התייעצות - אשמח לשמוע את דעתכם

Noga Lavie

New member
אמפטיה לאחד חייבת לבוא על חשבון אמפטיה לשני?

בחיים הרבה פעמים אנשים נפגעים ממי שלא התכוון לפגוע. לפעמים הפגיעה נובעת מחוסר זהירות רשלני של הפוגע (ואז הוא צריך להענש), אך לפעמים הפגיעה נובעת ממשהו שלא הייתה כל סיבה חיצונית לחשוב שיפגע. במקרה כזה, להעניש את הפוגע ללא כל התחשבות הנסיבות זו ראיה צרה וחד מימדית, המשתמשת באמפטיה עבור צד אחד כדי להצדיק פוגענות כלפי הצד השני.

היום (זה כבר היה אתמול?) יצאנו זיו ואני לטיול אופניים. היא עצרה מדי פעם לדווח לי על חשופיות שנזהרה לא לדרוס. בזמן זה או אחר, היא כמעט דרסה חשופית, ושאלה אותי מה היה קורה אם לא הייתה מצליחה להמנע מדריסה. הסברתי לה שזה היה עצוב, ושהיא צריכה להזהר, אך המשכו הישיר של המשפט היה שגם ה-naakt slak צריך להזהר.
הדוגמא הזו נכונה גם לגבי המקרה הזה.
היה ילד שנפגע. זה עצוב. מותר לו לשמור על כל נושא בחייו כפרטי, כולל האימוץ. אין שום סיבה שיפלשו לפרטיותו ויכריחו אותו להתעמת עם זה. (עד כאן אני מניחה שאת מסכימה איתי).
אבל מן הצד השני לא ניצבה מי שניסתה לפגוע בו, לא ניצבה מי שרמסה את פרטיותו בכוונה תחילה. ניצבה ילדה נורמלית בכיתה א', כזו שאינה רואה באימוץ משהו בר הסתרה, ששוחחה עם חברה מאומצת, ששתיהן ידעו (ידעו, לא שיערו) על כך שהילד מאומץ אף הוא. להפתעתן הגמורה, הוא הכחיש זאת. בירור מופתע עם אמו אישר את המידע שהיה בידיהן. בשלב הזה הילדות (או לפחות אחת מהן, כי אין בידינו מידע על הילדה השניה), התעמתו איתו, כפי שילדים בגיל הזה עושים.

אמפטיה לילד אינה צריכה לבוא יד ביד עם האשמת הילדה על כך שהיא ילדה נורמלית הנוהגת בהתאם לגילה. כן, צריך לנצל את האירוע כדי להסביר לה את הצורך בכיבוד פרטיותו של האחר, אך גם הילד צריך יהיה לקבל הסבר על דרכי שמירה על פרטיותו (להכחיש את עובדת היותו מאומץ לילדות מאומצות בנות גילו המכירות את עובדת היותו מאומץ, היא דרך המזמינה צרות).

אמפטיה לילד, למרות מה שאת חושבת, אינה יחודית לך, רק שיש מי שחש אמפטיה לילד ועדין מסוגל לשמור מקום אמפטי לאם הזקוקה למציאת דרך להסביר לבתה את הצורך בכיבוד פרטיות האחר בדרך שלא תערער את תפיסת עולמה החיובית של הילדה בנוגע לאימוצה.

אמפטיה היא רגש נהדר. חבל להשתמש בו כדי לתרץ יחס פוגעני כלפי מישהו.
 

fannyd

New member
לא חושבת שכולם מתיישרים עם הטרנדים

כל אחד בוחר מה מתאים לו. עם זאת בהתחשב במידע שהורים נדרשים למסור בשעת רישום הילד למוסד חינוכי בלתי אפשרי להסתיר אימוץ חו"ל. זה לא אומר שהמידע הזה זולג לכולם, ודאי לא לתלמידים. את בהחלט צודקת שכל הורה צריך לעשות הפרדה בין צרכיו לצרכי ילדיו.
 

KallaGLP

New member
ומאיפה זה בא?

כולם כאן כתבו שחשוב להבהיר את חשיבות זכותו של הילד לשמור על פרטיות. אני כתבתי באופן אישי עד כמה הפרטיות חשובה לאנשים מסוימים, כולל לי, בלי שום קשר לאימוץ (אני גם לא מאומצת). אבל את בשלך, כאילו לא היו הדברים מעולם.
,
 

KallaGLP

New member
גם לא חשבתי שכיוונת דווקא אליי,

אלא חשבתי שלאור מה שנכתב בשרשור הזה, ההערה לא אמורה להיות מכוונת לאף אחד פה.
 

fannyd

New member
האימוץ כאן אינו האישיו

האישיו בעיני זכותו של הזולת לפרטיות לכן כלל לא הייתי מנסה לנתח עם הבת את הסיבתיות להתנהגות הילד. יש שפע של דוגמאות אחרות שאפשר להביא.
 

fannyd

New member
נושא הדיון כאן קודים מוסריים

מה מותר ומה אסור בין היחידים בחברה. זה רלוונטי לילדים בדיוק כמו למבוגרים. רק להזכיר את הדיונים שהיו לגבי לשלוח או לא חוקר להביא מידע על המולידים. ילד שהיה בסמינר של השירות למיטב הבנתי בכיתה א' או ב', שכבר היה במסגרות חינוכיות בהן הנושאים הללו נדונים בהרחבה.
 

KallaGLP

New member
מי זה אתן?

דעתי בדיוק כדעתך וזה גם מה שניסיתי להסביר.
 


הסכמתי עם כל מילה ומילה. העברת את המסר המדוייק שהתכוונתי אליו בנוגע ל"זמנית" ולכל אלו שהתייחסו אל כותבת השיחה בצורה כזאת לא נעימה.
 

fannyd

New member
ילדים מדברים עם מבוגרים בסביבתם

עם זאת לשאול מבוגר שאלה שנוגעת לילד אחר מעל ראשו פסול. במקרה הנדון טוב הייתה עושה אמו של הילד אילו השיבה על השאלה בשאלה "מדוע אינך שואלת את בני? זה עניינו הפרטי".
בהקשר לשיחות עם מבוגרים אחרים אודות עניינים פרטיים בכלל ואימוץ בפרט אני בדעתה של זמנית. לאנשים שונים תפיסות שונות וזה עלול להיות מאד מבלבל. עם השנים למדתי שנושא האימוץ פשוט מזמין בחישה. אנשים שלא מעורים בעולם האימוץ ניזונים ממיתוסים שונים ומשונים ועלולים אפילו אם כוונתם טהורה לזרוע זרעי ספק לגבי קו ההסברה של ההורים.
 
"ילד הוא בדרך כלל השתקפות של הוריו"

במקרה הזה, רק נותר לי לקוות שהילד שלך יצא מן הכלל. שילמד לקבל דעות שונות, שיבין דברים באופן אובייקטיבי ולא מנק' מבט סלקטיבית, שיהיה רגיש ופתוח, שידע להודות לפעמים כשטעה, שתהיה בו חמלה, והכי חשוב- יכבד את הזולת ואת דבריהם.
אמן.
 
התייעצות - אשמח לשמוע את דעתכם

הערב התקשרה אלי אם של ילד מהשכבה של בתי, שאומץ גם הוא, שהיום בתי וחברתה עשו לו [בלי כוונה כנראה] סוג של 'אאוטינג'. בתי וחברתה לכתה, שאומצה אף היא, דיברו ביניהן על הנופש במעלה החמישה [המיועד לילדים בכתות א-ב שאומצו] שגם הוא השתתף בו [נסענו כמה משפחות יחד]. בתגובה הוא אמר להן שאינו מאומץ אלא שסתם הגיע לנופש. בתי כנראה התפלאה, וכשאמו באה שאלה אותו ואמו אישרה שאכן אומץ. ואז כנראה היה איזה סוג של 'אמרתי לך שאתה מאומץ'. הוא מאוד נפגע, כנראה שהוא שומר בסלקטיביות את המידע הזה. הוא ביקש מאימו שתשוחח איתי.

אני תוהה אם ומה לומר לביתי בענין. אני מבינה את פגיעתו בכך שהוא שהוא מעדיף לבחור במי לשתף את המידע ומתי. ויתכן שהוא אפילו לא משתף במידע הזה אחרים ושומר את זה בסוד. מצד שני, אם אני אומרת לה שהוא לא רוצה שידעו את זה, אני בעצם משדרת לה שיש משהו להסתיר באימוץ, וזה ממש לא מסר שאני רוצה להעביר לה.

מה אתם הייתם אומרים / עושים בענין?
 

KallaGLP

New member
אך ההבדל בין מבוגרים לילדים הוא

שאנחנו המבוגרים אמורים כבר להבין את הקודים המוסריים ולהנחיל אותם לילדינו ולא לצפות שהילדים ידעו אותם לבד או לבוא אליהם בטענות שהם לא. חוסר ידיעה של קוד מוסרי או קוד התנהגות בילדות אינה נובעת מפגם מוסרי באופיו או התנהגותו של ילד, בטח שלא במקרה הזה.
 

Noga Lavie

New member
האם יכולה הייתה לענות בהרבה דרכים

אך היא בחרה לענות בדרכה שלה, והיא לגטימית ככל דרך אחרת, בין אם אני/את/או-כל-מישהו-אחר חושב שתשובה אחרת הייתה מוצלחת יותר. היא, בסופו של דבר, לא פנתה אלינו, ואיני מבינה מדוע בכלל אנו צריכים לדון בדרכי ניסוח של מישהי שלא שמענו, באירוע שלא היינו עדים לו, שלא פנתה אלינו לקבלת עצה.

אבל לא זו הנקודה הרי. הנקודה היא פסילת פנייתה של ילדה אל הורה של ילד אחר. ובכן, הנקודה שלי היא בדיוק שלילה של הנקודה הזו - לא יכול להיות דבר מה פסול לילדה בכיתה א' לפנות למבוגר כדי לקבל הבהרה על משהו לא מובן לה. לא רואה בזה כל פסול ולעולם לא אחנך את בתי לא לפנות למבוגר מוכר ואחראי לבירור מה שלא מובן לה, כאשר יש לה סיבה טובה לחשוב שלאותו מבוגר יש מידע בקשר לכך. גם אם המידע שאינו ברור לה נוגע לילד אחר, וגם אם אותו מבוגר הוא הורהו של אותו ילד. להפך. המבוגר האחר יכול לענות לה בדרכו, המבוגר האחר יכול לפנות אלי ולבקש ממני להסביר לבתי בפרטיות את הנדרש הסבר. אך בתי לא לא לפנות למבוגר אחר בשאלה. פשוט - לא!
 

fannyd

New member
כתבתי "אודות עניינים פרטיים בכלל ואימוץ בפרט

 

Noga Lavie

New member
כן, כתבת, ואני נכשלת מלראות את הקשר

שיחות פרטיות בכלל אינן נושא ראוי בעיני לנהל עם אף אחד שאינו קרוב בצורה מאוד רצינית.
אבל אין זה אומר שילדה בכיתה א' שאינה רואה באימוץ נושא פרטי חייבת להתנהל כך. כאשר ילדה כזו מזהה חוסר התאמה, רק הגיוני הוא שהיא תפנה לקבל הבהרה. כעת, לאחר שהוברר לה שיש מי שרוצה לשמור לעצמו את האימוץ, היא יכולה לגדול להבנה שזה יכול להיות נושא פרטי עבור מישהו, וללמוד להניח לכך עם הרמז הראשון לכך שהצד השני אינו מעוניין בשיחה.
אבל מכיוון שזה לא היה המצב, איני מצליחה לראות את הקשר להסתייגות שלך. או שמותר היה לה לפנות למבוגרת שיכולה הייתה להבהיר לה את המצב, או שאסור היה לה.
 

fannyd

New member
זה לא עניין של מותר או אסור

זה עניין של הנחיה למי נכון לפנות בבית הספר כאשר מבקשים לקבל הבהרה בנושא כלשהו והכתובת היא מחנכת או יועצת.
 

Noga Lavie

New member
בעיני זו דווקא כן שאלה של מותר או אסור

איני רואה בכל סיטואציה סיבה לפנות למחנכת או ליועצת חינוכית.
* אם הילדות היו מבינות שזו רמיסה של פרטיות מישהו אחר, הן היו אמורות להמנע מכל שאלה נוספת, אלא לשמור את שאלותיהן ותמיהותיהן עבור הוריהן הפרטיים בבית.
* אם הן לא הבינו שיש כאן חדירה לרשות הפרט, ההגיוני ביותר הוא לפנות למי שקשור לנושא ולשאול אותו. בני משפחתו של הילד הם הקשר הקרוב ביותר, ובמצב בו הם מוכרים לילדות, פניה אליהם היא הגיונית הרבה יותר מפניה לגורם חינוכי רישמי, במיוחד כאשר אחד מהם (אמו של הילד) נוכח במקום והיה זמין לענות על שאלות.

התחלתי לכתוב עוד דברים, אבל פתאום קלטתי ששוב אנו חוזרות לדפוס של בניית פרשנויות על אירוע בו לא היינו נוכחות, אז נראה לי שזה המקום לעצור. אני לא רואה בעיה בצורה בה התנהלו הילדים והאמהות, אלא צורך בהבהרה לכל הילדים כיצד להתמודד עם אירועים דומים בעתיד. בעיני, ההנחיות האלו צריכות להיות מלוות באמפטיה לשני הצדדים ולהעשות בגובה עיני הילדים, ולא כהנחתה מגבוה, ולא תוך כדי יצירת רגשי אשמה אצל מי מהילדים הנוגעים בדבר.
 

fannyd

New member
בכלל לא כיוונתי למקרה ספציפי

ברמה עקרונית טוב יעשו ילדים אם יפנו למחנכת/יועצת שינחו אותם כיצד לנהוג בסיטואציות מבלבלות בינם לבין ילדים אחרים בבית הספר.
 
למעלה