חיפה
כתושב חיפה כבר שנתיים אני חייב להסכים עם רוב הדברים שhightise מעלה כאן.
דבר ראשון, בכל מקום וכל פינה מפתחים אך ורק כבישים. כבישים, כבישים ועוד כבישים. מחלף רופין של מנהרות הכרמל הוא מהמשוגעים בארץ, וכעת בונים גשר נוסף שיובל מהמחלף הנ"ל לעיר התחתית דרך הוואדי. תכנון עירוני לקוי של כבישים פתלתלים וצרים. וחוסר התחשבות משווע בתושבים.
לדוגמה, לתקן צינור ביוב ברחוב צדי מסויים לוקח מעל חצי שנה. עוד לפני שמסיימים לטפל בתחילת הרחוב, כבר עוברים לסופו ומשאירים את כל הרחוב תלי תלים של חול ובורות. כאשר מסיימים, הם עושים "עבודה ערבית" וסותמים את הבורות עם חול. ברחוב הרצל, שגם אותו שיפצו בצורה נרחבת, שבוע אחרי שסיימו את עבודות הזיפות של הכביש, ירד גשם שהפך את הכביש כולו למלא סדקים ובלתי אפשרי לנסיעה.
מתישהו בשנות ה-80 החליטו להרחיב את כביש סטלה מאריס בעוד 50 ס"מ. עד היום, בנתיב העלייה יש הפרש גבהים משמעותי בין הנתיב הישן לבין התוספת. נפלה שם קטיושה במלחמת לבנון השנייה והנזקים עדיין נראים לעין.
בנסיעה בדרך העצמאות-חטיבת גולן-ישראל בר יהודה, כל שנותר לך הוא רק להחזיק את הראש, מדוע אתה מרגיש כאילו אתה נוסע במסלול מכשולים, דרך ראשית בעלת סיבובים חדים ושוליים צרים; וכל זה, כאשר הנסיעה הייתה יכולה להיות ישרה לחלוטין אילו מישהו היה חכם מספיק כדי לפנות משם את בעלי המוסכים וכמה בתים נטושים (יש איזורים בהם גם זה אין וסתם ערימות של זבל ברוחב של 5 נתיבים). וכעת, שסוף סוף מסדירים שם נת"צים, הם מקבעים סופית לחלוטין כי לעולם לא יישתנו הסלאלומים האלו. כבר התחלתם לעבוד על הנת"צ! לא יכולתם להשקיע עוד טיפה ולעשות את זה כמו שצריך?!
כביש 22 הוא מהמיותרים ביותר בכל הארץ. אילו היו מסדירים את הנתיבים הקיימים כפי שצריך, לא היה צורך להשקיע מאות מיליונים בכביש המיותר הזה...
מחלף הצ'ק פוסט הוא גם מהמטומטמים בארץ. אם אתה לא מהסביבה, או ללא ג'י.פי.אס, סביר להניח שלא תדע לאן לנסוע.
אני לא יודע אם זה כך בכל הארץ, אבל אני יודע להגיד בוודאות שאילו בחיפה היה יושב מישהו וחושב איך לתקן את הקיים במקום להוסיף עוד תלאי ועוד תלאי על הקיים, היו נחסכים כספים רבים.
בנוגע לרכבת, אכן עדיף דבר ראשון למנהר את הרכבת לפני שמחשמלים אותה. אם בכל מקרה יעשו את שתי הפעולות, כסף רב יותר ייחסך אם קודם יחליטו למנהר את הדרך. מה שאני לא מסכים עם highrise הוא שזה לא יחסוך בזמן. הרכבת עדיין תעבור בתחנות בת גלים ומרכז השמונה.
אני אישית חושב שחיפה הייתה יכולה להיות אחת הערים היפות בעולם, יותר מת"א וירושלים בכל מקרה, אם היו משקיעים את הכסף בצורה נכונה ונבונה יותר. פינוי בית דגון הוא הכרחי, פיתוח בת-גלים הוא בלתי נמנע (איפה עוד בעולם יש בתים פרטיים במרחק הליכה מהים והם ייחשבו כאחד האזורים המוזנחים בעיר?), עידוד האוכלוסייה בשיפוץ ושימור בתים; ישנם בניינים בעיר, שהם מדהימים מבחינה אדריכלית והיסטורית, והם פשוט עומדים שם, מתפוררים, מחכים לרעידת האדמה הקרובה שתפיל אותם על יושביהם. אין פארק אחד בכל העיר! אחד!! יש באיזור הנמל מדשאה בגודל של גינה פרטית וזהו (וגם היא מוזנחת). אם אני רוצה לשכב על הדשא, אני יכול רק בטכניון.
אפילו האצטדיון החדש נבנה ללא כל מחשבה. הוצאתם אותו ממקום שיש בו תחבורה ציבורית למקום ללא. הוצאתם אותו מתוך שכונת מגורים, כדי לבנות ליד האצטדיון החדש עוד שכונת מגורים. תושבי קריית אליעזר, ששמחו שמוציאים להם את האצטדיון מהשכונה, משום שזה אומר שאולי יתחילו להשקיע מעט בשכונה שלהם, קיבלו הודעה רשמית מראש העיר כי הוא לא מתכוון להוציא שקל על השכונה.
זה לא רק יונה יהב, זו הזנחה של עשרות שנים ולדעתי, תושבי חיפה צריכים לפקוח את העיניים ולשאול לאן כל הכסף שלהם הולך.