סליחה, התגובה הקודמת נשלחה מוקדם מדי,
לפני שהספקתי לערוך אותה. הנה התגובה המתוקנת:
אין לדעתי שום סתירה בין פסיכולוגיה לבין תגובה אינסטינקטיבית, כי השפעה פסיכולוגית תלויה באישיות כמכלול ולכן יכולה להיות שילוב של כמה דברים. אדם הוא יצור מורכב והתגובות שלו מגוונות ומורכבות. ובהחלט תיתכן אינטואיציה שאינה מבוססת על רציונאליזציה. אדם יכול לחוש בבעיה מבלי שהוא יוכל להגדיר או להסביר אותה אפילו לעצמו. אין זה דבר נדיר כלל.
יש השפעה גנטית והשפעה סביבתית. השפעה גנטית יכולה להיות מנוגדת להשפעה סביבתית או ששתיהן יכולות להיות תואמות או לפחות לא סותרות. מעבר לכך, אדם מטבעו יכול להיות נוח להשפעה סביבתית או לא. גם במקרה הראשון עצם העובדה שהוא פועל בהשפעת הסביבה אין פירושה שהוא פועל בניגוד לרצון הטבוע בו, כלומר בניגוד לגנטיקה שלו. מאוד ייתכן שיש תיאום בין שניהם ואין בכלל דילמה או צורך בהכרעה. גם אדם שאינו נוח להשפעה יכול לפעול על פי רצונו, שלמעשה תואם את המקובל בסביבה וגם אז לא יהיו סתירה או קונפליקט. במקרה כזה עלול להתקבל רושם מוטעה שהאדם פועל כך בגלל השפעה סביבתית, אך בפועל הוא פועל על פי רצונו העצמאי, הטבוע בו, שבמקרה תואם למה שמקובל. אני חושבת שזה הרבה פעמים (ממש לא תמיד) המקרה של ילודה. אצל אנשים רבים אין במקרה הזה סתירה בין רצונם האישי לבין המקובל בחברה, ולדעתי המקובלות הזאת נוצרה מלכתחילה כי היא תאמה את רצונם או את הצרכים הטבעים של חלק גדול מהאנשים.
המקרה היחיד שבו יש הבדל מובהק בין מי שמטבעו מושפע בקלות לבין מי שלא הוא המקרה שבו יש חוסר התאמה משמעותי או סתירה בין הרצון האינסטינקטיבי, הטבוע, בין המקובל והמצופה בחברה. מקרה של ברית מילה באותם ימים היה מקרה מובהק שבו הרצון האישי, האינסטינקטיבי שלי היה מנוגד למה שמקובל בסביבה. הרבה אנשים לא חושבים על ברית המילה כלל עד שלפע הם קולטים שהנה הגיע הזמן לבצעה בילדם. אז התגובות יכולות להתחלק לכמה: מובן מאליו שצריך לעשות ברית מילה ולא מתעוררת שום התנגדות אישית לכך כי יש תיאום מוחלט בין הרצון האישי לסביבתי; יש ספקות ברמה האישית, אך מתגברים עליהם כי משתכנעים מההסבר הסביבתי או פשוט אין כוח להתנגד לציפיות הסביבה (כאן כבר תלוי כמה עזה ההתנגדות ועד כמה האופי נוח להשפעה); ויש ספקות ברמה האישית שגורמים לכך שהאדם גם יפעל בניגוד למצופה ויסרב לבצע ברית מילה (וכאן זה שוב תלוי ברמת ההתנגדות ובמידה שבה האדם קטנפורמיסט באופיו). כיום הרבה יותר "נוח" להתנגד לברית מילה כי הנושא כבר הרבה מעבר לאינסטינקטיבי, יש הרבה יותר מידע על כך שזה לא באמת בריא, שזה פוגע בזכויות אדם, שזו פעולה ניתוחית פולשנית ומסוכנת בפוטנציה וכו' (שוב, הרבה אנשים, במיוחד כאלה שלא חושבים כלל על העניין או שאין בהם ממילא התנגדות אינסטינקטיבית למעשה, עדיין אינם מודעים לכל השיקולים והספקות, אך רבים יותר מאשר בעבר כן מודעים). כשאדם מצויד בכלים האלה של ידע מודע, הרבה יותר קל לו להסביר את ההתנגדות שלו, לנמק אותה אפילו לעצמו, או להתחיל לחשוב על זה כשהוא נתקל בדיבורים על הנושא הזה בחברה או בתקשורת. יותר קל לאדם כזה, שאינסטינקטיבית חש בהתנגדות, להגיע להחלטה שלא לבצע מילה מאשר בימים שבהם האדם בעצמו לא יכול היה ממש לנמק לעצמו מדוע הוא חש התנגדות כזו עזה דווקא במקרה הזה ולא במקרה של זריקות או חיסונים, למשל, שגם הם מכאיבים ולא נעימים, אך בכל זאת האדם עצמו מאמין בנחיצותם (ויש כאלה שלא, ואז זה דומה מאוד למה שקורה עם ברית מילה). אדם כזה יכול גם להגיע למסקנה שההתנגדות שלו היא פסולה ולא מבוססת (בין אם כי הוא מושפע יותר מדעת החברה ובין אם כי הוא בכנות אינו מוצא שום רציונליזציה להתנגדות האינסטינקטיבית, שלו היה כן מוצא כזו היה מסוגל ללכת נגד הזרם) ושחייבים להתגבר עליה ולעשות את המילה כי פשוט אין באמת סיבה מספיק טובה לא לעשות (כי האדם באמת ובתמים אינו מודע לכל המידע שהיה עוזר לו לקבל החלטה מושכלת נגד מילה גם במקרה של לחץ חברתי כן לעשות אותה). בקיצור, גם אדם שאינסטינקטיבית מתנגד למילה אך עושה אותה אינו בהכרח אדם נוח להשפעה חברתית, אלא אדם שאומר לעצמו בהגיון: נכון, אני חש התנגדות אינסטינקטיבית, אך זו לא התנגדות חכמה ומבוססת, ואין כל ראיה לכך שהפחדים האינסטינקטיביים במקרה הזה קשורים למציאות ומוצדקים, ולכן יש להתגבר עליהם וכן לעשות את המילה, שהיא בסך הכל פעולה נורמלית ואפילו בריאה (נזכור שאין לאדם את הידע שזה לא באמת בריא). לפעול על פי ההתנגדות במקרה הזה זו סתם עקשנות מטופשת ומנוגדת להגיון. כיום, אדם כזה שמרגיש התנגדות, יכול תוך דקה לגגל באינטרנט ולמצוא חיזוקים להתנגדות שלו ולהגיד לעצמו: הנה, האינטואיציה שלי הייתה נכונה, וזה שכולם (או הרוב) מסביב עושים ברית מילה זו הטעות שלהם ואילו עליי לקבל את ההחלטה שנכונה עבורי ועבור התינוק שלי בלי קשר למה שהסביבה עושה ומצפה. ויש עוד קבוצה, שהיא קבוצת ביניים, שבה האדם אומר לעצמו שאף על פי שהוא מתנגד הוא יעשה כל עוד כל הסביבה עושה. אך ברגע שיש בסביבה מספיק אנשים שגם הם מתנגדים גם הוא תופס אומץ להתנגד. זה מקרה דומה לכאורה למקרה הקודם שתיארתי, שבו האדם עושה כל עוד אין ברשותו מידע המצדיק את התנגדותו, אך בפועל יש הבדל. בעוד האדם הנוח יותר להשפעה (אך שאינו קונפורמיסט לגמרי) צריך הצדקה סביבתית מספקת כדי לא לעשות (כלומר שיהיו לפחות עוד כמה אנשים סביבו שיפעלו כמוהו), האדם שהנימוק שלו הוא רציונאלי טהור צריך הצדקה מדעית כדי לא לעשות. כלומר, אם הוא מודע לכך שמבחינה עובדתית, רפואית, מדעית, ברית המילה לא רק שאינה מחוייבת המציאות אלא ם יש בה סיכונים פוטנציאליים, זו סיבה מספיק טובה מבחינתו לא לעשות גם אם כ-ו-ל-ם מסביבו כן עושים. אדם כזה הוא נון-קונפורמיסט יותר מהקודם מצד אחד אך גם אינו אנטי-קונפורמיסט מצד שני. וכמובן שכל מה שתיארתי אלה רק נקודות מבודדות על פני סקלה רציפה, וייתכן כל שילוב על פני הצירים האלה.
מה שניסיתי לעשות הוא להראות את ההבדל בין התנגדות אינסטינקטיבית להתנגדות רציונאלית (כאשר בפועל כמובן שיכול להיות והרבה פעמים יש שילוב כלשהו ביניהן), ובין החלטה המבוססת על הרגשה אישית, אינסטינקטיבית, טבועה; להחלטה המבוססת על נימוק רציונאלי מודע; ולבין החלטה המבוססת השפעה חברתית (וגם כאן בפועל יש הרבה פעמים שילוב כזה או אחר של הגורמים לקבלת ההחלטה).
ובאשר לקוגניציה: יש רמות שונות של קוגניציה. יש קוגניציה ברמה של: משהו לא מרגיש לי נכון אף על פי שלא הקדשתי לזה מחשבה ואין ברשותי מידע מבוסס וגם איני יכולה לנמק את ההרגשה הזו; לבין קוגניציה ברמה של חקרתי את העניין וההתנגדות שלי מבוססת על הידע שצברתי, ויש כמובן שילובים של התנגדות אינסטינקטיבית שנתמכת גם על ידי ידע. במקרה שלי לא היה לי כל ידע כדי לנמק את ההתנגדות שלי, פרט לתחושה הבסיסית והאינסטינקטיבית, אך המאוד מאוד עזה, שלי שמשהו דווקא בפעולה זו מעורר בי התנגדות, סלידה ופחד ושלא בא לי שיכאיבו במקרה הזה לתינוק שלי (דבר שלא קרה, למשל, בזמן שקיבל זריקה או חיסון).