לימוד האבולוציה בבית הספר

little bird1

New member
../images/Emo13.gifחשבון, קריאה וכתיבה אף פעם

לא היו בעייתיים.
ברור שחייבים ללמד, וחייבים ללמד טוב. אני חושבת שכאשר יש בעיה בגיל הרך החינוך לערכים קודם לכל לימוד. רוב לימודי המדעים אינם בעייתיים. אני לא רואה איך יכולה להיות בעיה חינוכית בלימודי חשבון או קריאה וכתיבה. הטבע הוא בעייתי ואכזרי ולכן צריך זהירות כשמלמדים ביולוגיה וצריך לבדוק שהילדים לא יהפכו קהי חושים ואכזריים. אם מלמדים אבולוציה צריך ללמד יחד איתה את "הכשל הנטורליסטי" ולהדגיש אותו יותר מלימודי האבולוציה כדי שלא נשמע, כמו ששמעתי אחרי לימודי האבולוציה שלנו, ש"לא צריך לרפא ילדים חולים ובטבע הם היו מתים" ו"הטבע חכם". מה שאמרתי הוא שחייבים לוודא שלימודי האבולוציה לא "ינפיקו" ילדים שיבינו שהעקרון "החזק שורד" הוא גם עקרון מוסרי. נזק בחינוך בגיל הרך קשה לתקן אבל אני חושבת שתמיד אפשר להשלים לימודים. המצב הטוב הוא כאשר התוכנית מספיק טובה ואין סתירה בין השניים. מה שאמרתי הוא שצריך להזהר וצריך לבנות טוב את התוכניות ולא לרוץ קדימה בשם הקדמה כמו ב"שיטת הבדידים" בחשבון.
צריך אנשי מקצוע טובים שבונים תוכניות וגם צריך מורים טובים. רצוי שהמורים יאמינו בהשקפות שלי ולא ב"דארוויניזם מוסרי".
 

22ק ו ס ם

New member
צריך מורים טובים ואיכפתיים

אפשר בהחלט לעורר דיונים על דילמות מוסריות אצל ילדים תוך שימוש בדוגמאות מחיי היומיום שלהם. אפשר להראות להם את ההשפעות התרבותיות שיש בעולמנו וגם את השונות הגדולה בין בני אדם. זה ממש לא סותר ואפילו מוסיף מאוד ללימודי האבולוציה.
 

SilentMike

New member
בריונים הם בריונים.

יש בריונים בכל בית-ספר, ותמיד יש להם איזה תירוץ וזה בכלל לא חשוב מה לומדים בכיתה מבחינת חומר, אלא רק מה התרבות והאווירה שהמורה משדר. את הרי לא באמת חושבת שהילדים האלה נהיו פתאום בריונים בגלל שיעור באבולוציה נכון?
 

little bird1

New member
אתה צודק שזאת אווירה שמורה משדר

אצלנו המורה לטבע ניסה ל"חנך" שאסור להיות רגישים מידי ואמר שאסור לבנים "להתנהג כמו בנות" וגם בטבע האבולוציה מראה איך "החזק שורד". בכיתת טבע ראינו בטלויזיה סרטים איך לביאות רצות והורגות אנטילופות, שדומות לאיילה בסרט של "במבי". המורה אמר שכאשר הורגים את החלש בקבוצת האנטילופות האבולוציה דואגת שבדור הבא האנטילופות מהירות וחזקות יותר. הבריונים היו אלימים גם בלי העידוד של המורה אבל אחרי שיעורי הטבע הם אמרו לי ש"בנות לא מבינות". מה שכן, אחרי שכתבתי על "החינוך" של המורה לטבע ביסודי כאילו חושבים שהוא היה אדם רע ואכזרי. האמת שהמורה לטבע היה אדם טוב שאהב ללמד והשקיע ואהב מאוד את התלמידים שלו. סיפרנו לו מה שקרה בהפסקה והוא קרא לילד שהיכו אותו, אמר לו שהוא חייב לדעת להחזיר מכות כי לא תמיד יהיה מורה שיגן עליו, בדק אצלנו בסביבה איפה יש חוג של ג'ודו או קראטה או משהו אחר עם החזרת מכות ו"לחץ" חזק על הילד שילך לחוג ההוא. היתה למורה לטבע השפעה והילד הלך בלי ברירה לחוג. כמה פעמים הוא גם שאל אותו בכיתה אם הוא ממשיך ללכת לחוג. המורה לטבע באמת האמין במה שאמר לנו שהחיים יהיו קשים וגם אצל בני אדם יש משהו שדומה לאבולוציה, שהחזק ישרוד וינצח ושבנות יותר מידי רגישות. הלימודים בביצפר תלויים במורים יותר מאשר בתוכניות הלימוד.
 

Caligola

New member
זה לא הכרח להכיר כיצד עובד הקוד

הגנטי לפני שלומדים את תאורית האבולוציה, צ'ארלס דרוין פרסם את התאוריה לפני מחקרו של גרגור מנדל, ולפני שהתגלה מבנה החומר התורשתי, הפילוסופים היוונים העלו כבר לפני 2,400 שנה על הניר את רעיון האבולוציה מבלי שידעו דבר וחצי דבר על גנטיקה ועל תורשה.
 

little bird1

New member
ההיסוס שלי לגבי הגיל הרך היה אחר

ההשקפה שלי היא שבגיל הרך חשוב יותר לחנך מאשר ללמד. בדרך כלל אין סתירה אבל אם יכולה להיות אי הבנה החינוך חשוב יותר כי תמיד אפשר ללמד. המושג של "דארוויניזם מוסרי" הוא לא קלישאה ועניתי ל"קוסם" שאצלנו הבינו את הלימוד כעקרון של "החזק שורד" וככה צריך להיות ו"הטבע חכם והחזק צריך לשרוד". בשם העקרון הזה שמעתי מילדים שלא חייבים לרפא ילד חולה קשה כי בטבע הוא היה צריך למות ועוד "פנינים". גם כמה ילדים אלימים אמרו לי ש"בנות רגישות" ו"בטבע גם נלחמים והחזק מנצח". לכן חשבתי שצריך להזהר כי לאבולוציה יש פוטנציאל בעייתי שאין לתחומים אחרים בביולוגיה ואולי צריך להמתין עד ללימוד "מקצועי". ד.א. אני למדתי אבולוציה גם ביסודי ממורה שהאמין ב"דארוויניזם מוסרי".
 

Caligola

New member
ראשית, תיקון מיסקונספציה שלך בענין

האבולוציה, המשפט "החזק שורד" איננו חלק מתאורית האבולוציה, זה סך הכל משפט הנישא בפי הדיוטות. צבי איננו חזק יותר מאריה, בקטריה אינה חזקה יותר מהידרה, וצב אינו חזק יותר מצבוע, אך בכל זאת כל אלה שורדים למרות שאינם חזקים יותר. תאורית האבולוציה יכולה להיות "תאוריה לא מוסרית" רק אם מנסים תוך כדי שמלמדים אותה לתאר את הטבע כלא מוסרי. שנית, אם רוצים להקיש מתאורית האבולוציה למוסר האנושי, עלינו להתחשב בעובדה שבני אדם התפתחו להיות "חיות מוסריות", אשר חיים תוך כדי שמירה על מסגרת חברתית, שיתוף, ואלטרואיזם אשר משפר את הכשירות של כולנו, תהליך האבולוציה הוא תהליך שמוביל ליצירת חיות חברתיות כמו האדם.
 

little bird1

New member
לכן העדפתי שהלימוד יהיה מאוחר כאשר

התלמידים שלומדים את התאוריה גם יבינו מה היא אומרת.
אני מקבלת את דבריך שזה אינו תיאור נכון של תאורית האבולוציה אבל כאשר מלמדים ילדים שבתוך אותו מין שורד זה שמותאם יותר לסביבה, שהחלש או זה שצבעו בולט על רקע הסביבה נטרף ומת וכך צריך להיות לפעמים ילדים מקישים מהלימוד עקרונות מוסריים. אצלנו שאלו אם פרט חולה או חלש ישרוד בטבע ומדוע אצל בני האדם הוא שורד והתשובה של המורה לטבע היתה שבני האדם "לא מניחים לטבע לפעול". קליגולה, אי אפשר להכחיש שיש אכזריות בטבע וקשה להתעלם ממנה. התשובה המוסרית היא "הכשל הנטורליסטי" ושבני האדם לא מחויבים לאכזריות שבטבע אלא לעקרונות מוסר אחרים אבל צריך ללמד את הילדים בצורה נכונה.
 

Caligola

New member
בטבע יש אכזריות - גם נכון, אך בטבע

יש גם אלטרואיזם וחמלה. דולפינים נוהגים לשחות ליד חיה פצועה/חולה, כאשר הם שוחים לידה שעות ותוך כדי דוחפים אותה מדי פעם למעלה כדי שהיא תוכל לנשום. זאבים וכלבי בר מביאים מזון לחברי הלהקה אשר לא נכחו בשעת הציד. בבונים זכרים נוהגים לאיים על טורפים תוך כדי שחבריהם נסוגים. גיבון ושימפנזה אשר ברשותם מזון בד"כ יציעו אותו לשאר חבריהם בקבוצה. שימפנזה מסוג בונבו בד"כ תסיע לבונבו אחר אם הוא נפצע או נלקח בשבי. נמלים, צרעות, דבורים, טרמיטים, כל אלה הם דוגמה מצוינת לאלטרואיזם, הפועלים מקדישים את חיהם לדאגה למלכה, לטיפוח הגן, להשגת מזון, לטיפול בזחלים, וכל זה ללא שום תמורה!! מה כל הדוגמאות האלו אם לא אלטרואיזם צרוף? תאורית האבולוציה תוכל להיות "לא מוסרית" רק אם מנסים לתאר את הטבע באופן בלתי מוסרי בעליל.. אצל בני אדם, דוגמה לאלטרואיזם תהיה טיפול ודאגה לפרט חולה או חלש ללא תמורה..
 

little bird1

New member
לא ידעתי על הדולפינים והזאבים

כתבתי בתשובה למייק איך למדנו אבולוציה בביצפר יסודי.
מה שכן, לימודי האבולוציה ביסודי השאירו עלי רושם. אני לא זוכרת מה למדתי בגאוגרפיה בביצפר יסודי אבל אני זוכרת את שיעורי הטבע והאבולוציה.
דולפינים חמודים וניחשתי שיהיו טובים אבל לא ידעתי על החמלה אצל הזאבים. חשבתי שהזאבים חיות להקה "אכזריות" שהמנהיג "זאב האלפא" שלהם מכניע את כל הזאבים הטוענים לכתר ומזדווג בעצמו עם הזאבות בלהקה. ככה אמרו לי מאלפי הכלבים שהסבירו לי איך לאלף את הכלב שלי.
הדיון בלימודי האבולוציה קצת גולש לחינוך וערכים. בסוף הכל תלוי במורים לטבע ולא בתוכניות הלימוד.
 

little bird1

New member
IשיעולI הרגשתי אחר כך שלא בכוונה

היית יכול להיפגע ולא התכוונתי לפגוע בך..
כשמדברים פנים אל פנים מרגישים שזו בדיחה אבל באינטרנט העקיצות נשמעות חריפות מידי.
גם הבדיחות שלנו על המורה לספרות שלנו ש"מוכיח בכוחות את עצמו את תורת דרוין רק כשמביטים עליו"
באינטרנט נשמעות יותר עוקצניות מאשר במציאות. מבחינה עקרונית המחלוקת ביננו היא שאני חושבת שצריך ללמד את תאורית האבולוציה רק אחרי שמלמדים לימודי בסיס בביולוגיה ולכן כמקצוע בחירה.
 

Wolverchenus

New member
גם אני.

אבל לא נראה לי שיש שיעורי חובה בביולוגיה בכל בתי הספר עד כיתה י'..
 

little bird1

New member
מלמדים או בכיתה ט' או בי' ולא נורא

שמחכים לכיתה ט' או לכיתה י' כי כדי להבין אבולוציה צריך ללמוד קודם גנטיקה. לימדו על הכרומוזומים וה DNA לפני שלימדו על האבולוציה ולא הרגשנו שהפסדנו משהו בגלל שחיכינו עם הלימודים עד לט' או לי'. מי שרצה מאוד לדעת מה זאת אבולוציה קרא באנציקלופדיה או באינטרנט. רוב הכיתה שלי כבר הכירה את מה שלימדו מקודם. הכי גרוע שמלמדים לאט וביסודיות כאילו כדי לשכנע את התלמידים ומחכים שמישהו מהתלמידים יתווכח עם המורים וכולם רק רוצים להרדם מרוב שעמום.
 
לכבוד השואל, שחושב מדינה כמו שלנו..

זה בושה... אז ככה, אני למדתי בחו"ל עד כיתה ט`, ואפילו לא שמעתי על דרווין ועל "תורתו". וכשעלינו לארץ שמעתי... וקצת אבל קצת חקרתי את העינין לעומק, והמסקנה שאני הגעתי ביחד עם עוד חברי היא "שאין שום מקור אמיתי מוסמך ל-"תורה" של דרווין ומקורביו"...לכן הינני חושב שצריך ללמד כזו תורה במיוחד לא בארצנו...
 

Wolverchenus

New member
מה לעזאזל...?

"שאין שום מקור אמיתי מוסמך ל-"תורה" של דרווין ומקורביו"... האם היות כל המאובנים, העדויות הגנטיות, המחקרים וכלל האוכלוסיה הביוולגית לא מהווים עבורך "מקור אמיתי ומוסמך"? מה זה מקור אמיתי ומוסמך? סבא גדול שראה את זה קורה? וזאת בניגוד למשל לניתוחים ספרותיים של ביאליק שאיש לא יודע מה באמת התכוון, ופירושים של התנ"ך שהם שנויים במחלוקת פנימית אפילו יותר מהאבולוציה והתנ"ך ככלל שלא לדבר על ההיסטוריה ש"אין איש מוסמך שראה אותה" קיצר, עוד אחד.
 

NASA III

New member
זה כמו שאתה אומר

שלמחשב שלך אין מקור מוסמך ללמה הוא פועל.. אבל עובדה הוא פועל.. למה? תחקור יותר לעמוק.. ד"א כדאי לך להתחיל מהערך- מדע ואז אלברט איינשטיין..
 

T r i v i n

New member
לא הייתי משווה...

...בין מחשב ותורת האבולוציה. כי מחשב קיים וזאת עובדה, לעומת זאת תורת האבולוציה היא רק תיאוריה אי אפשר להוכיח אותה, אפשר רק לשער שכך הכל קרה כי בינתיים התאוריה הזו מסבירה את הממצאים בצורה הטובה ביותר(מנקודת מבט מדעית). מצד שני יכול להיות שאנחנו מפרשים את התגליות הארכאולוגיות לא נכון ובסוף יתברר שהתנ"ך צדק כי גם הוא בסופו של דבר תיאוריה. ויכול להיות שבעוד מספר שנים יגלו משהו אחר יותר גלובלי מאבולוציה ואבולוציה היא רק מקרה פרטי שלו. כל דבר יכול לקרות.
 
לכבוד השואל, שחושב מדינה כמו שלנו..

זה בושה... אז ככה, אני למדתי בחו"ל עד כיתה ט`, ואפילו לא שמעתי על דרווין ועל "תורתו". וכשעלינו לארץ שמעתי... וקצת אבל קצת חקרתי את העינין לעומק, והמסקנה שאני הגעתי ביחד עם עוד חברי היא "שאין שום מקור אמיתי מוסמך ל-"תורה" של דרווין ומקורביו"...לכן הינני חושב שצריך ללמד כזו תורה במיוחד לא בארצנו...
 
למעלה