לא
- התורה אינה רק מה שכתוב. את זה אפילו קראים אינם טוענים. מפי סופרים וכו'. המסורת הקראית כנראה זרה לך לחלוטין. ראשוני הקראים אינם מעידים כלל על אורח החיים הקראי דהאידנא. הקראים האחרונים מקבלים את התושב"ע, והם רואים את חז"ל כחכמי עם ישראל. המחלוקת שלהם אינה שונה במהותה ממחלוקת בין הפוסקים, אלא שהנושאים שבהם הם חולקים על הפוסקים אינם קשורים לענפי ההלכה, אלא לדברים שורשיים יותר. לצורך העניין, המחלוקת בין רבי עקיבא לרבי ישמעאל אינה שונה מהמחלוקת של הקראים עם הפוסקים. אלו כאלו מקבלים את סבל הירושה, אך חלוקים לגבי משמעויותיו והבנתו. ובכלל, מה שמכריע כאן הוא פוליטיקה, ולא דת.
- מה שליבוביץ אמר על התושב"ע שהפכה לתושב"כ, זה לא מדויק. היא לא הפכה לכזו, היא נוצרה ככזו בשלבים מאד מוקדמים. זאת משום שכבר בימי חז"ל הפרושים היו הממסד. הביקורת שליבוביץ השמיע על הרבנות בימינו הייתה צריכה להישמע מפיו גם על הרבנות של ימים עברו. זו אותה מהות, אותה גישה ואותם מעשים. חכמים תמיד התערבו בפוליטיקה, תמיד היו סכסוכים על עניינים רעיוניים, תמיד היו מאבקי כח. ההלכה עצמה הושפעה מזה, ויש עשרות דברים שמוגדרים היום כעבודת ה', כשבפועל הם לא יותר מאשר בחירה פוליטית עתיקה. תחילה ההגמוניה הייתה בידי הצדוקים, אחר כך הפרושים תפסו את הכוח. והם ממש תפסו את הכוח, על כל המשמעויות של זה. העם, בשלב כלשהו, תמך בפרושים, כפי שמעיד התלמוד עצמו, וכפי שהעיר יוספוס. מכאן בא כוחם, ומכאן גם תוקפה של התושב"ע כפי פסיקת הבבלי, לפי השיטה הזו [רמב"ם בהקדמה למ"ת].
השאלה למה היהדות הרבנית נתפסת בעיני הציבור כיהדות אותנטית אינה שאלה דתית אלא שאלה היסטוריות וסוציולוגית. ליבוביץ לא נתן דעתו על סוציולוגיה והיסטוריה במידה המתבקשת מאדם שמחווה דעותיו על נושאים כאלו.
- מה שליבוביץ טען על כך שהתוקף של התושב"כ בא מזה שחכמים קבעו מהם כ"ד ספרי הקדש זו שטות. הוא מסתמך על מדרש מסוים שנאמר בו שנחלקו לגבי כמה ספרים ומזה ביצע הכללה גורפת על כל הקאנון המקראי. זו גישה ילדותית למקורות, וגם למחקר ההיסטורי והפילולוגי. זה שחכמים נחלקו לגבי כמה ספרים בתקופה מאוחרת אינו אומר דבר על קדושת ספרי המקרא. לכל היור זה אומר שלחכמים יש רשות לבטל דבר, גם אם הוא קדוש בתודעת הציבור, כשהשעה מחייבת את זה. מעולם לא חלק מלומד ירא שמים על קדושתם של חמישה ח"ת, או על הספרים שופטים, שמואל, מלכים, ישעיהו, תרי עשר, תהלים וכו'. היו בעיות מסוימות עם יחזקאל, עם קהלת וש"ש, והועלו שאלות מסוימות לגבי המחבר של איוב ועל מקומו במקרא וכד'. האינדוקציה של ליבוביץ מופרכת לא רק ברמת ההכללה, אלא ברמת איסוף הפרטים גופם!. אינני יודע איך אדם בר דעת יכול לקבל את הדברים האלו ללא ביקורת, רק מפני שמי שאמר אותם מוכתר בכמה תארים אקדמיים.
בכל אופן, לרוב דבריו של ליבוביץ אין כל כך רלוונטיות במה שנוגע ליהדות. לא מבחינה דתית ולא מבחינה מחקרית. מבחינה דתית, הרי יש גדולים וטובים שסללו את הדרך הכבושה, הן הלכתית והן הגותית, והתורה ב"ה פרה ורבה. מבחינה מחקרית, יש חוקרים מצוינים הן למקרא והן לספרות חז"ל, והממצאים שהם מעלים - שרובם סותרים את גישתו של ליבוביץ כמעט בכל עניין - מעשירים את ידיעותינו עוד ועוד. כהוגה דתי, ליבוביץ נמצא בשורה אחת עם הרבה הוגים גדולים ומכובדים. בחקר המקרא ליבוביץ לא עולה על אף אחד מהחוקרים הגדולים, אלו שמזינים את המחקר עוד מהמאה הי"ח ועד ימינו. בחקר מחשבת חז"ל, ליבוביץ לא עדיף על אף אחד מהחוקרים של חכמת ישראל, מהמאה הי"ח ועד ימינו. ניתן אפילו להכליל ולומר, שרוב החוקרים ידעו יותר, העמיקו יותר ואף ביססו את דבריהם יותר משליבוביץ עשה.
השאלה החשובה היא מה ליבוביץ מלמד, או מה הוא מעניק, לאדם שחפץ לדעת משהו על יהדות או על עבודת ה'. הרי מבחינה דתית אדם למד יהדות מפי המקורות גופם, ועבודת ה' מוצגת לכל מאן דבעי במקרא עצמו. תורת ה' תמימה, יש בה את כל מה שצריך להוראת הנבוכים. מבחינה מחקרית צונץ, רנ"ק, שד"ל, גייגר, גרשום שלום, שטראוס, גוטמן, אורבאך, היינמן, פרנקל וכו' הרבה יותר מעשירים את הידיעות שלנו. לליבוביץ שמורה, כאמור, פינה קטנה ומכובדת בתור דרשן והוגה הגיגים. זה לא דבר של מה בכך, אך גם אין לראות בו יותר ממה שהנו. ערך מוסף שיש לליבוביץ אינו נעוץ בהגיגיו, אלא דווקא באישיותו, שהיה אדם למדן, אציל נפש וגיבור, פשוטו כמשמעו.