תמוהה בעיני תגובתך..
באופן טבעי בדיון ארוך, רווי דיסצפלינות, ואין צורך לומר בעל ניסוח אינדיבידאולי, לא ימצא אדם את עצמו מזדהה עם כל הנאמר בו באופן גורף. ואם ישנו כזה, הורהו לי ואבוז לו.
הדגל שנפנפת בדיון זה, מצאתי עצמי נישא ברוחו, ודיו.
מבחינה סוציולוגית, או אנתרופוסופית אם תרצה, אינני שותף לדעתך, כי רוב הרבנים האורתודוקסים (בהסתייגות אלו שציינת) נאמנים לרוח התלמודית והבתר גאונית, בדבר דעותיהם על הקדושה אם אימננטית היא אם לאו. אינני יודע מתי ביקרת לאחרונה בישיבה או בכולל חרדי-ליטאי (אני עושה זאת בקביעות) ושמעת הוגי מוסר, דורשי דרשות, פוסקי הלכות וכיו"ב מהם רבנים ידועי שם (וניתן לומר תלמידי חכמים ממש) אשר בהחלט מזהים אימננטיות במושג הקדושה, על כל המשתמע מכך. אינני סבור כדעתך, כי רבנים היום מקדשים את כתבי הקודש, בשל קידושם על ידי חז"ל, במונח ההבדלות והמוגבלות והייחודיות. המציאות כפי שהיא היום, וכפי שהתבטאה בכתבי רוב הרבנים (ואני מרשה לעצמי להשתמש בסמי הכללה זו), מהם ליטאיים, ב-100-150 שנים האחרונות - אכן מזהה אימננטיות במושג קדושה, וזה כולל כאלו שלא היית מעלה כלל על דעתך (הנצי"ב לדוגמה) כי ייכללו בהם.
וכן אין אני סבור כי העובדה שמצאת בחלק מגדולי עולם, מהם שהזכרת, שאינם פוסקים על פי "הקבלה" (שם כולל) היא זו שמכריעה, או זו שמסייעת לך, בקביעתך זו. העובדה שלא פוסקים הלכה לפי הקבלה, היינו תורת הנסתר ולא הנגלה, היא עובדה שמסכימים עליה ואף נאמרה בהדיא לדעת המקובלים עצמם - הרדב"ז בתשובתו המפורסמת ואין צורך לומר השו"ע (אשר לפי התיאור הלגנדרי מגיד משמי עליונים היה מלמדו) שמצינו כי פסק נגד דברי קבלה במפורש (נרות שבת לדוגמה). אפילו הגר"ע יוסף קובע כי היכן שאין סתירה בין הנגלה לדברי קבלה, יש לחוש לדעת הקבלה (ואף כשחלק על דברי האר"י, לדוגמה, קבע כי לא "בשמים היא", משמע האר"י שמים הוא!).
המילה "קדושה" היא כאותן מילים בעברית בעלי כפל ודואליות, שמבחינה אבולציונית-סמנטית עברו מטרמופזה טרמינולוגית, ממושג בעל השלכה ממוניות בזמן התלמוד, דרך מושג ההבדלות שחפף לו, ועד ל-2-3 דורות האחרונים בהם רואים אנו כי התנווה לו נווה כבעל משמעות מיסטית. אינני רואה בקבלה ובקבלתה באופן רווח נ"צ היסטורית לעניין זה, מושג הקדושה במשמעו האימננטי/מיסטי רווח עוד לפני המאה ה-12 לספירה, וייתכן, וכאן אני מעלה השערה די מבוססת, כי מקורו בתיאוסופיה הנוצרית דווקא עוד במאות הראשונות לספירה (ואם אנחנו אומרים נצרות במאות הראשונות לספירה אנחנו אומרים דעות ביהדות הקמאית שסברו כך).
ואומר לך יותר מכך, אינני בטוח שלייבוביץ בעצמו היה ער לשינוי זה וניכר בחלק מדבריו, שאינו מפרש את מושג הקדושה כפי מה שהוא במקורו (היינו, גדר ממוני/ או תיחום משפטי/פורמליסטי) אלא במשמעותו המיסטית דווקא - היינו קדוש ה' - ועליכם לשאוף לקדושתו (למרות שמעולם לא תוכלו להגיע אליו). או קיום מצוותיו הם אלו המקדשים אתכם (ואנחנו מבינים היטב מה דעתו של לייבוביץ בענין המצוות והאמונה באלוהים - שעבורו אינם אלא טאטולוגיה). ובכל מקרה בדעתו, צ"ע.