י"ל וקדושת הר הבית

אלי כ ה ן

New member
הסכמתם לזוהר אינה בגלל "דברים עליונים" אלא כי לדעתם זה רשב"י

אף פוסק לא יעז לחלוק על דברי תנא (כשאין מחלוקת בין התנאים עצמם), כי התנאים הולכים בדרך ה"נגלה", כלומר מבססים את דבריהם על דברי קודמיהם, וכפי שעשה רשב"י בשני החיבורים המיוחסים לו: הספרי, והזוהר, ששניהם בנויים מדרשותיו של רשב"י לפסוקי התורה. כבר הרמב"ם איפיין את דרך פסיקת ההלכה של הפוסק - בכך שחידושי ההלכה של הפוסק - מבוססים על דברי קודמיו (כלומר ולא על בת-קול או על דברי נבואה שהפוסק מתנבא), וכדברי הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשנה (כפי שמובא אחרי מסכת ברכות בש"ס וילנא דף נ"ג ע"ב דיבור המתחיל וכאשר): "והיו חכמי כל דור משימים דברי הקודמים עיקר – והיו לומדים מהם ומחדשים עניינים"; רק כך ראוי אפוא לחדש חידושי הלכה - לדעת הרמב"ם, ולכאורה זה מה שהתיימר רשב"י לעשות - בדרשותיו לפסוקי התורה - המעטרות לאורך ולרוחב את שני ספריו הנ"ל: הספרי והזוהר.

יש לפחות שתי ראיות לכך שהפוסקים התייחסו לדברי הזוהר - כאל דברי "נגלה" של תנא, בשונה מהתייחסותם לדברי מקובלים שאינם תנאים.
ראשית: מוסכם על גדולי הפוסקים (למשל רבי יוסף קארו בבית יוסף חלק אורח חיים סימן כ"ה וסימן ל"א וסימן קמ"א), שבכל מחלוקת - אשר בין רשב"י בזוהר לבין שאר חכמי התלמוד - הלכה כדעת רוב חכמי התלמוד, כלומר הפוסקים מפעילים - על דברי רשב"י שבזוהר - את הכלל הלקוח מתוך דרך פסיקת הנגלה: "אחרי רבים להטות".
שנית: גדולי הפוסקים שלא העזו לחלוק על הזוהר, לא חששו לחלוק על מקובלים אחרים, משמע שלדעתם של גדולי הפוסקים - לא הרי רשב"י - כהרי מקובלים אחרים שאינם תנאים. למשל רבי יוסף קארו עצמו, בשו"ת אבקת רוכל סימן קל"ו, דן עם שואלו "מהר"ר יצחק אשכנזי המקובל האלוקי" – וכתב על סברת שואלו: "ואין הדבר כן...תמהתי על טוהר שכלך...היכי תיבעי...וזה סותר...אין לו מקום...והיאך אפשר לומר...אין דברים אלו תלויים זה בזה...דאם איתא שהדין כמו שהיקדמת...אין מקום לומר...". אמור מעתה: רבי יוסף קארו לא חושש לחלוק על דברי "המקובל האלוקי" האריז"ל, מה שלא היה מעז רבי יוסף קארו לעשות עם דברי רשב"י, וכפי שכתב בבית יוסף חלק אורח חיים סימן ל"א: "מאחר שבתלמודא דידן לא נתבאר דין זה בפירוש – מי יערב ליבו לגשת לעבור בקום עשה על דברי רבי שמעון בן יוחי [שבזוהר]", והוסיף שם (סימן קמ"א): "מאחר שלא נזכר זה בתלמוד להדיא – לא שבקינן דברי הזוהר מפני דברי הפוסקים".

לגבי נפש החיים והרב דסלר: נכון שהם מאד נחשבים בציבור הליטאי, אבל:
ראשית: הציבור הליטאי לא מערבב בתוך פסיקת ההלכה את נפש החיים ואת הרב דסלר.
שנית: יחסו של הציבור הליטאי לנפש החיים ולרב דסלר - אינו נובע מכך שהם מקובלים - אלא נובע מכך שהם היו נפש החיים והרב דסלר, כלומר מה שמשחק כאן תפקיד - זה בראש ובראשונה זהותה של האישיות המדוברת ולא תוכן דבריה, ממש כפי שרבי יוסף קארו התייחס בחרדת קודש לספר הזוהר - בראש ובראשונה בגלל זהות אישיותו של מחבר הזוהר ולא בגלל תוכן דבריו של מחבר הזוהר.
 
זה לא משנה למה. כיוון שהוא מקבל את הזוהר הוא מקבל את

תפיסת עולמו.
מיהו ר"ח מוואלאזשין אם לא בעל הספר הקבלי נפש החיים? ומיהו הרב דסלר אם לא בעל מכתב מאליהו?
 

אלי כ ה ן

New member
הם מקבלים את פיסקי הזוהר לא בגלל תפיסת עולמו אלא כי זה רשב"י

אילו מה שהיה מנחה אותם היה - לא רק פיסקי התנא רשב"י שבזוהר - אלא עצם תפיסת העולם המשוקעת בספר הזוהר, אז הם היו אמורים לקבל גם את פיסקי האר"י וכדומה - שהרי זה האחרון קיבל את השראתו מתוך תפיסת עולמו של ספר הזוהר. אבל זהו, שהם לא מקבלים את פיסקי האר"י וכדומה, מה שמוכיח שהם לכל היותר מקבלים את פיסקי הזוהר - אך לגמרי אדישים לעצם תפיסת עולמו של הזוהר - זו שנתנה לאר"י השראה כה דרמטית כשהורה איך לנהוג הלכתית: הם לכל היותר מהנהנים באדישות כלפי תפיסת העולם של הזוהר, נניח כמו שאתה מהנהן באדישות כלפי העובדה המשעממת שמנהיג צרפת הנוכחי הוא נשיא ולא מלך: לא שזה טורד את מנוחתך היומיומית או משהו כזה; וכך גם הם אינם מוטרדים - ולא מושפעים - מתפיסת העולם של הזוהר, בבואם לפסוק הלכה. בכך הם אינם דומים לאר"י למשל, אשר בהוראתו המעשית איך לנהוג הלכתית הוא כן הושפע - מעצם תפיסת עולמו של הזוהר - ולא רק מהוראה מעשית של הזוהר איך לנהוג הלכתית. הם מקסימום נמנעים מלעבור על פיסקי הזוהר, נניח כמו שאתה נמנע מלעבור על חוקי המדינה הציונית (נניח לא עובר באדום וכדומה): לא כי אתה מקבל את עצם "תפיסת העולם" של המדינה הציונית, אלא כי (מה לעשות) זאת כרגע המדינה בעלת הסמכות האוכפת (זה מה יש)...

התקבלותו של ספר נפש החיים בציבור הליטאי, נגרמה אך ורק על רקע אישיות מחברו, שהיה גְּדול-תלמידי הגר"א - מייסד הנהגת הציבור הליטאי. אילו אותו ספר עצמו (עם אותו הנוסח ממש) היה מתחבר - לא על ידי גְּדול-תלמידי הגר"א - אלא נניח על ידי גְּדול-תלמידי הגרש"ז מלאדי, אז חזקה על הספר נפש החיים שהיה נשרף בפומבי ע"י הציבור הליטאי.

אותו סיפור עם מכתב מאליהו: התקבלותו בציבור הליטאי, נגרמה אך ורק על רקע הייחוס הליטאי המכובד של מחבר-הספר, אשר מצד אחד היה נינו של (הליטאי) רבי ישראל מסלנט, תלמיד-תלמיד-תלמידו של הגר"א (שהיה מייסד הנהגת הציבור הליטאי), ומצד שני היה אחיינו של רבי חיים עוזר - מחשובי רבני ליטא. הייחוס הליטאי המכובד הזה - כמובן בתוספת העובדה השולית שהרב דסלר לא היה ירקן בשוק אלא היה תלמיד חכם שאפילו חיבר ספרי לומדעס על הש"ס, הוא הוא שגרם להזמנת הרב דסלר להיות משגיח בישיבת פניבז' - ספינת הדגל של הישיבות הליטאיות. אבל אילו אותם ספרים עצמם כולל המכתב מאליהו (עם אותו נוסח ממש) היו מחוברים - לא ע"י אדם עם ייחוס ליטאי מכובד שכזה - אלא נניח ע"י אדם עם ייחוס אל הליובאוויטשער רעבע, אז אין מצב שהמחבר היה מוזמן להיות משגיח בישיבת פניבז', או-אז גורלו של הספר "מכתב מאליהו" היה מתהפך במאה ושמונים מעלות.
 
הוויכוח של הגר"א עם האר"י הוא מה הפשט בזוהר

אנחנו לא עוסקים ביחס העולם הליטאי לאר"י אלא ביחסו של הגר"א שבפירוש קיבל את תפיסת העולם של הזוהר ועל בסיסה תקף את הרמב"ם.
 

אלי כ ה ן

New member
לא שללתי שהם מקבלים את תפיסת העולם של הזוהר. אבל:

הסכמתם לזוהר היא רק על רקע אישיותו של המחבר, ולא על רקע עצם תוכנה של אותה תפיסת עולם. לכן, הם - בשונה מהאר"י - לא פוסקים על סמך תפיסת העולם של הזוהר, אלא מקסימום פוסקים לפי פיסקי הזוהר, וגם כשזה נעשה (במשורה אגב) - זה רק בגלל אישיותו של מחבר הזוהר - לא בגלל תפיסת עולמו.
 

אלי כ ה ן

New member
אני התייחסתי לטענתך

הרי בתגובתך המיידית - לטענתי שהם "לא מחשיבים כ"כ את הקבלה", ניסית כזכור לפרוך אותי מהזוהר - שלגביו טענת ש"המחבר והגר"א מתחשבים בו להלכה"; ועוד קודם - בדיון על יחס הרבנים האורתודוקסים להלכה - טענת כי "הם רואים באגדה שוות ערך [להלכה] ובקבלה עדיפה [על ההלכה]".
על כך טענתי, כי - שלא כמו האר"י - הם אינם פוסקים לפי תפיסת עולמו של הזוהר אלא רק (באופן חריג) לפי פיסקי הזוהר, וכי גם כשהם פוסקים (באופן חריג) לפי פיסקי הזוהר - הם עושים זאת רק בגלל אישיותו של מחבר הזוהר - לא בגלל תפיסת עולמו.

הם אמנם מהנהנים באדישות כלפי השאלה "האם אתם מאמינים בתפיסת עולמו של רשב"י בזוהר", אבל זה לא מוכיח שתפיסת עולמם מושפעת מתפיסת עולמו של רשב"י בזוהר - שהרי רובם בכלל לא מכירים את תפיסת העולם הזאת ! כמו שאתה אמנם מהנהן באדישות כלפי השאלה "האם אתה מכיר בתוקפה החוקי של אמנת הסכם הסחר שבין המדינה הציונית לבין שוייץ", אבל זה לא מוכיח שתפיסת עולמך מושפעת מאמנת הסכם הסחר שבין המדינה הציונית לבין שוייץ - שהרי אתה בקושי מכיר את האמנה הזאת (בהנחה שאתה לא מכיר אותה) ! לסיכום: אם תטען שתפיסת עולמם מושפעת מתפיסת עולמו של רשב"י בזוהר, אז אני אטען שתפיסת עולמך מושפעת מאמנת הסכם הסחר שבין המדינה הציונית לבין שוייץ...

תפיסת עולמם מושפעת, לא מהקבלה, אלא רק מתפיסת העולם של הוגי דיעות ליטאיים - באשר הם ליטאיים; האם אתה מכיר הוגי דיעות ליטאיים שמחשיבים את הקדושה כאימננטית? זאת השאלה !
 

אלי כ ה ן

New member
המקובלים הליטאים הם חריגים. ההבדל בין ליטאים לחסידים הוא זה:

ברוב ההתנגשויות הקיימות בין פיסקי הנגלה לבין פיסקי הקבלה, רוב הליטאים פוסקים לפי הנגלה, בעוד שרוב החסידים פוסקים לפי הקבלה.

ויש עוד הבדל: אם אנחנו נעשה מבחן לליטאים ולחסידים על בקיאות ביסודות תפיסת העולם של האר"י, או של אור החיים הקדוש (שאינו ליטאי ואינו חסידי), ואפילו ביסודות תפיסת העולם של הזוהר (אשר לגביו אין מחלוקת בין הליטאים לחסידים שהוא נכתב ע"י תנא), רוב החסידים יקבלו במבחן כזה ציון גבוה יותר (משמעותית) ממה שיקבלו רוב הליטאים.
 
כל מה שכתבת לא נכון

הגר"א היה בדעה שלא תיתכן התנגשות בין הגמרא לזוהר.
לגבי הלכה: הן הליטאים והן החסידים לא מניחים תפילין בחול המועד, ושניהם מניחים תפילין של יד מעומד. אלא שהגר"א ראה לנכון ליישב זאת גם בדעת הזוהר.
הגר"א, נפש החיים, הלשם, ר' הלל משקלאוו, ר' יצחק אייזיק חבר, הרב דסלר, הרב פרידלנדר, ר' שריה דבילצקי והרב זילברמן חריגים?
ר' נחמן מברסלב הזהיר שלא לפסוק ע"פ כוונות אלא ע"פ הש"ס ופוסקים. מהרצ"ה מזידיטשויב הזהיר לא לנהוג שום הנהגה אפילו מהזוהר עד שהאדם יבין כיצד היא נכונה ע"פ ש"ס ופוסקים. הצמח צדק בשם הבעש"ט אסר ללמוד קבלה.
 
ור"ח מוואלאזשין הכחיש בתוקף מה שכתבת על יחס הגר"א לאר"י

ואמר שכשדיבר עליו כל אבריו היו מרתתין. אלא שלא היסס לחלוק עליו כשהבין בזוהר אחרת בדיוק כמו שלא היסס לחלוק על ראשונים בהלכה כשהבין את הגמרא אחרת.
 

אלי כ ה ן

New member
אז הבה אצטט לך את לשונו המלאה:

אגרות בעל התניא ובני דורו, עמוד צ"ז:

"וידוע לנו בבירור גמור, שהגאון החסיד [הגר"א] נרו יאיר, אינו מאמין - בקבלת האר"י ז"ל בכללה - שהיא כולה מפי אליהו ז"ל, [אלא] רק מעט מזעיר מפי אליהו ז"ל - והשאר מחוכמתו הגדולה [של האריז"ל], ואין חיוב להאמין בה וכו', וגם הכתבים נשתבשו מאד וכו".
 
נו, הוא לא מאמין שכללה מפי אליהו אלא רובה מחכמתו הגדולה (!)

ולכן מותר לחלוק עליו. חוצמזה שגם הכתבים המתיימרים להביא את תורתו משובשים.
האריז"ל בשביל הגר"א הוא בעל חכמה גדולה שזוכה ללמוד מפי אליהו.
 
זה לא ציטוט מדברי הגר"א אלא דבי הגר"ז על דעת הגר"א

אילו הגר"א היה מכחיש את חכמתו הגדולה או את גילוי אליהו יש להניח שהגר"ז היה שש על זה כמוצא שלל רב
 

אלי כ ה ן

New member
כבר סייגתי שכל דבריי מבוססים על עדות בעל התניא.

בעל התניא מעיד שהגר"א סבר, כי רוב דברי האר"י מבוססים על "חכמתו הגדולה", וכי לכן "אין חיוב להאמין בה וכו". המילה "וכו" שבסיומת של הסיפא מעידה כי, גם אם הכל אינו ציטוט ממש - זה בטח קירוב של ציטוט; ובכל מקרה, גם אם נגיד שזה לא ממש ציטוט מדוייק - זה בטח מעיד שאפילו בעל התניא הבין שהביטוי "חוכמתו הגדולה" שברישא אמור להתפרש כאפולוגטיקה הנובעת מענייני נימוסין והליכות - אחרת לא מובן הקשר בין הרישא לסיפא.

לגבי גילוי אליהו: הגר"א התנסח שרק מעט מזעיר מדברי האר"י הם מגילוי אליהו. זה אומר, שהגר"א האמין - במה שאמר התנא רשב"י בזוהר - שקיימת תופעה של גילוי אליהו (כמו שאתה מאמין בכך שראש הממשלה הציונית הוא נתניהו), אבל זה עדין לא אומר שהגר"א מחשיב את האר"י יותר מכפי שאתה מחשיב את ראש הממשלה הציונית - למרות שגם אתה מכיר בכך שמדובר ב"קוסם" פוליטי; אחרת, קשה לי להבין כיצד העז הגר"א לומר, שאין חיוב להאמין בדברי האר"י - אשר זכה לגילוי אליהו.
 
דברי בעל התניא פשוטים מאוד

דעת הגר"א שרוב דברי האר"י הם מחכמתו הגדולה ולא מגילוי אליהו ולכן מותר לחלוק עליו כמו שמותר לחלוק על כל חכם גדול. דעת בעל התניא היא שכל דברי האר"י הם מפי אליהו ולכן אסור לחלוק עליו
 

אלי כ ה ן

New member
הוא לא כתב שמותר לחלוק עליו אלא כתב "אין חיוב להאמין בה וכו"

המילה "וכו" מוכיחה שזהו לפחות קירוב של ציטוט אם לא ציטוט של ממש, בעוד שהביטוי "אין חיוב להאמין בה" מעיד שהביטוי "מחוכמתו הגדולה" הוא סוג של אפולוגיקטה הנובעת מענייני נימוסין והליכות.
 
למעלה