י"ל וקדושת הר הבית

תגיד ר' חיים

ממתי תפילה לה' בשעת מצוקה או קריאת תהלים, נחשבת ביהדות לדבר שלילי (כישוף)?
 
האיסור להתרפא בדברי תורה כולל תהילים הוא איסור תלמודי

יש הבדל גדול בין הקורא תהילים כמסגרת לתפילה ולבקשה מה' שהוא ירפאהו לבין החושב שעצם קריאת הפרק תפעל לו ישועה.
 
אכן

"קורא תהילים כמסגרת לתפילה ולבקשה מה' שהוא ירפאהו" הא ותו לא.
&nbsp
אף אחד לא חושב שאם הוא יקרא פרק זה או אחר מיד מתרפא, או יחבוק בן אם אין לו ילדים, או ימצא אוצר...
&nbsp
 
הנה. עכשיו ראיתי בבית כנסת תהילים מכושף. בדקתי בפרק א' שאין

שם מילה אחת של בקשה, הכישוף הוא למפלת נפלים.
 
זה דווקא קל, ואפילו דוגמא מצוינת.

קודם לכל גם אם אתה חושב שהטקסט לא מתאים לבקשה או שזה לא "עובד" או אולי שזה כן עובד, אין שום הלכה ששוללת או אוסרת דברים אלו. ובוודאי שאין בשלושת האפשרויות לא כישוף ולא נעליים.

ולדוגמא שהבאת. יש כאן לא רק בקשה אלא לימוד מוסר בצדה, וסוג של קבלה לעתיד, שזה תמיד טוב. הלוואי שכל המברכים למיניהם היו נוהגים כך.
בתחילה הוא מתאר את דמות הצדיק ואח"ך אומר: וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ. (זה לא רמז ברור? ואם זה לא ברור לך, זה ברור לו או לה.)
לעומת זה: "דֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד" שדרכם ופעולתם לריק.
 

אלי כ ה ן

New member
תמיד ידעתי שאתה גאון, וכעת - מבלי משים - הוכחת לי זאת שוב...

אגב, אני במקומך הייתי צובע: באדום - את "דרך רשעים תאבד", ובירוק - את "פריו יתן בעתו"; תמהני כיצד לא שמת לב לכך, ובמיוחד אתה - שמומחיותך לענייני צבעים כבר קנתה לה שם אצלנו (אף אם עדין לא בפורום).

אתה צודק שלפי ההלכה מותר להתגונן - מפני חשש הפלה - באמצעות קריאת פרקי תהילים, ולמעשה זו גמרא מפורשת, במסכת שבועות דף ט"ו עמוד ב: שם הגמרא מקשה על אלו המגוננים על עצמם באמצעות קריאת הפרק "יושב בסתר עליון", והרי אמר רבי יהושוע בן לוי "אסור להתרפאות בדברי תורה", ומשיבה: "להגן שאני".
 
תודה
תמיד נעים לשמוע מילים יפות

אם כי לי נראה שזאת כוונתו הפשוטה. של החיד"א.
מה שאמרת על הצבע רעיון מעניין, לא חשבתי על זה.
התכוונתי רק להבליט את "משפט המחץ" וירוק בהגדרה אנמי..
ותודה גם על המקור. אני שמח שכוותי לדעת גדולים.
&nbsp
 
תגובה

אין בפרק א שום בקשה. מי שרוצה לבקש יבקש. לומר פרק שבח במקום לבקש אינו אלא התרפאות בתורה וההתרפאות בתורה מלבד שהיא מכלל הנחש והקסום היא גם כפירה בתורה.
להגן מותר. אבדוק פעם הבאה בפרק ב'. חוצמזה שכאן מדובר באישה שכבר מפילה ולכן איני יודע שהיא בכלל "הבריא שקורא מזמור מתלים כדי להגן מותר".
 
הגנה מן הצדק...

אדם שכבר נפגע פעם, הוא הכי זקוק להגנה. (למשל מפני חשש הפלה נוספת כמו שאמר אלי)
ואם בקשה ברורה אין בפרק זה, עצה טובה יש ויש.
&nbsp
אישה מפילה. היא ו/או בעלה, קוראים פרק זה, ומבינים שעליהם לתקן את דרכיהם ויתכן שזה מה שמעכב.
וכך תפילתם שנאמרת מן הסתם בלאו הכי עשויה להתקבל.
(בדומה לסיפור של ר' הונא עם היין)
&nbsp
 
למעלה