ההסטורי...

ההערכות הן שבזמן גירוש ספרד חיו שם בין 200 אלף לרבע מליון יהודים. מתוכם כמחצית התנצרו וכמחצית יצאו לגלות. אני חוזר שוב... ההערכה של ההסטוריונים היא שכחצי מיהודי ספרד (כ- 100 אלף איש) העדיפו להתנצר. נכון שחלק מהם ניסו לחיות כאנוסים, אבל עדיין הם העדיפו את הרכוש על פני קיום אורח חיים יהודי. אתה קורא לזה תוצאה מוצלחת של חינוך לאמונה? ועוד הערה... החשמונאים לא היו בדיוק קונצנזוס באוכלוסיה היהודית, ויעיד על כך קיומם של המתייוונים.
 

שרון AAA

New member
כן. 100 אלף אנשים

שמהווים 50 % מהאוכלוסיה היהודית בספרד שבוחרים לצאת לגלות ולוותר על רכושם זה תוצאה מוצלחת מאוד של חינוך לאמונה. כמה מוכנים לוותר על ביתם ורכושם היום תמורת ציונות למשל או אידיאה אחרת שמחנכים אליה? המתייונים לא שרדו והיהודים כן- עוד הוכחה.
 
למעלה