ובכן
ראשית דבר, נדמה לי שאנחנו די חוזרים על עצמנו, לכן אני מציע "מוות טבעי" לדו-שיח הזה - כאשר הוא יגלוש לדף הבא... "
"האם החומר היה קיים מאז ומעולם ? - אין לי מושג. אבל מה זה שייך ל"אלוקים"?" זה שייך ועוד איך. החומר לא יכול להווצר מעצמו. מה לא מובן ? מישהו היה חייב ליצור אותו". - לגמרי לא ברור. אולי הוא היה תמיד, ורק החליף צורות. אתה הרי טוען, שהמישהו שלך היה תמיד, אז אני אומר שהחומר היה תמיד, ואינני רואה במה הטענה שלך יותר הגיונית מהטענה שלי. "
זה לא כל-כך משנה אם ע"י מפץ גדול או לא". - אני מבין שביטלתָ את התנגדותך לאותו מפץ. "
הם מזוייפים, או שהמדע טעה בהערכת הגיל שלהם, או שהם נבראו כשהם "נראים" עתיקים, אבל הם לא". - גם אני יכול לומר, שכל מה שאתה אומר "מזוייף", אבל זה לא נראה לי כשיטת דיון בונה. גם לא התכוונתי ל"נראים עתיקים", אלא לדברי-ימים, כרונולוגיות, מצריים, לפיהם
מחושבים תאריכי מאורעות מלפני יותר 6000 שנה. "
"זו הסתירה העיקרית בדבריך: מצד אחד אינך מתנגד, מצד שני כל הזמן מתנגד" צריך להבחין בין התחומים השונים. יש דברים כמו: המפץ הגדול, האבולוציה וכדו' שהם דברים שחקירה המדעית שלהם לא משנה ולא מועילה לכלום, אך יש דברים כמו רפואה, טכנולוגיה, אלקטרוניקה, תקשורת, ביולוגיה וכדו' שכן מועילים, והמדע תורם רבות בחקירתו אותם". - קשה לדעת מראש מה יתרום ומה לא יתרום, ויש דוגמאות רבות לכך. נוצר רושם, שאתה פשוט חושש, כמו שכבר ציינתי, מחדירת יתר לאזור הדמדומים, לצמצום הערפל שאני קורא לו FILLER, ואתה קורא לו אחרת. "
כתבתי שאתה לא מחפש את האמת. לא התכוונתי שתתחיל להתעמק בכל תחום מדעי קיים. התכוונתי שאתה לא חוקר האם יש בורא לעולם או שהכל נוצר במקרה, ואם יש בורא - האם הוא רוצה שתעשה דברים מסויימים". - עניתי לך שאינני מומחה לפיסיקה גרעינית או לגנטיקה או לאסטרופיסיקה. אז איך אני יכול לחקור דברים אלה? גם לא ראיתי הגדרה ישירה של אותו "בורא"? מה זה? אני מכיר במידה מסויימת כתבים עתיקים, כגון התנ"ך ומיתולוגיות של עמים אחרים, וראיתי פרשנויות שונות שלהם, מהן נראות לי הגיוניות יותר, ומהן נראות לי מלאכותיות בעליל, והסברתי לך בדיוק מדוע. "
למה אתה יוצא מנקודת הנחה שחוקי הפיסיקה נוצרו והתחילו במקרה ? האם לא הגיוני יותר שמישהו תכנן אותם ?" - לא, לא הגיוני יותר. אני גם לא כל כך מבין מה זה "במקרה". לדעתך, המישהו שלך "תכנן אותם" לא במקרה? מה ההבדל בין "במקרה" ובין "לא במקרה"? עוד יותר לא מובן מה זה "חוקי הפיסיקה נוצרו". מה זאת אומרת "נוצרו"? הם לא היו תמיד? "
בקשר ל 1+1. אני מאמין שאלוקים יכול לברוא תוך מליונית השניה יקום אינסופי חדש לגמרי. ביקום ההוא אלוקים יכול לשנות את ה"מציאות" ואת ה"הגיון" כך שייראו אחרת לגמרי ממה שהתרגלנו אליהם". - אני חושש שפשוט לא הבנתָ את דברי. האם ניסיתָ לפחות להתייעץ עם עוד מישהו (דתי) כפי שהיצעתי לך? מה שאתה אומר, זה כשל לוגי מוחלט: גם אם אלוהים שלך יכול לעשות איזה עולם שהוא רוצה, המספרים 1, 2, 3 הם בסה"כ מונחים מופשטים, כפי ש
אנחנו מגדירים
עכשיו. |
"
לא נכנעתי בקשר ל-"ישראל". כתבתי את מה שאני חושב, ואת מה שאני מאמין, וזה לא השתנה. אני מוכן להמשיך את הדיון בכל רגע". - אז למה הפסקתָ אותו? או, במילים אחרות, מה ההסבר שלך: מדוע ניתן ליעקב השם "ישראל"? מה פירוש הסיומת "אל" כאן? "
לגבי מעמד הר-סיני, אני חושב שלא ניתן להכחיש כזה מעמד. זכותך לא להסכים". - מכיוון שאינך מתייחס לדברי, אני חוזר: הפועל "להכחיש" אינו מתאים כאן, כי זו אינה עובדה מוצקה, אלא סיפור הכתוב בתנ"ך. על "הוכחת" הסיפור דובר כאן כבר רבות, ואינני רואה כל טעם להוסיף. בוא נגיע להסכמה כזאת: אתה סבור שהסיפור אמיתי, אני סבור שהסיפור, בפרשנותו היהודית-הדתית, אינו נכון. ובזאת נסיים נושא זה. מקובל? "
בהתחלה, לא היה כלום מלבד אלוקים. אחר-כך הוא ברא את העולם ואותנו, ואחר כך הוא התגלה לעם ישראל ונתן להם את התורה, שם כתוב מה הוא רוצה מאיתנו". - טוב, את זה שמענו כבר לא אחת, אבל זה לא מסביר דבר. זו לא הגדרה ישירה. לוגית זה לא שונה מכל דת אחרת, או מכל אמונה כלשהי במשהו. בסדר, לך הוא נתן מצוות מסויימות, ולמישהם אחרים המישהו שלהם נתן מצוות אחרות. אינני רואה הבדל מהותי. וכאשר חוקרים מנהגים דתיים עתיקים של עמים שונים ומשווים את ההשפעות ההדדיות, במנהגים, בשמות, בפרטים שונים...