לימוד האבולוציה בבית הספר

SilentMike

New member
ובכל זאת

ובכל זאת צריך תוכנית לימודים. אני בדעה שלא צריך להלל את הבורות. העובדה שאנשים לא לומדים אבולוציה בבתי-הספר מובילה אולי לכך שהם מאמינים לשטויות של הבריאתנים, ולך תוציא להם את זה מהראש אח"כ. הבריאתנים ודומיהם מתנגדים לזה שילמדו מדע כמו שצריך, ושתהיה גישה חופשית למידע, מפני שהם יודעים שהידע מסוכן. אני רוצה שהציבור יהיה משכיל, כי אני יודע שהבורות מסוכנת יותר. אני חושב שחשוב מאוד שהילדים ילמדו יסודות בבית-הספר. ילדים לא רוצים ללמוד, גם אני לא תמיד רציתי. אז מה? אז מה שקרה זה שכשנכנסתי לאוניברסיטה חטפתי שוק מזה שפה אני ממש צריך ללמוד בשביל ציונים גבוהים. אחד הדברים הראשונים שילד צריך ללמוד זה שבחיים לא תמיד מקבלים את מה שרוצים. אז כן, לדעתי חשוב שילמדו מתמטיקה ומדעים כמה שיותר. לא רק אלה שלוקחים מוגבר, כולם. כי מי שלומד מתמטיקה חושב יותר רחוק ויותר טוב, ומי שלומד מדעים יודע יותר ויודע יותר איך לחשוב. אני לא יכול להבטיח אולי שהילדים של היום יגדלו להיות מפוכחים וסקרנים מחר, אבל אני יכול לעשות את המאמץ המקסימלי שתהיה להם האופציה הזו.
 

misipipi

New member
ובכל זאת

אתה מתעלם מהמדענים, ואין לך שום ביקורת עצמית, כמה אובייקטיבי מצידך...
 

little bird1

New member
יש צדדים לכאן ולכאן כשמרחיבים מאוד

את תוכנית הלימודים במדעים לכל התלמידים, גם לאלה ששונאים מדעים. יכול להיות שבתקופה אחרת בחיים הם היו מוכנים להרחיב את הדעת במדעים אבל כשמכריחים את כולם ללמוד את מה שלא רוצים יוצרים "אנטי" ואז מעתיקים בבחינות ואחר כך שונאים את כל המקצוע. (היו כמה תלמידים שהעתיקו ממני במשך שנתיים את כל השיעורים וכל הבחינות.) בביולוגיה היו גם אצלנו הרבה דברים מזעזעים כמו לראות איך המורה מנתחת צפרדע ואיך יש לצפרדע חשמל בשרירים גם אחרי שהיא מתה..
. חברות שלי פיתחו "אנטי" חזק למתמטיקה ולפיזיקה(וגם לביולוגיה)ונרגעו רק בביצפר הקל כשלמדו הרבה פחות מתמטיקה ומדעים. החופש לבחור מה שרוצים הוא גם כלי חשוב בחיים וחברות שלי מאושרות שגם הצליחו לסיים "בגרות" וגם הצליחו לבלות ושהיתנ להם תקופה יפה בתיכון. אני חושבת ששלבי האבולוציה לא יעניינו תלמידים כמו החברות שלי ואין סכנה שהם ידברו עם "בריאתן" על אבולוציה מבלי לברוח באמצע השיחה. לימוד דברים ששונאים גורם ל"אנטי" כזה שאחר כך גם לא רוצים לקרוא על מה שהכריחו אותנו ללמוד. יש כמה סופרים שאני רואה את הספרים שלהם ולא יכולה לגעת בהם אחרי שלימדו אותי ספר שלהם בביצפר וזה חבל. מבין המדעים הצליחו להשניא עלי רק את ביולוגיה בגלל הניתוחים של החיות.
 

little bird1

New member
../images/Emo8.gif../images/Emo140.gifיש הרבה דברים שאנחנו מסכימים

קצת הקצנתי את נקודות אי ההסכמה.
היה מעניין להתווכח.
 

22ק ו ס ם

New member
אי אפשר לתת חופש לילדים

קל ומר את זה אבל אם את מכירה בתי ספר דמוקרטיים, הרבה ילדים לא לומדים שם כלום ואין להם מיומנויות בסיסיות לחיים. ילד יכול לומר לך שהוא לא רוצה ללמוד לקרוא או חשבון אז לא תלמדי אותו? יש הרבה דברים שילדים לא יודעים שזה טוב להם לטווח הארוך. בשם הרלטביות יוצאים אנשים חסרי השכלה בסיסית. לפי דעתי חייבים ללמד את דרך החשיבה המדעית מגיל צעיר מאוד ולא לסמוך על אף אחד שילמד את זה בעצמו. אם מלמדים את זה כמו שצריך רואים שהמדע פותח הרבה יותר אופקים מאשר מגביל אותם כמו הדת. ישראל מפגרת מאוד כיום מבחינה מדעית ואת התוצאות יראו עוד 10 ו20 שנה. ההשכלה הגבוהה למשל מקבל היום כמעט את כל מי שרוצה ללמוד ומצד שני לא מתגמלת מצוינות. יש בריחת מוחות לחו"ל בגלל זה וחבל.
 

little bird1

New member
אני מסכימה באופן חלקי אבל הבעיה

של החינוך והלימוד בישראל היא לא בגלל שנתנו לילדים חופש בחירה והורידו להם שעות לימוד (לבקשת הילדים) ואפילו לא בגלל שלא נתנו שעות למדעים אלא בגלל טמטום של המערכת. מתאים מאוד לישראל וצחקתי מהטמטום כשקראתי לפני שנה את המחקרים החדשים כשניסו לגלות מדוע ישראל מפגרת במדעים ובין האחרונות בעולם במתמטיקה.. אני לא יודעת איך למדת מתמטיקה ביסודי אבל אצלנו היתה "שיטת הבדידים" עם הצבעים. המזל שלנו שהמורות שלי שנאו את הטמטום הזה ועשו הצגה כאילו הן מלמדות בשיטת הבדידים אבל לימדו לחבר ולחסר כרגיל. במקום ללמד מה זה מספר ואיך לחבר ולחסר מציגים מוטות קטנים בצבעים ומבקשים ממך לחבר ולחסר רק איתם. אחר כך קראתי שהלימוד החזותי החדשני הזה "מקלקל" את החשיבה המופשטת המתמטית ובשם החדשנות וכדי להראות מתקדמים גרמו לדרדור של ישראל. קראתי בעיתון שניסו ללמוד מקוריאה ומיפן מה קורה והתחילו לבדוק תלמידים והתברר שהתלמידים הישראלים הם בין היחידים בעולם שלמדו שצהוב וירוק שווה אדום ואם מחסירים כחול מלבן מקבלים כתום ומזל שהיו תלמידים שלא הצליחו לבלבל להם את החשיבה המתמטית באופן מוחלט למרות הלימודים... גם קריאה וכתיבה לימדו אותנו כרגיל והיום אני יודעת שהמורות היו צריכות ללמד את כולם לפי שיטת "הקריאה כמכלול" שמיועדת לעזור לתלמידים חלשים וגורמת לכל התלמידים לכתוב בשגיאות כתיב מזעזעות. הטמטום של מערכת החינוך לא מסתיים ביסודי עם הרצון להיות חדשניים בכל מחיר וגם בחטיבה ובתיכון יש דברים מטומטמים משלהם. לפעמים כשאנחנו אומרים שיורידו שעות זה גם בגלל שאנחנו מרגישים שהלימוד הזה מיותר. אני חושבת שלא היו חייבים להרוג צפרדע מול העיניים שלי ועוד להראות שהשרירים שלה קופצים אחרי שהיא מתה.
מה זה לימד אותי ומדוע לא יכלו לספר לי מה קורה בלי להרוג מול העיניים שלי את הצפרדע???
אני חושבת שאם היו מלמדים יותר טוב והיו מורידים דברים לא נחוצים היו יכולים גם להוריד שעות לימוד ולתת חופש לבלות וגם ללמד מה שצריך ומי שרוצה יכול תמיד להרחיב בעצמו.
 

SilentMike

New member
בבי"ס שלי לא הרגו שום צפרדע.

אבל כשניתחנו לב של תרנגולת היו שביקשו פטור, וקיבלו. את מבלבלת בין דברים שפוגעים בך מוסרית (שזה דיון אחד), לבין עצלנות של תלמידים אחרים שלא רוצים ללמוד. יכול להיות שלתלמידים "עדינים" לא רוצים לנתח צפרדע אפשר לוותר (שזה שווה אולי דיון נפרד), אבל זה לא אומר שצריך לתת הנחה לילדים שסתם לא בא להם ללמוד משהו שקשה או משעמם להם (כמו מתמטיקה, או מדעים שלא מערבים פתיחת צפרדעים).
 

little bird1

New member
נפלאות חופש הבחירה

כל הנושא הזה של בנית מערכת הלימודים הוא נושא מסובך עם ועדות מומחים במשרד החינוך, שטסים לחו"ל כדי ללמוד מה קורה שם, ומגיעים עם חידושים והמצאות.
קראתי בעיתונות שועדות המומחים של משרד החינוך הצליחו בשיטת "הבדידים" המפורסמת במתמטיקה להביא לתוצאות הנפלאות שישראל ירדה מהמקומות הראשונים בעולם במתמטיקה למקום ה 30 תוך 20 שנים. מי היה יכול לחשוב על הרעיון הגאוני שבמקום ללמד ילדים מספרים וחשבון הם ישבו עם מקלות צבעוניים וילמדו בע"פ סידורי צבעים?
צריך, כמו שאמרת, להתחשב ברגישות מוסרית של תלמידים ולא להראות להם איך הורגים מול עיניהם יצורים חיים. (זה היה צ'ופר שהמורה לביולוגיה המשקיענית שלנו רצתה להראות. ניתוח הצפרדע לא היה בחומר הלימוד.) אם תלמיד ממש שונא מקצוע או חומר לימוד אי אפשר להכריח אותו ללמוד. אומרים:"אתה יכול להביא את הסוס לשוקת אבל אתה לא יכול להכריח אותו לשתות". אם "המים בשוקת" של לימודי התיכון היו לא טובים תוספת שעות ותוספת חומר רק גורמת לבחילה מהמקצוע. אצלנו "עשו טובה" ו"הכריחו" אותנו ללמוד ספרות עם מורה שרצה שנדקלם לו את ההשקפות שלו ומה שהוא חושב על הספר שקראנו. כמה פעמים כל הכיתה "הבריזה" מהשיעור אבל לא עזר לנו. אם היתה לנו בחירה המורה הזה היה מוצא לו תלמידים שהיו רוצים ללמוד אצלו ולא אותנו.. באותה דרך היו תלמידים שהלימוד במתמטיקה לא התאים להם. השיעור הראשון בכלכלה(הכריחו אותנו ללמוד גם קצת כלכלה) הוא "תחרות חופשית זה טוב". לא תרצה לחלוק על מחקר אקדמי מבוסס עם כמה פרופסורים זוכי פרס נובל?
מייק, התחלנו בכך שהכותב הראשון טען שצריך להכריח תלמידים ללמוד אבולוציה והגענו לשיעור הראשון במבוא לכלכלה חופשית. נפלאות האינטרנט.
שבת שלום
 

SilentMike

New member
אני אמרתי שלא צריך עוד דברים?

צריך גם להחליף את כל המורים המחורבנים במורים טובים. אז מה? זה אומר שלא צריך לשפר את רמת החומר הנדרשת? להפך, חשיבה מדעית בשיעורי המדע אומרת שהחומר שם יהיה פחות דידקטי ומחורבן, ויותר מענין. ושוב, גם אם החומר משעמם לפעמים צריך. ככה זה בחיים. בקשר למקצועות ההומניים, ברור שעד שלב מסויים צריך לדעת לזכור מושגים ולדקלם תאריכים. אין מה לעשות ככה זה בהתחלה. אולי לקראת סוף התיכון אפשר להגיע לגישה יותר סקרנית עם יותר מפתרון אחד שמצוטט מהספר של הבגרות, ואולי לא. אבל בכל מקרה לפעמים בשביל להגיע לחומר הטוב צריך לאכול גם קצת חצץ. ככה זה בחיים. אם אני לא הייתי לומד ספרות עם מורות די מעפנות, וקורא סיפורים ולומד מושגים, אז היה לי היום חור מאוד גדול בהשכלה. אז בעצם זה לא היה כל-כך נורא ללמוד ספרות, אפילו שזה היה המקצוע השנוא עלי. אני מסתכל על מערכת החינוך ככלי למטרת בניית אזרחים משכילים. ואני רוצה ש: א. כלל האזרחים, גם מהמעמדות הנמוכים, יהיו משכילים ככל האפשר, ובעלי חשיבה נכונה (וזה לא דעה כזו או אחרת אלא עצם החשיבה הביקורתית, הרצון לחקור והכלים לחקור נכון). ב. המערכת תפתח פתח לכמה שיותר אנשים להתקדם הלאה. ג. המערכת תקדם את המצויינים. ובשביל אלה אני חושב, במחילה, שצריך להשקיע בחינוך לחשיבה מדעית ביקורתית, להעלות ככל האפשר אתה הרמה במתמטיקה (באוניברסיטאות בארץ כבר שנים אומרים ששנה א' מוקדשת להשלמת פערים ולתיקון מה שנלמד בתיכון), ובאופן כללי להפסיק את השטויות (את חושבת שהבדידים היו אסון? את לא רוצה לדעת מה חלק מהילדים לומדים עכשיו בשיעורי חשבון).
 

little bird1

New member
../images/Emo6.gif הם מצליחים להתעלות על השטויות

של "שיטת הבדידים"??
מערכת חינוך כזאת מוצלחת קשה למצוא.
אני מסכימה איתך שצריך לנסות לשפר אותה אבל אם הצליחו להמציא דברים יותר גרועים הם באמת מאוד מוצלחים.
 

22ק ו ס ם

New member
אחת הבעיות בחינוך הישראלי

היא שמשנים שיטות חדשות לבקרים בלי בכלל לבדוק את היעילות שלהן. שיטות כמו בדידים או השפה כמכלול הן שיטות "פוסט מודרניסטיות", כאלו שמנסות לתת מקסימום התחשבות ברגשות של ילדים בלי לפגוע בהם אבל עושים הרבה יותר נזק בעתיד. גם אם זה קשה, אני לא רואה איך אפשר לתרגל חשבון בלי תירגול או שיעורי בית מהסוג הישן. היום כולם מנסים לא לפגוע בילדים ועושים בדיוק להפך.
 

little bird1

New member
../images/Emo6.gifלולא התוצאות היו עצובות לתלמידים

הטמטום והשלומיאליות של מערכת החינוך היו נראים כמו פארודיה באחת הקומדיות. כאשר המשלחת הגדולה של משרד החינוך טסה בדחיפות לקוריאה ולארצות המזרח הרחוק כדי לגלות שהשיטה שהיתה לפני 20 שנה היתה טובה יותר, כל הסיפור השלומיאלי היה מצחיק לו לא היו עושים נזקים כאלה לכל מערכת החינוך בישראל.
 
תגובה

אחת הטענות הכי מקוממות אותי היא שתומכי אבולוציה מתייחסים אליה כמו אל דת. אין לי ספק, שקיימים לא מעט חורים בתיאוריית האבולוציה שיום אחד יעלה בידינו להבין אותם (ואולי לא). אם השאיפה להיצמד לאמת היא עבורך פנאטיות דתית, אז אני גדול הפונדמנטליסטים, זה לא כ"כ מעליב אותי. משום מה, יש הרבה שמציינים את העובדה שתיאוריות מדעיות מתגלות בזו אחר זו כשגויות או חלקיות. בסופו של דבר, תיאוריה מדעית שנבדקה בניסויים והוכיחה כי היא מספקת ניבוי נכון לעולם לא תהיה שגויה לחלוטין. היא עשויה להתגלות כמקרה פרטי, כמו הפיזיקה הניוטונית שמדויקת רק במהירויות זניחות לעומת מהירות האור או שהיא עשויה להתגלות כשגויה מסיבות של מדידה לא נכונה, למשל. כשאני מתווכח עם אדם השולל את תיאורית האבולוציה, אני לעולם לא אומר שהוא "חייב להאמין" בה. אין כאן ויכוח בין שתי אמונות, פשוט מאוד, מפני שאבולוציה איננה אמונה. היא תיאוריה מדעית בעלת עדויות המהוות תימוכין שמוכיחים שהתקיימה לפחות באופן דומה לכפי שאנו תופסים אותה כיום. אני מציג עדויות וטיעונים לוגים ונתקל בד"כ בטיעונים שהם בגדר עלבון לאינטיליגנציה (ובמקרה הזה, אכן מדובר בהיצמדות לאמונה שמטשטשת את יכולותיו הרציונליות של האדם). מדוע אני עושה את זה? אני מסכים שיש בזה משהו חסר טעם. אך אני משוכנע שספק אכן עשוי להתעורר אפילו בליבם של המאמינים האדוקים ביותר ויש לי מן סטייה שכזאת, שמאוד חשוב לי שהאמת תצא לאור ושכמה שיותר אנשים יאמינו בה. בעיקר כשאמונה דתית היא אחת מהרעות החולות של העולם הזה. אם אדם יציג לי טיעונים משכנעים מספיק שיגרמו לי לחשוב שהעולם הוא אכן תוצר של יד מכוונת ולא של תהליך אבולוציוני, אני אשתכנע. עובדה היא, שאף אחד לא עשה זאת עד היום ולא רק אני אלא גם האילנות הגבוהים ביותר מתחום הביולוגיה חושבים כמוני.
 

little bird1

New member
עקרונות החוקה האמריקאית

הסברה שלי היא שיש סיבה עמוקה לרצון שלך "להכריח" תלמידים ללמוד אבולוציה ולא למשל ללמוד יותר מתמטיקה או כימיה או פיזיקה. אתה כותב: "אני מציג עדויות וטיעונים לוגים ונתקל בד"כ בטיעונים שהם בגדר עלבון לאינטיליגנציה. (ובמקרה הזה, אכן מדובר בהיצמדות לאמונה שמטשטשת את יכולותיו הרציונליות של האדם) אתה כותב גם: "אני משוכנע שספק אכן עשוי להתעורר אפילו בליבם של המאמינים האדוקים ביותר ויש לי מן סטייה שכזאת, שמאוד חשוב לי שהאמת תצא לאור ושכמה שיותר אנשים יאמינו בה. בעיקר כשאמונה דתית היא אחת מהרעות החולות של העולם הזה. לא קראת את הדיון ביני ובין מייק שכתבנו בו על מערכת החינוך בישראל. הצגתי את השקפתי שצריך לתת לתלמידי התיכון בחירה יותר רחבה מה ילמדו. כרגע לימודי האבולוציה נמצאים בחומר של כיתה י'. הכריחו אותי ללמוד אבולוציה אבל לדעתי צריך לתת לתמידים אפשרות ללמוד ענפים אחרים של ביולוגיה. אני הייתי בוחרת בטיולים בסביבה והכרת הצומח ולא בלימודי אבולוציה.
הרצון שלך ש*כולם* ילמדו אבולוציה הוא לדעתי בגלל הרצון שלך *להוכיח* לכולם שהעולם אינו תוצר של יד מכוונת. אתה כותב: "מאוד חשוב לי שהאמת תצא לאור ושכמה שיותר אנשים יאמינו בה." וכתבת: "אם אדם יציג לי טיעונים משכנעים מספיק שיגרמו לי לחשוב שהעולם הוא אכן תוצר של יד מכוונת ולא של תהליך אבולוציוני, אני אשתכנע. עובדה היא, שאף אחד לא עשה זאת עד היום ולא רק אני אלא גם האילנות הגבוהים ביותר מתחום הביולוגיה חושבים כמוני." אפשר ללמוד אבולוציה גם בלי אג'נדה אנטי דתית אבל אתה משתמש בלימודי האבולוציה כדי לקדם אג'נדה אנטי דתית. אין בזה חידוש. ברוסיה הסוביטית סטאלין קידם אג'נדה אנטי דתית במערכת החינוך בעזרת התאוריות הקומוניסטית וגם בקובה של פידל קסטרו היתה אג'נדה אנטי דתית. לעומת זאת העיקרון בחוקה האמריקאית הוא "חופש הדת" והחופש מדת". מה ההשקפה הנכונה יותר: דרכם של השלטונות הקומוניסטיים של חינוך אנטי דתי או דרכה של החוקה האמריקאית? אני לא דתית אבל אני לא בטוחה שאני מזדהה עם דרכם של סטלין ופידל קסטרו והעקרונות של החוקה האמריקאית נראים לי יותר.
 
וואו, איזו דמגוגיה!!!

אני מסיר את הכובע בפניך, ועוד בויכוח שהוא כ"כ לא טעון באופן יחסי (לא מדובר בפוליטיקה או בדת). אני מניח שאם תתווכחי עם אדם צימחוני תאמרי לו שהוא בוחר בדרכו של היטלר, שכידוע היה צימחוני גם כן? נו באמת, מה זו הצגת הדברים כאילו עלי אם אלמד את האבולוציה אני אבחר בדרכם של רוצחי המונים ולא של דמוקרטים ליברליים? לעזאזל, אני צריך להרגע. פאוזה של 5 דקות. ובכן, חזרתי, רגוע יותר. ארה"ב היא בהחלט מודל מצוין להפרדה בין דת ולמדינה ברוב התחומים ויש לנו הרבה מה ללמוד מהם. זה לא אומר שמדובר במודל מושלם, מוחלט, שעל-פיו ישק דבר. ארה"ב היא מדינה שאזרחיה דתיים לפחות כמו אזרחי ישראל, אם לא יותר ("In god we trust" וכו') ונשיאה הנוכחי הוא דוגמא נפלאה לכך. למטיפים דתיים מכל הסוגים יש בארה"ב כח גדול לפחות כמו של אמנון יצחק ועובדיה יוסף, אם לא יותר. בארה"ב ניטשת מלחמה סביב לימודי האבולוציה וידם של המתנגדים היא כרגע על העליונה. מה, בשם ישו ומריה, הקשר כאן לסטאלין? אולי גם הבחירה שלי באתאיזם היא פגומה, מפני שמאו טסה דונג היה אתאיסט? אני לא מציע ללמד את האבולוציה כאג'נדה פוליטית או אנטי דתית. האבולוציה, כמו תורת היחסות, לא יכולה להיות אנטי דתית או פרו דתית. האבולוציה, בדומה לכח המשיכה, לא יכולה להיות בעלת אידיולוגיה כלשהי. האבולוציה היא תאור תהליך שבסופו של דבר הביא אותנו עד לנקודה בה אנחנו מסוגלים להתווכח על לימודיה באינטרנט, וזהו. העובדה שסיפור הבריאה לא עולה בקנה אחד עם הגילויים אודות האבולוציה היא כבר בעיה של הדת. אם כבר, יש מקום לשקול את לימודי התנ"ך... (ולא, אני לא תומך בביטול לימודי התנ"ך). ממתי בורות היא ביטוי של חופש מדת וחופש דת?
 

SilentMike

New member
אפשר סטופ רגע.

אני רוצה להפריע. שניה. אפשר? איך שראיתי את ההודעה של little bird היתה לי תחושה שיהיו צרות. אני חושב שזה מקרה קלאסי בו אפשר להימנע ממלחמה של גידופים כי שני הצדדים לא רחוקים מטימטום (שזה כל-כך נדיר באינטרנט הישראלי). אז סתם אולי תקחו אוויר או משהו, אם אתם רוצים. טוב, סליחה שהפרעתי. הטבח יכול להימשך עכשיו.
 
למעלה