אני דווקא מקבל את ההערה על המינוח,
אני דווקא לא חולק עלייך שיש גישות פוליטיות שונות ולאו דווקא "ענייני" ו"לא ענייני", או "פוליטי" בהשוואה לגישות לא פוליטיות. את רואה מה שנה במחיצת סוציולוגים עושה לי?
התכוונתי לומר, בכל אופן, שאני טוען שגישת אנשי האוצר היא בהירה ומוצהרת, ופועלת לממש גישה פוליטית הקיימת במערכת (ואפשר להתווכח כמובן מה המנדט ומי קובע מדיניות והאם למערכת ציבורית יש זכות לדחוף למדיניות כזו ולא אחרת). הדגש שלי בדבריי היה, במובלע כנראה, שאני לא מסכים לחלוטין עם אלו הטוענים שיש טכניקות נלוזות או אסטרטגיה מוסווית. המדיניות היא ברורה ונהירה לדידי. באשר לנושא של המאבק ב"עדכון", זו כמובן שאלת מפתח קלאסית. הרי נוח למערכת להגדיל קיבולת תלמידים כאוות נפשה, ולהתאונן כל כמה שנים על "השמיכה הקצרה". הצבא עושה זאת, מערכת החינוך עושה זאת, האוניברסיטאות והרשויות המקומיות. לא ברור מדוע המצב "הטבעי" (אם קיים מצב טבעי) הוא גידול של המערכת ביחס זהה או אפילו מתואם עם גידול האוכלוסייה. אפשר וצריך להתווכח על כך, בדיוק (למעשה זה אותו הויכוח) כמו שמתווכחים על נושא הגידול בתקציב המדינה ביחס לגידול באוכ', או הגידול באחוז התוספת לתקציב (שהוא כבר שינוי על שינוי, כמובן). מערכת ההשכלה הגבוהה, כמו רוב המערכות הציבוריות, שואפות לגדול. ללא פיקוח ובקרה חיצוניים של רגולטרים, סביר שהמערכת תצא מאיזון, אין דווקא מדובר באיזון כלכלי, למרות שכאן כמובן העניינים מסתבכים, מכיוון שמלכתחילה המערכת אינה מאוזנת כלכלית (היא אינה מממנת את עצמה, וזה בסדר). אבל כאשר מלכתחילה האיזון אינו קיים, ואם מוסיפים את נושא המלכ"ר, ואת הנושא החופש האקדמי ונושאים אחרים - הבעיה מאוד מורכבת. איני טוען שיש לי את הפתרון או אפילו פתרון אחד, אבל אני חושב שההקפדה של האוצר ותוכנית ועדת שוחט הם צעדים בכיוון הנכון, למרות שיש לי השגות מסוימות על שוחט.