חיפה חיפה - פתיחת הגשר המחבר לכביש 22

oschlick

New member
נכון שצריך להשקיע גם בשיפוץ חזיתות ווחיזוק

יסודות המבנים הישנים, אבל אי אפשר להזניח את התשתיות האחרות כמו תחבורה, מים, העברת חומרים מסוכנים במנהרת התשתיות וכד'.
 

highrise

New member
דרוש איזון. לא יתכן שאין כסף למדיניות דיור.

27 מליארד שקל תעלה תוכנית נתיבי ישראל. כל גשר ומחלף מזורגגים עולים 200 ו-300 מליון שקל.
לא יתכן שיש מליון וחצי תושבים בשיכוני רכבת שחלקם מהווים מלכודת מוות באזורים מועדים לרעידות אדמה,
והמדינה לא תכריז על שום תוכנית דיור וטיפול במאות אלפי דירות בשיכונים בפריפריה, שבהם לא יהיה פינוי בינוי כלכלי לעולם.

לא יתכן שאין 350 מליון שקל לבית חולים באשדוד או בקריות לישובים עם רבע מליון תושבים,
תושבים מהקריות, אזור מוקף סיכונים שכבר חווה טילים, צריכים לחכות 20 דקות באמבולנס לרמב"ם,
אבל מיד מצאו 350 מליון שקל על מחלף מטומטם בצומת גולני, שאין בו שום פקקים.

זה לא יתכן.
ואני מתריע לפני שהעסק יתפוצץ הרבה יותר מהקיץ האחרון, כי בין המניפולציות הייתה זעקה אמיתית בנושא הדיור -
את עשרות המליארדים של התשתיות חייבים לחלק בצורה מאוזנת יותר גם למדיניות דיור ציבורי לאומית, וחילוץ אוכלוסיות משיכונים מסוכנים.
 
הכסף צריך להגיע ממקורות אחרים

לדוגמא משתי קבוצות אוכלוסיה שמוזרמים להן מיליארדי שקלים כל שנה, באופן לא צודק: החרדים והמתנחלים.

בכל מקרה, מדיניות דיור נכונה של המדינה לאו דווקא צריכה לעלות מיליארדים. לדוגמא, מכרזי שיווק קרקע מינהל עם בניה לשכירות מפוקחת לטווח ארוך צריכה לעלות כמה מיליונים בודדים, לא מעבר לזה.

בניה של דיור ציבורי גם כן לא כרוכה בהוצאות ענק, אם תנוהל באופן נכון.

בנושא הדיור, לפעמים זה לא עניין של תקציבים, אלא של רצון טוב, מדיניות מסודרת לטווח ארוך ולקיחת אחריות. כמעט בכל העולם המערבי בונים דיור ציבורי ורק בארץ הממשלה מתרחקת מזה כאילו היה לבה רותחת.

לגבי טיפול בשיכונים הוותיקים והמדורדרים - אל תשכח שבמשך כמה עשרות שנים היה לנו את "שיקום שכונות" שנחל הצלחה יחסית (ופעל גם במישור הפיזי וגם החברתי שהוא לא פחות חשוב ממראה העיניים). כיום אאל"ט המיזם פועל במתכונת מצומצמת מאוד. אם הפינוי בינוי ותמ"א 38 יתפסו תאוצה, גם בפריפריה, אז יינתן מענה לפחות לחלק מהשכונות המידרדרות. כרגע לא רואים את זה באופק. במקום שיהיה פינוי בינוי בשכונה ד' בב"ש, יש בנווה-שרת בת"א ובנווה-מונוסון... בזה התכנית נכשלה עד עכשיו, נקווה שבעתיד יהיה שינוי.
 

highrise

New member
צר לי אבל זו דמגוגיה

גם שתי הקבוצות שציינת - תושבי השומרון והמגזר החרדי, זקוקים לדיור בדיוק כמו כל אחד אחר.
התקציבים שהולכים אליהם לא שונים בהרבה בסך הכולל מנתחי התקציב שהולכים למשל לממן כוללים של אומנות ובתי מדרש של תרבות למתנחלי תל אביב.
אני לא רוצה להכנס לפוליטיקה אבל הייתה פה ממשלת שמאל שהוציאה 20-30 מליארד שקל על מלחמות מיותרות ובריחות וזה הסתיים בטילים על אשדוד וב"ש.

דווקא המגזרים שציינת סובלים במקרים רבים מאותם תנאי דיור נחותים במבני שיכוני רכבת זולים בגלל מצוקה כלכלית, בבני ברק המצב קרוב לקטסטרופה.
מדיניות של דיור ציבורי היא לא מותרות, זה חובה של המדינה לנהל את מדיניות הדיור כמו שמנהלת את משק המים והחשמל, כדי לספק אותו ברמה כמה שיותר
טובה. אנחנו מדינה שקלטה 3 מליון עולים ובנתה מלאי דיור מהר מאד ובפרק זמן אחיד. חלפו 60-70 שנה ומלאי הדיור הזה הולך ומזדקן. הוא נבנה מחומרים
נחותים, הוא סובל מבעיות תרמיות שגורמות לבזבוזי חשמל על חימום וקירור מיותרים. המדינה שואפת לחסכון באנרגיה ובדלק. זה המקום לפעול לבנות דיור
שמעבה את הערים, עומד בסטנדרטים ירוקים, מחלץ שכבות אוכלוסיה מעוני, בעיקר בפריפריה. מסלק שכונות מצוקה ושיכוני רכבת מכוערים ממרכזי הערים ומפנה
שטח עצום לבנייה עירונית שתחסוך במשאבים כמו דלק ואנרגיה. זה יוסיף לתל"ג לא פחות מעוד מחלף מיותר בצומת גולני. זה ייצר מקומות עבודה, זה ייצר מצרך
מאד מאד חשוב שנקרא "תקווה". אם המדינה תטפל כל שנה ב-500 יח"ד, אז זה ייקח רק 200 שנה לעדכן את מלאי הדיור. השיכונים האלו לא ישרדו גם עוד
50 שנה וברעידת אדמה יתמוטטו על יושביהם כמו מגדלי קלפים עם 'פו'.

המדינה חייבת להפסיק לזרוק 350 מליון שקל למחלפים מיותרים בצמח, בצומת גולני ובערבה, ולקחת תקציב של 2-3 מליארד שקל לעדכון מלאי הדיור בארץ
שזה אומר שיכונים במקומות מועדים לרעידות אדמה - לחסל אותם, למכור את השטח לוילות, לבנות בכסף הזה מבני דיור חדשים שבהם גם תוספת דירות להשכרה
ארוכת טווח בנוסף לשיכון האוכלוסיה המקומית. מקבצי הדיור הציבורי האלו יימכרו בתוך 10-15 שנה ויכניסו עוד כסף לקופה להמשך פרויקטים. בנוסף נמכרו
פה דירות עמידר - לקחו 3 מליארד שקל שיועדו בחוק לבניית דיור ציבורי חדש והעבירו אותם - נכון, שוב פעם למחלפים וכבישים.
ממשלות ישראל -
תפסיקו לשדוד את הציבור ולהעשיר חברות קבלני כבישים בפרויקטים הזויים!
דיור ציבורי בלי להוליך אותנו בכזבים ושקרים.
 

luckydude

Active member
מי אמר שזו חובתה של המדינה לשפץ רכוש פרטי?

קודם כל, להשקיע בכבישים ורכבות שהם שייכים לכלל לפני שניגשים לגעת ברכוש פרטי מכספי משלמי המיסים. הפיגור בתשתיות בישראל הינו גבוה מאוד וזה סביר בהחלט להשקיע סכומים גדולים בתשתיות נורמליות כדי לפצות על שנים של הזנחה.
 

highrise

New member
התשתית שסובלת משנים של הזנחה זה דיור

תשתית הסיעוד, תשתית החינוך, תשתית הדיור, תשתית הבריאות, תשתית הספורט.
זה מה שהוזנח פה.
למה להשקיע ברכוש פרטי מכספי משלמי המיסים? א. כי יש כשל שוק ענק בתחום הזה שהופקר לכוחות השוק הפרטי בלבד, דבר שלא יכול להמשיך הלאה.
ב. כי מלאי הדיור בארץ נבנה בבת אחת, וסובל מהמון בעיות שעולות בעקיפין כסף רב למשלמי המיסים, למשל בנייה ישנה שזוללת אנרגיה לחימום וקירור.
ג. כי אנחנו מדינה קטנה מדי בכדי לככב בצמרת המדינות שבהן הפערים הכלכליים הגדולים ביותר, ודיור זאת הדרך לצמצם את הפערים פיזית ולתת תקווה
שגם בפריפריה הרחוקה דברים זזים. ה. כי בכל העולם יש מקבצי דיור ולהשכרה מוגנת וזה עובד בכל העולם ומכשיר לסגירת פערים.
יש עוד הרבה סיבות, אבל די באלו.
 

luckydude

Active member
צ'טער, עדיין לא שכנעת אותי.

הממשלה לא צריכה להתעסק עם רכוש פרטי. יש מספיק מקומות\אפיקים שצריך להשקיע בהם כסף ציבורי קודם.

עם זאת, המדינה יכולה לעזור מאוד לשוק הדיור באופן עקיף. למשל בשיווק יותר אגריסיבי של קרקעות מנהל, עידוד והסרת חסמים בפינוי-בינוי, בניית תחבורה ציבורית, במיוחד מסילתית מהירה לאזורים פריפריאלים.
 
חיפה

כתושב חיפה כבר שנתיים אני חייב להסכים עם רוב הדברים שhightise מעלה כאן.
דבר ראשון, בכל מקום וכל פינה מפתחים אך ורק כבישים. כבישים, כבישים ועוד כבישים. מחלף רופין של מנהרות הכרמל הוא מהמשוגעים בארץ, וכעת בונים גשר נוסף שיובל מהמחלף הנ"ל לעיר התחתית דרך הוואדי. תכנון עירוני לקוי של כבישים פתלתלים וצרים. וחוסר התחשבות משווע בתושבים.
לדוגמה, לתקן צינור ביוב ברחוב צדי מסויים לוקח מעל חצי שנה. עוד לפני שמסיימים לטפל בתחילת הרחוב, כבר עוברים לסופו ומשאירים את כל הרחוב תלי תלים של חול ובורות. כאשר מסיימים, הם עושים "עבודה ערבית" וסותמים את הבורות עם חול. ברחוב הרצל, שגם אותו שיפצו בצורה נרחבת, שבוע אחרי שסיימו את עבודות הזיפות של הכביש, ירד גשם שהפך את הכביש כולו למלא סדקים ובלתי אפשרי לנסיעה.
מתישהו בשנות ה-80 החליטו להרחיב את כביש סטלה מאריס בעוד 50 ס"מ. עד היום, בנתיב העלייה יש הפרש גבהים משמעותי בין הנתיב הישן לבין התוספת. נפלה שם קטיושה במלחמת לבנון השנייה והנזקים עדיין נראים לעין.
בנסיעה בדרך העצמאות-חטיבת גולן-ישראל בר יהודה, כל שנותר לך הוא רק להחזיק את הראש, מדוע אתה מרגיש כאילו אתה נוסע במסלול מכשולים, דרך ראשית בעלת סיבובים חדים ושוליים צרים; וכל זה, כאשר הנסיעה הייתה יכולה להיות ישרה לחלוטין אילו מישהו היה חכם מספיק כדי לפנות משם את בעלי המוסכים וכמה בתים נטושים (יש איזורים בהם גם זה אין וסתם ערימות של זבל ברוחב של 5 נתיבים). וכעת, שסוף סוף מסדירים שם נת"צים, הם מקבעים סופית לחלוטין כי לעולם לא יישתנו הסלאלומים האלו. כבר התחלתם לעבוד על הנת"צ! לא יכולתם להשקיע עוד טיפה ולעשות את זה כמו שצריך?!
כביש 22 הוא מהמיותרים ביותר בכל הארץ. אילו היו מסדירים את הנתיבים הקיימים כפי שצריך, לא היה צורך להשקיע מאות מיליונים בכביש המיותר הזה...
מחלף הצ'ק פוסט הוא גם מהמטומטמים בארץ. אם אתה לא מהסביבה, או ללא ג'י.פי.אס, סביר להניח שלא תדע לאן לנסוע.
אני לא יודע אם זה כך בכל הארץ, אבל אני יודע להגיד בוודאות שאילו בחיפה היה יושב מישהו וחושב איך לתקן את הקיים במקום להוסיף עוד תלאי ועוד תלאי על הקיים, היו נחסכים כספים רבים.
בנוגע לרכבת, אכן עדיף דבר ראשון למנהר את הרכבת לפני שמחשמלים אותה. אם בכל מקרה יעשו את שתי הפעולות, כסף רב יותר ייחסך אם קודם יחליטו למנהר את הדרך. מה שאני לא מסכים עם highrise הוא שזה לא יחסוך בזמן. הרכבת עדיין תעבור בתחנות בת גלים ומרכז השמונה.
אני אישית חושב שחיפה הייתה יכולה להיות אחת הערים היפות בעולם, יותר מת"א וירושלים בכל מקרה, אם היו משקיעים את הכסף בצורה נכונה ונבונה יותר. פינוי בית דגון הוא הכרחי, פיתוח בת-גלים הוא בלתי נמנע (איפה עוד בעולם יש בתים פרטיים במרחק הליכה מהים והם ייחשבו כאחד האזורים המוזנחים בעיר?), עידוד האוכלוסייה בשיפוץ ושימור בתים; ישנם בניינים בעיר, שהם מדהימים מבחינה אדריכלית והיסטורית, והם פשוט עומדים שם, מתפוררים, מחכים לרעידת האדמה הקרובה שתפיל אותם על יושביהם. אין פארק אחד בכל העיר! אחד!! יש באיזור הנמל מדשאה בגודל של גינה פרטית וזהו (וגם היא מוזנחת). אם אני רוצה לשכב על הדשא, אני יכול רק בטכניון.
אפילו האצטדיון החדש נבנה ללא כל מחשבה. הוצאתם אותו ממקום שיש בו תחבורה ציבורית למקום ללא. הוצאתם אותו מתוך שכונת מגורים, כדי לבנות ליד האצטדיון החדש עוד שכונת מגורים. תושבי קריית אליעזר, ששמחו שמוציאים להם את האצטדיון מהשכונה, משום שזה אומר שאולי יתחילו להשקיע מעט בשכונה שלהם, קיבלו הודעה רשמית מראש העיר כי הוא לא מתכוון להוציא שקל על השכונה.
זה לא רק יונה יהב, זו הזנחה של עשרות שנים ולדעתי, תושבי חיפה צריכים לפקוח את העיניים ולשאול לאן כל הכסף שלהם הולך.
 


 

easylivin

New member
הטעויות הקשות ביחס לחישמול הרכבת:

קודם כל והכי חשוב: תכנית חישמול מערך המסילות הארצי היא תכנית לאומית קיימת שכבר מבוצעת בפועל (התכנון המפורט מסתיים, בשנה הבאה יפורסמו המכרזים הראשונים לרכש ציוד נייד לקווים המחושמלים). לעומת זאת, שמישהו ינסה לשכנע אותי בזה שניתן יהיה לתכנן את השיקוע (מנהור), לבצע ולסיים אותו לפני 2020... אז מה, "נחכה עוד קצת"?

טעות שנייה: החישמול לא ישנה את המצב הקיים כהוא זה מבחינת האפשרות לחצות את המסילות. הוא לא "ינתק" שום דבר מעבר לרמה הנוכחית. בינתיים, אפשר לדאוג ליותר מעברים נוחים להולכי רגל... ולא רוצה לשמוע שוב את התירוצים העלובים למה "לא צריך" להקים מעברים כאלה. כי צריך!!! וגם אפשר לדאוג להולכי הרגל כאן ועכשיו. כל-כך פשוט. ומבחינתי, שיחייבו אפילו את הרכבת לבצע את זה מתקציבה (בדומה להקמת קירות אקוסטיים).

טעות שלישית: החישמול גם לא "ינציח" שום דבר מהקיים נכון להיום. מסילה מחושמלת ניתן להסיט באותה הקלות כמו מסילה לא מחושמלת; עלות העברת תשתית החישמול תהיה זניחה לעומת עלות המנהור המוצע.

מעבר לזה, אין טעם להתייחס לסיפורי הבלהות שסיעת "הירוקים" האופוזיציונית ליהב מפיצה על החישמול, בעודה צוברת נקודות זכות פולטיות כנגד ראש העיר, מה שאגב לא היה קורה אילו הציבור הקשוב לה היה קצת יותר מעודכן בעובדות... וזה מבלי לתמוך חלילה ביהב עצמו, שאכן ביצע פשעים סביבתיים אמיתיים ולא מדומים, אבל פשוט לא במקרה הזה, מה לעשות.

השורה התחתונה היא שכל תכנית "שיקוע" או איך שלא יקראו לה (השימוש בשם "שיקוע" מעלה חשש לנסיון להציג את התכנית כזולה יותר לעומת "מנהור") ניתן וצריך לקדם, אבל לא על חשבון החישמול שלא יכול "לחכות עוד קצת". אמורים לפתוח את הקו מכרמיאל לחיפה לקראת 2016, ומה יעשו אז הנוסעים (שחלקם גם חיפאים, להזכיר)? יחליפו לרכבת דיזל בלב המפרץ?! בקיצור, תקדמו כל תכנית שנראית לכם, אבל בלי להפיץ שטויות על תכנית חשובה אחרת במטרה לתפוס עליה טרמפ. ואל תסחפו אחרי פוליטיקאים שנוהגים כך.
 
לא לגמרי מסכים...

אני מסכים שמנהור הקטע עשוי לקחת הרבה מאוד זמן. 2020 נשמע די ריאלי... עם זאת, החשמול, גם אם ייצא לפועל השנה, הוא לא ייסתיים גם בשנתיים בקרובות בקווי י-ם - ת"א או כרמיאל - חיפה... הייתי אומר שהרכבת החשמלית הראשונה תיסע לפחות ב-2015. אז לחכות עוד 5 שנים זה אכן ה"קצת" הזה שאפשר לחכות בשביל שמשהו יהיה כמו שצריך... אז בקווים הנ"ל ייסעו בינתיים רכבות דיזל.

חשמול ואז שיקוע כן יעלה סכום כסף רב הרבה יותר. הקמת כל התשתית החשמלית כדי לפרק אותה אח"כ ולבנות את אותה המערכת באותו מקום שוב עולה לא מעט... האם זה עולה יותר ממחיר הדלק ל5 שנים לעומת מחיר החשמל לאותן 5 שנים? אני חושב שכן.

אני אישית מאוד מאמין בשימור הסביבה וכד', אבל ברגע שגם הירוקים מאמינים באותה אידיאולוגיה כמוני, אני מרים גבה... ברוב המקרים ההחלטות שלהם פוליטיות ולא סביבתיות. תמיד אמרתי עליהם שה"ירוקים" שהם מדברים עליהם זה הדולרים.

בשורה התחתונה שלי, אנחנו דוגלים פחות או יותר באותה אידיאולגיה; שני הדברים הללו צריכים לקרות. השאלה היא רק מה קודם... בסופו של דבר, אף אחד מאיתנו לא קובע. העיקר ששניהם ייקרו מתישהו.
 

easylivin

New member
בכל זאת, לדעתי אתה טועה בסעיפיך הראשונים.

ראשית, גם אני כתבתי במפורש שלא יהיו רכבות חשמליות עד 2015. יחד עם זאת, לא אמרתי שבהכרח יהיה מנהור ב-2020... אף אחד לא יודע מתי כן יהיה, פשוט כי אין הסכמות לגבי מתווה הפרוייקט, אין חלופות לביצוע, אין חלופה מאושרת, אין תכנון ראשוני ואין תכנון מפורט... 10 שנים כולל ביצוע זו תחזית אופטימית באופן חסר-תקנה. כך שלמעשה, סיעת "הירוקים" שבמועצת העיר מציעה לנו ברוב אדיבותה לבטל את החישמול לפרק זמן לא ידוע. המשמעות: המשך זיהום האויר ע"י רכבות דיזל; חוסר אפשרות להגדיל בינתיים את קיבולת הקווים בהתאם לדרישה, וגם את המהירות הממוצעת ואת התדירות - דברים שרק צי נייד חשמלי מאפשר; וצורך בלתי-נמנע לרכוש עוד ועוד ציוד דיזל בעקבות הגידול בכמות הנוסעים, מה שכבר באמת יביא לבזבוז כספים גדול.

אחזור גם שלפרק תשתית חישמול זה ממש לא כסף גדול ואף זניח לעומת הסכומים האסטרונומיים שיושקעו המנהור. אם יוחלט למשל למנהר את את הקטע הסמוך לחוף הכרמל (כ-1.5 ק"מ), אז עלות התשתית בו באמת לא תהיה משמעותית. לגבי "מחיר הדלק ומחיר החשמל", פיספסת עוד נקודה חשובה לזכותו של החישמול: רכבות חשמליות חסכוניות הרבה יותר מבחינת תצרוכת האנרגיה שלהן לעומת רכבות דיזל. הפעלתן בקווים הראשיים והעמוסים כמו הקו המדובר, דווקא זולה יותר (כולל עלויות אחזקת התשתית!) מהפעלת רכבות דיזל שקיבולתן זהה.

המסקנה הפשוטה מכל האמור היא שהסביבה לא "תרוויח" שום דבר מעיכוב החישמול; נהפוך הוא! איכות הסביבה רק תפסיד בינתיים. כך שאין בכלל שום סיבה סביבתית לעכב את החישמול. בכלל...
לעומת זאת, יש את כל הסיבות לקדם וגם לזרז את תכנית החישמול, לא לעכב ולהתנות אותה בשום תכנית אחרת, חשובה ככל שלא תהיה. מה לעשות, לפעמים זה כן "שחור ולבן".
 
למעלה