התייעצות - אשמח לשמוע את דעתכם

אהבתי מאוד את הרעיונות

גם את הדוגמא של הילדים עם המשקפיים,
וגם את הרעיון לשאול אותה למה לדעתה עשה כן.

אני מקווה שביתי חיה בשלום עם רעיון האימוץ. אני יודעת שהיו אתגרים כבר בדרכה [כמו חברתה הטובה ביותר שהודיעה לה שטענה באוזניה שאני לא האמא האמיתית שלה...] ויתכן ומן הסתם יהיו עוד תגובות והתמודדויות אחרות. לא פעם נאמר כאן שחשוב לא פחות מן הדברים שהם נחשפים אליהם היא הדרך בה הם רואים אותנו מתייחסים לדברים.

ואנחנו - בסה"כ מנסים לשמור עליהם כמה שאפשר ולחזק אותם ככל שאנחנו יכולים....

תודה לך על תגובתך
 

KallaGLP

New member
חס וחלילה שיפוטיות כלפי הילדה!

ילדה היא ילדה, היא תמימה ואף אחד לא מצפה ממנה לדעת מראש איך לנהוג במצב חדש ומורכב כל כך. אין ספק שהיו לה כוונות טהורות. לא נראה לי כלל שמישהו כאן ולו לרגע היה שיפוטי כלפי הילדה. מכיוון שהאם התייעצה איך לדברעם הילדה, אנשים כתבו מה לדעתם צריך להסביר לה, כמו שכולנו מחנכים ומסבירים לילדים שלנו איך לנהוג במצבים שונים כי זה תפקידנו כהורים, אבל בשום פנים ואופן אף אחד לא האשים אותה בכלום.
 
יקירתי

זה לא שיגעון...אלה שעות שינה קצת שונות. נרדמת 'כמו תינוק' ב-22.00 ואחר כך מתעוררת ב-14.30...ככה זה בזמן האחרון.
ובוקר טוב גם לך.
 

KallaGLP

New member
אשרייך.את בטח מכירה את הילד שלך יותר טוב ממני

ואני לא מתיימרת להגיד לך איך הוא כן או לא היה מגיב. מניסיוני, לא תמיד הילדים הם השתקפות של ההורים ולא תמיד הם כל כך צפויים, לפעמים הם מפתיעים אותנו, אך שוב -את הילד הפרטי שלך אני לא מכירה ולכן לא אתווכח איתך. אבל בכל מקרה, גם אם הילד קלט משהו מהוריו ו/או מסביבתו, זו לא אשמתו. ובכל מקרה, בגיל כזה לדעתי מיותר לכעוס. צריך להסביר בצורה ברורה וחד משמעית, אבל אני לא רואה כל סיבה לכעוס.
 

KallaGLP

New member
אני מסכימה איתך שלא צריך להסתיר כעס.

כשאני כועסת על הילדים שלי בדרך כלל הם יודעים זאת היטב, וכן - לפעמים, אם עשו משהו שהיו אמורים לדעת בוודאות שהוא פסול, אני גם אצפה שיתביישו. אך יש מצבים שבהם אני חושבת שאין מקום לכעס או שאני כועסת בגלל משהו שקשור אליי ולא כי באמת מגיע להם שיכעסו עליהם, ובמקרים כאלה אני כן משתדלת לדכא את הכעס ו/או להסתירו, כי אני לא חושבת שמגיע שיכעסו על ילדיי (או על אדם כלשהו בכלל) שלא בצדק וזה גם מעביר מסר לא נכון בעיניי. בכל אופן, במקרה הנ"ל, בטח כשדבר כזה קורה בפעם הראשונה, אני באמת לא רואה סיבה לכעוס. צריך להסביר, אולי לברר למה המצב גרר דווקא את התגובה הזאת, אך לדעתי זה לא מצב שמצדיק כעס.
 

סביון1

New member
סליחה אבל לי נראה שמישהו פה לגמרי נסחף

כמו שאני מדמיינת את הסיטואציה שפסיפלורה תיארה, הילדה בכלל לא הבינה שמדובר פה במידע פרטי. היא הרי נסעה עם הילד לנופש משפחות מאמצות. הם לא נסעו בסוד, הם נכחו שם לעיני כל. זה לא שמישהו סיפר לה שהילד מאומץ והיא העבירה את המידע הזה הלאה. היא ראתה אותו שם, הוא כנראה לא הסתיר כלום במעמד ההוא, ועכשיו פתאום התהפך. אתן באמת מצפות מילדה בת שש שבע לא להתבלבל בכזה מצב?

אז לא מספיק שאתן יורדות על הילדה המסכנה, עכשיו גם אמא שלה אשמה כי ילד משקף את ההתנהגות של הוריו. אז אם הילדה לא הבינה שעליה לשמור על פרטיות זה אומר שההורים שלה מדגימים לה התנהגות שפולשת לפרטיות הזולת ולכן היא יצאה כזאת מקולקלת.

לא הגזמתן?
 

סביון1

New member
במיוחד בשבילך, קראתי שוב את כל התגובות של

פסיפלורה בשרשור זה. בשום מקום לא ראיתי שהיא כתבה משהו שאפילו מתקרב למה שאת כתבת בשמה. זה רק מראה כמה הפרשנות שלנו יכולה לעוות את המציאות.

ולגבי הפסקה השניה בדברייך - הכל טוב ויפה, אבל את כל זה לא אמורה לנחש ילדה בת שש שכנראה הלכה לסדנה מתוך ידיעה שזאת סדנה של משפחות מאמצות.
 

סביון1

New member
הפרשנות בעיני המתבונן

בשום מקום לא נכתב שרגשות הבת שלה צריכים לבוא על חשבון הפרטיות של הילד. היא רק שאלה איך תסביר לילדה את מה שצריך להסביר בצורה שלא תפגע בה.
 

KallaGLP

New member
בין אם היא התכוונה לזה או לא

(וייתכן שזה היה רק הרהור בקול רם ולא תכנית פעולה ממשית) ובלי קשר למה דעתך על זה, זה בכל מקרה לא באחריות הילדה, וזו הנקודה שעסקנו בה בתת השרשור הזה.
 

Noga Lavie

New member
בהחלט מדובר בהורה של הילד

מדובר אמה של הבת התמהה, הילדה שעומתה פתאום עם הכחשה של ילד אחר על היותו מאומץ. האם הזו פנתה אלינו כדי לקבל עצות ותובנות. עצות ותובנות מתקבלות ביתר קלות כאשר הן ניתנו כעצות ותובנות, ולא כשטיפה קרה.

לא, לא יקרה אסון אם הילדה לא תעסוק באימוצו של ילד אחר, אך גם לא יקרה אסון אם בבית ידברו על הבדלים בתפיסת פרטיות בין אנשים שונים. להפך, השתקת הילדה ללא הסבר לא יגרום לה להפסיק להתעניין, אלא רק להסתיר מהוריה את ההתעניינות הזו., תופעה שכדאי להמנע ממנה דווקא עבור מטרת חינוך לכיבוד פרטיות של אחרים. תהליך למידת כיבוד פרטיות של אנשים אחרים הוא תהליך ארוך, ואינו תמיד מתבטא באי-שאלת שאלות. לפעמים הוא מתבטא דווקא ביכולת לשאול שאלות בצורה שתאפשר לשני לענות עליהן בדרכו שלו. את החלק הזה לא מלמדים על ידי השתקה, אלא על ידי שיחה פתוחה בפרטיות הבית. את החלק הזה לא לומדים בכיתות א'-ב', אלא בגילאים הרבה יותר בוגרים, וגם אז לא כולם מצליחים בכך, ולא מול כולם. אבל כדי שבוגר יבין זאת, צריך להתחיל בזה בהיותו ילד.

לעניות דעתי כיבוד פרטיות של מישהו אחר אינו צריך להשפיע על תפיסת הנושא שהאחר רואה בו כפרטי. במקרה הזה יש ילד אחד הרואה באימוצו משהו פרטי וילדה שניה שלא מבינה זאת, ובמקרה אחר תהייה ילדה אחת שתראה בתחביב הציור שלה משהו פרטי וילד שני שלא יבין זאת. כל אחד מהם צריך להבין שרצונו של האחר בפרטיות בנושא מסויים אינו מחייב אותו לשמור על אותו נושא בפרטיות בקשר לחייו הוא, אך כן לכבד את פרטיות האחר. השאלה הלגיטימית בהחלט היא כיצד עושים זאת בגיל בו ילדים עדין תופסים את הכללי כמחייב יותר מן הפרטי. כיצד מלמדים את הילדה לכבד את תפיסת הפרטיות של הילד בנוגע לאימוצו מבלי להשפיע על תפיסתה הפתוחה לגבי אימוצה, כמו גם כיצד מלמדים את הילד לכבד את תפיסת פרטיותה של הילדה בנוגע לתחביב הציור שלה מבלי להשפיע על תפיסתו את תחביביו. אני חושבת שמתחילים מכך שההורים מרגישים בטוחים בקשר לכך, אך כדי שההורה ירגיש בטוח בכך, נדרשות תשובות מן הסוד שאלמונית גלויה נתנה, הרבה יותר מאשר תגובות אחרות (כולל שלי, אני חייבת להודות).
 
בעצמך כתבת ש

הורים הם השתקפות של ילדיהם. אם בעיניך נראה לגיטימי ומוצדק "לכבות" סקרנות ולהגיד לילד שלך "דני לא רוצה שידעו שהוא מאומץ, לכן אנחנו נתייחס כאילו לא אומץ" בגלל שלא יקרה שום אסון אם הילד יפסיק להתעסק באימוץ של הילד השני, בשלב מסויים גם הילד שלך עלול לחשוב ולהזכר בדברים שאמרת לו פעם, ולהחליט שגם לו לא מתחשק להיות מאומץ, ולכן הוא מעדיף שיתייחסו אליו כאילו לא אומץ. וההשלכות של זה הן קשות מנשוא לדעתי, הרבה יותר מהרגשת חוסר הנעימות שלך מול האם שתחלוף כעבור יום-יומיים.
תגובה כמו שכתבת למצב כזה היא תגובה מכבה ולא מעודדת לפתיחות בין הילד להוריו, בטח ובטח שלא תגרום לילדה מאומצת להמשיך להיות גאה באימוץ שלה ולא לרצות להסתיר אותו, רק כי ילד אחר בחר להסתיר אותו. וזו בדיוק הייתה השאלה של פותחת השיחה- איך להבהיר לילדה את זכותו של האחר לפרטיות, מבלי לפגוע בפתיחות שלה כלפי הנושא? שאלה מדהימה בפני עצמה, לדעתי.
לא יקרה שום אסון אם הילדה תפסיק להתעסק באימוץ של הילד השני כל עוד הובהר והוסבר לה שנכון שהילד אמר שהוא לא מאומץ, והיא יודעת שהוא כן, אבל עליה לקבל את העובדה שהוא בחר שלא לשתף אותה באימוץ שלו. ילד קטן צריך לקבל תשובות הגיוניות מהוריו, שעומדות מאחוריהן תובנות ולקחים שהוא יוכל לקחת איתו להמשך חייו. אם אומרים לילד מאומץ בהקשר של ילד אחר ש"אם הוא אומר שלא אומץ, נתייחס אליו כאילו לא אומץ", איך את חושבת שזה ישפיע עליו? מהצד השני של המטבע, שוב אומר שההשפעה של משפט כזה היא לא טובה ולא חיובית בכלל.
הרי מה יותר חשוב מפתיחות של ילד עם הוריו? מה יעזור לכבות סקרנות טבעית ומקובלת בסיטואציה שכזאת, על ידי אמירת המשפט הנ"ל? זה לא בריא לילד שמעבירים לו מסר שגוי שילד יכול לבחור אם הוא מאומץ או לא בעיני אחרים, ולא מסר של כבוד לפרטיות וזכות האחר וזכותו שלו לבחור במה לשתף ובמה לא.
כתבת ש"פה מדובר על מקרה אחר"- לתגובה שלך למקרה האחר הזה יש השלכות משמעותיות וברורות על הילד שלך, ועל זה אני מדברת. תגובה כזו עלולה ליצור אצל הילד הדחקה, ניתוק והכחשה שיובילו א' כל לחוסר פתיחות מול הוריו, שהרי אם ל-X מותר להתייחס אל עצמו כלא מאומץ והוא מקבל על כך לגיטימציה, גם הוא יכול להתייחס כך אל עצמו, ואין טעם להעלות שוב את הנושא. וב' כל, אלפי שאלות שיתרוצצו במוחו מבלי שהוא ירגיש בנוח לפנות אל הוריו בנוגע אליהן, וזה סבל גדול בשביל ילד.
פתיחות בין ילד להורה קורית כשילד רואה ומבין שוב ושוב שהוריו טורחים להסביר לו דברים, ולא מתעלמים ומשתיקים אותו בנוגע לסקרנות שלו, גם זו שנוצרת כלפי ילדים אחרים. זה קורה כשהוא מקבל תשובות הגיוניות עם מסר מאחוריהן. ועם הזמן הוא מבין שהוא יכול לפנות אל הוריו בכל עת, ולקבל מהם תשובות שיספקו אותו וילמדו אותו משהו חדש על החיים.
כל אלה שאומרים "אצלנו זה לא יקרה"- בדרך כלל אצלם זה כן יקרה, בגיל מאוחר יותר. או שזה לא יקרה כי הילד מרגיש שהוא בסביבה שמנסה "לכבות" את זה מבלי לתת הסברים משכנעים והגיוניים. יכול להיות שברגע זה את מראה לבנך שאין צורך להתעסק באימוצם של הסובבים אותו, ובכך מעבירה לו מסר סמוי שגם אין צורך שהוא בעצמו יתעסק באימוץ שלו. אני לא יודעת מה עובר על בנך ולכן אני לא רוצה למהר ולהסיק מסקנות. אבל אני חושבת שאם נושא האימוץ פתוח בבית(שוב, בבית), הוא צריך להיות פתוח עד הסוף גם בנוגע למאומצים אחרים, כשהעניין המרכזי בנושא הזה הוא להבהיר לילד את העמדה של הבחירה בשיתוף, מול הבחירה שלא לשתף. ולא "להעלים" את העובדה שילד אחר מאומץ, ומצד שני לחנך אותו שיהיה פתוח בנוגע לאימוץ שלו- יש כאן מסר שיכול מאוד לבלבל ילד קטן. אני שמחה שבתה של פותחת השיחה עמדה מול סיטואציה כזאת בגיל כזה, ניתנה לה הזדמנות ללמוד עוד דבר על החיים, שכמובן בהמשך חייה(המאושרים, אמן!) היא תשתמש במה שהיא למדה עכשיו, בגיל 6. ולאמא שלה ניתנה הזדמנות יקרה מפז להעביר מסר חינוכי ויפה כל כך אל ביתה, שזכותה המלאה לבחור במה לשתף ובמה לא, כמו שזו זכותם המלאה של הסובבים אותה. אני בטוחה שאם הילדה תיתקל בסיטואציה דומה, היא לא תמהר לשאול את הילד או את אימו, כי היא תרגיש כל כך בטוחה ופתוחה מול אמא שלה, שהיא תחזור הביתה בריצה ותקבל ממנה הסבר הגיוני ומסר חיובי.
לפי דעתי טעית כשאמרת שילד הוא השתקפות של הוריו. אני מאמינה שילד הוא השתקפות של תגובות הוריו. אם יעודדו אותו לפתיחות כזאת שמלווה בהסברים, הוא ילמד להפתח כי הוא יקבל הסברים ומסרים. אם יעודדו אותו להסתקרן ולשאול שאלות, הוא לא ישמור את הכל אצלו. אם ילמדו אותו את הזכות לפרטיות לא ע"י אמירה כללית בסגנון של "לא יקרה שום אסון אם לא תתעסק באימוץ של דני", הוא ילמד לשלב בצורה נכונה ובריאה בין הפתיחות שלו כלפי האימוץ לבין הרצון של דני בפרטיות. באותה מידה שאם תלכי עם בנך ברחוב ותעזרו לזקנה לחצות את הכביש, בעתיד הוא יזכור את זה וילמד שאם רואים זקנה שזקוקה לעזרה בחציית הכביש, הוא הראשון שצריך להגיש ולהציע עזרה.
כל ילד מאומץ צריך להבין מגיל קטן ש"אימוץ" לא יכול להעלם, ואי אפשר להתעלם ממנו ולהעמיד פנים כאילו לא קרה. לא אצל ילדים אחרים, ובטח שלא אצלו. זה חלק מהעבר שלו, זה חלק מהסיפור שלו. החוכמה היא לגרום לו להבין את זה, תוך כדי ההבנה שלו שמישהו אחד יכול לבחור לשתף אותו בסיפור, ומישהו אחר יכול לבחור שלא לשתף אותו בסיפור. כך או כך זו זכותו המלאה, ועלינו לכבד אותה. זה המסר שאין לי ספק שעבר לביתה בת השש של הכותבת, וזה משהו שבהחלט יעודד אותה להמשיך בגישה הזו מבלי להתבייש או להסתיר את אימוצה שלה. מה גם שהמסר החינוכי שהועבר לה ע"י אימה ילווה אותה לאורך כל חייה. האמא יצאה מרוצה, והבת קיבלה מסר שלא יעלה בה שאלות על זהות עצמית והקבלה שלה את עצמה, אפילו לנוכח העובדה שילד אחר גרם לה להתבלבל בנוגע לזה. כי כמו שכבר אמרתי, הכל תלוי אך ורק בתגובה של ההורה למעשה עצמו, לא להשתקה של העניין. זה מה שחשוב, רק מזה הילד ילמד לעתיד ולהבא כיצד לפעול.
 
איך הגעתי לכיבוי הסקרנות?

פשוט מאוד. המשפט שלך עלול להתפרש אצל ילד קטן כ"דני מחשיב את עצמו כלא מאומץ וזהו. ולכן אתה גם כן תחשיב את דני כלא מאומץ ותעמיד פנים ששום דבר לא קרה"- מה פה מעודד סקרנות? השאלות והתהיות היחידות שעלולות להגיע ממשפט שכזה הן "למה הוא לא מחשיב את עצמו כמאומץ? האם יש לו סיבה להתבייש? היי, אני בעצמי מאומץ, האם גם אני צריך להתבייש?". להגיד משפט כזה לילד מאומץ, סלחי לי על הבוטות, זה מחריד ומזעזע אותי. זה לא שאומרים את זה לילד ביולוגי שנושא האימוץ לא קרוב אליו ולא נגע ולא יגע בו מעולם, את בעצם אומרת את זה לילד שגם הוא מאומץ, שהנושא הזה כה רגיש ועדין עבורו, ואת מכבה אותו ומתעלמת ממנו. גם אם זה כלפי ילד אחר, הם הרי באותו המצב- שניהם מאומצים, אבל שניהם בוחרים בדרך אחרת להתמודד עם שאלות הסביבה. למה להתעלם מהסקרנות הטבעית של הילד ע"י משפט כל כך לא נעים, שמעלה שאלות יותר שליליות מאשר חיוביות? למה לא להסביר בצורה נעימה ונחמדה "נכון חמוד, הוא מאומץ. אבל דני בחר שלא לשתף את זה. מותר לו וזו זכותו המלאה, אנחנו נכבד את הפרטיות שלו ולא נשאל על זה יותר, אלא אם הוא יעלה את הנושא בעצמו" או כל הסבר אחר שבעצם מסביר, ולא רק לזרוק משפט כזה לאוויר ולהגיד "אנחנו נתייחס כאילו לא אומץ וזה הכל"?
באמירת משפט כזה אני לא רואה פתיחות בנוגע לאימוץ, אני רואה כיבוי, ובלבד שהילד חס וחלילה יתעסק באימוץ של ילד אחר, וגרוע מזה- אולי עשויים חלילה לחשוב שההתנהגות שלו היא ההשתקפות של אימו, שלך. עדיף לבלוע את הרוק ואת הבושה, שתחלוף ותעבור עם הזמן, וללמד את הילד מסר ושיעור בחיים. זה שהוא מאומץ, זו עובדה קבועה וחקוקה על הסלע ודבר לא ישנה את זה. זה שהילד השני גם כן מאומץ, גם זו עובדה קבועה וחקוקה על הסלע ודבר לא ישנה את זה. זה שהוא מאומץ ובוחר לשתף, והילד השני מאומץ ובוחר לא לשתף- על זה צריך לשים את הדגש, להסביר שזה לגיטימי ושמותר לו לבחור את מי לשתף ואת מי לא, כמו שזו הבחירה של הילד השני.
להגיד לילד מאומץ שילד מאומץ אחר יכול לבחור אם הוא מאומץ או לא, ולא לבחור אם הוא משתף או לא, יכול לגרום ליותר רע מטוב. אולי אין לי תואר שני בפסיכולוגיה ולא עשיתי עבודת מחקר על ילדים מאומצים, אבל אני מדברת מניסיון, מדברים שאני בעצמי עברתי בתור ילדה מאומצת. אמא שלי לימדה אותי מגיל צעיר שהאימוץ הוא חלק מהעבר שלי, חלק מהסיפור האישי שלי. אני לא יכולה לשנות את זה. קיבלנו זו את זו וזה הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים. היא גם לימדה אותי שגם אם ילד אחר, שאני יודעת בוודאות שהוא מאומץ, מכחיש את זה, הוא עדיין מאומץ. וכל מה שנותר לי לעשות הוא לכבד את הפרטיות, כמו שהייתי רוצה שיכבדו את שלי.
את אולי לא יודעת כמה התגובות של ההורים משפיעות על הילדים עצמם. ילדים קולטים המון מסרים סמויים, בוודאי כשמדובר בנושא האישי שלהם- האימוץ. תגובה כזאת עלולה מאוד לתת לילד נתיב מילוט ובריחה מהנושא הזה, כשהוא לא ירצה להתקל בו(במקום שיבין מסר בריא וחיובי שזכותו לשתף או לא לשתף, וזכותם של אחרים לשתף או לא לשתף). סביר להניח שמישהו במהלך השנים יתקיל אותו עם השאלה "אתה מאומץ?", הוא יזכר בתגובה שלך של פעם, שאמרת שדני מחשיב את עצמו כלא מאומץ ולכן נתייחס אליו כלא מאומץ, ויגיד שגם הוא לא מאומץ. זה בסדר וזו זכותו המלאה, נכון. אבל יש הבדל בין ילד שמבין שהוא יכול להגיד דבר כזה כי הוא לא רוצה ולא מעוניין לשתף, הוא עדיין ידע בתוך תוכו שהמישהו הזה יודע שהוא מאומץ. ויש הבדל בין ילד שיגיד שהוא לא מאומץ כי הראו לו לפני כמה שנים שילד אחר אמר שהוא לא מאומץ והוא נאלץ להעמיד פנים שהוא לא יודע על כך ולא מתייחס לכך.
הילד שלימדו אותו שהוא יכול לא לשתף ושעדיין האדם שמולו כנראה יודע שהוא מאומץ, ידע להתמודד עם התקלה כזאת בעתיד ביותר קלות- כי גם אם ילדים יטיחו בו בפנים "כן, אתה מאומץ!", הוא כבר הכין את עצמו מראש למחשבה שיודעים על זה, והבחירה שלו בכל זאת הייתה לא לשתף. וזה בסדר גמור.
הילד שלימדו אותו שאפשר להעמיד פנים ולהתעלם מהנושא, כי הוא עשה כך לפני כמה שנים, פחות ידע להתמודד עם התקלה נוספת בעתיד. ואם מישהו יגיד לו "כן, אתה מאומץ!" הוא ירגיש שעולמו חרב עליו, שהרי הוא למד והבין שכמו שהוא יכל להעלים ולהשכיח את הנושא של ילד מאומץ אחר, כך גם אחרים. ומה קורה כשהם לא באמת מתעלמים מהנושא? שהם לא באמת מאמינים ומתייחסים אליו כלא מאומץ? וכך האימוץ שלו בקלות יכול להפוך לנקודה הרגישה שלו, עקב אכילס שאם מישהו יעז לגעת בו, הוא יתייסר. ואם זה יקרה בגיל ההתבגרות, קשה אפילו יותר. מתחילים לשאול "מה העדה שלך?" והוא יסתבך ויתבלבל, הוא יצטרך להוציא תעודת זהות וכשחבריו יבקשו להסתכל עליה, הוא יפחד שהם יראו שהוא לא נולד בארץ. ועבודת השורשים, אוהו... ויום אחד חברים יתארחו אצלו וישימו לב שאין ביניכם דמיון, ישאלו אותו על כך, מה זה יעשה לו לדעתך? הבועה החמימה והנוחה שהוא חי בה, שאחרים יכולים להתעלם מהאימוץ שלו כמו שהוא התעלם מהאימוץ של ילד אחר בעבר, תתנפץ.
True story, קרה לי. כשהייתי בכיתה ז' עברתי חרם בגלל שאני מאומצת. רציתי לשתף אותם בסיפור שלי, אבל אף אחד לא רצה לדבר איתי. בכיתה ח' עברתי למקום אחר וילדה אחת מהכיתה שלי אמרה לי "אני יודעת שאת מאומצת!". התגובה שלי הייתה: "נו ו...? את יודעת ואולי את לא היחידה, זו עדיין הבחירה שלי אם לשתף אותך בזה או לא". אותה ילדה השתתקה, במהלך השנה גם נעשינו לחברות טובות. את יודעת למה התגובה שלי הייתה כזאת מלאה בביטחון, אפילו אחרי שעברתי חרם שנה לפני? כי ידעתי שהם יודעים, לא נאחזתי באשליה תמימה ומתוקה שאם אני אכחיש, זה יגרום להם להאמין לי והם יחשבו שאני ילדה רגילה שנולדה מהבטן של אמא. וכשהבנתי את זה, שאי אפשר להתעלם מהפיל שבחדר, החיים שלי הפכו לכל כך קלים.
לכן אני חושבת שצריך להציב ולהעמיד גבולות ברורים בדרך של אמת והסברה: "אי אפשר להתעלם מהאימוץ, לא שלך ולא של האחר, אבל כן חובה עליך לכבד את זכותו של מי שעומד לפניך לפרטיות, ואם הוא לא רוצה לשתף אותך, עליך לקבל את זה בהבנה". משפט כמו שכתבת עלול לעשות יותר רע מטוב, והסברתי את זה בפירוט. ההבדל הקטן אבל הכ"כ משמעותי הזה מצוי במילים האלה: אתה לא יכול להתעלם\להסתיר\לברוח מהאימוץ ולצפות שאחרים יתעלמו ויאמינו, אתה יכול וזכותך לבחור את מי לשתף ואת מי לא.
 
עכשיו הבנתי את הבעיה - הבנת הנקרא

הרי ברור שלא משנה כמה ארחיב ואפרט בתגובותיי, הקריאה שלך סלקטיבית ואת בוחרת להתייחס אך ורק לדבר שמחזקים את עמדך, כביכול. למה "כביכול"? כי אם היית מעמיקה לקרוא, היית מבינה שאני לא חושבת אחרת ממך.
אני תוהה האם העובדה שכתבתי בתגובות הקודמות שלי בערך 200 פעמים שיש ללמד את הילד שזכותו לבחור לשתף, וזכותו לבחור לא לשתף. וגם לאחר יש זכות לשתף או לא לשתף- וצריך לכבד את הבחירה שלו, לא מספיקה בשביל להבין את דבריי? האם הייתי צריכה להדגיש או להגדיל את הכתב? ברצינות. כי אני לא מבינה מאיפה הסקת את הדברים הבאים:

א. היכן כתבתי שצריך להתעקש לנופף עם זה מול העיניים שלו למרות שביקש במפורש שנפסיק לעשות זאת?
ציטוט 1 מהתגובה הקודמת שלי: "אפשר ורצוי להבהיר לילד שסיפור האימוץ שלו, כמו של אחרים, הוא פרטי ושלו בלבד. ושהוא יבחר עם מי לשתף ועם מי לא, כמו ששאר הילדים המאומצים בסביבתו רשאים לעשות. ושעליו לכבד את הפרטיות של אחרים בנושא ולא לדחוק אותם לפינה."
ב. היכן כתבתי שאנחנו רשאים לנופף באימוץ של ילד אחר?
ציטוט 2 מהתגובה הקודמת שלי: "אם הורה נתקל בסיטואציה כזו מהצד השני, אני חושבת שחשוב שיבהיר לילד שאמנם הילד השני הכחיש את היותו מאומץ, אבל זה לא אומר שהוא לא מאומץ, אלא שמחובתנו לכבד את הפרטיות שלו ולא להעמיק לשאול."
ג. היכן כתבתי שהורה רשאי לנופף בסיפור האימוץ של הילד שלו?
ציטוט 3 מהתגובה הקודמת שלי: "יש להסביר לילד שלכל בן אדם יש את הזכות שלו לפרטיות ושעלינו לכבד אותה בלי יוצא מהכלל ולא להעמיד אדם אחר במצב לא נעים, וגם אם קרה והילד השני אמר "אני לא מאומץ", צריך לעזוב את הנושא ולחכות שיגיע הביתה כדי להסדיר את הבלבול, אבל לא לגרום לו להאמין שאפשר לבחור מתי להיות מאומץ ולהעמיד פנים שהוא לא"
ד. היכן כתבתי שלא הילד מחליט למי הוא מספר?
ציטוט 4 מהתגובה הקודמת שלי: "כל ילד מאומץ צריך להבין מגיל קטן ש"אימוץ" לא יכול להעלם, ואי אפשר להתעלם ממנו ולהעמיד פנים כאילו לא קרה. לא אצל ילדים אחרים, ובטח שלא אצלו. זה חלק מהעבר שלו, זה חלק מהסיפור שלו. החוכמה היא לגרום לו להבין את זה, תוך כדי ההבנה שלו שמישהו אחד יכול לבחור לשתף אותו בסיפור, ומישהו אחר יכול לבחור שלא לשתף אותו בסיפור."

לפני שאת מתנגדת בתוקף וחושבת שאחרים חושבים אחרת ממך, כדאי שתביני את התגובה שאליה את מתנגדת.
בכל התגובות שלי כתבתי במפורש שוב ושוב ושוב שלכל ילד יש את הזכות לבחור את מי הוא משתף, מתי הוא משתף, ואיך הוא משתף. ואם הוא רוצה לא לשתף, זו זכותו המלאה!!. הפעם הדגשתי, אולי יהיה קל יותר להבין.

התייחסתי אל המשפט שלך שזעזע אותי עד עמקי נשמתי: "הייתי אומרת שאם הילד אומר שהוא לא אומץ אנחנו נתייחס כאילו לא אומץ ולא נעלה שוב את הנושא". אני רק מדמיינת לעצמי מה ילד מאומץ צעיר עלול להסיק ממשפט שכזה- כיבוי, הסתרה ומשהו שצריך להתבייש בו. לי קשה בתור נערה מאומצת לקרוא משפט כזה.
לא אטרח לנסות שוב להבהיר את עמדתי בנוגע למשפט הזה ולהשלכות שעלולות להיות לו, התגובות הקודמות שלי מפורטות וארוכות מספיק. אם את עדיין בוחרת להבין את דבריי כפי שנוח לך,
אין לי מה להגיד מלבד שתהיה לך המשך התנגדות נפלאה.
 

Noga Lavie

New member
ילדים מדברים עם מבוגרים בסביבתם

הוריהם מנהלים את השיחות החינוכיות, אך אין זה אומר שאין ילדים מדברים כלל עם מבוגרים אחרים. להפך, תקשורת עם מבוגרים אחרים היא תופעה רצויה, מכיוון שלא כל האנשים בעולם זהים, וטוב כי ילד יחשף לעוד דרכי התמודדות ותגובה של אנשים אחרים.

הילדה פנתה עם חוסר התאמה בעולמה למבוגר הקרוב ביותר שקשור לנושא, כדי לברר איתו חוסר התאמה במידע שקיבלה. היא קיבלה אישור למידע שהיה בידיה מראש, זה שלא התאים לפיסת המידע שנימסרה לה מאוחר יותר. האם של הילד האחר בחרה לא לומר דבר מעבר לכך לילדה. זו בחירה לגטימית ככל בחירה אחרת, אך היא גררה דין ודברים נוסף בין הילדים, שהוביל לבקשה מאוחרת יותר של הילד שאמו תדבר עם אם הילדה.

אין בסיטואציה הזו דבר הנוגד התנהלות נורמלית רצויה. משהו שצריך ללמד את הילדה לא לעשות, למעט קבלת העובדה שלילד האחר יש זכות לקבוע לבדו את מי הוא משתף במידע המנוגע לו, ומתי. לימוד זה יכול להעשות כנגד סיטואציה ולא באוויר. לא בגילה. לכן, גם אם קודם כבר נאמר לה לכבד פרטיות של אחרים, עדין זה מצב חדש עבורה, בו היא צריכה ללמוד ליישם את כיבוד הפרטיות.

ללמד אותה לא לפנות בדברים למבוגר מוכר, הנמצא בשטח ויכול להבהיר עבורה את המצב, אינו משהו שאני יכולה להסכים. להפך, אני אפילו מתנגדת אליו.
 
בעיית הבנת הנקרא שלך

מדהימה! יש לך מן יכולת כזאת לבחור בקפידה משפטים מסויימים ולהנעל עליהם, מבלי להתייחס לשאר התגובה.
כותבת השיחה כתבה בפירוש שהיא טעתה בניסוח, אבל נורא נוח לך להתייחס באופן מכוון אל השגיאה שלה ולא אל העובדה שהיא תיקנה את הניסוח. והכל למען המטרה שלך להעביר ביקורת שלפי דעתי, שגויה מהיסוד. הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו.

התגובה שלי כרגע מתייחסת גם לתגובה הקודמת שלך אלי- זו עם ה"נאומים"-
אם מעמידים אותך מול טעות שעשית או מול חוסר הבנה שלך, אין גדוּלה יותר גדולה מלהגיד "טעיתי" או "לא הבנתי את הדברים נכון". אי אפשר לנהל איתך שיח.

כותבת השיחה- ההתנהלות שלך נפלאה. את גם יודעת להודות בטעות בנוגע לניסוח, גם יודעת לבקש עצה וגם מעודדת את ביתך לפתיחות שמלווה בכיבוד הפרטיות של האחר מבלי "לכבות" או "להשתיק" אותה.
 

KallaGLP

New member
לדעתי את לא מפרשת נכון את הסיטואציה.

פותחת השרשור לא עשתה שום דבר לילד. הבת שלה, לא במתכוון, בתמימות ומחוסר הבנה של מצב מבלבל ומורכב, גרמה לו תחושה לא נוחה, כפי שזה קורה הרבה בין ילדים בגיל הזה. אמה כלל לא ידעה על זה עד שהאמא של הילד התקשרה אליה. היא לא מתעלמת מהמצוקה של הילד ומתייעצת כאן מה לעשות. הדרך שבה את מציגה את הסיפור מאוד מוקצנת ולדעתי לא צודקת.
 
את מוזמנת להגיד כל אשר עולה על רוחך

אני, לשם שינוי, מאמינה בדיון פתוח בו אפשר לדבר על הדברים, גם הלא נעימים, ולא "להשתיק" כשמגיעים לסיטואציה שלא נוחה לך.

מי שמעביר ביקורת, כדאי שידע גם לקבל ביקורת.
 

Noga Lavie

New member
היית שם? שמעת את הנאמר?

את יודעת מה שאיננו יודעים?
כי הפרשנות שלי שונה משלך למה שקרה, אך אני מודעת לחלוטין שאיני יודעת מה נאמר בין הילדה לאם הילד האחר. אנו יודעים רק מה שאם הילדה סיפרה, והיא סיפרה על פי פרשנות שניתנה לה, כך שכל ניתוח על גבי ניתוח הוא גלישה למחוזות ספקולציה בלתי הגיוניות.

* ידוע לנו שילדה פתוחה לגבי אימוצה ניתקלה בילד, שהיא יודעת עליו שהוא מאומץ, אך הוא טען בפניה שאינו מאומץ.
* ידוע לנו שהיא שאלה את אמו של הילד על היותו מאומץ, והאם אישרה את העובדה.
* ידוע לנו על ויכוח נוסף בין הילדים לאחר מכן.
* ידוע לנו כי בסופו של האירוע, שאין לנו מושג כמה זמן התרחש אחרי השיחה עם האם, אמו של הילד התקשרה לאמא של הילדה לבקשת בנה.
כל השאר הוא פרשנויות ותלי תלים של השערות. לא משהו המצדיק מתיחת ביקורת על ילדה בכיתה א' שהופתעה ונהגה כילדה מופתעת, ולא מתיחת ביקורת על אמה, שבאה להתייעץ מה לומר לבתה, כדי שתלמד לכבד פרטיות של ילד אחר ובו בזמן לא תפתח תפיסה מעורערת על אימוצה שלה.
הטפת מוסר על כך שהילדה לא כיבדה את פרטיות הילד האחר פיספסה את כל מטרת הדיון הזה ופרצה כרוח סערה לדלת פתוחה מלכתחילה. משהו שלא היה בו כל צורך.
 
איזו תגובה מביישת ונמוכה

חבל שיש הורים כמוך שרואים בשיתוף והסברים מפורטים וארוכים, "נאומים מייגעים נוספים".
עוד יותר חבל שלא כתבת את מה שיש לך להגיד עלי. כל כך הייתי שמחה לכתוב לך בתגובה בדיוק מה אני חושבת על ההתנהלות שלך בתור אמא לילד מאומץ, ובתור בן אדם בפרט.

מעולם לא הגעתי לרמה כזאת בפורום, אבל את צודקת- באמת חסר טעם להתדיין עם אישה כמוך.
אי אפשר לרדת יותר נמוך מזה.
 
למעלה