מאמר..

laoch gaidhlig

New member
ושוב אתה מציג דברים חלקית

בין הדוגמאות שהבאתי למעמד האישה היתה שיפור מעמדה בחברה הערבית לאחר הופעת האיסלם (דת מונוטאיסתית). האיסור על המדע בימי הבניים היה במדינות נוצריות באותה תקופה ישבו מדענים איסלמים (מונוטאיסתים) ונתנו את התחלת האלגברה, הבוטניקה , האופטיקה , ושמרו לעולם את הפילוסופים הגדולים של יון ע"י הויכוחים של אבן סינה ומימונידיס (הרמב"ם) ושניהם מונוטאיסתים. ולגבי פשעי העבר יש משפט "הגר בבית זכוכית אל ישליך אבן " אז אזכיר פה , קורבנות אדם מלחמות שמד ע"י הגליה והתמעה , ואף את החג היהודי חנוכה שהגיע בגלל בעיות של פגנים עם היהודים המונוטאיסתים. ואסיים עם דוגמא הבא מאמונתי שלי אני סינסריכדן ( מאמין של דרך האבות הגיילית) ואני מחויב לקוד ההיתנהגות הראוי בהתאם לדרכנו אבל רק כלפי אחרים כמוני מי שלא סינסרך נקרא דהורייט (זר) וכלפיו אין אני מחוייב בכלום בזמנים עברו הייתי רשאי להפוך אותו לעבד ואף להרוג ללא שום השלכות מצד השבט שלי , וכן אני פוליטאיסת . בקיצור לכל האנושות חלק בזועות האנושיות הסובבות אותנו השאלה מה אנו עושים לתקן את זה לא מי התחיל ומי אשם כי כולם אשמים.
 
לגבי המדע

קודם כל, זה נכון שלמדעים מוסלמים מסוימים יש תרומה גדולה לעולם המדע. לא גדולה כמו שאתה מציג אותה, חלקים גדולים ממה שהם כביכול "פיתחו" הם בעצם הביאו מסין והודו שאיתם סחרו, אבל זו לא הנקודה. הנקודה היא שחלק גדול ממה שהם פיתחו כבר היה ידוע בעת העתיקה. לקראת סוף העת העתיקה היה ירידה גדולה בידע האנושי כתוצאה משריפת הספריה האלכסנדרית והתפרקות כללית של האימפריות שהחזיקו בידע הזה. במקום לאפשר לאותם אנשים או יורשיהם לשחזר את האבידות במהירות ולהמשיך במסורת של יוון ורומי לחקר המדע, המונטאיזם האירופאי אסר על המדע ובכך פגע קשות באנושות. חלק מהאבלות האלו תוקנו אומנם על ידי המונתאיזם המזרח תיכוני, אך לא בזכותו אלה ללא הפרעתו. באופן טבעי האנושות מפתחת מדע, זה טבע האדם החושב. האיסלאם לא קידם מדע, הוא פשוט לא אסר עליו ולכן הערבים שנדדו רבות עזרו למדע לפרוח. הנצרות לעומת זאת נלחמה במדע באופן מפורש. לכן בסה"כ אני בהחלט חושב שהמונטאיזם פגע באופן מאד משמעותי במדע. על הרמב"ם אני אפילו לא אתחיל לדבר. האדם הזה לדעתי הוא בושה לעולם הרפואה (לא מבחינת ידע אלה מבחינת אתיקה). על מעמד האישה בחצי האי הערבי טרום האיסלאם לא ידוע לי. אם יש לך קישורים המבססים את דבריך בנושא אשמח לראות אותם כדי שאוכל להגיב בנושא. על כל פנים, אותו איסלאם שאתה מהלל (שאינו מוריד כמובן מפשעי הנצרות והיהדות), במאה האחרונה הספיק לחולל לא מעט בעיות. ככה על הדרך: מלחמת פקיסטן הודו (המלחמה הגדולה בהיסטוריה האנושית. אף יותר ממלחה"ם 2), רצח העם בסודן, פיגועים ברחבי העולם, גיוס מאות מליוני לוחמים שנשבעים לכבוש את העולם בדם ואש ולהחריב את תרבות המערב. אולי לא שמת לב אבל העולם נמצא כרגע במלחמה תרבותית שמיום להיום נעשת יותר ויותר עקובה מדם. אם לדבר ישר אז לדעתי האיסלאם הוא הבעיה מספר אחת כרגע בעולם כולו. לגבי חנוכה, אני אישית לא אוהב את החג הזה והיה לי על זה כבר דיון בבלוג של רובין עוטה המגבת. קודם כל הגרסה היהודית של החג הזה מסלפת מאד את האירועים ההיסטוריים שאכן קרו שם, ושנית, לדעתי מדובר אך בהצדקה למרד של קבוצת פנאטים יהודית שחששו לאבד את שליטתם על העם לאחר שראו כי העם עוזב אותם (בצדק) לטובת היוונים שהעניקו להם חיים טובים יותר. שים לב שרוב התיאורים שם מראים דאגה עמוקה מהמתיוונים בדיוק בגלל שהמכבים פחדו לאבד את העם לטובת היוונים ולכן החליטו להשליט דיקטורה על העם ולהרוג במתיוונים שסה"כ בחרו בתרבות הנאורה יותר. הבחירות הדתיות שלך הן העסק שלך. כל עוד אתה לא הופך אנשים לעבדים בפועל ולא הורג אנשים חפים מפשע, תאמין מצידי גם בפילים וורודים החיים בקרקעית האוקיינוס.
 

laoch gaidhlig

New member
כנראה תשאר אי הסכמה בנינו

וזה טוב , שכן חבל על הזמן אם כולם יסכימו על הכול . הסיבה שאני אומר את זה זה בגלל שנו מחזיקים בשתי תפיסות עולם שונות אתה כפי שאני רואה (ולא רק מהדיון הזה אלה גם מאחרים ) מחזיק בראיה ליברלית מערבית מודרנית, אני לעומת זאת בעל דעות ליברתניות , מה שאומר שאני לא מחפש לשנות אף אחד גם לא את מעשיו כל עוד אין הם פוגעים בי אישית . זה לא משנה לי כמה ברברים נראים לי המעשים אישית כל עוד אין אני מושפע ישירות מהמעשים האלה , הם הופכים רק לתחום עינין אנטרפולוגי . מה שכן רבים בעלי דעה כמו שלך הפועלים מעשית לדעתי מהווים סכנה, שכן הם נותנים קביעה של מה נכון (לדעתם) ונלחמים נגד זה. כך ראינו משפטים באר"הב נגד אנשי האמונה בוודו על התעללות בבעלי חיים בגלל הקורבנות שהם מעלים במסגרת הפולחן שלהם , חוקים נגד השחיטה היהודית במדינות סקנדינביות ועוד, שאלה לדעתי רק סוג נוסף של קולוניליזם מערבי מודרני .
 
ליברתוניות

זו לא גישה שטוענת שכל אחד עושה מה שבא לו כל עוד הוא לא פוגע בך אישית. זו גישה שטוענת נגד כפייה מערכתית על האדם באשר היא ובעד חופש מורחב ככל היותר לאינדיבידואל. במקרה גם אני ליברתון ואפילו מאד אדוק כך שאני מודה לפלט הפוליטי הזה. סה"כ הליברתוניות נוסדה כגירסה קפיטליסטית לאנרכיזם. ליברתוניות זה לדוגמא: התרה של כל סוגי הסמים (לבוגירים), מיסוד הזנות, הפרטת מוסדות חינוך, הורדת מיסים, היתרי הפלה חופשיים (קצת נתון לוויכוח בקרב חלקינו), נישואין חופשיים, הורדה כללית של הפיקוח וההתערבות הממלכתית בחיי הפרט, זכות מוחלטת של האדם על גופו, קביעת החופש כערך עליון, וכו'. אלו הדברים שאני בהחלט תומך בהם (הסתייגות מסוימת לגבי אופן הפרטת מערכת החינוך אבל לא מעבר לזה). מה הליברתוניות היא לא: היתר אדם אחד לפגוע בחברו, עצימת עיניים אל מול ניסיון לצמם את חופש האינדיבידואל, היתר לאדם פלוני לכפות את אמונתו על אלמוני, וכו'. הליברתוניות בהחלט יכולה להיות גם אידיאולוגיה מתגוננת שמודעת לניסיון של אידיאולוגיות מסוימות להכחיד את הערכים הנמצאים בלב ליבה. מול אידיאולוגיות אלו הליברתוניות יוצאת חוצץ. אני מניח שגם אתה מכיר בכך שאם אדם הולך ברחוב ותוקע סכין באדם אחר אז יש כאן מקום למדינה להתערב ולהגדיר נורמות של התנהגות מקובלת והתנהגות לא מקובלת (עזוב אותך טוב\רע נכון\לא נכון). ההבדל ביננו הוא כנראה שאני רואה את החופש ברמה של אינדיבידואל כאשר לכל אדם זכות בסיסית לחופש בחייו. אתה רואה את החופש ברמה של תרבויות. אני אישית חושב שלאף תרבות אין זכות לפגוע בחופש האינדיבידואל מכיוון שזהו ערך משותף לכלל האנשים באשר הם ולא משנה היכן הם נולדו. על כן תרבות כלשהי הפוגעת באינדיבידואל בתוכה היא לא פחות פושעת בעיני מאדם ההולך ברחוב ודוקר אחד אחר. לתרבות אין דבר כזה "זכות לחופש" אלה רק עקרון ה"משחק לפי הכללים": אם התרבות מוכנה לשחק לפי כללי הפלורליזם אז אין מה לתקוף אותה, אם היא לא מוכנה אז אין שום מחויבות להתנהג באופן פלורליסטי כלפיה. לכן למשל אני לא תומך בהתחשבות ברגשותיהם הדתיים של חרדים או בפלורליזם כלפיהם במדינה. מכיוון שאתה לא תקבל יחס זהה מהתרבות שלהם. אמונתם לא נותנת להם זכות לדכא את האינדיבידואלים שבתוכם. אם בכך אנחנו חלוקים אז אני מניח שמיצינו את השרשור הזה. אם לעומת זאת אתה מסכים כי לכל אינדיבידואל זכות להיות חופשי אז אני מניח שהמחלוקת היא במידת הסכנה שמהווה המונטאיזם על חופש האדם (שלדעתי היא מאד מאד גבוהה). נ.ב. אתה יכול לקרוא לזה קולניאליזם תרבותי. אני מכיר את הטיעונים הללו. ההבדל הוא שאני לא מכריך אף אחד לקיים את הפולחנים שלי ולחיות את דרך החיים שלי. מה שאני ממש לא מתנגד להכריח הוא: לאפשר לכל אדם את דרך חייו האישית. בכל מקום בעולם. אם זה עדיין נקרא קולניאליזם תרבותי אז מסתבר שאני קולוניאליסט.
 

laoch gaidhlig

New member
אז אנחנו חצי חלוקים

היסברת יפה ליברתניות ואכן זה מה שאני מאמין ( עם היסתיגויות בנושאי סמים) אבל , אני כן מכיר בעקרון של זכות חופש לתרבות לקבוע מה הם הנורמות הקימות בתוכן. אשתמש בדוגמאת החרדים שהעלת , אני אישית ועוד רבים אחרים לא מושפעים ישירות מתרבותם הפנימית ( וכאשר הם מנסים אני נלחם בהם בכל הכוח ) אבל זכותם לקבוע נורמות לעצמם, למי שזה לא מתאים רשאי לעזוב את הקהילה החרדית וללכת לדרכו , וכן זכותם להיתגונן נגד כאלה אשר מתעקשים לחיות בתוכם וללכת נגדם בו זמנית . זה שהם חושבים שאני אבי אבות הרוע בעיה שלהם אני חי את חיי איך שאני רוצה ומשמרות הצניעות לא דופקות על דלתי . עכשיו לתת לכול אדם זכות בחירה באיזו תרבות לחיות ואם לא נותנים לו להילחם, זו אקסיומה , להילחם בתרבות בגלל שהיא לא נאורה לדעתי ואינה מאפשרת חרויות שונות בתוך הקהילה שלה פנימה לבוחרים להישתייך לקהילה הזו , וכן להיתנגד לניסיונם לקדם את האינטרסים שלהם זה קולוניליזים תרבותי . לגבי הסכנות של המונוטאיזם אז אני לא רואה בו סכנה . אומלל כן סכנה לא . הפוליטאיסתיות קיימת משחר הפרה היסטוריה ועד ימינו (בצורה רציפה במקומות שונים על הגלובוס ), המונוטאיזם הקשה קיים כ2500 שנה ולמעשה הגיע לסוף דרכו , התחיה של הדתות הפוליטאיסתיות מאמצע המאה שעברה , ואף הפרנויות (לעיתים אלימות) של פנדמנטליזם המונוטאיסתי רק מחזקות את התחושה שלי לזה .
 
מה מקום מגוריך?

אני אישית גר בירושלים כך שגם אם משמרות הצניעות לא דופקות על דלתי הרי הן מפטרלות ברחובותי ומבעירות את העיר כמעט בכל הזדמנות. לטעון כי החרדים לא מנסים לכפות את תרבותם זו התממות. הנה כמה דוגמאות על קצה המזלג: * מצעד הגאווה * מקרה שבו כמעט וסקלו את הרכב שלי באבנים בשבת (במדינה נורמלית הייתי שולף אקדח ויורה בהם) * חוק השבת * תחבורה ציבורית * נישואים וגירושים אלה בדיוק הסכנות של המונטאיזם שמדפקות על דלתינו שלנו. לפני שלוש שנים היה מצעד גאווה ולא היה סיפור. הם אוגרים אומץ בהדרגה, מחזירים בתשובה ילדים ונערים צעירים תוך כדי שטיפת מוח, שולטים בחוקי המדינה ומשאביה בעזרת כוחם הפוליטי והדמוגרפי ומכתיבים את סדר היום הציבורי, וכוחם רק הולך וגדך. אני בהחלט מסכים איתך שזכותו של אדם לבחור לחיות בתרבות שמגבילה את החופש שלו ואין מה להלין על כך. אלה שבחרו במודע במונטאיזם וחיים בתוכו הם לא הבעיה. הבעיה היא תרבויות אשר מכתיבות לאנשים שלאו דווקא בחרו בהן מה לעשות. בין אם זה מה שתיארתי קודם ובין אם זה מישהו שבמקרה נולד במצריים או אירן ולכן נידון לחיים בצל דיקטטורה דתית ותרבותית. כל עוד אדם מחליט על עצמו אין שום בעיה. כאשר תרבות מחליטה בשביל האדם מבלי שהוא יתן את הסכמתו לכך, אז מתחילה הבעיה ואז יש להילחם בתרבות זו.
 

PaganJane

New member
תיקונים וביקורת (בונה, אני מקווה :)

שלום, Fairy! אני חובבת אנגלית, ולא יכולתי להתאפק, אז הוספתי את התיקונים שלי. הם כתובים באדום וכתום, אז תוכלי לקבל אילו מהם שתרצי, אם תרצי. אהבתי מאוד את המאמר, ואני מאוד מעריכה את התעוזה שלך לחשוף את הדרך שלך בכיתה, וללמד אנשים שלו מכירים פאגאניזם על הנושא. המאמר נהדר כמבוא, אבל הייתי מתחייבת יותר על עובדות היסטוריות. הסקירה ההסטורית נראתה לי קצת פשטנית בהשוואה לשאר המאמר, וחבל. בנוסף, אני לא חושבת שרוב הפאגאניים לא מגדירים את הפאגאניזם כדת. אני כן מגדירה אותו כך (למעשה כקבוצת דתות). אני חושבת שזו טענה שאינה נכונה סטטיסטית. אולי שווה לעשות סקר פורום בנושא, בשביל לקבל תחושה. בהצלחה, ג'יין
 

Fairy24

New member
תודה ../images/Emo13.gif

כן.. בקטעי "רוב הפגאנים" אני לא בטוחה ב100%, רשמתי את מה שנראה לי, זו אחת הסיבות הגדולות יותר ששלחתי את זה לפה. מישהו יודע איך עושים סקר ואם מישהו שלא מנהל יכול לעשות? וכן.. משהו מרגיש חסר (חוץ מקצת לכתוב על אלים, שאת זה אני אעשה, גם בליווי ציורים) אולי זה ההיסטוריה, אני אנסה קצת להוסיף
ותודה
 
רק מנהל יכול להוסיף סקר

את מוזמנת לשלוח לי בפרטי איך את רוצה שהוא יראה, ואני אפרסם אותו. מתי את צריכה להעביר את ההרצאה הנ"ל? בכל מקרה, אני אקרא את זה היום בערב או מחר, כשיהיה לי זמן.
 

Fairy24

New member
ממ..

את ההרצאה אני צריכה להעביר השבוע הזה או שבוע הבא.. ותודה, אבל אני מעדיפה לשאול את זה בהודעה, ככה שכולם יראו, יתנו תשובות מגוונות ואני גם אוכל לשאול כמה שאלות
 
למעלה