וצדקה תציל ממות ...

ביממה האחרונה התלבטתי רבות אם לענות לך על עניין זה

ולבט זה שתי סיבות לו:

ראשית, הדברים עמוקים, שדרוש להם ידע מקדים בקטיגוריות החשיבה האונטלוגית והאפיסטימולוגיות, ולא שאני חושב שאין לך את יכולת ההבנה, ודאי שיש לך (ת"ח אתה ולא על דרך החנופה), אך אני חושב שאתה צריך מידע מקדים נרחב על כך. ואם על הראשונות נתקשינו, על האחרונות מה נאמר?

שנית, והוא עיקר: נימוקו של לייבוביץ, שהוא אומנם אמר אותו כמנטרה כמעט כל הזמן עד לזרא, אך רבים לא ירדו לסוף דעתו, ורק פעמיים הוא הסביר אותו (אחת בשיחה עם ירמיהו יובל, גם בשלושה ארבעה משפטים, ואחת עם פרופ' אגסי, כיוצא זנב - ועוד פעם אחת כעדות שמועה מהימנה של אבשלום אביצור) הוא מהדברים שמעצם טבעם ניתנים לחשיבה ולתפיסה, אך לא לאמירה - היינו הנחשבים ואינם נהגים, מפאת שאין ניסוח שיכול לנסחם, בבחינת (כמו, ולא בדיוק) הסיומת של ויטגנשטיין, שברור שלא כיוון לאלוהים, אך הם מסבירים את תחימת גבולות השפה שאינה אלא גבולות עולמו של האדם, ובתרגום חופשי: "מה שאי אפשר לדבר עליו - על אודותיו יש לשתוק". ומכיוון שסביר בעיניי מאוד, שתבקש הסבר על מה שאכתוב, גם בשל הסיבה הראשונה, וגם בשל קשיי הניסוח המובנים, נימצא במעגל אינסופי ובדו-שיח של חרשים.

יחד עם זאת, ולמרות האמור, הבנתי שלא ניתן להשאיר את הדברים בעלמא, שכן אני פתחתי פתחם. ועל כן אכתוב לך את נימוקו, במספר משפטים עם סייג אחד: בזה נסיים עניין זה! אם הבנת, הבנת. לא, לא. לא בגללך, אלא בגללי: שלא אוכל אני לדעת לנסחם מעבר לכך, וה' הטוב יכפר בעד.

לייבוביץ חולק על קאנט במושג "חירות הרצון". בעוד קאנט ראה בזה אנטינומיה מובנת בהגותו שלו (אחת מארבע), שאינה חריגה מהטבע, אלא חריגה בטבע. לייבוביץ ראה בה חריגה מהטבע. כלומר: האדם הוא חלק מהעולם הקונטיגנטי, בעל חוקיות וכללים שאותם הוא בעצמו תחם אך כפויים עליו בתודעתו (ולא נכנס כרגע מדוע), ואילו רצונו שלו הוא חריגה פונדמנטלית בעולם זה ובהגדרותיו שלו, שכן רצונו אינו מוכרח ותלוי הקשרים פונקציונליים כפויים. עבור לייבוביץ רצונו של האדם לא שייך לעולם - הוא מחוצה לו, באשר אין הוא חריגה בו אלא ממנו. והאדם, כך התנסח, הוא חריגה מהעולם (הוא כיוון לרצונו של האדם). פועל יוצא מכך, שאם קיימת אינטרוונצייה אלוהית יחידה (טרנסצנדנטית, שהיא עבור האדם המאמין כל "היש"), ואך ורק אינטרונציה כזו היא באפשר, זהו רצונו של האדם שיש בה אינטרוונציה אלוהית מתהווה - (באנגלית עם present progressive - זה נשמע יותר טוב: intervening). וזה, בעצם, עבור לייבוביץ, פירוש ההיגד בסיום תפילת נעילה: "ומותר האדם מן הבהמה איין", - היינו האדם הוא חלק מהעולם הזה, אך "אתה הבדלת אנוש מראש ותכירהו לעמוד לפניך". והכרה זו למעשה היא רצונו של האדם. ברור לך היטב עתה, כיצד חלילה הדברים יכולים להתפרש כאילו רצונו של האדם הוא אלוהים - זה לא קרוב לשם, אבל גם לא רחוק מאוד. והבן זה מאוד.
 
נו

אתה עדיין חושב שהוא אינו עובד ה'?... כך מדבר מי שיודע את רבו ורוצה למרוד בו?
אגב מה אתה אומר על זה שבפוניבז' מניפים דגל ישראל בעצמאות?
&nbsp
 
אני מאמין לו שהוא לא משקר

למרות שהתופעה לא מובנת לי. כולל ריקי.
פונוביץ' היא הישיבה של אטדגי. לא שלי.
(אלא שאיני יודע אם הוא ממחנה שופכי הגז או ממחנה הנכווים. ממסורת התורה או מפנימיית אשר יצר. מעושי הפוגרום או מנפגעיו. מצד אחד הוא תלמיד של הרב שך. מצד שני של ר' גרשון).
לגופו של עניין, אני גם נוסע כל שנה בה' אייר לסבא שלי לארוחה חגיגית. אין לי בעיה עם ה' אייר כחג אזרחי. יש לי בעיה עם יום זה רק כחג דתי. שיתוף פעולה עם המדינה בה אנו חיים היא ציווי מה' בפי ירמיהו "דרשו את שלום העיר אשר אתם בה כי בשלומה יהיה לכם שלום". אני בעד תפילה לשלום המדינה אם תוציא משם את המילים "ראשית צמיחת גאולתנו". דעתי (דלא כהחזון איש) שגם על מדינת ישראל "דינא דמלכותא דינא" תקף. זו בגדול גם גישתו של הרב שטיינמן רבם של נפגע פוגרום פנימיית אשר יצר.
 
לא נראה לי שאמר בריש גלי

שהוא בריש גלי...
ייתכן שהוא מעמעם את זהותו (הדתית) כדי שנשפוט את דבריו כמות שהם ולא בזיקה להשתייכותו הדתית.
&nbsp
מדוע אתה מתנגד למילים "ראשית צמיחת גאולתנו"?
הרי כתבת: "שכל מלכותו תהיה שיכוף כל ישראל ללכת בדרך התורה וקיום כל המצוות, יהיה על ידו ה' למלך על כל הארץ" משמע שלא קיימו את המצוות וה' לא היה להם למלך, כלומר המצב פחות טוב מהיום.
אז מדוע אין לראות בהיום "ראשית צמיחת גאולתנו"? ראשית צמיחה זה טרום טרום...
&nbsp
לגבי שלושת השבועות לא הבנתי כיצד פלפול או דרש על שני פסוקים בשיר השירים שחלק מחכמי ישראל חשבו לא להכניס אותו כאחד מספרי הקודש, אוסרים עלינו להציל את נפשינו מהגלות הנוראה,
ואל תשכח את השואה שהיתה רק כמה שנים לפני קום המדינה.
כלומר ולו משום פקוח נפש שדוחה את רוב התורה.
 
הוא כתב בפרוש "דתי אני לא"

בגלל שלא קיימו את המצוות באה ההוראה מהקב"ה לקפל את המטלטלין ולצאת למלך בבל. ז"א שאין לקב"ה עניין בממלכה שאינה ממליכה אותו.
ראשית צמיחה זה אומר שיש קשר בינה לגאולה. המדינה לא באה ע"י תשובה (או בלשון מורנו לא הוקמה ממניעים דתיים) ולכן אין קשר בינה לגאולה.
היציאה לגלות היא הוראה מפורשת מהקב"ה בפי ירמיהו לצאת ולשים את צווארנו בעול מלך בבל. מי התיר לנו למרוד בהוראה זו? לדעת רבנו הרמב"ם הדרשות אינן מקור ההלכה אלא אסמכתא. גם כאן השבועות הן אסמכתא. ואף אחד, כולל הרבי מסאטמאר זצ"ל לא הבינן כפשוטן. אף אחד לא הבינן מצד מצוות קיום שבועות. כולם יודעים שאנחנו אף פעם לא נשבענו, והרמב"ם באיגרת השמד כותב בפרוש על השבועות "בדרך משל".
מניין לך שמדינת ישראל מבטיחה מפני שואה נוספת?
כל זה קשור למדינת ישראל שהיא גוף בעל ריבונות ושלטון. להגן על עצמנו מפני הקמים עלינו מותר גם בזמן הגלות.
 
הניסוח שלך כאן מרוכך וסביר

אבל אני קראתי התבטאויות מסמרי שיער שאם נעיז לעלות בחומה יושלך בשרינו מאכל לעוף השמים או משהו דומה לזה כנראה לכן הם חוברים לאחמדניג'אד ולשאר אויבי ישראל.
 
הביטוי הוא מהגמרא

שאם עוברים על השבועות הריני מתיר את בשרכם כאילות השדה. אלה שהולכים לאחמדיניג'אד זה בשביל שזה לא יקרה. לא בשביל שזה יקרה.
 
הדרא קושיא לדוכתא

כיצד דרש על שני פסוקים בשיר השירים, שחלק מחכמי ישראל חשבו לא להכניס אותו כאחד מספרי הקודש, הופכים להיות יותר חמורים מכל המצוות שהם נדחים מפני פקוח נפש. זה לא אבסורד בעיניך?

לא אמרתי שהולכים לאחמדיניג'אד בשביל שזה יקרה. הם חושבים שיצילו בזה את עורם, אלא שאגב כך הם מחזקים את שונאי ישראל.
 
ראה ירמיהו ל"ח, פסוקים י"ז - כ"ד

אני לא חושב שהשבועות הן ביהרג אל יעבור. דעתי העקרונית בזה היא כשל הלובאוויטשער שיש ליהודים זכות להגן על עצמם גם בזמן הגלות. להגן. לא מעבר לזה.
הבעיה היא שאתה טוען שהגלות עצמה היא סכנת פיקוח נפש. ירמיהו טען ההיפך. וזו גם דעת נטורי קרתא.
אני חושב שבפעולה זאת הם מראים שלא כל יהודי הוא אוטומטית ציוני במטרה לגרום לערבי לחשוב פעמיים לפני שהוא פוגע ביהודי באשר הוא. הם מחזקים בזה את אויבי מדינת ישראל כי בכך הם מראים שמדינת ישראל אינה נצרכת בשביל פיקוח נפש, אלא אדרבה, היא זו שיצרה את הסכסוך עם הערבים בכך שהיא משרתת אינטרסים מערביים שבעיני הערבים הם צלבניים.
באיראן חיים 25,000 יהודים. לכן איראן אינה שונאת יהודים. מדינת ישראל מסוכסכת עם האסלאם בשל השתלטותה בנשק אמריקאי על שטח שמבחינתם הוא אדמת ווקף. בזה היא אינה משרתת את המטרה של מניעת פיקוח נפש, אלא אדרבה, יוצרת סיכון ליהודי בצרפת בגלל שהמוסלמים מזהים יהודי עם ציוני. מה לעשות שקומץ נטורי קרתא בטלים בששים בחרדים המזדהים עם הציונות? הם עושים מאמץ ככל האפשר. אבל יש הרבה יותר בריונים בלבוש חרדי שמשתפים פעולה עם הציונות ובכך מסכסכים אותנו בעל כורחנו עם האסלאם.
סבתי מצד אמי מגיעה מעיראק. היא העידה שהכול שם היה בסדר. הם היו שם עשירים. כאן יהודי המזרח הפכו לעניים ופושעים ואצלנו כתוב גדול המחטיאו יותר מן ההורגו.
ישבתי פעם באחד מבתי הכנסת הלא חרדיים. סיפר שם יהודי עיראקי ציוני, שאכן היו פוגרומים בזמן מלחמת השחרור (אז מי גורם לפוגרומים?), אבל אחר המלחמה נהיה שקט. ואז התנועה הציונית זרקה רימון בבית הכנסת כדי שהיהודים יחשבו שהערבים עשו זאת ולכן היהודים ברחו לכאן. וכאן הואצה תנועת החילון. גם יצרו סכסוך, גם נאלצו להשאיר שם את כל נכסיהם, וגם האיצו את החילון. והכול בשביל ריבונות על שטח. כוח ושלטון.
זה הניצחון של היטלר. הוא לימד את היהודים שבשביל לחיות אתה צריך להיות חזק. הם לא יכולים להיות חזקים על הגרמנים אז הם באו להיות חזקים על הערבים.
לפי ההיגיון שלכל מי שאין מדינה משלו הוא מסוכן בפיקח נפש, מדינת ישראל מסכנת כאן את הערבים שעל כרחם חיים במדינה לא שלהם, מאי חזית דדמא דידך סומק טפי? מותר לך להגן על עצמך. אסור לך להפוך מנשלט לשולט.
 
דוליטל מקפיד מאוד על הדין לכף זכות

ועד שלא תאמר לו "ברחל בתי הקטנה" הוא ימשיך לדונך לכף זכות.
 
כל אדם יכול לומר את זה...

אתה מחלל שבת ואוכל טרפות במזיד ולתאבון ולא בגלל פקוח נפש?
 
מכיוון שאני עונה לשאלות ולא לקנטורים

ששואלים אדם האם כשלת ביחסים אסורים? והוא עונה כן. כל שאלה מעבר לכך (כמו אתה באמת שכבת עם אשת שכנך, והאם זה היה רק אוראלי או מעבר), תהיה גסות רוח שאינה אלא קנטור. קיבלת תשובה קטיגוריאלית - היינו גורפת - והסתפק בזה. שנית, מה אני ומה חיי כי תדבר אודותיי - זהו פורום לייבוביץ' לא אטדגי. וגם בפורום לייבוביץ דנים במה הוא אמר ולא כמה הוא התקלח ביום.. אני מניח שיש פורומים העוסקים ברכילות מרתקת ובפיקנטריה מאתגרת אודות אנשים ובפועלם עדי ערב.
 
מאוד מעניין

אבל לא כ"כ הבנתי כיצד זה קשור לטענה שלי שהיא הרבה יותר צנועה כפי שהצגתי אותה כאן:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=241&messageid=177697241
"אם קאנט השפיע עליו בהגדרת הערך ומה זה מוסר ומה זה האדם המוסרי וחובת האדם וכו' וליבובץ לקח וגייר אותם, והפך אותם לעבודת ה', והקצין את מושג הלשמה, וקבע שאין ליהנות מהמצוות וכו' הרי זו השפעה מכרעת, שמשנה את פני היהדות בגלל אותו גוי אתיאסט ואנטשמי..." (מעולם לא טענתי שהוא שאב מקאנט את האמונה בה')
&nbsp
אבל אם כבר פתחת את הנושא הזה שהוא לא פחות מעניין, אמור נא לי על איזה דברים הוא חזר כמנטרה עד לזרא, ואף אחד לא הבין אותם והסביר אותם לפרופ' ירמיהו יובל ולפרופ' אגסי ולאביצור, ושאותן הסברת כעת? תוכל להפנות אותי לאחד המאמרים של מישהו מהם שאומר את הדברים הללו?
&nbsp
הרי ליבוביץ הצהיר במלים האלה: "חשיבה על השגחה אלוהית אינה נכנסת לתחום הגותי"
&nbsp
 

u r i el

New member
עכשיו

אחרי כל הקומפלימנטים שקיבלת שאתה וודאי ראוי להם, אולי תסביר לי בשפה של הדיוטות באיזה מין אלהים האמין ליבוביץ ? האם זה זקן יווני שיושב בשמים עם טוגו ומושך בחוטי המושכלות או, להבדיל, אלוהי אברהם יצחק ויעקב - אלהי היהודים ? אתה מבין על כל פנים, שזה בכל מקרה יכול להיות רק אל שהחילוניים המשכילים ירמיהו יובל, אגסי ואליצור מסוגלים להכירו, אל דלית אקדמיה פנויה מניה ... לא אלהי רועי הצאן הנאוודים משה ובני ישראל ....וכל זה רק בהנחה שמר אטדגי צודק בדבריו.
 
למעלה