אני = הכרתי. כשאני מתעלף - אני מאבד הכרה, קל וחומר כשאני מת.
אתה אומר: "מוות אינו אי קיום אלא שינוי צורה". אמנם אפשר לטעון שיש הישארות הנפש, וכמובן מבחינה פילוסופית טהורה לא ניתן לשלול זאת (כשם שלא ניתן לאשר זאת), אבל כבר ליבוביץ לימד אותנו, שאין שום מובן לשאלה "האם אמשיך להיות קיים אחרי מותי".
אתה אומר: "אין הקיים יכול להיות לא קיים אלא רק לשנות צורה". לדעתי אתה ממהר להשליך, מתוך מה שידוע לנו מן המציאות של גלגולי חומר-אנרגיה, על ההכרה - אשר לגביה לא נוכל להסיק באופן ודאי שיש גלגולי נשמות וכו' - כי חוק-השימור התקף לגבי חומר-אנרגיה אינו בהכרח תקף לגבי ההכרה עצמה (ה"אני"): בדוק שוב את המשל, של אדם המאבד את הכרתו, וכן את המשל של הכרת-העוּבָּר - אשר לא הייתה קיימת כלל לפני שנה, וכן את המשל של הכרתך שלך - אשר לא היתה קיימת לפני מאה שנה.
אתה אומר "במקרה של הנעלם שבקופסה יש לי אליו בכל זאת יחס פיזי: והוא מיקומו". האם אתה טוען שכדי שאתייחס למשהו, חייבת להיות - ידועה לי אודותיו - איזושהי תכונה פיזית? זו כבר טענה חדשה שטרם הועלתה בשירשור זה, אבל היא כמובן לא נכונה (אם אליה התכוונת): לדוגמה: אני מכיר את החלומות, וכן את המושגים המופשטים, וכו' כו', אבל כל אלה אינם פיזיים - ובמיוחד - לא ניתן למקם אותם פיזית (אלא אם כן אנחנו מטריאליסטים, אבל ממילא המטריאליסטים שוללים את עצם קיומו של השם כי בהגדרה הוא לא חומרי כך שברור שכל השירשור הזה יוצא מנקודת הנחה שאינה מטריאליסטית אלא למשל דואליסטית וכדומה).
אלא אם כן יתברר, שהיצגת את היחס הפיזי של המיקום - כדוגמה בלבד עבור מה שאני יודע על הדבר שבקופסה, מבלי שהתכוונת להתעקש על הפיזיות של הדבר - כתנאי הכרחי לכך שיוכל להיות לי יחס כלפי הדבר (כגון יחס של סקרנות אודות זהותו וכדומה); אבל אם כך, אז יוצא שאתה שוב נאחז - בקליפה של המשל - במקום בפריו של המשל, אחרי שכבר הזהרתי חזור והזהר - ששום משל אינו יכול להיות זהה במאה אחוזים לנמשל (שהרי אם הוא היה לגמרי זהה לנמשל אז הוא היה הנמשל בעצמו וממילא לא היה צריך להציג אותו כמשל). תמיד ראוי אפוא לדעת לברור, את המוץ - מתוך התבן, ואת פריו של המשל - מתוך קליפתו.
אחרי שמניחים לרגע בצד את הקליפה של המשל, אז למעשה, מה שבעצם התכוונתי לייבא מתוך המשל של הדבר שבקופסה - זה, שלמרות שאינני מכיר את הדבר עצמו שבתוך הקופסה - אחרי שמניחים לרגע בצד את הגיאוגרפיה שלו - אשר כמובן איננה חלק מזהותו של הדבר עצמו, עדין יש לי יחס כלפי הדבר - כגון יחס של אי ידיעת זהותו וכגון חווית סקרנות לגבי זהותו וכדומה. אז אותו דבר לגבי השם: למרות שהדתי אינו מכיר את השם עצמו - אחרי שמניחים לרגע בצד את עצם קיומו, עדין יש לדתי יחס כלפי השם - כגון יחס של עבודת השם וכגון חווית מעמד האדם הדתי כלפי השם וכדומה.
ואם למרות זאת תתעקש (שלא בצדק לדעתי) להיאחז בקליפת המשל - דהיינו במיקומו של הדבר שבקופסה, אז אגיד לך כך: ברגע שאתה טוען, שעצם ידיעתי את מיקומו של הדבר שבקופסה - מספיקה לכך שיהיה לי יחס כלפי הדבר הזה - כגון יחס של אי ידיעת זהותו וכגון חווית סקרנות לגבי זהותו וכדומה, אז גם הדתיים יטענו, שעצם ידיעתם (לטענתם) שהשם קיים - מספיקה לכך שיהיה להם איזשהו יחס כלפיו - כגון יחס של עבודת השם וכגון חווית מעמד האדם הדתי כלפי השם וכדומה.
אתה אומר: "מכיון שאין קטגוריה של יחס הידועה לי ביני לבין אלוהים - כמו מיקום או כל קטגוריה אחרת (וכמו הקטגוריות האריסטוטאליות), הרי שמבחינתי אין יחס כזה רלוונטי". כשאתה אומר "לי", או "מבחינתי", אל מי אתה מתכוון? לרועי החושב, או לאדם הדתי? הרי האדם הדתי יגיד לך, שדווקא יש יחס בינו לבין השם: למשל, עבודת השם (וכמו שאמר פעם ליבוביץ: "זה שאני נמנע מלהדליק סיגריה בשבת, זה הקשר שביני לבין השם"). ולמותר לציין, שהאדם הדתי לא רואה בקטגוריות של אריסטו את חזות הכל.
אתה אומר: "מעמדו של האדם בפני השם הוא לא רלוונטי לאדם". תלוי איזה אדם. מעמד זה אינו רלוונטי לאתאיסט, אשר בכלל אינו מאמין בקיומו של מעמד זה (וכמובן גם אינו מאמין בקיומו של השם), אבל מעמד זה מאד רלוונטי לאדם הדתי - שהרי מבחינתו - משמעות מעמד זה היא בראש ובראשונה תחושת החובה לעבוד את השם. . .